Antagonist heeft voor 2014 ambitieuze doelstellingen geformuleerd. Naast een groei in omzet en winst, is de ontwikkeling van nieuwe producten tevens een belangrijke factor bij de vorming ervan. Ook gaan we er in 2014 voor zorgen dat onze klanttevredenheid naar een nog hoger niveau wordt getild.
Daarnaast verwachten we dat Antagonist in 2014 gaat groeien in het aantal werknemers. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste mensen aantrekt en in het selectieproces de juiste match kiest? Als Team Lead van Customer Support neem ik je graag mee naar keuzes die we maken bij de werving en selectie van onze topsupporters!
Profiel opstellen
De eerste belangrijke stap bij het zoeken naar nieuwe collega’s is te zorgen dat het duidelijk is aan welk profiel je nieuwe collega moet voldoen. Hierbij kun je denken aan een bepaald kennisniveau, opleidingsrichting of werkervaring, maar ook de kwalitatieve eisen zoals sociaal activiteiten en persoonlijke eigenschappen.
Naast bepaalde basiswensen, zoals hierboven omschreven, is de belangrijkste eis die wij stellen aan onze nieuwe collega’s dat het een echte ‘Antagonister’ moet zijn. Een echte Antagonister is voor mij iemand die zelfkritisch is, maar die ook kritisch kan zijn naar de afdeling of de organisatie als geheel. Altijd jezelf de vraag stellen waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt; zijn we daar mee eens, maar vooral kan het beter en zo ja hoe? Deze proactieve en kritische houding zorgt ervoor dat Antagonist elke dag beter wordt, waardoor een nieuwe collega een aanwinst is voor de organisatie.
In onze vacatures schetsen we een beeld waar Antagonist voor staat en wat we zoeken in onze nieuwe collega. Zo proberen we geschikte kandidaten aan te trekken. Mensen die vooral enthousiast worden over het beeld dat we schetsen van Antagonist en hierdoor deel uit willen maken van ons dynamische en jonge team.
Werving
Wanneer de vacature is opgesteld en perfect omschrijft wie wij zoeken, dan is het zaak om ervoor te zorgen dat de juiste mensen deze vacature onder ogen krijgen. Naast het plaatsen van de vacature op de website, is ons krachtigste middel om in onze eigen kring op zoek te gaan naar nieuwe collega’s, want iedereen die nu bij Antagonist werkt is een Antagonister in hart en nieren. We vragen dus iedereen die bij Antagonist werkt om in zijn eigen kring te verspreiden dat we op zoek zijn naar nieuwe collega’s. Niemand kan beter overbrengen hoe leuk het is om bij Antagonist te werken, dan iemand die bij Antagonist werkt.
Naast collega’s zijn onze klanten ook vaak een bron van het aanleveren van goede nieuwe medewerkers. Onze klanten zijn net als mijn collega’s vaak al fan van Antagonist, weten hoe de klantenservice werkt en wat we bedoelen met het WOW-effect. Het is leuk om te zien dat klanten van ons dan ook vaak reageren op onze vacatures, of iemand vanuit hun eigen kring aandragen voor de vacature.
Collega’s en onze klantenkring zijn bronnen van werving die heel dichtbij Antagonist staan en de kans op een geslaagde match groot maken. Toch kiezen we er ook heel bewust voor om de vacature uit te zetten via het UWV en de Nationale Vacaturebank. Hierdoor bereiken we juist een groep mensen die wel achter onze visie staan, maar met een frisse blik kijken naar Antagonist. De vijver waarin we vissen wordt groter en het blijft verrassend wat voor soort reacties we krijgen op onze vacatures. De kandidaten die laaiend enthousiast zijn, (deels) aan de basiswensen voldoen en waarbij wij de kenmerken van de echte Antagonister zien, nodigen we graag uit voor een kennismakingsgesprek.
Selectie
De eerste selectie vindt dus plaats op basis van de curriculum vitae en de motivatiebrief. Als we voldoende aanknopingspunten zien, dan nodigen we iemand graag uit voor een kennismakingsgesprek.
In dit gesprek is de hamvraag, of we denken dat de persoonlijkheid van de kandidaat past bij Antagonist; is er een gezonde ambitie en heeft de kandidaat een winnaarsmentaliteit? Daarnaast proberen we een beeld te schetsen hoe het met het kennisniveau van de betreffende kandidaat is.
Als het beeld dat we van de kandidaat hebben gevormd, aan de hand van het eerste gesprek, positief is nodigen we hem of haar uit voor een tweede gesprek. Soms vragen we of de kandidaat in de tussentijd een kleine opdracht wil uitvoeren, om te bekijken of de kandidaat gemakkelijk en correct schrijft, en natuurlijk of de antwoorden correct en volledig zijn.
In het tweede gesprek gaan we vooral dieper in op de kennis en vaardigheden van de kandidaat. Dit doen we onder andere door enkele ingewikkelde casussen te bespreken. We verwachten niet zo zeer het juist antwoord op, maar proberen vooral de eerste reactie en het analytisch vermogen van de kandidaat te testen.
Soms sturen we voor het tweede gesprek “Het Antagonist-handboek voor Dummies” op. Dit zelfgemaakte handboek omschrijft vooral de achtergrond van onze diensten. Hierdoor kan de kandidaat zelf kijken of de materie waar wij elke dag mee werken duidelijk en interessant is. Vaak geeft dit ook leuke en diepgaande gespreksonderwerpen voor in het tweede gesprek.
Uiteindelijke keuze
Als het tweede gesprek heeft plaatsgevonden met de overgebleven kandidaten, dan kunnen we onze keuze maken. Helaas moeten we bij de uiteindelijke keuze er ook voor kiezen om een aantal kandidaten teleur te stellen. We kunnen ten slotte niet iedereen aannemen. Gelukkig mogen we ook iemand heel erg blij maken aan het einde van het sollicitatieprocedure met de boodschap:
Join the A-Team!
Wil jij ook deel uitmaken van het A-Team?
Denk jij van toegevoegde waarde te zijn voor Antagonist? Stuur dan gerust een open sollicitatie met jouw curriculum vitae en motivatie naar support@antagonist.nl, we staan altijd open voor nieuw talent!
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken van onze Facebook-pagina of het volgen op Twitter.