In het eerste deel over WordPress optimaliseren bracht jij je website in kaart. Je hebt zorgvuldig door alle pagina’s geklikt en op verschillende manieren de laadtijd getest. Nu de inventarisatie klaar is, wordt het tijd om orde op zaken te stellen. Ruim op wat overbodig is en voer de eerste verbeteringen door!
Inhoudsopgave
Blijf tussendoor je website testen
Geeft een wijziging onverhoopt een ongewenst resultaat, dan is het makkelijker te herleiden. En dus ook sneller weer te herstellen.
Maak een backup van je WordPress-installatie
Wanneer je (grote) wijzigingen doorvoert in je website, is het eigenlijk cruciaal om eerst een nieuwe backup te maken. Gebeurt er iets wat niet makkelijk valt terug te draaien vanuit het WordPress-dashboard? Je hebt dan ieder geval de backup van het startpunt van je installatie om op terug te vallen.
Op onze webhosting heb je de beschikking over Antagonist Backups – onze automatische herstelpunten. Daarmee herstel je zelf makkelijk je website wanneer dat nodig is. Echter, om verschillende redenen kan het praktisch zijn om een handmatige backup te maken. Je hoeft dan namelijk het tijdstip van het starten met de wijzigingen minder in de gaten te houden.
Is je WordPress-installatie binnen DirectAdmin aanwezig in Installatron? Het is dan het makkelijkst om daar een handmatige backup te maken. Die backup bevat namelijk specifiek je WordPress-installatie. Bij een eventueel herstel wordt daardoor niet ongewenst ook andere content op je hostingpakket teruggezet naar een eerder moment.
Lukt het je niet om alle optimalisaties in één keer door te voeren?
Maak een nieuwe handmatige backup, zodra je stopt. Noteer ook even voor jezelf waar je precies bent gebleven. Je pakt dan later makkelijk de draad weer op.
Scherm je website af voor bezoekers
Vanwege de wijzigingen die je gaat uitvoeren, is het verstandig om je website tijdelijk af te schermen. Dit kan met een zogeheten maintenance plugin. Je stelt daarmee een onder-constructie-melding in voor bezoekers, terwijl jij de site wel gewoon kunt benaderen. Hieronder vind je een paar mogelijke plugins die je kunt gebruiken. In de Plugin Repository vind je er anders meer.
Uiteraard kun je ook je huidige website klonen naar een ontwikkelomgeving. Merk echter op dat de stappen die je gaat uitvoeren resources kosten. Ervan uitgaande dat je de kopie op hetzelfde hostingpakket zet, kan dit dus impact hebben op je site die live staat. Daardoor kan het verstandiger zijn om toch te kiezen voor de onderhoudsmodus.
Gebruik je al caching voor je website?
Leeg dan nu de cache en schakel daarna de caching plugin(s) uit. Je weet hierdoor zeker dat je bij het testen na iedere stap de actuele werking van je website ziet.
Voer beschikbare updates door
Updates zijn er niet voor niets. Zo brengt een ontwikkelaar een update uit om doorgaans een (of meer) van de volgende redenen:
- Aanwezige bugs zijn opgelost.
- Gevonden veiligheidslekken zijn gedicht.
- De code is geoptimaliseerd (of geheel opnieuw opgezet).
- Er zijn nieuwe functionaliteiten toegevoegd.
Voor de optimalisatie van je website is het daarom van belang om eerst de beschikbare updates door te voeren. Eventuele bugs en veiligheidslekken komen zo niet langer voor in je website. Daarnaast ben je verzekerd van de laatste verbeteringen, optimalisaties en nieuwe functionaliteiten.
Waren er inderdaad updates beschikbaar?
Test na het bijwerken je website opnieuw. Je weet dan zeker of alle content in je installatie nog goed samenwerkt. Blijkt er onverhoopt toch iets niet goed te werken? Verhelp dit door te troubleshooten. Daarnaast vind je in dit blog over het foutenlogboek hoe je de error log van je hostingpakket leest en begrijpt.
Begin met WordPress al klaargezet
Wil je starten met WordPress? Maak jezelf het makkelijk met onze WordPress hosting. Daar zetten wij dit populaire cms voor je klaar.
Deactiveer en verwijder ongebruikte plugins
Had je bij de inventarisatie ook plugins gezien die zeker weten niet meer gebruikt worden? Deactiveer deze plugins dan nu. Heb je al iets van caching actief? Om de actuele werking van je website te kunnen zien, is het van belang dat je de cache eerst leegt. Ook kan het praktisch zijn om de browser cache te legen. Hierna controleer je de werking van de website (aan de voorkant) om er zeker van te zijn dat de plugins echt niet (meer) in gebruik waren.
(N)iets geks tegengekomen?
Ben je geen gekke dingen tegengekomen bij het nalopen van de werking van je website? Je kunt dan nu de gedeactiveerde plugins verwijderen. Zijn er wel onderdelen die ineens anders of geheel niet meer werken? Heractiveer dan de gedeactiveerde plugins één voor één. Ook hier leeg je tussendoor steeds de cache en test je de website. Wanneer je de toch belangrijke plugin(s) hebt gevonden, kun je die actief laten en de anderen uit je lijstje deactiveren. Hierna leeg je de cache en test je de website zekerheidshalve ook opnieuw.
Controleer op overlap
Bij de vorige stap heb je beschikbare updates doorgevoerd (als die er waren). Daarom is het raadzaam om na te gaan of er niet opnieuw sprake is van overlappende functies. Als dat zo is, dan kun je dat immers het beste nu direct oppakken door weer te bekijken welke plugin het meest aansluit. Is er wel overlap, maar valt één van die plugins niet te vervangen? Schakel eventueel overbodige functies binnen die plugin dan uit.
Verwijder ongebruikte thema’s
Heb je naast het actieve thema, een eventuele parent theme en een standaard WordPress-thema nog meer thema’s in je installatie? Verwijder dan de thema’s die buiten dat lijstje vallen van maximaal drie stuks. Meer thema’s dan dat heb je immers niet nodig. Je kunt de ongebruikte thema’s het beste verwijderen via het WordPress-dashboard. Zo weet je zeker dat je er niet per ongeluk eentje verwijderd die actief is. Hoewel deze stap verder geen gevolgen heeft, test je de werking van de website zekerheidshalve wel opnieuw.
WordPress image-sizes nalopen
Als je een afbeelding uploadt naar de mediabibliotheek, dan maakt WordPress hier meerdere afmetingen (image-sizes) voor aan:
- thumbnail (150 x 150 pixels)
- medium (300 x 300 pixels)
- medium_large (768 pixels breed, hoogte staat niet vast)
- large (1024 x 1024 pixels)
- full (de originele afbeelding)
Tenzij je alleen kleine logo’s of banners uploadt, betekent dit dat er voor iedere afbeelding minimaal vier bestanden op je hostingpakket worden gezet. Nu gebruiken thema’s op verschillende plekken doorgaans afmetingen die hiervan afwijken. Ook plugins kunnen eigen image-sizes hebben ingesteld. Hierdoor kan de hoeveelheid afmetingen per afbeelding en daardoor het inode-verbruik flink oplopen.
Met behulp van de plugin Image Regenerate & Select Crop kun je makkelijk inzien welke image-sizes er geregistreerd zijn in jouw installatie. Naast het wijzigen van de configuratie per image-size, kun je er ook image-sizes mee verwijderen. Daarmee kun je het aantal image-sizes per nieuwe upload (significant) verlagen. Het verwijderen (of deactiveren) van een image-size zorgt er niet voor dat de daarvoor reeds gegenereerde bestanden worden verwijderd. Dat kun je met behulp van deze plugin alsnog makkelijk doen.
Per ongeluk een image-size verwijderd die wel wordt gebruikt?
Je kunt die image-size weer heractiveren en de plugin die specifieke image-size opnieuw laten genereren.
Wil je weten hoeveel winst het verwijderen van de ongebruikte image-sizes heeft opgeleverd? Ververs binnen DirectAdmin het huidige verbruik. Dit gaat op dezelfde manier als je bij de inventarisatie van je webhosting hebt gedaan.
Uploads op basis van jaar en maand
Had je bij het in kaart brengen gezien dat de uploads niet worden bewaard op basis van jaar en maand? Het is dan aan te raden deze instelling alsnog in te schakelen. Huidige uploads blijven daarmee in de uploads-map staan, maar nieuwe uploads worden wel binnen jaar/maand-mappen gezet. Wil je de uploads liever zelfs binnen jaar/maand/dag-mappen? Dat kun je doen door de code-snippet in dit antwoord op Stack Exchange in een PHP-bestand in de map mu-plugins (binnen de wp-content) of in de functions.php van je (child) thema te zetten. Ook dit geldt dan alleen voor nieuwe uploads.
Deel 3: meer dan alleen caching
Tot zover heb je alle onderdelen binnen je website in kaart gebracht. Ook heb je korte metten gemaakt met alle onnodige plugins, thema’s en image-sizes. Zo ben je al een heel eind. Nu je orde op zaken hebt gesteld, is het tijd voor de meer technische tweaks. In het deerde deel leer je alles over afbeeldingen smushen, (Redis) caching en CDN-gebruik!
P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!
Hallo Hiranthi,
Ik gebruik een inmiddels zeer oude, maar stabiele versie van Limesurvey 1.92+. Deze draait nog met PHP 5.4. Antagonist wil dat ik overstap naar PHP 8.1, maar dan werkt mijn site niet meer; er verschijnt dan alleen een wit scherm. Ik heb onlangs een melding gekregen dat Limesurvey 6.0.0 beschikbaar is. Om te beginnen weet ik niet hoe ik dit moet aanpakken. Wat ik me afvraag is of ik na de overstap naar 6.0.0 al mijn vragenlijsten in de database gewoon kan blijven gebruiken. En of deze dus vlot blijven werken. Is dit iets eenvoudigs dat ik met enkele aanwijzingen zelf kan doen ? Of moet ik dit overlaten aan professionals ? Kortom, hoe pak ik dit aan en kun jij me daarbij helpen ?
Groet, Luc
Hi Luc, goed om te zien dat je bezig bent met de overstap naar een recente versie van LimeSurvey. Bij zo’n versieverschil moet je vaak gefaseerd updaten. Meestal kun je dus niet rechtstreeks naar de nieuwste versie, maar moet je dat stapsgewijs doen.
Het handigst lijkt om eerst de vragenlijsten te exporteren. Vervolgens hoog je de PHP-versie op, installeer je de meest recente versie van LimeSurvey en importeer je de vragenlijsten.
Als je hier ervaring mee hebt, dan kun je dit zelf doen. Wil je zeker zijn van een vlekkeloze overstap, dan kun je beter hulp inschakelen van iemand met kennis op dit vlak.