Op het ene moment haalde ik voor een hobbyproject oude servers op en kort erna had ik een baan als systeembeheerder. Het kan snel gaan! Graag vertel ik je over mijn eerste twee maanden bij Antagonist. Want hoe ben ik hier nou precies terechtgekomen, met welke projecten houd ik me mee bezig en wat gebeurt er intern allemaal?
Systeembeheerder: hoe het voor mij begon
Het is ongeveer een jaar geleden dat ik voor het eerst bij Antagonist langskwam. Via via had ik gehoord dat er nog wat oude servers lagen waar ze wel vanaf wilden. Als fanatieke hobbyist had ik daar natuurlijk wel interesse in. Bij het ophalen heb ik een uur enthousiast zitten praten met Erik Jan; over het platform, het netwerk en diverse andere projecten. Daarna ging ik voldaan met de nieuwe aanwinsten naar huis.
Een aantal maanden later ging ik op zoek naar werk. En doordat ik er onlangs die servers had opgehaald, was Antagonist het eerste bedrijf waar ik aan dacht. Dat ik geen werkervaring had en alleen wat praktische ervaring door een uit de hand gelopen hobby was geen probleem. Na het eerste gesprek bleek de klik er van beide kanten te zijn en niet veel later tekende ik het contract om als systeembeheerder aan de slag te gaan.
Ruimte voor nieuwe projecten
Antagonist staat onder andere voor vernieuwing en het bouwen van gave dingen. Naast de dagelijkse operationele taken is er ruimte voor het ontwikkelen van nieuwe features of het nóg beter maken van het platform. Het project waar ik me nu het meest mee bezig houd, is het nieuwe spamfilter om uitgaande mail op te schonen. In het nieuwe jaar volgt een gedetailleerde uitleg, maar graag geef ik je alvast een korte samenvatting.
Voorheen kwam het regelmatig voor dat een server op een zogeheten ‘blacklist’ terecht kwam bij een provider. Bijvoorbeeld, doordat er spam werd verstuurd vanaf een specifiek e-mailaccount. Dat zorgde voor overlast bij de andere klanten op deze server en voor de systeembeheerders betekende het extra handmatig werk. En daar houden we niet van.
In het nieuwe mailplatform wordt alle mail verzameld en voorgesorteerd op kwaliteit. Hoe beter je e-mail voldoet aan alle eisen, hoe groter de kans dat het succesvol wordt afgeleverd. Spam-uitbraken worden hierdoor vaak al snel herkend, waardoor de overlast beperkt wordt. Met het belangrijkste resultaat: klanten blij, systeembeheerders blij!
Automatiseren kun je leren
Eén van de redenen waarom we het platform met zo’n klein team snel en efficiënt draaiende kunnen houden, is automatisering. Met behulp van Git, Puppet en Foreman houden we de configuratie van de servers centraal en daardoor kunnen wijzigingen gemakkelijker doorgevoerd worden. Dankzij het zorgvuldig nakijken van de code, zogeheten ‘code reviews’, zorgen we ervoor dat de kans op fouten zo klein mogelijk wordt gemaakt.
De cultuur binnen het bedrijf
Wat ik tof vind aan Antagonist is hoe we met een relatief kleine groep mensen zo’n groot product kunnen neerzetten. Iedereen is ontzettend gemotiveerd en zet zich volledig in om een goede service neer te zetten. En juist doordat we met een klein team werken, had ik heel snel het gevoel dat ik echt iets kon betekenen.
De lijntjes binnen het bedrijf zijn kort, waardoor we dus snel problemen signaleren en kunnen oplossen. Iedereen weet van elkaar waar zijn of haar kwaliteiten liggen en dat is bijzonder prettig. We streven hetzelfde doel na: we zijn pas tevreden als de klanten dat ook zijn. En daarnaast zijn de pauzes en maandelijkse vrijmibo’s natuurlijk heel gezellig 🙂
Join The A-Team!
Lijkt het je leuk om ook bij ons te komen werken? We zijn nog op zoek naar nieuwe collega’s voor diverse functies, waaronder een Linux Engineer en een DevOps Engineer. Geïnteresseerd? Reageer dan snel! De sluitingsdatum voor deze vacatures is 10 december 2017.
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.