“Paniek! Mijn website werkt niet. Wat is er aan de hand? Ligt het aan mij of hebben jullie wat aangepast? Dit moet zo spoedig mogelijk worden verholpen!” Is je website offline, dan gaan zulke reacties vaak al gauw door je heen. Echter, geen paniek. Inmiddels bijgekomen van de schrik? Leer snel veelvoorkomende oorzaken herkennen en verhelpen!
Inhoudsopgave
1. Zijn mijn producten verlopen?
Een van de meest voorkomende oorzaken van een offline website is eigenlijk heel eenvoudig. Vergeten om de producten te verlengen… Bij een bezoek aan je website zie je dan de onderstaande melding.
De producten zijn geblokkeerd, omdat er geen betaling is ontvangen voor de verlenging van je pakket. Mogelijk heb je onze verzoeken tot verlengen gemist. Bijvoorbeeld, vanwege een nieuw e-mailadres of een foutje bij het verwerken van de betaling.
We sturen ongeveer acht weken van tevoren de eerste herinnering om te verlengen. Daarna volgen er nog een aantal. Wordt er geen actie ondernomen en ontvangen we verder geen bericht? Bij het verstrijken van de einddatum worden verlopen producten dan vanzelf inactief.
Hoe los je het op?
Controleer in dat geval eerst de verloopdatum van je producten via Mijn Antagonist. Die datum vind je terug door in het menu op ‘Producten’ te klikken en bij ‘Status’ te kijken. Zijn je producten inderdaad verlopen? Dan kun je via Mijn Antagonist je producten verlengen. In deze handleiding vind je meer informatie over hoe je precies je producten kunt verlengen. Twijfel je of het verlengen goed is gegaan of heb je er vragen over? Stuur gerust een e-mail naar support@antagonist.nl en we helpen je graag.
Voorkomen dat verlengen erbij inschiet?
Gebruik automatisch verlengen. Deze service kun je zelf aanzetten en zorgt ervoor dat de verloopdatum van je product automatisch met één jaar wordt verlengd.
2. Is er een storing?
Voordat je contact opneemt met Support, is het slim om eerst te kijken of er een storing is. En dan specifiek op de betreffende server van jouw pakket. We stellen je op de hoogte van onderhoud en onderbrekingen via de statuspagina. Je vindt daar een korte omschrijving van wat er speelt, wat de status is en of het inmiddels is opgelost.
Hoe los je het op?
Is er inderdaad iets aan de hand op jouw server, dan hoef je niets te doen. We zijn er dan immers al van op de hoogte en doen er alles aan om het zo snel mogelijk op te lossen. Vooral belangrijk is om even zeker te weten of het inderdaad gaat om jouw server. Dit achterhaal je door op de statuspagina je domein in te voeren en op ‘Check’ te klikken.
3. Zit er een fout in mijn website?
Als er een fout binnen de website zelf zit, dan herken je dit aan de manier hoe een foutmelding wordt getoond. Bij een afgesloten of verlopen pakket krijg je de volgende melding, wanneer je jouw domein bezoekt:
“De website is tijdelijk onbereikbaar voor het algemene publiek. Ben je de eigenaar of webmaster van deze website? Neem dan contact op met support@antagonist.nl.”
Wanneer je naar je website gaat en je krijgt een andere melding te zien dan deze, dan gaat het in vrijwel alle gevallen mis binnen de website zelf.
Hoe los je het op?
In dit blog worden veelvoorkomende foutmeldingen binnen WordPress besproken. Loop je bijvoorbeeld tegen een melding als ‘Error Establishing A Database Connection’ of een wit scherm aan (het zogeheten ‘White Screen of Death’)? In dat blog vind je dan de oorzaak en oplossing.
Zit er een fout in een PHP-bestand dat je website gebruikt, dan kun je bijvoorbeeld de volgende foutmelding te zien krijgen:
Warning: require(/home/voorbeeld/domains/voorbeeld.nu/public_html/wp-includes/theme.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/voorbeeld/domains/voorbeeld.nu/public_html/wp-settings.php on line 118 Fatal error: require(): Failed opening required '/home/voorbeeld/domains/voorbeeld.nu/public_html/wp-includes/theme.php' (include_path='.:/opt/alt/php56/usr/share/pear:/opt/alt/php56/usr/share/php') in /home/voorbeeld/domains/voorbeeld.nu/public_html/wp-settings.php on line 118
Deze foutmelding geeft weer dat het bestand ‘theme.php’ op de locatie ‘/public_html/wp-includes’ ontbreekt. Het terugplaatsen ervan, zal dat probleem verhelpen.
Het voordeel van zulke foutmeldingen is dat ze vaak exact aangeven in welk bestand en op welke regel het mis gaat. Uit het genoemde pad kun je dus afleiden dat het probleem hier door een specifieke plugin komt.
Een andere foutmelding die vaak voorkomt, is een 500-error. Je ziet dan de onderstaande melding, wanneer je je website probeert te bezoeken.
Een 500-error geeft in vrijwel alle gevallen aan dat er een fout zit in het .htaccess-bestand, die je doorgaans in de /public_html/-map van je pakket terugvindt. Je kunt het .htaccess-bestand debuggen door de error-log in DirectAdmin te controleren. Dit is in DirectAdmin terug te vinden onder Site Summary / Statistics / Logs. Met de informatie daar kun je vaak zien wat de fout is in het .htaccess-bestand zodat je dit kunt aanpassen.
4. Is mijn pakket afgesloten vanwege overlast?
Wanneer je pakket is afgesloten in verband met malware, het versturen van spam of overbelasting, dan herken je dit aan twee punten.
- Bij bezoek aan je website zie je de melding dat de website onbereikbaar is en dat je contact op dient te nemen met support@antagonist.nl.
- Je hebt een e-mail ontvangen op het e-mailadres dat bekend is in Mijn Antagonist met betrekking tot de afsluiting.
Hoe los je het op?
Als je pakket is afgesloten, aarzel dan niet om contact met Support op te nemen. We voorzien je graag van instructies hoe je de oorzaak van het probleem kunt aanpakken om de overlast in te dammen. Tevens kun je de artikelen ‘Wat te doen bij overlast?’ en ‘Beveilig je website en voorkom malware’ eens kunnen doorlezen.
Afsluiten als allerlaatste redmiddel
Het is erg belangrijk om te realiseren dat een pakket pas wordt afgesloten als het écht niet anders kan. Uiteindelijk streven we beiden hetzelfde doel na: een zo hoog mogelijk uptime voor je website. Echter, in enkele gevallen kan het niet anders dan dat we een pakket (tijdelijk) moeten afsluiten. We doen dit om verdere schade en kans op misbruik door kwaadwillenden te voorkomen.
Het is natuurlijk ontzettend vervelend dat je website eventjes op ‘zwart’ gaat door een afsluiting. Maar als er iets misgaat op je website en we zouden bij een dergelijke geval je pakket niet afsluiten, dan bestaat de kans dat het probleem alleen maar groter wordt en dat willen we niet. Je pakket wordt dus tijdelijk afgesloten, zodat we zorgvuldig kunnen nagaan wat er precies aan de hand is en dit zo snel mogelijk samen met jou kunnen verhelpen. Daarnaast is het zo dat als we bij dergelijke problemen dit niet zouden doen, je website alsnog onbereikbaar zou zijn, omdat er echt iets goed misgaat.
Van offline naar online
We hopen dat dit blog je een beter beeld heeft gegeven van veelvoorkomende oorzaken, waardoor een website niet bereikbaar is. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en specifieke gevallen die we niet exact kunnen beschrijven. Support staat dan graag voor je klaar om je verder te helpen.
Beschik je zelf over onvoldoende kennis om je website eens een flinke check-up te geven, dan kunnen wij dat voor je doen! Eén van onze experts controleert en herstelt dan je website. Ook kunnen we helpen bij het verhuizen naar Antagonist, mocht je nog geen klant zijn.
P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!
Onze site http://www.tunajenga.nl is niet meer bereikbaar en krijgt de volgende melding:
Deze pagina is niet bereikbaar.Het server-IP-adres van http://www.tunajenga.nl kan niet worden gevonden.
Voer het programma Windows Netwerkcontrole uit.
Er was op het moment van je reactie sprake van een uitzonderlijke onderbreking. Kort erna moet de website weer bereikbaar zijn geworden. Excuses voor de overlast!
We moeten voor een klant met een webhosting pakket bij jullie iets aanpassen. Klant heeft alleen geen inlog en geen idee hoe daar aan te komen jullie hebben wel een chat maar die is voor zover ik kan zien alleen bereikbaar naar de inlog. Hoe nu verder
Dag Joost, het handigst is om dan een e-mail te sturen naar support@antagonist.nl met de klant in de CC. Benoem daarbij de informatie die je weet, zoals de domeinnaam. We helpen jullie dan graag gericht verder op weg.