In mijn eerdere blog beschreef ik al waarom het leuk is om bij Antagonist te werken. Op dat artikel kwamen verschillende reacties van sollicitanten. Het is dan ook superleuk om te zien dat die manier van personeel werven goede kandidaten oplevert! Hoe zoeken we verder naar nieuw talent?
Ondertussen groeien we nog steeds in klantenaantallen en is het nodig om ook de personeelsgroei door te zetten. Zoals mijn collega Jeroen eerder al schreef, hebben we voor het komend jaar veel ambitieuze plannen. We zijn daarom op zoek naar extra personeel. Via dit artikel wil ik jullie graag laten zien welke methodes wij bij zo’n zoektocht gebruiken.
Via ons personeel
Onze belangrijkste bron voor nieuwe personeel zijn wijzelf. Mijn collega’s zijn de uithangborden van Antagonist. Wij geloven er sterk in wanneer het leuk is om bij Antagonist te werken dat dit vanzelf wordt verspreid in ons netwerk. Je kunt je wellicht voorstellen wanneer iemand laaiend enthousiast is over zijn werk, dat jij daar ook wel wilt gaan werken. Dat is dus ook precies wat we proberen te bewerkstelligen.
Daarnaast weet iedereen hier ook exact wat voor mensen we zoeken. We vragen daarom alle collega’s om actief mee te zoeken naar nieuw personeel. Uit ervaring weten we namelijk dat de beste medewerkers via ons eigen medewerkers worden aangeleverd. Deze methode is daarom zeer waardevol voor ons. We stellen dan ook een ‘recruitment bonus’ ter beschikking, wanneer een collega iemand aandraagt die wordt aangenomen.
Via onze klantenkring
Naast dat we onze collega’s vragen om actief mee te zoeken, vragen we ook onze trouwe klanten. We zoeken mensen die onze filosofie delen, hun schouders eronder zetten en graag meehelpen om Antagonist naar een hoger niveau te tillen. Om die reden zoeken we het liefst binnen onze hechte community.
Om onze klantenkring te benaderen, plaatsen we een oproep op onze social media en sturen we een e-mail naar onze trouwe klanten met de vraag is ze ons kunnen helpen in deze zoektocht. De reactie op deze mailing is positief. Onze klanten vinden het leuk dat we ze betrekken en daarnaast weten ze ook precies wat voor type mensen we zoeken. Doordat zij ook in een eigen netwerk gaan zoeken, hopen we veel geschikte kandidaten te krijgen!
Recruiters
We streven er naar om zelf ons personeel te vinden, maar soms is hulp van buitenaf wenselijk om de slagingskans te vergroten. Naast dat we zelf zoeken in ons eigen netwerk via personeel en klanten werken we daarom ook met recruiters.
Het zijn de dagelijkse werkzaamheden van recruiters om nieuw personeel te vinden. Recruiters weten beter dan wij wat de juiste zoekmethodes zijn en daarnaast onderhouden zij ook vaak langdurige contacten met technisch personeel. Hierdoor kan bijvoorbeeld een systeembeheerder die op zoek is naar een nieuwe baan weer contact opnemen met zijn vorige recruiter. Als Antagonist wil je dan graag onder de aandacht gebracht worden bij deze systeembeheerder, zodat hij of zij bij ons op gesprek komt.
De kosten voor recruiters zijn een investering. Gemiddeld vraagt een recruiter ongeveer tussen de 15% en 25% van een bruto jaarinkomen van een kandidaat. Er zijn ook afspraken te maken voor bijvoorbeeld een vaste fee per maand, wat interessant is wanneer je constant op zoek bent naar personeel. Echter, welke afspraak er ook wordt gemaakt, het vergroot de kans op uitstekende nieuwe collega’s!
Sectorplan
Antagonist werkt samen met Sectorplan Twente. Dit sectorplan is gericht op werkgevers die moeilijk vervulbare vacatures hebben. Enkele vacatures die wij open hebben staan, zoals Developer en Systeembeheerder, zijn moeilijk te vervullen. Om die reden zijn we bezig om een structurele samenwerking op te zetten met het Twentse sectorplan.
We gaan 1 januari voor het eerst starten met een nieuwe collega die via dit traject bij Antagonist komt werken. Zij krijgt van Antagonist een deeltijd opleiding aangeboden om zichzelf om te scholen naar Web Application Developer. We geloven dat programmeren te leren is. Echter, een Antagonist ben je, dat kun je niet leren! We hebben deze kandidaat daarom zelf geselecteerd om zeker te weten dat ze een échte Antagonist is.
Afhankelijk van de ervaringen willen we graag structureel met het Sectorplan gaan samenwerken, zodat zij mensen kunnen omscholen en wij verzekerd zijn van een gestage instroom van nieuwe personeel.
Zichtbaarheid en bekendheid
Antagonist heeft er altijd bewust voor gekozen om zich enigszins op de achtergrond te houden als het gaat om promotionele evenementen. Hier gaan we verandering in brengen in 2017.
Zo staan de Bedrijvendagen Twente al ingepland. Op dit evenement is het mogelijk om je als bedrijf te presenteren aan studenten, promovendi en afgestudeerden. We zitten vlakbij de Universiteit Twente en hebben daar ook vanuit onze oorsprong banden mee. We willen ons dan ook graag daar zichtbaar maken.
Door onze bekendheid te vergroten onder de potentiële doelgroep hopen we op langere termijn meer personeel aan te trekken. Ook andere evenementen en meetings staan momenteel daarom al met potlood in de agenda.
Tot slot
Ben jij (of ken jij) iemand die woonachtig is in Enschede of omgeving en zou je het ontzettend gaaf vinden om bij ons aan de slag te gaan? Neem dan gerust een kijkje op onze vacaturepagina!
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.