Een rondleiding door WooCommerce!

Onlangs legde ik uit hoe WooCommerce installeren werkt. Als kersverse webshopbeheerder kan het misschien overweldigend zijn om te zien wat je allemaal met WooCommerce kunt. Graag geef ik je daarom een kleine rondleiding door de beheeromgeving van je gloednieuwe webshop. Lees verder en bekijk de belangrijkste beheeropties in WooCommerce.

Beheeropties in WooCommerce uitgelegd!

Beheeropties in WooCommerce

Als je inlogt op je WordPress-website en links in het menu op ‘WooCommerce’ klikt, dan kom je op het dashboard terecht. Je ziet daar hoe het gaat met de bestellingen en omzet binnen je webshop, gepresenteerd in de vorm van een aantal overzichtelijke tabellen en grafieken.

Het WooCommerce-dashboard in WordPress.

Je kunt kiezen welke tijdspanne je wilt zien, zoals deze maand of de afgelopen week. Wil je meer informatie over een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld je gemiddelde bestellingswaarde, dan kun je op de betreffende grafiek klikken.

Grafieken in WooCommerce.

Bestellingen en klanten

Onder ‘Bestellingen’ en ‘Klanten’ zie je een overzicht van je bestellingen en de klantaccounts die daarbij zijn aangemaakt. De klanten filter of rangschik je er eenvoudig op bijvoorbeeld laatst actief, aantal bestellingen of land. Ook kun je hier een CSV-bestand van je klantenbestand downloaden. Dit kun je dan weer in andere programma’s gebruiken, zoals tools voor e-mailmarketing.

Kortingsbonnen

Je hebt vast wel eens een kortingscode gebruikt om in een webshop een vast of procentueel bedrag korting te krijgen op je bestelling. Deze codes kun je hier eenvoudig genereren en daarbij gelijk de voorwaarden voor het gebruik instellen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de code alleen geldig te maken bij een minimaal bestelbedrag. Ook kun je een code slechts voor één persoon of bijvoorbeeld de eerste 100 bestellingen activeren.

Kortingsbonnen beheren in WooCommerce.

Rapporten

Bij ‘Rapporten’ vind je verschillende grafieken met betrekking tot bestellingen, klanten en voorraad. Zo kun je bij ‘Bestellingen’ bijvoorbeeld de omzet per categorie opvragen. Bij ‘Klanten’ zie je onder andere een overzicht van de bestellingen van klanten (met klantaccount) en gasten (zonder klantaccount). Ook hier kun je de geselecteerde informatie als een CSV-bestand downloaden, bijvoorbeeld om in je boekhoudprogramma te gebruiken. Voor meer data kun je de grafieken en tabellen bij ‘Analytische gegevens’ raadplegen.

Rapporten bekijken in het dashboard.

Aan de slag met WooCommerce

Zelf een webshop maken met WordPress en WooCommerce? De webhosting van Antagonist is dan perfect. Met gegarandeerde rekenkracht, gratis SSL en WordPress voorgeïnstalleerd heb je alles voor een goede start!

Start met WordPress →


Instellingen

Hier kun je alle instellingen voor je webshop aanpassen. Heb je net na het installeren de activatiewizard doorlopen, dan is een groot deel hiervan al ingevuld. De volgende instellingen zijn interessant om een blik op te werpen.

Instellingen in WooCommerce beheren.

Producten en voorraad

Het is belangrijk om de voorraad van je producten goed bij te houden. Je wilt immers niet dat je een (ontevreden) klant hebt die voor iets betaalt wat je (op korte termijn) niet kunt leveren. Bij een lage voorraad kun je automatisch een e-mail naar jezelf laten sturen om je te alarmeren. Ook kun je in de webshop tonen dat er nog X aantal producten beschikbaar zijn.

Meldingen bij lage voorraad instellen.

Je kunt hier nog meer instellingen naar wens aanpassen. Zo kun je regelen hoe lang een product gereserveerd wordt als een klant deze in zijn winkelwagentje heeft geplaatst. Kijk ook eens bij Analytische gegevensVoorraad. Daar zie je snel hoe het met je voorraad is.

Voorraadoverzicht van producten in je WooCommerce-webshop.

Je kunt op productniveau instellen hoeveel voorraad er is en of je wilt dat de klant een product bij geen voorraad alsnog kan bestellen. Je kunt diegene dan automatisch informeren dat het later wordt geleverd. In WooCommerce staat het dan in nabestelling.

Nabestellen wel of niet toestaan in WooCommerce.

Verzendmethoden

Je kunt bij ‘Verzendzones’ zones aanmaken, waarvoor je het standaardtarief voor verzending kunt aanpassen. Dit is handig voor bijvoorbeeld verzending naar het buitenland, gratis verzending of afhalen in je eigen regio. Je kunt bij ‘Verzendopties’ instellen dat de verzendkosten verborgen zijn, totdat de klant een verzendadres heeft ingevoerd.

Verzendzones beheren in WooCommerce.

Bij ‘Verzendklassen’ kun je verschillende soorten klassen aanmaken met betrekking tot de grootte (gewicht) van je te verzenden product(en) en de bijhorende verzendkosten. Zo maak je bijvoorbeeld gemakkelijk onderscheid tussen producten die door de brievenbus passen en grotere pakketten.

Verzendklassen beheren in WooCommerce.

De kosten per verzendklasse stel je in bij VerzendzonesNederland (in ons voorbeeld) → Vast tarief. Hier kun je ook instellen of je deze kosten voor elke verzendklasse apart wilt berekenen of dat je ze voor de order alleen voor de grootste verzendklasse berekent.

De kosten per verzendklasse instellen.

Je kunt verder per product de verzendklasse instellen bij Product bewerkenProductgegevensVerzendmethoden. Voor meer ingewikkelde constructies met verzendkosten heb je een plugin nodig. Denk aan gratis verzending als je voor meer € 50,- bestelt.

Verzendklassen en -tarieven
Merk op dat een verzendklasse niet minder kan kosten dan je standaard ingestelde verzendtarief. Het zijn altijd extra kosten bovenop je standaard verzendtarief. Verstuur je bijvoorbeeld brievenbuspakketjes, dan moet je dat dus als standaard verzendtarief instellen.

Aan de slag!

Met dit artikel en het gebruiksgemak van WooCommerce kun je weer een stap verder met realiseren en beheren van jouw webshop. Binnenkort willen we aandacht schenken aan productbeheer in WooCommerce. Ook plannen voor een webshop? Breng je idee in kaart en ga online aan de slag. Veel succes!

P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!

Deel App Tweet Mail Deel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *