WordPress is veelzijdig en gemakkelijk in gebruik. Toch gaat er soms wel eens wat mis, waardoor je site een foutmelding geeft of zelfs helemaal niet meer werkt. In dit artikel behandel ik vijf problemen wij vaak voorbij zien komen. Tevens leg ik je de mogelijke oplossingen uit, waarmee je jouw website weer werkend krijgt.
Inhoudsopgave
#1. Fatal error: Allowed memory size…
Je krijgt een fatal error te zien in plaats van je website. Deze melding geeft aan dat er in de installatie van WordPress iets zeer veel geheugen nodig heeft. Dit komt vaak, doordat iets in een ‘oneindige’ lus zit. Hierdoor raakt al het geheugen wat beschikbaar is op en wordt een (veiligheids)limiet bereikt.
Vaak is de oorzaak hiervan een script of plugin die niet goed functioneert en geheugen ‘lekt’. Als een WordPress-installatie meer geheugen nodig heeft dan er beschikbaar is, dan is er vaak iets aan de hand binnen de installatie.
Hoe je het oplost
Soms kun je uit de foutmelding afleiden welke specifieke plugin of functie de foutmelding hierboven veroorzaakt. Je kunt dan proberen deze uit te schakelen om te kijken of hiermee de foutmelding verdwijnt.
In sommige gevallen kun je ook niet meer in de admin-omgeving van WordPress. Kijk dan of er in de foutmelding een referentie naar een specifieke plugin wordt gemaakt. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de map waar deze plugin in staat opzoeken – meestal /public_html//wp-content/plugins/… – en hernoemen door er bijvoorbeeld .oud achter te zetten. De plugin wordt hierdoor uitgeschakeld en kan geen fouten meer veroorzaken.
Om een map te hernoemen, kun je inloggen op DirectAdmin en via de Files-optie naar de map die de plugins bevat gaan. Een map kun je hernoemen door op de link Rename te klikken die er achter staat.
Een andere oplossing in dat geval, is WordPress precies vertellen hoeveel geheugen er gebruikt mag worden. Dit om te voorkomen dat daar overheen wordt gegaan. Je doet dit door de volgende regel code aan het wp-config.php-bestand toe te voegen: define(‘WP_MEMORY_LIMIT’, ’96M’);
Op zoek naar een goede domeinnaam?
Doe snel een domeincheck en ontdek of die jij wilt nog vrij is! Met meer dan 500+ extensies is er altijd wel één die perfect aansluit bij je wensen.
#2. Alleen de homepage doet het nog
Alle andere links geven een (404-)foutmelding dat de pagina niet kan worden gevonden. Dit probleem kan meerdere oorzaken hebben, hieronder zal ik de het meest voorkomende behandelen.
Permalinks
De permalinks die WordPress gebruikt om ‘mooie’ URL’s weer te geven, zijn niet meer actueel en moeten worden bijgewerkt. Je kunt deze permalinks eenvoudig laten bijwerken door WordPress zelf. Log hiervoor in op de wp-admin-omgeving en ga naar de Algemene instellingen (Settings) en kies voor de optie Permalinks. Verander hier de instelling naar Standaard (Default) en sla de aanpassingen op.
Zet de instelling vervolgens terug waar deze op stond en sla de aanpassingen weer op, je permalinks zijn nu bijgewerkt. Als de instelling hier al op Standaard stond dan waren de permalinks niet de oorzaak van het probleem.
.htaccess is leeg of bestaat niet
De code die in dit bestand staat, zorgt ervoor dat WordPress de juiste pagina’s kan vinden op basis van de permalinks. Zonder deze code werkt het niet. Het .htaccess-bestand staat altijd in de root van jouw WordPress-installatie. In veel gevallen zal dit in de map /public_html/ zijn. Als je jouw website in een eigen directory hebt geïnstalleerd, bijvoorbeeld /public_html/blog/, kijk daar dan.
De .htaccess file voor WordPress moet tenminste het volgende bevatten.
# BEGIN WordPress
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
# END WordPress
#3. Wit scherm, verder niks
Ook bekend als het ‘White Screen of Death’. Helaas is een wit scherm een veel voorkomend probleem. Het wordt meestal veroorzaakt als er een interne fout zit in de WordPress-installatie. Het kan voorkomen na bijvoorbeeld een update van WordPress, het thema of een plugin. Vaak is het zo dat een gebruikt thema of plugin dan niet meer compatibel is met de geïnstalleerde versie van WordPress.
Als je nog toegang hebt tot de wp-admin-omgeving, dan kun je proberen om de site weer online te krijgen door alle plugins uit te schakelen en het standaard WordPress-thema in te stellen. Mocht ook de wp-admin-omgeving niet bereikbaar zijn, dan is het in sommige gevallen mogelijk om via DirectAdmin nog meer informatie over het probleem te achterhalen.
Hoe je het oplost
Log in op DirectAdmin en klik op de link Site Summary / Statistics / Logs. Klik vervolgens achter Web Error Log op de link Full Error Log. Je krijgt dan een overzicht van de fouten die op de website hebben plaatsgevonden.
Zoek bij de meest recente fouten of je daar een verwijzing naar een WordPress plugin kunt vinden. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de map waar deze plugin in staat opzoeken en hernoemen, op dezelfde wijze als eerder aangegeven. De plugin wordt hierdoor uitgeschakeld en kan geen fouten meer veroorzaken. WordPress heeft ook documentatie betreffende dit probleem op hun website staan.
#4. Databasefout: fout bij maken databaseconnectie
Een fout in de databaseconnectie ontstaat vaak, doordat de gegevens in het wp-config-bestand niet overeenkomen met de database zelf.
Je kunt dit controleren door het bestand wp-config.php te openen en het volgende blok code op te zoeken. De waardes achter DB_NAME, DB_USER en DB_PASSWORD zijn degene die we zoeken.
Om te controleren of deze gegevens kloppen log je in op DirectAdmin en klik je op MySQL Management. Als het goed is zie je hier de naam van de database, die achter DB_NAME staat. Klik op deze databasenaam. In het volgende scherm staat onder de blauwe kop User de gebruikersnaam. Deze moet overeenkomen met de waarde die bij DB_USER staat.
Tot slot het wachtwoord. Kopieer het wachtwoord dat achter DB_PASSWORD staat, klik vervolgens op de link modify password om het wachtwoord van de database aan te passen en plak hier het databasewachtwoord (zonder de quotes).
Het ingestelde database wachtwoord is nu gelijk aan die in de config-file. Op deze manier weet je zeker dat gegevens die WordPress gebruikt om te verbinden overeenkomen met die van de database zelf.
#5. Syntax-fout
Een Syntax-fout is eigenlijk een fout in de ‘opmaak’ van de code van jouw website. Hier is een standaard voor opgesteld, zodat de server de code goed kan interpreteren en verwerken. Wordt daar van afgeweken, dan kan een syntax-fout ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn een typefout, code die niet goed wordt afgesloten of het gebruiken van een niet-ondersteund karakter in de code.
Een syntax-fout kan zich op verschillenden manieren uiten. Als je een volledig witte pagina te zien krijgt, dan kun je het beste als eerste stap de error log te controleren. Zoek naar de volgende foutmelding: Backend fatal error: PHP Parse error: syntax error.
Om de error log te openen, log je in op DirectAdmin en klik op de link Site Summary / Statistics / Logs. Vervolgens klik je achter Web Error Log op de link ‘Full Error Log’. Je krijgt dan een overzicht van de de fouten die op de website hebben plaatsgevonden.
Een foutmelding op de pagina kan er als volgt uitzien.
Vaak wordt in de error-melding het regelnummer, waar de fout staat in het bestand, al weergegeven. In dit geval zou het om het bestand index.php gaan en regel 18. Let op! Dit regelnummer hoeft niet per se correct te zijn.
Wanneer er sprake is van een syntax-fout kun je een aantal controles doen.
- Zijn alle bestanden volledig geüpload? Soms zorgen ‘halve’ bestanden, dus die niet juist of volledig zijn geüpload, voor dit soort problemen.
- Worden er in de code backticks (`) gebruikt, in plaats van quotes (‘). In veel gevallen is de fout dan te verhelpen door de backticks te vervangen voor quotes.
- Bij bestanden met de .php-extensie wordt er begonnen met een regel die de volgende code bevat <?php of <?. Als dat niet het geval is, kan het nodig zijn dit alsnog toe te voegen.
Error reporting inschakelen
Wanneer je een wit scherm te zien krijgt en je geen foutmelding kan achterhalen, ook niet via de error log’s, dan kan het helpen om het niveau van error reporting van PHP aan te zetten of aan te passen. Dit kun je doen via de PHP-selector in DirectAdmin.
Klik dan op de knop PHP Settings.
Klik op het woord Off, achter display_errors.
Stel deze in op On en klik op Apply.
Dit zorgt ervoor dat de fouten die door PHP worden veroorzaakt in de browser worden getoond. Nu kun je tenminste verder met troubleshooten.
Succes met troubleshooten
Ik hoop dat ik je met deze veelvoorkomende fouten en waar je de oplossing zou kunnen zoeken een eindje op weg heb geholpen. Ondersteuning op de inhoud geven we niet, maar als je website niet werkt, schroom dan niet en neem gerust contact op. Ook in onze handleidingen staat veel informatie!
P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!
Hallo,
Ik heb vandaag mijn live website lokaal geinstalleerd zodat ik daarmee kan experimenteren. Ik heb handleidingen gevonden op internet en heb alle stappen netjes uitgevoerd, maar wanneer ik nu naar de localhost wil krijg ik toch de melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt.
Ik heb MAMP gebruikt, de url’s aangepast naar de localhost, de wp-config aangepast maar toch werkt het niet. Hebben jullie nog een oplossing?