Maak unieke combinaties met .SHOP, .BLOG of .CLUB om jouw verhaal perfect vertellen. Nu met 30% korting →

Hulp bij je webhostingpakket of domeinnaam?

Makkelijke handleidingen, nuttige pagina's en Premium Support — of vraag onze experts.

 

Hoe beheer ik e-mailaccounts?

Bij ieder webhostingpakketbij Antagonist is het mogelijk om e-mailaccounts aan te maken die op je domeinnaam zijn gebaseerd. Ieder e-mailaccount dat je aanmaakt, krijgt zijn eigen wachtwoord, zodat alle accounts privé zijn.

Met name als je aan verschillende personen een e-mailadres wilt geven, is dit de beste oplossing. De e-mail kan namelijk door niemand gelezen worden, ook niet door de beheerder van de server of een (eventuele) reseller.

Deze handleiding heeft betrekking op volwaardige e-mailaccounts. Wil je graag een e-mailadres aanmaken die e-mail doorstuurt naar een e-mailaccount dat je al hebt, dan kun je forwarders gebruiken.

E-mailaccount aanmaken

  1. Klik op 'E-Mail Accounts', te vinden onder de categorie 'E-Mail Management';



  2. Klik op 'Create mail account';
  3. Vul vervolgens de gewenste gegevens in:

    - 'Username': dit wordt het (hoofd)e-mailadres van dat account. Als je hier 'info' invult, wordt het e-mailadres 'info@jouwdomeinnaam.nl';
    - 'Password' en 'Re-Enter Password': vul hier tweemaal hetzelfde wachtwoord in. Je kunt ook voor een willekeurig wachtwoord kiezen met behulp van 'Random';
    - 'Email Quota': dit is het maximaal aantal MB's dat een e-mailaccount mag gebruiken. Vul hier een 0 in om geen limiet in te stellen (aanbevolen).

  4. Klik vervolgens op 'Create';



  5. Als laatste verschijnt er nu een scherm ter bevestiging met daarin je gebruikersnaam, wachtwoord en quotum.

E-mail controleren

Wanneer je een e-mailaccount in DirectAdmin hebt aangemaakt, is het mogelijk om e-mail van dat account via onze webmail te controleren. Je kunt via https://mail.antagonist.nl/ met de volgende gegevens op de webmail inloggen:

- Gebruikersnaam: het aangemaakte e-mailadres (e.g. info@jouwdomeinnaam.nl)
- Wachtwoord: het opgegeven wachtwoord bij het aanmaken van het e-mailadres

Zie ook:

Verder, je kunt de aangemaakte e-mailaccounts ook instellen in een extern e-mailprogramma, zoals Outlook. Op de volgende pagina kun je terugvinden hoe je een e-mailaccount, aangemaakt in DirectAdmin, in een extern e-mailprogramma kunt instellen:

Wachtwoord (en quotum) wijzigen

Het wachtwoord (en quotum) van ieder e-mailaccount dat je in DirectAdmin hebt aangemaakt, kun je op twee manieren wijzigen:

Als beheerder

De beheerder van het domein, dus diegene met toegang tot DirectAdmin, kan inloggen op DirectAdmin en het wachtwoord en het quotum van ieder e-mailaccount als volgt wijzigen:

  1. Klik op 'E-Mail Accounts', te vinden onder de categorie 'E-Mail Management';
  2. Klik naast het e-mailaccount waar je het wachtwoord of quotum voor wilt aanpassen op 'Change';



  3. Vervolgens kun je op dezelfde manier als waarop je het e-mailaccount aan hebt gemaakt de informatie wijzigen:

    - Voer bij 'Enter New Password' en 'Re-Enter Password' het nieuwe wachtwoord in;
    - Waar wenselijk, pas bij 'Email Quota' het quotum aan.

  4. Klik tenslotte op 'Modify' om de gewijzigde gegevens op te slaan.

Als gebruiker

De gebruiker van een e-mailaccount zelf heeft doorgaans geen toegang tot DirectAdmin. Het quotum kan dus niet door de gebruiker gewijzigd worden, dit kan enkel de beheerder.

Desalniettemin is er wel de mogelijkheid om als gebruiker het wachtwoord van een e-mailaccount zelf te wijzigen, mits het bestaande wachtwoord nog bekend is. Dit kan op twee manieren:

1. Via de webmail

  1. Ga naar de webmail en login met het e-mailadres waarvan je het wachtwoord wilt aanpassen;
  2. Klik rechts bovenin op 'Instellingen';
  3. Klik daarna links in het menu op 'Wachtwoord';



  4. Vul bij 'Huidig wachtwoord' het wachtwoord in dat je nu gebruikt;
  5. Bij 'Nieuw wachtwoord' en 'Bevestig nieuw wachtwoord' vul je het nieuwe wachtwoord in dat je wilt gebruiken;
  6. Klik op 'Opslaan' om het nieuwe wachtwoord op te slaan. Je wachtwoord voor dit e-mailaccount is nu gewijzigd.

2. Via een directe DirectAdmin-link

  1. Ga naar https://sXYZ.webhostingserver.nl:2223/CMD_CHANGE_EMAIL_PASSWORD
    Let op: vervang 'XYZ' met het nummer van de server waar je pakket op staat;
  2. Voer de gevraagde gegevens in:
    - E-Mail Address: het volledige e-mailadres, bijvoorbeeld info@jouwdomeinnaam.nl;
    - Old Password: het huidige wachtwoord;
    - New Password en Re-Type Password: tweemaal het nieuwe wachtwoord;

  3. Klik vervolgens op 'Change';



  4. Een bevestigingsscherm verschijnt. Vergeet niet om de inloggegevens ook binnen de (externe) e-mailprogramma's te wijzigen, wanneer je die gebruikt!

E-mailverkeer analyseren

Het is mogelijk om via DirectAdmin het e-mailverkeer van je aangemaakte e-mailaccounts te analyseren. Dat gaat als volgt:

  1. Klik op 'E-Mail Accounts', te vinden onder de categorie 'E-Mail Management';



  2. Klik, links bovenaan, op 'E-mail Usage';
  3. Je kunt daar aangeven van welke periode je het e-mailverkeer wilt bekijken:
    - Today: toont het e-mailverkeer van de huidige dag;
    - This month: toont het e-mailverkeer van de huidige maand;
    - This month, excluding today: toont het e-mailverkeer van de huidige maand, maar niet van de huidige dag.

  4. In de tabel eronder kun je sorteren op eigenschappen, zoals datum, afzender, ontvanger of pad. Vooral de kolom 'Path' kan handig zijn om te bepalen of de e-mail vanuit een script is verzonden, en zo ja, vanaf welke locatie op het pakket.

E-mailaccounts opschonen

Bij het opschonen van accounts gaan alle e-mails die je verwijdert permanent verloren! Wil je zeker weten dat je niets verliest, gebruik dan een e-mailprogramma om alle e-mails één voor één te verwijderen.

Na verloop van tijd raken e-mailaccounts vol met spam, met name als IMAP wordt gebruikt. Bovendien zal de prullenbak ('Trash') zich snel vullen. Daarom kan de beheerder van de accounts van tijd tot tijd de accounts opschonen en de mappen van het account leeggooien. Dit kan, vanuit DirectAdmin, als volgt:

  1. Klik op 'E-Mail Accounts', te vinden onder de categorie 'E-Mail Management';
  2. Selecteer de op te schonen accounts met het vinkje dat rechts van de items staat;



  3. Kies onderaan wat je op wilt ruimen:
    - Inbox: het 'Postvak In' van het account;
    - Imap Folders: alle mappen op het account (Verzonden items, Trash en eventuele mappen);
    - Spambox: de spammap van het account;

  4. Controleer alles nog even goed. Klik vervolgens op 'Purge From'.

E-mailaccounts verwijderen

Bij het verwijderen van e-mailaccounts gaan alle e-mails op dat account verloren!

Als je een e-mailaccount wilt verwijderen, dan kan dat ook via DirectAdmin. Je verwijdert dan het gehele account, inclusief alle e-mail. Dat doe je als volgt:

  1. Klik op 'E-Mail Accounts', te vinden onder de categorie 'E-Mail Management';
  2. Selecteer de te verwijderen accounts met het vinkje dat rechts van de items staat;



  3. Controleer of je de juiste accounts hebt geselecteerd;
  4. Klik vervolgens op 'Delete' om het e-mailaccount te verwijderen.