Google heeft bevestigd dat er ongeveer 200 onderdelen in hun algoritmes zijn verwerkt die de ranking van je website bepalen. Een officiële lijst van deze ranking-onderdelen of de inhoud van hun algoritmes is nooit publiekelijk verschenen.
Delen van deze informatie zijn echter her en der te vinden op het internet, geschreven door bijvoorbeeld SEO-specialisten of medewerkers van Google. De lijst hieronder is echter in geen geval officieel. De verzamelde informatie geeft enigszins inzicht in de ranking van websites door Google en hoe de algoritmes werken.
Wat is SEO?
SEO, of zoekmachine optimalisatie, betekent het verbeteren en optimaliseren van je website ten behoeve van zoekmachines. Het bestaat uit een heleboel kleine aanpassingen van onderdelen op je website. Deze kleinigheden lijken soms weinig voor te stellen, maar als geheel hebben ze een aanzienlijk positief effect. Zowel op de gebruikersvriendelijkheid van je website, als voor de prestaties in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Zoals boven aangegeven bestaat er geen volledige lijst met factoren die Google hanteert. Veel informatie hierover verschijnt vaak in het Engels, vandaar dit artikel met de complete lijst in het Nederlands.
In principe is SEO niet moeilijk en eenvoudig te leren, het kost alleen (veel) tijd. Hoeveel? Dat bepaal je zelf. Onthoud dat hoe beter jij je website optimaliseert, hoe makkelijker het is voor Google om je website te vinden en te indexeren. Deze zal daardoor hoger in de zoekresultaten verschijnen, wanneer bezoekers zoeken naar informatie omtrent het onderwerp en de inhoud van je site. Een hogere positie in Google betekent een betere vindbaarheid en dus meer bezoekers die naar je website worden geleid!
Waarom gebruik maken van zoekmachine optimalisatie?
Al eerder heb ik geschreven over het hoger komen in Google met je WordPress-website. Met het hoger scoren in Google wordt bedoeld, hoe hoog je eindigt in de zoekresultaten met je website als ernaar een bepaalde zoekterm wordt gezocht, het resultaat kan dus per term verschillen. Een voorbeeld, als er wordt gezocht naar de term ‘webhosting’, dan verschijnt de website van Antagonist op de derde positie. Er zijn dus twee websites die door Google hoger worden gerankt. En de factoren die met deze ranking te maken hebben worden hieronder beschreven.
Hieronder de complete lijst met de 200 factoren die door de algoritmes van Google worden gebruikt om de ranking van een pagina in de zoekresultaten te bepalen.
SEO tips: Belangrijke factoren voor je domeinnaam
- De leeftijd van een domeinnaam, hoe ouder hoe beter de ranking.
- Domeinnamen waarin de zoekterm voorkomt scoren beter.
- Domeinnamen die beginnen met de zoekterm scoren nog beter.
- De registratieperiode van domeinnamen, hoe langer de registratieperiode nog duurt hoe beter de score. Google hecht meer waarde aan langdurige domeinnamen, dan domeinnamen die mogelijk snel weer ‘verdwijnen’.
- Subdomeinen die de zoekterm bevatten, scoren beter.
- Subdomeinen die beginnen met de zoekterm, scoren nog beter.
- De geschiedenis van de domeinnaam, is de domeinnaam in het recente verleden vaak gewisseld van eigenaar, dan kan dit een negatieve invloed hebben op de ranking.
- Domeinnamen die exact matchen aan de zoekterm.
- Een subdomein en een domeinnaam die overmatig de zoekterm gebruiken, kunnen negatief worden beïnvloed.
- Een public whois scoort beter dan een private whois. Bij een private whois denkt Google dat je wellicht iets hebt te verbergen.
- Een ‘bestrafte’ domeinnaameigenaar, ben je eerder bestempeld als ‘spammer’ dan kan Google dit als negatief punt aanmerken en dat kan gelden voor al je domeinnamen.
- Een domeinnaam-extensie gericht op je locatie, dus voor een Nederlandse website een .nl-domeinnaam. In de Nederlandse Google scoor je hoger, globaal gezien minder.
SEO tips: Belangrijke factoren voor je website
- Websites waar de zoekterm voorkomt in de title tags scoren beter.
- Het is nog beter wanneer title tags beginnen met de zoekterm.
- Websites waar de zoekterm voorkomt in de meta description scoren beter.
- Is er op de website een h1 tag en komt de zoekterm daarin voor?
- Komt de zoekterm als meest gebruikte zinsdeel voor op de website?
- De lengte van de inhoud van je website. Uit onderzoek is gebleken dat websites op de eerste positie in Google, gemiddeld 2.416 woorden bevatten.
- De zoektermdichtheid, niet zo belangrijk als vroeger, maar nog steeds een factor.
- Gebruik maken van LSI-zoektermen (semantische indexering), het voegen van begrippen aan je zoekterm, waarmee je Google helpt om de betekenis van een woord te verduidelijken.
- De laadsnelheid van je website via HTML, hoe sneller hoe beter.
- Gedupliceerde inhoud, of duplicated content, komen dezelfde teksten voor op de website, dan heeft dit een negatieve invloed.
- Het gebruik van rel=canonical, om duplicated content te voorkomen, mits goed gebruikt kan het bijdragen aan de ranking.
- De laadsnelheid van je website via Chrome, waarschijnlijk gebruikt Google ook de user data verkregen uit Chrome om de snelheid van een website te bepalen, ook hier geldt hoe sneller hoe beter.
- Het optimaliseren van afbeeldingen; een omschrijvende bestandsnaam, thumbnails gebruiken, etc.
- Gebruik voor je afbeeldingen unieke alt tag en title tags.
- Geef aan afbeeldingen een description en caption mee.
- Wat was de laatste keer dat de inhoud van de website is geüpdatet? Hoe recenter hoe beter.
- De omvang waarmee de inhoud is geüpdatet. Zeer kleine wijzigingen worden nauwelijks opgemerkt.
- De mate waarmee in het verleden de website is bijgewerkt.
- Als de zoekterm aanwezig is in de eerste 100 woorden van de website, dan is dat beter.
- De zoekterm in h2 en h3 tags helpt mee.
- Een consistente volgorde van woorden in de zoekterm. Het consequent gebruiken van ‘betrouwbare en snelle webhosting’ is beter dan dit af te wisselen met ‘snelle webhosting die betrouwbaar is’
- De kwaliteit van uitgaande links, hoe hoger hoe beter.
- Het thema van uitgaande links. Hoe beter dit bij jouw onderwerp past, hoe beter je scoort.
- Spellings- of grammaticafouten, waarschijnlijk rekent Google je hier enigszins op af.
- Websyndicatie, je scoort minder door gekopieerde (en aangepaste) inhoud van andere websites te gebruiken.
- Behulpzame aanvullende inhoud. Bied je bezoekers de helpende hand op je website, een omrekenmachine, dan helpt dit mee voor je ranking.
- Teveel dofollow uitgaande links zorgen voor een ‘lekke’ pagina, niet goed dus.
- Multimedia, het gebruik van beeld, geluid en video wordt door Google gezien als kwalitatief goed, beter dus.
- Interne links naar je een locatie op je website.
- De kwaliteit van interne links naar een locatie op je website.
- Zijn er broken links aanwezig? Dan is dat niet goed voor je score.
- Het leesniveau van je pagina. Spreek je de massa aan met laagdrempelige inhoud, of ga je voor zeer doelspecifieke inhoud? Het is niet helemaal duidelijk hoe Google dit gebruikt, waarschijnlijk een goede balans ertussen.
- Affiliate links hebben op zich geen invloed, maar is een website ermee bezaaid, dan vindt Google dat niet zo prettig.
- De kwaliteit van de code en WC3 Validation, veel HTML-errors zorgen voor een lagere score.
- De domain authority van je website, de mate van hoe waardevol jouw website wordt beschouwd, hoe hoger hoe beter.
- De PageRank van je website, hoger is beter.
- De lengte van de URL, te lang is niet goed.
- Het pad van je URL, pagina’s ‘dichterbij’ de domeinnaam doen het beter dan pagina’s verderweg in submappen.
- Menselijke redacteuren, nooit bevestigd maar Google heeft een patent vastgelegd voor een systeem dat de invloed van menselijke redacteuren ‘meet’.
- De categorie van de website.
- WordPress tags, het helpt mee wanneer artikelen of groepen naar elkaar linken.
- De zoekterm in de URL.
- Een duidelijke structuur in langere URL’s, bijvoorbeeld categorieën.
- Het noemen en verwijzen naar referenties en bronnen help mee.
- Opsommingen en genummerde lijsten, daar houd Google van.
- De prioriteit van een pagina in een sitemap.
- Teveel links op je website zijn slecht.
- De ranking van andere zoektermen, scoor je daar goed, dan helpt dat ook mee voor andere zoektermen.
- De leeftijd van de website, hoe ouder hoe beter.
- Een gebruiksvriendelijke lay-out doet het beter.
- Geparkeerde domeinnamen scoren niet zo goed.
Factoren voor de pagina’s van je website
- Unieke en relevante inhoud, dat daadwerkelijk bijdraagt.
- Het hebben van een contactpagina schijnt goed te zijn.
- Domain trust en trustrank is de mate waarop jouw website wordt vertrouwd, hoe hoger hoe beter.
- De architectuur van je website, Google vindt het fijn als het goed in elkaar zit.
- Het toevoegen van nieuwe inhoud, hoe vaak verschijnt er iets nieuws op je website? Vaker is beter.
- Het aantal pagina’s van je website, niet teveel, maar ook zeker niet te weinig.
- De aanwezigheid van een sitemap, ja is goed, nee is niet goed.
- De uptime van je website, hoe hoger hoe beter.
- De locatie van de server waarop jouw website staat, ‘obscure’ locaties, daar houdt Google niet zo van.
- SSL-certificaten worden door Google geïndexeerd. Het hebben van een SSL-certificaat is dus goed voor de ranking, dit geldt met name voor e-commercewebsites.
- Het hebben van pagina’s met algemene voorwaarden, juridische kennisgeving, etc. interpreteert Google als betrouwbaar en is dus goed voor de ranking.
- Dubbele pagina’s of pagina’s binnen je website met duplicated content hebben een negatieve invloed.
- Gebruik maken van breadcrumb navigation ziet Google als gebruiksvriendelijk en helpt om hoger te scoren.
- Als je website geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten dan is dat beter.
- Het helpt om YouTube-video’s op je website te hebben, waarschijnlijk omdat YouTube van Google is?
- De gebruiksvriendelijkheid van de inhoud van de pagina, hoe makkelijker te gebruiken hoe beter dat is.
- Het kan zijn dat het gebruik van Google Analytics en Webmaster Tools bijdraagt aan de ranking van je website. Het zijn in ieder geval handige tools om te gebruiken.
- De aanwezigheid op onafhankelijke review-websites, zoals TrustPilot, is goed voor je ranking, helemaal als de beoordelingen positief zijn.
Factoren voor backlinks
- De leeftijd van de domeinnaam waar jouw backlink staat, hoe ouder hoe beter.
- Het aantal verwijzende root domains, hoe meer hoe beter.
- Het aantal backlinks van verschillende klasse C IP-adressen, hoe meer hoe beter.
- Het totaal aantal verwijzende backlinks naar jouw website, hoe meer hoe beter.
- Backlinks met een afbeelding dienen een alt tag te hebben.
- Backlinks vanaf een .edu- of .gov-domeinnaam zijn beter.
- De page rank van de verwijzende pagina, hoe hoger hoe beter.
- De authority van de verwijzende pagina, hoe hoger hoe beter.
- Backlinks naar jouw websites op de website van je concurrent, hoe meer hoe beter.
- Het aantal social shares van een pagina, hoe meer hoe beter.
- Backlinks van malafide websites kunnen negatief zijn voor je ranking.
- Backlinks van geschreven gastberichten of uit de biografie van auteurs op andere websites, hoe meer hoe beter.
- Backlinks naar de homepagina zijn beter.
- Een teveel aan links met een nofollow kan een negatieve invloed hebben op je ranking.
- Zorg voor een diversiteit aan bronnen waar backlinks vandaan komen, teveel backlinks van een bron kan een negatieve invloed hebben op je ranking.
- Contextuele backlinks, wordt er vanuit de inhoud van een website verwezen naar jouw website, dan is dat beter dan een link op een ‘lege’ pagina.
- Teveel 301 redirects richting jouw pagina of van jouw pagina naar een 301 redirect zijn niet goed voor de ranking.
- Een anchor text in de backlinks met de zoekterm is beter.
- Een anchor text in de interne links van je website is beter.
- Een title tag meegeven aan een backlink is beter.
- Heb je veel backlinks op .nl-domeinnamen? Dan scoor je beter in de Nederlandse versie van Google.
- De locatie van links, hoe verder vooraan in de inhoud hoe meer het help. Dit heeft echter weinig invloed.
- Hetzelfde geldt voor de locatie van de link op de pagina, hoe eerder hoe beter.
- De relevantie van de website die jouw backlink bevat. Komt deze overeen met de categorie van je website, dan scoor je beter.
- Het sentiment van de tekst rondom de backlink, is deze positief dan scoor je beter, maar als deze negatief is dan werkt het nadelig voor je ranking.
- De zoekterm in de titel van de backlink.
- De snelheid waarmee je backlinks opbouwt, ook wel link velocity. Worden er te snel teveel backlinks geplaatst, dan kan dit een negatieve invloed hebben op je ranking.
- Heb je een positieve link velocity, dan kan het je ranking een boost geven.
- Waarschijnlijk zijn backlinks van pagina’s die topinformatie, dat overeenkomt met de zoekterm, bevatten meer waard.
- Een link van Wikipedia is dan wel nofollow, maar helpt wel mee voor de authority en dus voor de ranking.
- De woorden rondom de backlink schijnen invloed te hebben op de indexering van Google.
- De leeftijd van een backlink, hoe ouder hoe beter.
- Backlinks waarvan Google zeker weet dat het een ‘echte’ website betreft scoren beter dan backlinks van bijvoorbeeld een ‘nep’ weblog.
- Een website met een ‘natuurlijk’ backlink-profiel zal beter scoren.
- Het overmatig ‘uitwisselen’ van links met andere websites wordt niet door Google op prijs gesteld.
- Backlinks die komen uit user generated content scoren beter.
- Een 301 redirect telt mee als backlink, mits het niet teveel wordt gebruikt.
- Pagina’s met microformats van schema.org scoren beter.
- Een vermelding in de Yahoo! Directory lijkt waardevol te zijn.
- Een backlink op een pagina met teveel uitgaande links, heeft niet zoveel nut.
- Backlinks die zijn opgenomen in forum-profielen worden als minder waardevol geïndexeerd.
- Het aantal woorden van waar de backlink staat, een pagina met 1.000 woorden scoort beter dan een pagina met 25 woorden.
- Een backlinks die tussen ‘slecht’ geschreven inhoud staat is niet goed.
- Site-wide links, die op iedere pagina voorkomen bijvoorbeeld in de footer, tellen minder of zelfs maar als één link mee.
Factoren voor de interactie van bezoekers
- Zoektermen met een hoge click-through rate scoren beter.
- Een website die voor alle zoektermen een hoge click-through rate heeft scoort significant beter.
- Een hoge bounce rate wordt afgestraft.
- Veel direct verkeer naar je website is goed.
- Heb je veel terugkerende bezoekers, dan is dat goed.
- We weten dat Google user data verzamelt uit Chrome, wellicht dat bookmarked pagina’s beter ranken.
- Pagina’s die worden gerapporteerd en waarvan het de rapportage betrouwbaar lijkt ranken significant slechter.
- Het lijkt erop dat Google ook user data verzamelt uit de Google Toolbar, waarvoor precies is niet helemaal duidelijk.
- Heeft een bericht of pagina veel (social) reacties, dan is dat goed voor de ranking.
- De tijd die een bezoeker op de pagina doorbrengt, hoe langer hoe beter.
Speciale regels in het algoritme
- Google geeft nieuwe pagina’s een tijdelijke boost voor bepaalde zoekopdrachten.
- Google maakt onderscheid tussen zoektermen die dubbelzinnig zijn of op meerdere wijzes zijn te interpreteren.
- Websites die jij vaak bezoekt zullen vaker in jouw specifieke zoekresultaten naar voren komen.
- Er worden verbanden gelegd tussen zoekopdrachten. Zoek je eerst op ‘Antagonist’ en later op ‘review’, dan zal Google eerder reviews tonen van Antagonist in de zoekresultaten.
- Google prefereert websites met een lokaal server IP-adres en een locatie-specifieke domeinnaam.
- Zoekresultaten met scheldwoorden of 18+ materiaal komen niet voor in de resultaten bij mensen die safe search hebben ingeschakeld.
- Een website die populair is en veel +1’tjes heeft op Google+ scoort beter in de ranking.
- Is een website op de een of andere manier verbonden met jouw Google+ Circles dan komt deze eerder voor in jouw specifieke zoekresultaten.
- Google downranks vrij direct websites waarover geklaagd is door de DMCA.
- De diversiteit van domeinen in de zoekresultaten schijnt onlangs vergroot te zijn.
- Google is bezig om verschillende weergaven te tonen voor producten of shopping-gerelateerde zoekresultaten.
- Soms worden lokale bedrijven, bekend via Google Places, boven ‘normale’ bedrijven geplaatst in zoekresultaten.
- Bepaalde zoekwoorden triggeren een newsbox onder de titel van het zoekresultaat.
- Bekende merken hebben een boost gekregen van Google met betrekking tot bepaalde short-tail zoekopdrachten.
- Producten uit Google Shopping worden soms apart vertoond in de organische zoekresultaten.
- Zijn er veel afbeeldingen beschikbaar voor een bepaalde zoekterm dan worden deze tussen de resultaten geplaatst, ook al wordt er niet via Google Images gezocht.
- Zoek je op een merknaam of domeinnaam, dan worden vaak meerdere pagina’s van dit merk, bedrijf of onderwerp getoond.
Factoren voor social media
- Hoeveel keer de pagina is verspreid via Twitter, of de link ervan is geplaatst in een tweet.
- De waarde of invloed van de Twitter-accounts, die de pagina hebben getweet.
- Hoeveel keer de pagina is geliked via Facebook.
- Hoe vaak de pagina is geshared via Facebook.
- De waarde of invloed van de Facebook-accounts, die de pagina hebben geliked of gedeeld.
- Hoeveel afbeeldingen er van de pagina zijn gepind via Pinterest.
- Stemmen die een pagina heeft gekregen via social sharing sites, zoals Reddit en Digg.
- Het aantal 1’tjes van Google, die de pagina heeft gekregen.
- De waarde of invloed van de Google-accounts, die de pagina een +1 hebben gegeven.
- Het helpt mee als de social media-accounts die de pagina verspreiden van een geverifieerde eigenaar zijn.De inhoud van het bericht rondom de link van de pagina die via social media wordt verspreid.
- Social signals van de hele website, dus verschillende onderdelen van de inhoud die via social media worden verspreid. Hoe meer hoe beter.
Hoe beloont Google een merknaam?
- Wanneer deze aan merk-gerelateerde inhoud wordt toegevoegd, als anchor.
- Als de merknaam aan de zoekterm wordt toegevoegd, bijvoorbeeld webhosting van Antagonist.
- Als het merk een Facebook-pagina heeft, met veel likes.
- Als het merk een Twitter-account heeft, met veel followers.
- Als het merk een company profile heeft via LinkedIn.
- Wanneer er medewerkers zijn toegevoegd via LinkedIn.
- Hoe actief de social media-accounts van het merk zijn, hoe meer hoe beter.
- Hoe vaak het merk wordt genoemd op nieuwswebsites.
- De merknaam die zonder link wordt genoemd.
- Het aantal RSS-subscribers voor een merknaam.
- De fysieke locatie van een bedrijf, om te controleren of het merk daadwerkelijk bestaat en hoe groot het is.
- Betaald het bedrijf belasting, of wordt er belasting gerekend als er producten of diensten via de website worden verkocht? Als dit zo is, dan lijkt Google deze websites meer te vertrouwen.
Webspam factoren op je website
- Panda penelty, wanneer je een website hebt met lage inhoud van lage kwaliteit.
- Wanneer je op je website veel links naar ‘twijfelachtige’ websites hebt geplaatst.
- Redirects die niet opvallen, zodat de bezoeker door wordt verwezen naar een andere locatie, zonder het door te hebben.
- Misleidende pop-ups of berichtgeving die afleiden, of anderszins afwijken, van de inhoud van je website.
- Over-optimalisatie van je website, keyword stuffing, header tag stuffing, het overmatig gebruik van zoektermen in de inhoud, etc.
- Over-optimalisatie van een pagina, hetzelfde als het hierboven genoemde punt, maar dan op pagina-niveau.
- Pagina’s met veel advertenties boven de fold.
- Verborgen affiliate-links.
- Websites die uitsluitend zijn ingericht als affiliate-website.
- Automatisch gegenereerde inhoud.
- Het toevoegen van een nofollow aan alle uitgaande links.
- Wanneer het IP-adres van de server, waarop de website staat, gemarkeerd is voor spam.
- Meta tag spamming, alleen maar zoektermen gebruiken voor je meta tags vindt Google niet prettig.
Webspam factoren van buiten je website
- Een onnatuurlijke toename van links naar jouw website.
- Penguin penalty, is je website aangepakt tijdens de Penguin update, dan zal Google hier voorlopig nog rekening mee houden.
- Veel backlinks die komen van profielen op websites met een lage kwaliteit, zoals forumprofielen die niet of nauwelijks actief zijn.
- De relevantie van websites met een backlink. Zijn er veel websites die niets met jouw website of onderwerp te maken hebben, dan kan Google je hiervoor straffen.
- Als je veel waarschuwing van links via Google Webmaster Tools binnenkrijgt, dan kan dit een negatieve invloed hebben.
- Veel backlinks met hetzelfde klasse C IP-adres.
- Onjuiste anchor texts, wanneer er veel links richting jouw websites een misleidende anchor text hebben, kan dat duiden op een gehackte website en daar houdt Google niet van.
- Het kan voorkomen dat Google handmatig een penalty uitdeelt, zoals in bekende fiasco van InterFlora.
- Google Sandbox, daar wil je niet inkomen met je website.
- Google Dance, volgens een patent van Google gebruiken ze dit om te checken of je website de algoritmes probeert te misleiden.
- Met de Disavow-tool kun je handmatig een penalty proberen te verwijderen, die je hebt gekregen door het negatieve gebruik van SEO.
Tot zover alles over de zoekmachine van Google
Zoals je ziet zijn er een heleboel factoren die mogelijk door Google worden gebruikt bij het indexeren van websites. Je kunt je afvragen of ieder punt evenveel, of überhaupt wel, wordt gebruikt. Uiteraard blijft Google wijzigingen doorvoeren en de algoritmes veranderen constant, dus deze lijst zal zeker in de (nabije) veranderen. Aangezien niemand de exacte inhoud kent van de algoritmes, is deze lijst slechts een inschatting, desalniettemin geeft een interessant overzicht in hoever Google gaat. Eén ding is namelijk duidelijk, Google gaat ver, heel ver.
Mocht je nog een verdere interesse hebben in SEO, dan kan ik je moz.com, searchenginejournal.com, backlinko.com en majesticseo.com aanraden. Deze websites hebben enorm bijgedragen aan de totstandkoming van deze lijst. Hopelijk heb je iets aan dit artikel en kun je er voordeel uithalen. Waarvan was je nog niet op de hoogte en wat verbaast jou het meest? Wellicht is niet alles nieuw voor je, ik ben dan ook nieuwsgierig naar de factoren die voor jou belangrijk zijn en misschien heb je nog toevoegingen. Laat gerust een reactie achter!
Wil je iedere week tips voor je website?
Volg ons dan op Facebook!