We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Webshop maken? Direct met WordPress en WooCommerce!

In het eerste deel van de WooCommerce-handleiding heb ik jullie laten zien hoe je eenvoudig een webwinkel kunt starten zonder al teveel technische kennis. Heb je geen ervaring met WooCommerce, dan is het verstandig dat je eerst deel 1 doorleest. In dit tweede deel leggen we de lat iets hoger en laat ik zien hoe je gemakkelijk jouw WooCommerce-webshop nóg professioneler kunt instellen!

WooCommerce webshop opzetten

Webshop beginnen, maar nog geen ervaring?

In deel 1 van de webshop-handleiding is het onderstaande behandeld:

  • Het installeren van de plug-ins
  • Het standaard instellen van je webwinkel
  • Het aanmaken van categorieën
  • Het aanmaken van eenvoudige producten

Heb je geen ervaring met het opzetten van een WordPress webshop, dan is het zeker aan te raden om eerst deel 1 goed door te nemen. Als je meer wilt leren over het efficiënt instellen van variabele producten en verzendkosten, lees dan onderstaand artikel.


In het tweede gedeelte ga ik een aantal mogelijkheden met je doornemen die door veel professionals worden gebruikt:

Direct een webshop beginnen? Bestel je hostingpakket en ga aan de slag!

Start je webshop →

1. Het aanmaken van “Variabele producten” voor een WordPress webshop

Een variabel product geeft je de mogelijkheid om diverse variaties van het product aan te bieden. Als je bijvoorbeeld een T-shirt verkoopt, dan is het vrij logisch dat je die in diverse kleuren en maten aanbiedt. Dit noemt men een variabel product. We gaan de producten dus zo instellen dat jij diverse maten / kleuren kunt aanbieden tegen dezelfde prijs of eventueel een andere prijs.

Variabele producten WooCommerce

Ik ga er vanuit dat de basisconfiguratie van je WordPress webshop uit deel 1 hetzelfde is (WordPress webshop). Voordat we de producten weer kunnen aanmaken, is het belangrijk dat je over een categorie beschikt. Die kun je via Producten → Categorie aanmaken. In dit geval noem ik hem “T-shirts”.

De volgende stap is het aanmaken van een “variabel product”. De eerste stappen zijn in principe hetzelfde als een “eenvoudig product”. We klikken in het admin-menu op Producten → Product toevoegen. Je ziet de basisopstelling zoals onderstaande screenshot:

Variabel Product WooCommerceStandaard voeren we de titel en een omschrijving van het T-shirt in. Aan de rechterkant moet je aanvinken dat het T-shirt in de categorie “T-shirts” hoort.

Je kunt het product vast opslaan, want de volgende stap om eigenschappen in te voeren. Dat is bijvoorbeeld een kleur of maat. Voordat we deze bij een product kunnen selecteren, moeten we deze invoeren via het admin-menu aan de linkerkant: Producten → Eigenschappen (zie screenshot).

Eigenschappen WooCommerce

Ik kies voor twee eigenschappen: “Kleur” en “Maat”. Je kunt bij “Naam” en “Afkorting” gewoon hetzelfde invullen en de selectievelden hoef je niet te veranderen. Je “Eigenschappen”-pagina ziet er dan als volgt uit:

Eigenschappen product

De volgende stap is het toevoegen van de diverse kleuren en maten door op het icoontje achter de bepaalde eigenschap te klikken:

icoontje WooCommerce

 

 

Het is makkelijk om direct alle formaten en kleuren in te voeren, zodat je dit later niet meer hoeft aan te passen. Als je ze één voor één hebt ingevoerd, dan ziet je eigenschappen-pagina er ongeveer zo uit:

Eigenschappen producten

Je hebt nu de eigenschappen correct ingesteld. De volgende stap kunnen we nu uitvoeren bij het nieuwe product die we zojuist hebben aangemaakt, deze kun je weer terugvinden bij “Producten”. Scroll je een klein beetje naar beneden, dan zie je het onderstaande.

Variabel productGa naar Productgegevens → Variabel product. Als je de tutorial van deel 1 hebt gevolgd, dan heb je de btw voor je webshop ingesteld. Wanneer de btw ingesteld is, dan zie je het bovenstaande. We maken weer een SKU voor het specifieke product en zetten het product op “belastbaar” en standaard btw.

De tweede stap is het tabblad “Voorraad”. In onderstaande screenshot vul ik de voorraad in. Let op: de voorraad kun je later per kleur / maat invullen.

Voorraadbeheer webshop

Het belangrijkste is dat je “Activeer voorraadmanagement op productniveau” aanvinkt.

Het tabblad “Verzending” komt later van pas, als we van de plugin Table Rates v2 shipping gebruik gaan maken. Indien je straks efficiënt producten wilt gaan versturen, bijvoorbeeld meerdere kleine producten bij een groot product in de doos of je wilt de verzendkosten berekenen aan de hand van de massa, dan is het belangrijk dat je hier de juiste gegevens invoert. Ik kom later in het artikel op deze plugin terug.

Zorg dat je het “Verzendingen” tabblad zo nauwkeurig mogelijk invult. Indien je geen verzendingsklasse kunt selecteren dan kun je een verzendingsklasse aanmaken in het linkermenu “Producten” > “Verzendingsklassen”. Ik ga er even vanuit dat ik maar 3 verschillende soorten ga verkopen: T-shirts, broeken en jassen. Deze verzendingsklassen heb ik dus aangemaakt als voorbeeld (zie onderstaande screenshot).

Je ziet overigens dat veel mensen voor “klein”, “middel” en “groot” kiezen als verzendingsklassen, maar het is juist belangrijk dat jezelf een duidelijk overzicht hebt.

Verzending WooCommerce

Het volgende tabblad wat ik nu wil bespreken zijn de “Eigenschappen”. We hebben zojuist de diverse eigenschappen aangemaakt (maat en kleur). Het is nu de bedoeling dat we de eigenschappen gaan koppelen aan het product. Ik wil voor dit T-shirt alle eigenschappen beschikbaar stellen. Ik druk daarom op “Speciale producteigenschappen” en ik selecteer “Kleur” (zie screenshot).

Eigenschappen product WooCommerceJe krijgt nu het onderstaande screenshot te zien.

Kleuren productenZorg zoals bovenstaande screenshot ervoor dat “Gebruik voor variaties” is aangevinkt en klik iedere kleur aan welke voor jouw product van toepassing is. Ik klik ze allemaal aan, hierna druk ik op “Eigenschappen opslaan”. Hierna doe ik hetzelfde voor de maten en druk weer op “Eigenschappen opslaan” (zie onderstaande screenshot).

Maten en kleuren WooCommerce

Het volgende tabblad wat we nu gaan instellen is het tabblad “Variaties”. Via dit tabblad kun je daadwerkelijk de eigenschappen aan je product gaan koppelen. Je kunt alle variaties één voor één koppelen door de kleur te selecteren en de maat (zie onderstaande screenshot).

Variaties koppellen WooCommerceIk kies echter voor de snelle versie. Je kunt namelijk alle mogelijkheden qua variaties direct koppellen door aan de rechterkant op “Koppel alle variaties” te drukken.

Let op! Dit kan tot 50 verschillende variaties. Je kunt nu iedere productvariatie configureren (zie onderstaande screenshot).

Productvariatie instellen WooCommerceEr zijn een aantal factoren die ik belangrijk vind. Je ziet nu bijvoorbeeld hoe belangrijk je “SKU-nummer” is, zonder SKU-nummer kan ik mijn product met de juiste kleur / maat niet identificeren. Hoe weet ik bijvoorbeeld dat iemand het blauwe shirt met productnummer 0034349  in de maat XL heeft besteld?

Ik kies voor de volgende opbouw: Product000001-[Kleurcode]-[Maatcode].

Natuurlijk is de indeling van je webshop helemaal je eigen verantwoordelijkheid en kun je zelf jouw eigen methode toepassen om producten binnen je shop te identificeren.

Zorg dat je bij iedere variatie van de kleur en de maat “Geactiveerd” en “Vooraad beheren” aanvinkt. (Linkerzijde) Voeg je eigen afbeelding van het product toe en stel aan de rechterkant de voorraad in van de desbetreffende variatie.

Let op! Vul te allen tijde een prijs in! Wanneer er geen prijs is ingevuld is er geen mogelijkheid om het product te selecteren in je webshop. Je ziet al wel dat dit een tijdrovende klus is om dit voor al je producten te doen.

Vergeet hierna niet op de blauwe “Bericht bewerken” knop te drukken aan de rechterkant. Wanneer je nu je webshop bezoekt dan zie je de keuzemogelijkheid van de diverse variaties (zie onderstaande screenshot).

Product webshop met eigenschappenJe weet nu hoe je op een vrij eenvoudige manier variaties van een product kunt aanmaken in je webshop. Nu ga ik jullie laten zien hoe je een ‘slim’ verzendsysteem kunt opzetten met behulp van de Tables Rates v2 Shipping-module voor WooCommerce.

Verzendkosten instellen voor jouw WordPress webshop.

Hoe verzend ik mijn pakketten en bereken ik efficiënt mijn verzendkosten?

Producten samenvoegen WooCommerce

De berekening van de verzendkosten is een interessant aspect binnen een webshop. Hoe ga ik bijvoorbeeld iets verzenden indien iemand zes of zeven producten bestelt? Hoe worden de kosten berekent en kan ik het zo efficiënt mogelijk instellen dat de kosten automatisch berekent worden aan de hand van het aantal of gewicht, zodat ik alles in een enkele doos kan verpakken?

Wil je jouw webshop volledig beheren dan is de Table Rates Shipping-plugin van WooCommerce de ideale oplossing. Voordat ik het gebruik van deze plug-in ga uitleggen zal ik eerst nog een keer doornemen hoe de standaard verzending binnen WooCommerce geregeld wordt.

WooCommerce geeft standaard de mogelijkheid om producten te verzenden aan de hand van “verzendklassen”. Wanneer je deze verzendklassen eenmaal instelt dan heb je binnen de algemene instellen een aantal mogelijkheden. In de onderstaande screenshot zie je de beginpagina van het “Verzending”-tabblad.

Verzending WooCommerceIk activeer de verzending, ik verstuur mijn product standaard naar het verzendadres en ik verzend alleen binnen Nederland. Nu wordt het interessant want nu kun je de verzendmethode gaan bepalen. In het lijstje is er eigenlijk voor mij maar een enkele verzendmethode van belang: “Vast Tarief” (flat rate).

Hieronder zie je de pagina van “Vast Tarief”:

Vast Tarief instellen WooCommerceDe eerste opties zijn nog niet zo heel spannend. Ik selecteer dat ik “Vast Tarief” wil inschakelen, ik stel in dat ik binnen Nederland wil verzenden en als “Extra tarieven” zou ik bijvoorbeeld kunnen opgeven dat mensen de mogelijkheid hebben voor “Express verzending” maar dan extra moeten betalen: Expresslevering | 3.30 | order.

Indien iemand deze mogelijkheid aanvinkt dan veranderen de verzendkosten en wordt er een extra bedrag boven de normale verzendkosten in rekening gebracht. Maar waar het mij eigenlijk allemaal om gaat is het volgende gedeelte.

verzendingsklassen kostenAllereerst ga ik na het onderdeel “Kosten”, hier kun je de aangemaakte verzendingsklassen invullen en per verzendingsklasse kosten eraan koppelen. Ik had drie verzendingsklassen eerder aangemaakt (“Producten” > “Verzendklassen”): “T-shirts”, “broeken” en “jassen”. Voor de duidelijkheid koppel ik aan iedere verzendklasse aparte kosten.

Eenmaal de kosten ingesteld dan kun je daarboven uit het selectieveld “Kosten toegevoegd” een keuze maken hoe en wanneer de kosten in rekening worden gebracht voor de verzending. Je kunt kiezen uit:

  • Per bestelling: Reken verzending voor de gehele bestelling als een geheel.
  • Per artikel: Reken kosten verzendkosten voor elk individueel artikel.
  • Per klasse: Reken verzending voor elke verzendingsklasse in een bestelling.

Per bestelling: als een geheel

Om een duidelijk voorbeeld te geven van deze werking heb ik een broek en een aantal T-shirts toegevoegd aan mijn shoppingcart (zie onderstaande screenshot).

Winkelwagen WooCommerceJe ziet dus dat de winkelwagen altijd de hoogste verzendklasse pakt van de producten binnen de winkelwagen. Nu kom ik zelf al in de problemen! Wat nou als ik 25 T-shirts bestel? Dan blijven de verzendkosten € 2,95 en als ik er dan 1 broek extra bij bestel worden de verzendkosten € 3,95 voor 26 producten!

Per artikel: voor elk individueel artikel

Hier hoef ik niet eens een screenshot voor te maken want de beschrijving zegt het al wel. Stel ik bestel 25 T-shirts dan worden de verzendkosten: 25 x 2,95 = € 73,75! Deze optie is voor mijn webwinkel dus ook al uitgesloten.

Per klasse: verzendingsklasse in een bestelling

Per klasse de verzendkosten berekenen houdt in dat wanneer ik een T-shirt bestel en een broek, ik 2,95 + 3,95 = € 6,90 moet betalen aan verzendkosten. Ook als ik weer meerdere producten binnen dezelfde klasse aanschaf blijven de verzendkosten laag.

Deze type verzendingen worden standaard gegeven binnen WooCommerce en alle drie de mogelijkheden behoren niet tot mijn favoriet. Wat je wil is een efficiënt systeem die de verzendkosten kan berekenen aan de hand van aantal of gewicht. Het systeem moet zelf in de gaten krijgen dat kleine artikelen in dezelfde doos verzonden kunnen worden.

Hoe bereken je binnen WooCommerce de verzendkosten?

Het antwoord op deze vraag is: WooCommerce Table Rate Shipping v2. Met behulp van deze plugin voor WooCommerce kun je zeer complexe verzendingsregels aanmaken. Je kunt bijvoorbeeld verzendingsregels instellen voor het afleggen van een bepaalde afstand, zeer eenvoudig indien je wilt verzenden door heel Europa.

Je hebt de mogelijkheid om diverse zones aan te maken en je kunt regels aanmaken gebaseerd op gewicht, aantal producten, prijs en verzendingsklasse. Iedere winkel verschilt je moet het dus volledig instellen naar je eigen wensen.

Verwacht niet dat je dit zomaar even snel instelt, je moet goed nadenken en plannen hoe je jouw verzendkosten gaat instellen. Waar moet je over nadenken:

  • Verzendingsklassen.
  • Je moet vooraf de verzendtarieven van de koerier weten.
  • Bepaal je verzendzones.

Wat is een verzendklasse binnen een WordPress webshop?

Met een verzendklasse geef je aan dat een aantal producten identiek zijn op het gebied van verzending. Behoren producten tot dezelfde verzendklasse dan laat je het systeem weten dat de zelfde regels toegepast moeten worden met betrekking tot de kosten.

In bovenstaand voorbeeld nam ik drie verzendklasses: “T-shirts”, “Broeken” en “Jassen”, omdat ik geen andere producten verkocht. Normaal gesproken, zoals ik in deel 1 van de handleiding liet zien, zou je kunnen kiezen voor “Klein”, “Medium” en “Groot”. Stel je verkoopt boeken en kantoorartikelen, dan kun je pennen en potloden in de kleine verzendingsklasse plaatsen en boeken in de “Medium” verzendingsklasse. En dezelfde formaten / massa in dezelfde verzendingsklasse.Hieronder zie je een screenshot van de plug-in.

Table rates plugin

Aanmaken zones binnen de table rate shipping plug-in

Zones zijn geografische regio’s waar je producten heen verzonden kunnen worden. Dit is voor iedereen verschillend want het ligt aan de positie van je hoofdvestiging. Vanuit Nederland zou je de volgende zones kunnen instellen:

  • Zone 1: Nederland
  • Zone 2: EU-landen
  • Zone 3: De rest van de wereld

Nadat je de zones hebt ingesteld kun je tabellen met diverse tarieven instellen. Je maakt een zone aan via: “Woocommerce” > “Shipping Zones”. Pas op dat je bij “Instellingen > Algemeen” de verkooplocatie op “verkoop aan alle landen” hebt staan indien je naar diverse landen wilt sturen.

Zones WooCommerceJe voegt de naam van de zone in en je kunt vastleggen welke landen betrekking hebben op de zone. Als je eenmaal klaar bent moet het er ongeveer uitzien zoals onderstaande screenshot:

VerzendZones WooCommerceJe kunt tevens een lokale zone instellen zodat je kosten kunt koppelen aan bestellingen die binnen een bepaalde postcode vallen.

Aangezien ik met mijn webshop alleen binnen Nederland producten ga verzenden kies ik alleen voor de mogelijkheid om een zone aan te maken voor “Nederland”.

Nu je weet wat zones zijn en hoe zones werken, komen we bij het punt om verzendmethodes aan te maken en tabellen met diverse tarieven.

Je klikt binnen “WooCommerce” > “Shipping Zones” op de zone waar je de table rates van wilt instellen. Ik klik dus op zone 1: Nederland. Hierna selecteer ik “Table Rates” en druk op “Add to zone”.

Table Rates toevoegen zone

Nu is de “Table Rate” methode toegevoegd en kun je deze configureren door er op te klikken. Je ziet nu onderstaande pagina:

Table RatesDe verzendmethode kun je nu helemaal naar eigen wensen instellen. Je kunt bijvoorbeeld instellen of er minimale verzendkosten moeten zijn of maximale verzendkosten.

Het begint pas interessant te worden vanaf het selectievakje “Calculation Type”. Hier bepaal je hoe de plug-in de berekening uit moet voeren in de winkelwagen van de klant. Je hebt hier een viertal mogelijkheden.

  • Per order:
    Deze instelling berekent de kosten voor de gehele winkelwagen. Als er verschillende verzendklassen voorkomen in de winkelwagen dan wordt de verzendklasse met de hoogste prioriteit gebruikt. Prioriteiten kun je vastleggen bij “Class Priorities”.
  • Calculated rates per items:
    Berekent de verzendkosten door ieder product te controleren in de winkelwagen met de instellingen van de tabel met tarieven.
  • Calculated rates per line item:
    Deze berekening bekijkt het per lijn in je winkelwagen en vergelijkt dat met je tabel. Dezelfde items worden weergegeven op een enkele lijn. Verzendkosten worden dus maar eenmalig in rekening gebracht voor meerdere producten op dezelfde lijn.
  • Calculated rates per shipping class:
    Het totaal wordt per verzendklasse berekent, dezelfde verzendklassen worden maar  een enkele keer in rekening gebracht en uiteindelijk opgeteld. Als er meerdere items besteld worden uit de verzendklasse T-shirts dan word dit maar 1x in rekening gebracht. Alle verzendklassen worden dan bij elkaar opgeteld.

Nu zal ik de bovenstaande mogelijkheden toepassen op mijn eigen webshop. Mijn bezoeker heeft de volgende producten geselecteerd in zijn winkelwagen.

Aantal Product Verzendklasse
3 T-shirt G-star (Oranje) T-shirts
1 Jas Hilfiger (Leer) Jassen

Vooraf had ik de verzendingsklassen al ingesteld: “T-shirts”, “broeken” en “Jassen”. Ook zaten hier al kosten aan gekoppeld. De prioriteit kun je onderaan op de pagina instellen. Zie onderstaande tabel:

Verzendingsklasse Kosten Prioriteit
T-shirts 2.95 1
Broeken 3.95 2
Jassen 4.95 3

Nu zal ik alle bovenstaande mogelijkheden van de “Calculation Type” toepassen op de bovenstaande winkelwagen wanneer iemand deze winkelwagen daadwerkelijk zou bestellen.

Per order: 4.95 (Hoogste prioriteit(Jassen))
Per itemn: 2.95 x 3 + 4.95 = 13.80
Per line: 2.95 + 4.95 = 7.90
Per class: 2.95 + 4.95 = 7.90

Nu je eenmaal een keuze hebt gemaakt hoe je je verzendkosten gaat berekenen is het de bedoeling dat we tarieven gaan toevoegen. De plugin controleert de artikelen in de winkelwagen met de tarieven die vastgelegd zijn in de tabel om de verzendkosten te berekenen.

Het klinkt misschien nog een beetje ingewikkeld maar het wordt vanzelf allemaal duidelijk aan de hand van diverse voorbeelden. In onderstaande tabel gaan we de “tarieven” toevoegen.

Rates WooCommerceWat we nu gaan doen is een Verzend-tarief toevoegen via de “Add Shipping Rate” knop.
Je hebt nu een aantal kolommen welke je in moet vullen. De onderstaande beschrijving kan misschien nog onduidelijk zijn, maar hieronder laat ik voorbeelden zien van hoe je alles precies kunt toepassen.

  • Shipping Class
    Via deze methode kun je de verzendingsklasse invoeren.
  • Condition
    Condition geeft je de mogelijkheid op welke factor je de berekening wilt uitvoeren, bijvoorbeeld op gewicht, prijs, aantal per klasse etc.
  • Min / Max
    Kun je het aantal producten afbakenen wanneer juist die kosten in rekening gebracht moeten worden. Bij gewicht betekent dit aantal de afbakening van het gewicht in gram.
  • Break
    Break moet aangevinkt worden indien je gebruik maakt van samenvoeg-verzendingen. Wil je producten bij elkaar in de doos verzenden indien mogelijk? En wil je dat wanneer het aantal bereikt is van de afbakening bij Min / Max de verzendkosten stoppen? Dan vink je Break aan. Zorg dat je de hoogste waarde bovenaan zet.
  • Abort
    Afbreken van de rij en niet meer verder gaan in de tabel.
  • Row Cost
    Dit zijn de kosten van die minimaal in rekening worden gebracht indien deze rij wordt bereikt binnen de winkelwagen.
  • Itemn Cost
    De extra kosten van ieder product binnen bijvoorbeeld dezelfde klasse. Als ik verzendkosten ingesteld staan op € 3,95 en ik stel “Itemn cost” op 1 euro in, dan komt er 5 euro bij de € 3.95 op wanneer ik 5 jassen bestel.
  • KG Cost
    Functioneert hetzelfde als de “Itemn cost” mogelijkheid maar kijkt dan naar de kilo’s.

Nu ik de belangrijkste eigenschappen beschreven heb zul je waarschijnlijk nog geen idee hebben van hoe je dit precies moet invullen. Ik zal je laten zien wat mijn ideale situatie is en hoe ik deze kan toepassen met deze tabel. Voordat ik je direct diverse verzendklassen laat toevoegen ga ik je met “Product Merging” laten zien hoe je verzendkosten kunt berekenen aan de hand van meerdere producten in een enkele doos.

Samenvoegen binnen enkele verzendingsklasse.

Je wilt graag binnen jouw website efficiënt je producten opsturen naar je klant. Kleine producten die bij grote producten in de doos kunnen wil je niet in aparte pakketjes versturen en je wilt uiteraard niet dat de verzendkosten hoog oplopen omdat je webshop de verzendkosten bij elkaar optelt. In het onderstaande voorbeeld laat ik je een praktisch voorbeeld zien hoe je dit kunt instellen.

Let op
De prijzen van de onderstaande verzendkosten komen niet overeen met de daadwerkelijke kosten bij bijvoorbeeld PostNL of DHL.

Mijn casus

Ik kies in mijn voorbeeld voor de verzendklasse: “T-shirts”. Ik wil dat wanneer iemand die één of twee T-shirts koopt, deze verzonden kunnen worden in een kledingzak. Verzending in een kledingzak kost max € 2,95. Wanneer iemand drie of vier T-shirts koopt moeten deze verzonden worden in een doos, verzending in deze doos kost mij max. € 4,95. Wanneer iemand vijf tot en met acht T-shirts koopt, moeten deze verzonden worden in een grotere doos en dit kost mij max. € 6,95 verzendkosten.

Producten verzenden

Ik heb nu mijn indeling gemaakt. Het eerstvolgende wat ik nu ga doen, is het aanmaken van rijen binnen mijn tabel. Als je wil dat je producten kunt samenvoegen, dan is het belangrijk dat je gebruikmaakt van de volgende punten:

  • Kies voor Calculation Type: Calculated rate (per shipping class).
  • Het is belangrijk dat je de rij met het hoogste tarief bovenaan zet.
  • Je moet bij iedere rij de “Break”-optie aanvinken.

In onderstaande screenshot zie je nu hoe ik dit heb gedaan voor mijn verzendingsklasse T-shirts.

Table Rates WooCommerce

Als ik nu naar mijn webshop-winkelwagen ga, dan zie je dat de verzendkosten voor één of twee T-shirts automatisch € 2,95 worden, als ik drie of vier T-shirts bestel worden ze € 4,95 en wanneer ik tussen de 5 tot en met acht T-shirts bestel dan betaal ik € 6,95 verzendkosten. Je kunt jezelf overigens nog helemaal indekken door na de 100 ook weer verzendkosten te berekenen, etc.

Wanneer iemand de winkelwagen opvraagt dan zal hij iedere regel verwerken van boven naar beneden. Wanneer “Break” aangevinkt is en er is een match met de input van de winkelwagen dan stopt de Table Rates plug-in met het verwerken van de regels die eronder staan. Zo brengt de plug-in alleen de kosten in rekening die jij voor het aantal items hebt ingesteld.

Vrij simpel toch? Hoe gaat dit in zijn werk met verschillende klassen? Jassen zijn een stuk dikker, hebben meer gewicht en hebben veel eerder een grotere doos nodig. Hoe stel ik bijvoorbeeld in dat ik verschillende verzendklassen kan combineren en verzenden in een enkele doos?

Samenvoegen met meerdere verzendingsklassen

Het toevoegen van meerdere klassen laat ik globaal zien. Je moet dus goed onthouden dat je het volledig naar eigen inzicht kunt instellen. Zoals ik al eerder vermeld heb ik mijn verzendingsklassen onderverdeeld in “Jassen”, “Broeken”, “T-shirts”. Normaal gesproken ligt het voor de hand dat je kiest voor “Small”, “Medium” en “Large”. In onderstaande screenshot heb ik alle drie de klassen toegevoegd.

Table RatesZoals ik al eerder heb besproken kies ik weer voor de duurste verzendklasse bovenaan. Ik stel in dat iedere rij geld voor 1 tot en met 1.000 producten binnen de klasse. Via “Row cost” geef ik weer een standaard tarief aan wat in rekening wordt gebracht. Het nieuwe wat ik nu toevoeg is de “Item cost”. De “Item cost” zijn de kosten die bij het standaard tarief opgeteld worden per product.

Voorbeeld:
Als ik vijf jassen bestel, dan worden mijn verzendkosten volgens bovenstaand screenshot: 1,95 + (5 x 1) = € 6,95. Wanneer ik maar twee jassen besteld had, dan zou deze berekening uitgevoerd worden: 1,95 + (2 x 1) = € 3,95.

Voor iedere verzendklasse heb ik het op deze manier ingesteld en wanneer ik nu bijvoorbeeld twee jassen en drie T-shirts bestel, dan worden mijn verzendkosten: 1,95 + 2,45 + (2 x 1 + 3 x 0,5) = € 7,90.

Je ziet dat ik nu het vakje “Break” niet heb aangevinkt. Wanneer ik nu “Break” bij alle rijen zou aanvinken, dan zou ik bij twee jassen + drie T-shirts alleen de verzendkosten van de jassen in rekening brengen. Het wordt dan overigens wel een probleem, indien je bijvoorbeeld verwacht dat iemand een aantal jassen en tientallen T-shirts bestelt. Het is daarom belangrijk dat je zoveel mogelijk situaties afbakent met je “Table Rates”.

Verzendkosten berekenen naar gewicht

Je hebt tevens de mogelijkheid om de verzendkosten te gaan berekenen puur aan de hand van het gewicht van je producten. Een voorwaarde voor deze methode is dat je voor ieder product het juiste gewicht hebt ingesteld bij Product → Productgegevens → Verzending → Afmetingen en gewicht.

Het instellen van de “Table Rates” aan de hand van het gewicht is overigens een stuk eenvoudiger. De allereerste instelling die je doorvoert is een verandering van de calculation type. Deze zet je op “per order” (zie onderstaande screenshot). De overige instellingen stel ik in op:

Gewicht (gram) Prijs
1000-2000 6.95
750-1000 4.95
0-750 2.95

Je voegt deze rijen op de volgende manier toe.

Gewicht berekening verzendkostenBelangrijk is dat je weer met de hoogste waarde bovenaan begint. Hopelijk heb je met behulp van deze handleiding een goed inzicht gekregen voor het berekenen van de verzendkosten op een geavanceerde manier. Natuurlijk zijn er veel meer mogelijkheden! Ga veel experimenteren en leer hoe je alle geavanceerde technieken kunt gebruiken! Succes met jouw webshop!

Deel dit blog
Niels Vos
Niels Vos

Niels ondersteunt het Antagonist-team op het gebied van marketing, SEO en webdevelopment. Naast zijn werkzaamheden bij Antagonist, studeert hij IT Service Management aan het Saxion te Enschede.

Artikelen: 9

Eén reactie

  1. Maar wat kan ik doen als ik producten verkoop met een standaard tarief, maar ik verkoop ook grote items die men eigenlijk zou moeten ophalen.
    Hoe kan dit gerealiseerd worden?
    Kan dit met deze tool of is daar een andere tool voor?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100