Zes online marketingstrategieën die je onderneming een boost geven

Om je doelgroep te bereiken, moet je op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Tegenwoordig speelt online marketing hierin een bepalende rol. Graag leg ik je daarom zes online marketingstrategieën uit, die je onderneming vooruit kunnen helpen.

Zes online marketing strategieën die je onderneming een boost geven.

In dit artikel kijken we naar de volgende zes online marketingstrategieën:

  1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  2. Zoekmachine adverteren (SEA)
  3. Contentmarketing
  4. E-mailmarketing
  5. Mobiele optimalisatie
  6. Voice search optimalisatie

1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zeg je online marketing, dan zeg je SEO. Dit staat voor Search Engine Optimization, oftewel ‘zoekmachine optimalisatie’. Je optimaliseert hierbij verschillende onderdelen van je website, zodat je hoger scoort binnen de organische resultaten van een zoekmachine. Dit is belangrijk omdat veel aankopen tegenwoordig beginnen met een zoekopdracht.

SEO als online marketing strategie.

Tips voor zoekmachine optimalisatie (SEO)

  • Begin bij het selecteren van de juiste zoekwoorden. Deze kun je bijvoorbeeld verwerken in teksten en titels op je pagina.
  • Bekijk hoe je technische factoren van je website kunt verbeteren, zoals de laadsnelheid en veiligheid. Je kunt dit zelf oppakken, maar je kunt er ook voor kiezen om hier een professional voor in te huren.
  • Het is niet geheel duidelijk hoe zoekmachines hun ranking bepalen. Daarbij wordt het algoritme steeds slimmer. Snelle goedkope trucjes werken daardoor vaak maar tijdelijk. Zorg er dus vooral voor dat de inhoud van je pagina klopt en dat alle technische aspecten up-to-date zijn. Met een goede basis, zul je zien dat je website gaandeweg steeds beter gevonden wordt. 

Meer over zoekmachine optimalisatie
Leer meer over SEO en bekijk hoe je dit zelf toe kunt passen.


2. Zoekmachine adverteren (SEA)

SEA staat voor Search Engine Advertising. Je maakt bij deze strategie gebruik van betaalde advertenties binnen een zoekmachine.  Het kan je bijvoorbeeld zijn opgevallen wanneer je naar een specifiek product zoekt, dat je hiervan op andere websites advertenties ziet. Een cookie zorgt er hierbij voor dat je op basis van de zoekopdracht relevante advertenties te zien krijgt. 

Google-advertenties behoren ook tot SEA. Je stelt bepaalde zoekwoorden in waarop je wil adverteren. Als iemand deze woorden vervolgens gebruikt binnen de zoekmachine, wordt je website weergegeven.

Tips voor zoekmachine adverteren (SEA)

  • Je hebt bij SEA te maken met enige competitie. Dit geldt vooral voor advertenties van algemene zoektermen en branches met veel concurrentie. Je kunt zoekmachine-advertenties een beetje vergelijken met een veiling: om bovenaan te blijven staan, moet je de hoogste bieder zijn. Hierdoor kunnen de kosten enorm oplopen. Maak voor jezelf dus de afweging of de investering in verhouding staat met wat het oplevert.
  • Als je besluit om ermee aan de slag te gaan, raad ik je aan om je advertenties te richten op specifieke zoekopdrachten met minder rivaliteit. Als je een goed beeld hebt van je doelgroep en hun zoekgedrag, kan SEA namelijk zeker een toevoeging zijn.

3. Contentmarketing

De formule van contentmarketing is simpel: geef eerst waarde, voordat je om waarde vraagt. Dit doe je door het delen van content over onderwerpen die belangrijk zijn voor je doelgroep. Een website met content van hoge kwaliteit scoort goed binnen zoekmachines. Hierdoor zul je organisch dus beter gevonden worden. Een ander voordeel van contentmarketing is dat je er geen enorm budget voor nodig hebt. 

Contentmarketing als online marketing strategie.

Tips voor contentmarketing

  • Breng de problemen van je doelgroep in kaart en bedenk hoe je hen hierbij kan helpen. Kies vervolgens een paar kanalen en communiceer oplossingen in de vorm van waardevolle content.
  • Leg de focus hierbij op het daadwerkelijk helpen van je doelgroep, in plaats van het promoten van je product of dienst. 
  • Content beperkt zich niet alleen tot het onderhouden van een blog. Het varieert van artikelen schrijven tot nieuwsbrieven versturen. Maar ook bijvoorbeeld podcasts, video’s en infographics behoren hierbij. 

Meer over contentmarketing
Bekijk zeven typen content die je kunt gebruiken, lees meer over verschillende blogtactieken of leer hoe je met behulp van een strategie meer uit contentmarketing kunt halen.


4. E-mailmarketing

E-mailmarketing is ideaal voor het opbouwen en beheren van klantrelaties. Zo kun je het bijvoorbeeld gebruiken om klachten op te lossen, feedback te ontvangen en updates te geven over je nieuwste producten of diensten. Andere voordelen zijn de lage kosten en het enorm aantal gebruikers. In 2020 maakten wereldwijd 4 miljard mensen gebruik van e-mail. Naar verwachting zal dit aantal groeien tot bijna 4,6 miljard e-mailgebruikers in 2025. 

Tips voor e-mailmarketing

  • Begin met het verkrijgen van e-mailadressen van je bezoekers. Je kunt dit het beste doen door iets te bieden wat dit de moeite waard maakt. Geef bij de inschrijving aan dat leden bijvoorbeeld speciale kortingen, een e-book of premium content ontvangen.
  • Het hebben van e-mailadressen helpt je niet alleen om regelmatig in contact te blijven met je abonnees, maar stelt je ook in staat om op de hoogte te blijven van hun behoeften. Zo zie je naar welke producten je gebruikers zoeken. Je kunt hier vervolgens op inspelen met bijvoorbeeld een aanbieding.
  • Tot slot kun je via e-mail ook terugkerende aankopen stimuleren. Als een klant de afgelopen maanden niets in je webshop heeft gekocht, kun je bijvoorbeeld een persoonlijke of speelse herinnering sturen.   

Meer over e-mailmarketing
Bekijk hoe je stap voor stap begint met e-mailmarketing.


5. Mobiele optimalisatie

We gebruiken onze telefoon al lang niet meer alleen om te bellen. Online winkelen, e-mails versturen, social media bekijken, artikelen lezen, muziek luisteren: tegenwoordig kan dit allemaal met je smartphone. Dat is ook terug te zien in de gebruikerscijfers. In januari 2021 bestond 55% van het wereldwijde webverkeer uit mobiel internet. Je website optimaliseren voor mobiele apparaten is dus cruciaal.

Mobiele optimalisatie als online marketing strategie.

Tips voor mobiele optimalisatie

  • Test je website op verschillende mobiele telefoons en tablets. Vaak biedt een website-editor de mogelijkheid je pagina te bekijken in een mobiele weergave. Daarnaast kun je ook gebruikmaken van Google’s Mobile-Friendly Test.
  • Los alle problemen op die je tegenkomt. De tekst moet bijvoorbeeld groot genoeg zijn om leesbaar te zijn op een kleiner scherm, klikbare items moeten niet te dicht bij elkaar staan en afbeeldingen mogen niet worden afgesneden. 
  • Verbeter de laadsnelheid van je website door afbeeldingen te comprimeren, zo min mogelijk plugins te gebruiken en al je software up-to-date te houden. 
  • Verschillende e-commercebedrijven hebben een eigen app ontwikkeld. Wanneer je een online winkel hebt, is het wellicht zinvol om te kijken naar de mogelijkheden. 

6. Voice search optimalisatie

Voice search optimalisatie is één van de nieuwere online marketingstrategieën. In 2018 maakten 27% van de online bezoekers volgens Google gebruik van voice search op hun mobiele telefoon. Zoekmachines werken daarom hard aan het verbeteren van hun spraakherkenning. Daarnaast worden spraakgestuurde diensten zoals Alexa en Siri steeds populairder. Het aantal voice search-gebruikers zal naar verwachting de komende tijd dus alleen maar toenemen.

Voice search optimalisatie tips

  • Richt je op specifieke zoekwoorden binnen je branche. Hierdoor heb je minder concurrentie. Als je bijvoorbeeld vakantieaccommodaties aanbiedt, kun je dit op de volgende manier toepassen:
    • Beste hotels in Italië -> beste hotels in Italië onder de € 50,- 
    • Betaalbare vakantie -> betaalbare vakantie voor gezinnen
  • Maak content die kan worden weergegeven als featured snippets op zoekmachines, zoals FAQ’s, tabellen, grafieken en video’s.
  • Gemakkelijk uit te spreken zoekopdrachten zijn erg belangrijk bij spraakherkenning. Gebruik daarom eenvoudige taal en vraag jezelf af of je doelgroep dit op deze manier zou kunnen zeggen.
  • Een lange ingewikkelde domeinnaam is niet ideaal. Hoewel korte domeinen misschien niet beschikbaar zijn bij de meest gangbare extensies (.NL en .COM), zijn ze waarschijnlijk wel verkrijgbaar op nieuwe domeinextensies zoals .TECH, .ONLINE, .SITE en .SPACE. 

Meer over domeinnamen en online marketing
Bekijk tips over het kiezen van je domeinnaam en het het effect hiervan op online marketing.


Succes! 

Als onderneming zul je altijd manieren moeten vinden om met klanten in contact te komen. Tegenwoordig vindt de eerste kennismaking vaak digitaal plaats. Je hierop aanpassen is dan belangrijk. Deze zes online marketingstrategieën kunnen je hierbij richting geven. Ik hoop dat je iets aan het artikel hebt gehad en wens je veel succes met de uitvoering! 

P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!

Deel App Tweet Mail Deel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *