Eerder schreef ik over het maken van een website met WordPress, het installeren en aanpassen van WordPress themes en hoe je hoger komt in Google met je WordPress-website. Tevens heeft mijn collega Wander een artikel geschreven over het sneller maken van WordPress. Allemaal onderwerpen die gaan over de ontwikkeling, optimalisatie en het beheer van je WordPress-website. Maar hoe schrijf je een artikel dat hoog scoort in Google? Deze handige WordPress SEO tips zullen je daarbij een eind op weg helpen.
Inhoudsopgave
WordPress SEO by Yoast
Een goede structuur is de basis voor een succesvolle website. Echter, minstens zo belangrijk is de inhoud. Je wilt informatie presenteren op een wijze die aantrekkelijk is voor je doelgroep, maar ook voor zoekmachines. Zo komt je artikel hoog in de resultaten tevoorschijn als mensen naar een gerelateerd onderwerp zoeken. Kortom, het optimaliseren van je artikelen, zodat ze hoger scoren in Google! Dit noemen we zoekmachineoptimalisatie of kortweg SEO.
In dit artikel ben ik ervan uitgegaan dat je de plugin WordPress SEO by Yoast hebt geïnstalleerd. Deze waardevolle plugin is een musthave voor iedere WordPress-website. Heb je deze nog niet? Dan vind je in mijn eerdere SEO-handleiding voor WordPress hoe je deze snel installeert en optimaliseert.
Stap 1: waarover wil je gaan schrijven?
Is het onderwerp dat je in gedachten hebt interessant voor het grote publiek, zou jij het graag lezen als iemand anders erover zou schrijven? Ik begrijp dat je graag een artikel wilt plaatsen over iets wat jij leuk vindt en dat jou interesseert, maar is het ook interessant voor anderen?
Zo niet, dan betekent dat niet dat je er niet over moet schrijven! Het optimaliseren voor een zoekmachine als Google heeft dan misschien niet zoveel zin, daar er simpelweg niet of nauwelijks naar wordt gezocht. Het onderwerp moet iets bevatten dat interessant is voor het publiek, specifieke informatie waarnaar mensen zoeken.
Het is dus belangrijk om vooraf een duidelijk onderwerp te bedenken. Baken dit af en zorg ervoor dat het voor jou helder is. In dit artikel gebruik ik als voorbeeld het onderwerp: “Hoe maak ik een pizza?” Ik wil graag een soort van stappenplan schrijven over het zelf maken van een pizza, wat je ervoor nodig hebt en hoe je dit moet doen.
Stap 2: focus op een zoekterm
Als je het onderwerp eenmaal concreet hebt, dan kun je checken of het ook daadwerkelijk iets is wat ‘de rest’ ook interesseert en of ernaar wordt gezocht. Hiervoor gebruik ik de AdWords Keyword Planner (of zoekwoordplanner). Dit is een handige tool van Google die inzicht geeft in het zoekgedrag van een term. Om deze tool te gebruiken heb je een (gratis) Google-account nodig.
- Bovenaan vul ik ‘hoe maak ik een pizza?’ in;
- Vervolgens zet ik bij ‘Targetting’ de locatie op ‘Nederland’ en de taal op ‘Nederlands’;
- Onderaan klik ik op ‘Ideeën opvragen’ voor het resultaat;
- Selecteer het tabblad ‘Zoekwoordideeën’ voor een vergelijking van de zoektermen.
Zoals je ziet is het resultaat voor de term ‘hoe maak ik een pizza?’ vrij mager, gemiddeld zijn er 30 zoekopdrachten per maand. In het lijstje daaronder zie ik echter de term ‘zelf pizza maken’, die veel beter scoort met 4.400 zoekopdrachten per maand. Dit brengt mij op een idee, hoe zou de term ‘pizza maken’ scoren? Ik vul de term bovenaan in en check het resultaat. Ah, deze scoort maarliefst 6.600 zoekopdrachten per maand! Perfect, ‘pizza maken’ wordt de term waarop ik de focus leg in mijn blogartikel.
Een tweede belangrijk punt is ‘Concurrentie’. Voor mijn term staat deze op ‘laag’, dat is dus zeer gunstig. Hoe minder concurrentie, hoe makkelijker het voor een term is om hoog te scoren in de zoekresultaten. Probeer dus altijd een term te vinden, waarvan de concurrentie laag is. Is de concurrentie ‘normaal’ of ‘hoog’, dan betekent dat er over dit onderwerp al veel is geschreven en er via AdWords op wordt geboden. Hierdoor wordt het lastiger om met deze term hoog in de zoekresultaten te eindigen.
Dus de focus-zoekterm die ik voor dit voorbeeld gebruik is ‘pizza maken’, er zijn veel zoekopdrachten per maand en de concurrentie is laag. Let op: als ik nu zoek op Google naar ‘pizza maken’, dan verschijnen de resultaten die op dit moment het hoogste scoren.
Je zult hier niet zomaar tussen komen. Wil je echter onderzoeken wat je kansen zijn om bovenaan te komen, dan kun je met bijvoorbeeld de Site Explorer van Magistic SEO een inschatting maken van de concurrentie. In dit artikel ga ik daar niet verder op in, daar het meer voor gevorderden is.
Stap 3: titel aanpassen op zoekterm
Ik wil dus iets schrijven over het zelf maken van een pizza en ik weet dat de focus moet liggen op de term ‘pizza maken’. Laat ik beginnen bij het bedenken van een titel, daarvoor had ik eerder in gedachten “Hoe maak ik een pizza?”. Wil je hoog scoren op je focusterm, dan is het beter om deze vooraan in de titel te plaatsen. Ik verander mijn titel dus in bijvoorbeeld “Pizza maken: hoe maak ik een pizza?”, zoals je ziet staat de focus-zoekterm nu vooraan de titel.
Stap 4: permalink aanpassen op zoekterm
Elk bericht dat je schrijft en publiceert via je WordPress-website krijgt een eigen URL. Net zoals dit artikel te bereiken is via de URL: www.antagonist.nl/blog/wordpress-seo/. Om hoger te scoren in Google is het belangrijk dat je de focusterm opneemt in de URL. In het geval van mijn artikel over het maken van een pizza, wil ik dus ‘pizza maken’ opnemen in de URL. Dit doe ik door de permalink te bewerken en te veranderen in ‘pizza-maken’.
Stap 5: het schrijven van de inhoud
Vervolgens schrijf je de inhoud van je artikel. Let op, schrijf een inhoudelijk correct en sterk artikel dat graag door de gebruiker wordt gelezen. Google houdt namelijk van relevantie, dus houd je bij je onderwerp en doe niet aan keyword stuffing of iets dergelijks. Er zijn echter een aantal punten, waarop je moet letten.
- Herhaal de focus-zoekterm, in mijn geval ‘pizza maken’, enkele keren in de tekst.
- Geef de zoekterm mee als title-attribuut van bijvoorbeeld een link of een afbeelding.
- Verwerk de zoekterm in h2- of h3-tags.
- Gebruik afbeeldingen die overeenkomen met je onderwerp en geef de zoekterm mee als bestandsnaam, titel, alt, description en caption.
- Verwijs naar eerder geschreven artikelen op je blog, door ernaar te linken.
Stap 6: WordPress SEO door Yoast
Als je de plugin WordPress SEO by Yoast hebt geïnstalleerd en geactiveerd, dan verschijnt er automatisch onderaan ieder artikel, dat je aan het maken of bewerken bent, een SEO-gedeelte. Naast dat diverse mogelijkheden om je artikel verder te optimaliseren voor zoekmachines, biedt de plugin tevens de optie om een pagina-analyse uit te voeren, een handige test die inzicht geeft in de SEO-score van je artikel.
Het SEO-gedeelte onder je artikel bestaat uit verschillende opties en tabbladen, per onderdeel zal ik ze hieronder kort bespreken. Wil je meer informatie over een onderdeel, dan kun je in WordPress op het vraagtekensymbool klikken.
- ‘Snippet voorbeeld’, een voorbeeldweergave van je artikel, zo ziet het eruit als het in de zoekresultaten naar voren komt.
- ‘Focus zoekterm’, in het geval van het voorbeeld vul ik hier ‘pizza maken’ in, de plugin analyseert vervolgens in hoeverre de term wordt teruggevonden en bepaalt op basis hiervan de SEO-score van je artikel.
- ‘SEO titel’, als je een andere titel wilt gebruiken voor de weergaven in resultaten, dan kun je hier een andere titel invullen. Je zult zien, dat bij het wijzigen direct het ‘Snippet voorbeeld’ wordt aangepast.
- ‘Meta omschrijving’, vul hier een korte omschrijving in over je artikel en zorg ervoor dat je zoekterm erin is verwerkt. Dit verschijnt onder de titel als je artikel wordt weergegeven.
Oké, nu heb je als het goed is het tabblad ‘Algemeen’ helemaal ingevuld. Klik vervolgens rechts bovenin, bij het kopje ‘Publiceren’, op ‘Opslaan als concept’ en klik vervolgens daaronder, bij ‘SEO’, op ‘check’. Dit brengt je naar het tabblad ‘Pagina analyse’, waar alle aandachtspunten omtrent SEO op een rijtje staan.
Punten die als oranje of rood staan gemarkeerd kun je proberen te verbeteren, maar pas op, schaad niet de kwaliteit van het artikel door alles op groen proberen te krijgen. Je wilt immers een relevant en kwalitatief goed artikel afleveren.
Het tabblad geavanceerd sla ik over, daar de instellingen standaard goed staan ingesteld, en komen we bij het tabblad ‘Social’. Hier kun je een omschrijving meegeven voor als het artikel via Facebook of Google+ wordt gedeeld. Als je dit leeg laat wordt automatisch de meta-omschrijving gebruikt. Wellicht zul je denken dat dit niet zo relevant is, daar je bij Facebook zelf de mogelijkheid hebt om de tekst en een afbeelding te wijzigen wanneer je een link deelt. Dat klopt, maar dit gebeurt niet als anderen je link delen.
Ten slotte zijn er nog enkele mogelijkheden aan de rechter zijkant. Je kunt categorieën toevoegen, waarin het artikel moet worden geplaatst, je kunt tags meegeven en een uitgelichte afbeelding instellen. Het helpt enigszins mee voor SEO en wanneer je artikel wordt gedeeld.
WordPress SEO tips, de conclusie
Nadat je een zoekterm hebt gekozen waarop jij je artikel wilt focussen, zijn dit de belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden.
- De titel bevat de zoekterm.
- Plaats de zoekterm zo ver mogelijk vooraan in de titel.
- De permalink bevat de zoekterm.
- De meta-beschrijving bevat de zoekterm.
- Plaats de zoekterm zo ver mogelijk vooraan in de meta-omschrijving.
- Vul de focus-zoekterm in om de score te checken.
- Probeer voor de inhoud een zoektermdichtheid van 4,5% te scoren.
- Afbeeldingen in het artikel bevatten de zoekterm als alt tag.
- Het helpt mee wanneer de zoekterm bold, italicized of underlined wordt weergegeven in het artikel.
- In de inhoud is een link geplaatst met de zoekterm die linkt naar een artikel op hetzelfde blog.
- In de inhoud is een link geplaatst met de zoekterm die linkt naar een artikel op een andere website.
- De zoekterm komt voor in de eerste en laatste 100 woorden van het artikel.
- De zoekterm komt voor in title attributen van links en afbeeldingen.
Tot zover de belangrijkste WordPress SEO tips voor het schrijven van een artikel. Mocht je nog een verdere interesse hebben in SEO, dan vind je het wellicht interessant om de 200 factoren die invloed hebben op je ranking te lezen. Hopelijk helpt dit artikel je met het schrijven en optimaliseren van je blog of website. Heb je zelf WordPress SEO tips of heb je misschien andere toevoegingen? Laat gerust een reactie achter. Alvast bedankt!