Hulp bij je webhostingpakket of domeinnaam?

Handleidingen, tips, premium diensten of vraag één van onze experts.

Alles wat je als reseller moet weten!

Als je een webbouwer bent, dan is het interessant om te overwegen ook hosting voor je klanten te regelen. Het kan een bron van extra inkomsten voor je bedrijf betekenen en ook het technische beheer van de websites enorm vereenvoudigen. Ons reseller-pakket is dan je keuze!

Als reseller van Antagonist hoef jij je niet bezig te houden met het onderhouden van je eigen server. Een nieuwe PHP-versie beschikbaar maken of makkelijk SSL (laten) activeren? Wij richten ons op die zaken, zodat jij je kunt richten op het opzetten van de websites van je klanten. Maar hoe richt je zo’n reseller-pakket nou het meest praktisch in? En waar vind je wat? Dat (en meer) vind je hier!

Particuliere hosting vs. reseller-pakket

Hoewel je op onze particulier hostingpakketten, zoals Plus en Pro, meerdere websites kunt aanmaken, willen we niet dat je deze pakketten op die manier inzet voor je klanten. Het is voor jezelf ook niet slim om dat te doen.

Bij een regulier hostingpakket heb je namelijk één gebruikersnaam om in te loggen op DirectAdmin. Alle websites vallen onder die ene gebruiker. Voor websites en data van verschillende klanten is dit een veiligheidsrisico.

Daarnaast moeten de websites in dat hostingpakket de resources met elkaar delen. Dit kan betekenen dat de website van één klant ervoor zorgt dat de websites van alle klanten benadeeld. Op meerdere manieren geen goed idee dus. En precies waarom we niet willen dat deze hostingpakketten op die manier worden gebruikt.

Vandaar dat we het reseller-pakket aanbieden. Deze is - zoals de naam het al zegt - specifiek in het leven geroepen voor het kunnen doorverkopen van hosting.

Capaciteit en uitbreiding

Onze reseller-hosting geeft je 5 GB opslagruimte en 50 GB dataverkeer die je vrij over 5 websites kunt verdelen.

Wil je meer users toevoegen of meer opslagruimte, dan kun je via Mijn Antagonist gemakkelijk een uitbreidingsblok bestellen. Daarmee wordt je reseller-pakket uitgebreid met 5 extra users, 50 GB dataverkeer en 5 GB opslagruimte. Een uitbreidingsblok kost € 49,17 excl. btw per jaar.

Wil je graag alleen extra webruimte toevoegen? Op verzoek kunnen we bij Support een bestelling klaarzetten voor 50 GB extra webruimte, wat vrij verdeeld kan worden over je bestaande users. De kosten hiervoor bedragen € 150,- excl. btw per jaar.

User Level en Reseller Level

Met een particulier hostingpakket heb je ‘User Level’-toegang, waarmee je de website(s) in je hostingpakket kunt beheren. Als reseller krijg je daarnaast toegang tot een ‘Reseller Level’, waarmee je de mogelijkheid krijgt om je eigen standaardpakketten samen te stellen en de gebruikers op jouw pakket kunt beheren.

Je reseller-pakket indelen

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw reseller-pakket kunt inrichten. De aanbevolen manier is om voor iedere website een aparte user aan te maken. Dit geeft je niet alleen een beter overzicht wanneer je op de pagina ‘List Users’ zit, maar zorgt er ook voor dat iedere website toegang heeft tot eigen resources.

Uitsluitend gebruikers, de aanbevolen structuur op het reseller-pakket.

Iedere user onder je reseller-pakket krijgt namelijk eigen resources toegewezen. Zodra er meer websites onder een user zijn aangemaakt, worden die resources verdeeld over de websites. De websites worden daarmee afhankelijk van elkaar.

Gebruiken je websites weinig resources? Dan kan het uiteraard goed gaan om alles onder 'User Level' te plaatsen. Echter, zodra er gezamenlijk ineens meer gevraagd wordt dan er aan resources beschikbaar is, betekent dit dat alle websites van die user er last van hebben. En dat willen we natuurlijk graag voorkomen. Iedere website toevoegen met een eigen user dus!

Gebruikersnamen van users

Bij het aanmaken van een nieuwe user wordt je gevraagd de domeinnaam voor die user te op te geven. Dit is het domein die als hoofddomein voor die user wordt ingesteld. Ofwel: de website waarvoor ze het technische beheer in DirectAdmin kunnen uitvoeren.

Voor de gebruikersnaam van de nieuwe user kun je het best iets gebruiken dat verder niet snel gebruikt zal worden. Als je klantnummers registreert, kun je deze bijvoorbeeld gebruiken in de standaard opmaak van een gebruikersnaam.

De reden waarom je voor de gebruikersnaam het best een dergelijke opbouw-strategie kunt inzetten, is dat die gebruikersnaam toegang geeft tot het volledige technische beheer van de website. Een makkelijk te raden gebruikersnaam (bijvoorbeeld op basis van (bedrijfs)naam) is een beveiligingsrisico.

Daarnaast wordt de gebruikersnaam ook gebruikt voor de e-mailaccount die standaard wordt aangemaakt. Dit e-mailaccount wordt door de server ingezet bij het verzenden van berichten via het hostingpakket. Ofwel: contactformulieren op de website van je klant. Hoewel een forwarder aanmaken voor deze account prima kan, is het verdere gebruik voor deze e-mailaccounts niet mogelijk.

Je kunt dus het best een gebruikersnaam aanmaken die onherkenbaar is voor derden, om daarna een e-mailaccount voor je klant aan te maken die wél volledig ingezet kan worden. Het voorkomt ook dat je naderhand wellicht zaken opnieuw moet doen, omdat de gebruikersnaam van een user (en dus die standaard e-mailaccount) niet gewijzigd kan worden.

Nieuwe domeinnamen koppelen

Een domeinnaam die tijdens (of na) de bestelling wordt gekoppeld aan een hostingpakket, wordt als alias ingesteld op de hoofddomein van dat pakket. Bij een reseller-pakket is dit de domeinnaam die als hoofddomein staat ingesteld onder de ‘User Level’ van je eigen deb-gebruikersnaam. Tenzij die domeinnaam reeds bestaat in DirectAdmin.

Om verrassingen (en zoeken naar waar de domeinnaam als alias verwijderd moet worden) te voorkomen, kun je het best de nieuwe user vast aanmaken met de gewenste domeinnaam. Je kunt dan in DirectAdmin rustig alles klaarzetten voor de klant. E-mailaccounts klaarmaken, website uploaden en/of Installatron applicatie installeren. De website kun je met behulp van onze Alvast Online-dienst testen en zodra je zeker bent dat het pakket er klaar voor is, kan de domeinnaam worden besteld (en eventueel verhuisd).

Wachtperiode bij verhuizingen

Verhuis je een domeinnaam met een internationale extensie, zoals een .COM-domein, dan wordt er een wachtperiode van vijf dagen opgelegd door de uitgevende instantie (ICANN). Is de wachtperiode verstreken, dan wordt het domein verhuisd.

Het duurt dan doorgaans enkele uren, voordat internetproviders de wijziging oppakken. Is de verhuizing van het domein voltooid, dan verloopt zowel het technische als administratieve gedeelte voor dat domein via je reseller-pakket bij ons.

Wil je niet vijf dagen wachten, dan kun je bij je huidige provider verzoeken of ze versneld toestemming willen geven. Een alternatief is om alvast bij je huidige partij de nameservers naar de onze te wijzigen of daar de DNS-records aan te passen.

E-mailaccounts beheren

Net als bij particuliere hostingpakketten zijn er verschillende manieren om e-mailaccounts te gebruiken:

  • e-mailaccounts via het reseller-pakket (standaard);
  • doorstuuradressen gebruiken, waarbij mails binnenkomen op reeds bestaande e-mailaccounts;
  • externe diensten als G Suite en Office 365 gebruiken.

Welke mogelijkheid voor jou als Reseller het meest interessant is, kan per klant verschillen. Als je klant bijvoorbeeld praktisch nooit mailt, zal de opslag van de berichten voor die klant waarschijnlijk niet veel ruimte innemen.

Heb je echter een klant die enorm veel mailt, grote berichten verstuurt / ontvangt en deze ook graag op de server bereikbaar houdt (IMAP), zal het inzetten van een dienst als G Suite / Office 365 erg interessant kunnen zijn.

Met een dergelijke externe dienst kun je de opslag van mails buiten je reseller-pakket houden en daarmee de daarop beschikbare ruimte vrijhouden voor de websites die je gaat hosten. Daarnaast kunnen dergelijke diensten vaak ook als reseller worden aangeboden. En dat kan je weer helpen in het genereren van extra omzet van je bedrijf.

Gratis SSL voor je klanten

Bij al onze hostingpakketten is gratis Basis SSL standaard actief, ook bij nieuwe reseller-pakketten. Bij bestaande reseller-pakketten kan het zijn dat dit nog geactiveerd moet worden door een speciaal SSL-bestand aan te maken. De mogelijkheid is er in ieder geval altijd. Uiteraard is het verder aan jou of je jouw klanten hier apart voor factureert of niet.

Wil je klant graag een uitgebreider SSL certificaat gebruiken? Dat kan natuurlijk ook. Jij kunt deze via Mijn Antagonist gemakkelijk voor je klant aanvragen bij de betreffende domeinnaam. Ook hierin is hetgeen je aan je klant daarvoor factureert geheel aan jou.

Rekening houden met de AVG

Als reseller verkoop jij webruimte aan je klanten, zodat daar een website en e-mailaccounts op kan worden gehost. Het is daarom belangrijk niet te vergeten dat hier extra verplichtingen met betrekking tot de AVG bij komen kijken. Naast dat jij voor jouw bedrijf verwerkersovereenkomsten moet afsluiten met alle verwerkers waar jij mee samenwerkt, zul je met jouw klanten een verwerkersovereenkomst moeten sluiten. Want hoewel je als reseller klant bij Antagonist bent, zijn jouw klanten dat niet. Zij zijn immers klant bij jou.

Support aan je klanten

Wij nemen de relatie tussen jou en je klanten erg serieus. Voor het bieden van ondersteuning sta jij als reseller daarom bij ons bekend als hun aanspreekpunt. Het kan echter voorkomen dat een klant van jou contact met ons opneemt om ergens ondersteuning bij te krijgen. Tenzij we van jou anders horen, zullen we in dergelijke gevallen naar jou verwijzen.

 
Geen cookies