Website onbereikbaar? Geen paniek! Eerste Hulp Bij Offline

“Paniek! Mijn website werkt niet. Wat is er aan de hand? Waarom werkt het niet? Ligt het aan mij of hebben jullie wat aangepast? Dit moet zo spoedig mogelijk worden verholpen!”

Website onbereikbaar: geen paniek!

Als je website niet naar behoren werkt, dan zijn dit vaak de eerste reacties die door iemand heen gaan. Immers, een onbereikbare website is nooit wenselijk. Echter, geen paniek! Hier ontdek je wat veelvoorkomende oorzaken zijn waarom je website niet te bereiken is. En ook hoe je dit kunt herkennen en verhelpen. Inmiddels bijgekomen van de schrik? Lees dan verder.

1. Zijn mijn producten verlopen?

Een van de meestvoorkomende oorzaken dat een website offline is, is dat er is vergeten om de producten te verlengen. Bezoek je dan je website, dan krijg je de onderstaande melding te zien.

Website onbereikbaar: melding Antagonist

De producten zijn geblokkeerd, omdat wij geen betaling voor de verlenging van je pakket hebben ontvangen. Mogelijk heb je onze verzoeken tot betaling gemist, bijvoorbeeld vanwege een nieuw e-mailadres of is er iets fout gegaan bij het verwerken van de betaling.

Wij sturen ongeveer acht weken van tevoren de eerste herinnering om te verlengen. Daarna volgen er nog een aantal. Als al onze herinneringen worden genegeerd en we geen bericht of betaling hebben ontvangen, dan worden je producten na het verstrijken van de verloopdatum onbereikbaar.

Voordat je dan contact via support@antagonist.nl opneemt, kun je eerst via Mijn Antagonist de verloopdatum van je producten controleren. Je kunt daar de verloopdatum van je producten onder het kopje ‘Producten’ terugvinden.

Zijn je producten inderdaad verlopen? Dan kun je via Mijn Antagonist je producten verlengen, tevens onder het kopje ‘Producten’. In deze handleiding vind je meer informatie over hoe je precies je producten kunt verlengen.

Mocht je twijfelen of het verlengen goed is gegaan of heb je vragen over de verlenging? Stuur ons gerust een e-mail, we beantwoorden je vragen graag.

TIP!
Voorkomen dat je website offline gaat, omdat het verlengen erbij ingeschoten is? Gebruik dan automatisch verlengen. Deze service kun je zelf aanzetten en zorgt ervoor dat de verloopdatum van jouw product automatisch met één jaar wordt verlengd.

2. Is er een storing?

Voordat je contact met Support opneemt, is het slim om eerst te kijken of er een storing is op de betreffende server waarop je pakket staat. Als er een storing op één van onze servers is, dan zullen we je via de statuspagina hiervan op de hoogte stellen. Je daar een korte omschrijving vinden van de problemen die spelen, wat de status is en of het inmiddels is opgelost.

Website onbereikbaar: status-pagina Antagonist

Je dient hierbij te weten op welke server je pakket staat. Je kunt dit achterhalen door ‘:2223’ achter je domein te plaatsen. Stel, je domein is ‘voorbeeld.nl’, dan typ je ‘https://www.voorbeeld.nl:2223’ in je URL-balk van je browser. Je zult dan op de inlogpagina van DirectAdmin terechtkomen.

De url die je ingetypt hebt, verandert dan naar het adres van de server waar je pakket op staat. Bijvoorbeeld:

https://s177.webhostingserver.nl:2223

Het gaat om het gedeelte wat tussen ‘https://’ en ‘webhostingserver.nl’ staat. In dit voorbeeld staat het pakket dus op ‘s177’. Op de statuspagina kun je dan terugvinden of op dat moment er voor die server iets aan de hand is.

3. Zit er een fout in mijn website?

Als er een fout binnen de website zelf zit, dan kun je dit herkennen aan de manier hoe een foutmelding wordt getoond. Bij een afgesloten of verlopen pakket krijg je de volgende melding, wanneer je jouw domein bezoekt:

‘De website is tijdelijk onbereikbaar voor het algemene publiek. Bent u de eigenaar of webmaster van deze website? Neem dan contact op met support@antagonist.nl.’

Wanneer je naar je website gaat en je krijgt een andere melding dan deze te zien, dan gaat het in vrijwel alle gevallen mis binnen de website zelf.

In dit blog worden veelvoorkomende foutmeldingen binnen WordPress besproken. Loop je bijvoorbeeld tegen een melding als ‘Error Establishing A Database Connection’ of een wit scherm aan (het zogeheten ‘White Screen of Death’)? In dat blog kun je dan de oorzaak en oplossing terugvinden.

Zit er een fout in een PHP-bestand dat je website gebruikt, dan kun je bijvoorbeeld de volgende foutmelding te zien krijgen:

Warning: require(/home/voorbeeld/domains/voorbeeld.nu/public_html/wp-includes/theme.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/voorbeeld/domains/voorbeeld.nu/public_html/wp-settings.php on line 118

Fatal error: require(): Failed opening required '/home/voorbeeld/domains/voorbeeld.nu/public_html/wp-includes/theme.php' (include_path='.:/opt/alt/php56/usr/share/pear:/opt/alt/php56/usr/share/php') in /home/voorbeeld/domains/voorbeeld.nu/public_html/wp-settings.php on line 118

Deze foutmelding geeft weer dat het bestand ‘theme.php’ op de locatie ‘/public_html/wp-includes’ ontbreekt. Het terugplaatsen ervan, zal dat probleem verhelpen.

Website onbereikbaar: error!

Het voordeel van dergelijke foutmeldingen is dat ze doorgaans exact aangeven in welk bestand en op welke regel het precies mis gaat. Uit het genoemde pad kun je dus afleiden of het probleem door bijvoorbeeld een specifieke plug-in komt.

Een andere foutmelding die vaak voorkomt, is een 500-error. Je krijgt dan de onderstaande melding te zien, wanneer je je website probeert te bezoeken:

Website onbereikbaar: error 500!

Een 500-error geeft in vrijwel alle gevallen aan dat er een fout zit in het .htaccess-bestand, die je doorgaans in de /public_html/-map van je pakket kunt terugvinden. Je kunt het .htaccess-bestand debuggen door de error-log in DirectAdmin te controleren. Dit is in DirectAdmin terug te vinden onder Site Summary / Statistics / Logs. Met de informatie daar kun je vaak zien wat de fout is in het .htaccess-bestand zodat je dit kunt aanpassen.

4. Is mijn pakket afgesloten vanwege overlast?

Wanneer je pakket is afgesloten in verband met malware, het versturen van spam of overbelasting, dan kun je dit aan twee punten herkennen.

  1. Bij bezoek aan je website zul je de melding te zien krijgen dat de website onbereikbaar is en dat je contact op dient te nemen met support@antagonist.nl.
  2. Je hebt een e-mail ontvangen op het e-mailadres dat bekend is in Mijn Antagonist met betrekking tot de afsluiting.

Als je pakket is afgesloten, schroom dan niet om contact met support op te nemen. We voorzien je graag van instructies hoe je de oorzaak van het probleem kunt aanpakken om de overlast in te dammen. Tevens kun je de artikelen ‘Wat te doen bij overlast?’ en ‘Beveilig je website en voorkom malware’ eens kunnen doorlezen.

Afsluiten als allerlaatste redmiddel

Het is erg belangrijk om te realiseren dat een pakket pas wordt afgesloten als het écht niet anders kan. Uiteindelijk streven we beiden hetzelfde doel na, namelijk een zo hoog mogelijk uptime voor je website. Echter, in enkele gevallen kan het niet anders dan dat we een pakket (tijdelijk) moeten afsluiten. We doen dit om verdere schade en kans op misbruik door kwaadwillenden te voorkomen.

Website onbereikbaar: keep calm and carry on

Het is natuurlijk ontzettend vervelend dat je website eventjes op ‘zwart’ gaat door een afsluiting. Maar als er iets misgaat op je website en we zouden bij een dergelijke geval je pakket niet afsluiten, dan bestaat de kans dat het probleem alleen maar groter wordt en dat willen we niet. Je pakket wordt dus tijdelijk afgesloten, zodat we zorgvuldig kunnen nagaan wat er precies aan de hand is en dit zo snel mogelijk samen met jou kunnen verhelpen. Daarnaast is het zo dat als we bij dergelijke problemen dit niet zouden doen, je website alsnog onbereikbaar zou zijn, omdat er echt iets goed misgaat.

Ten slotte

We hopen dat dit blog je een beter beeld heeft gegeven van veelvoorkomende oorzaken, waardoor een website niet bereikbaar is. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en specifieke gevallen die we niet exact kunnen beschrijven. Support staat dan graag voor je klaar om je verder te helpen.

Mocht je zelf over onvoldoende kennis beschikken om je website eens een flinke check-up te geven, dan kunnen wij dat voor je doen! Eén van onze ‘Sitedokters’ zal je website controleren en indien nodig herstellen. Ook kan hij je helpen bij het verhuizen naar Antagonist, mocht je nog geen klant zijn.

Bekijk premium diensten →

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Via RSS, per e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel App Tweet Mail Deel

2 thoughts on “Website onbereikbaar? Geen paniek! Eerste Hulp Bij Offline

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *