Er worden steeds meer producten online verkocht en veel ondernemers starten een eigen webshop. Tegenwoordig kun je zelf eenvoudig en goedkoop een webshop starten met behulp van WordPress en de gratis plug-in WooCommerce. Je ziet vaak dat veel mensen het beheren van een webshop lastig vinden, maar in dit artikel laten we je zien dat het implementeren en het beheren helemaal niet moeilijk hoeft te zijn.
UPDATE: bekijk nu ook deel 2 van de handleiding! Hierin wordt besproken hoe je efficiënt je producten kunt versturen en hoe je de verzendkosten hiervoor kunt berekenen.
Een andere belangrijke factor, voor een succesvolle webshop, is een gestructureerde afhandeling van het logistieke proces en het optimaal inrichten van je webshop. Zorg ervoor dat er een duidelijk structuur in je handelingen zit. Bereid je voor en probeer een antwoord te hebben op ieder (mogelijk) probleem dat kan ontstaan (retour en kwaliteit). Een goed begin is immers het halve werk.
Webshop beginnen? Waar moet je op letten?
Dit artikel is handig als naslagwerk bij het opzetten van een webshop met bijvoorbeeld WordPress. Aan de hand van een aantal voorbeelden worden alle belangrijke onderdelen besproken. Let op, dit artikel is dus slechts een schets van de belangrijkste mogelijkheden, elke situatie is uniek en dient op eigen wijze te worden bepaald.
Om duidelijkheid te creëren beginnen we met het bepalen van je online structuur. Als voorbeeld zal ik een webshop opzetten voor een kledingwinkel, genaamd “Antagonist Kleding Shop”. Een veel voorkomende fout is dat iemand direct start met het bouwen van een webshop, terwijl er veel factoren zijn waar je voorafgaand rekening mee moet houden. Hieronder een globale structuur en inventarisatie van deze factoren.
- 1. De structuur
- 2. Marketing voor je webshop
- 3. De installatie van WordPress
- 4. De installatie van WooCommerce
- 5. Het configureren van WooCommerce
- 6. Tot slot
Zoals je ziet een vrij uitgebreide lijst, daarom starten we eerst, voordat we een webshop downloaden en implementeren, met het uitwerken van een concept op papier.
1. Het bepalen van de structuur van jouw webwinkel
Als voorbeeld neem ik dus de kledingshop “Antagonist Kleding Shop”, ik heb een goed gevulde winkel met verschillende artikelen, zoals broeken van G-Star, truien van Tommy Hilfiger, verschillende merken t-shirts, etc. Zodoende lijkt het logisch dat ik mijn artikelen onderverdeel in categorieën. Hieronder een lijst van de categorieën die ik als voorbeeld voor dit artikel heb bedacht.
Broeken
G-star RAW
Naam broek en model #1 (5)
Aanwezig:
Small (2)
Medium (2)
Large (0)
Extra Large (1)
Naam broek en model #2 (10)
Aanwezig:
Small (5)
Medium (2)
Large (3)
Extra Large (0)
Naam broek en model #3 (8)
Aanwezig:
Small (5)
Medium (2)
Large (3)
Extra Large (0)
PME-Legend
Naam broek en model #1 (8)
Aanwezig:
Small (2)
Medium (2)
Large (3)
Extra Large (1)
Naam broek en model #2 (15)
Aanwezig:
Small (5)
Medium (6)
Large (2)
Extra Large (2)
Naam broek en model #3 (8)
Aanwezig:
Small (5)
Medium (2)
Large (3)
Extra Large (0)
Op deze manier heb je een duidelijk overzicht van welke artikelen er binnen je assortiment aanwezig zijn. Zorg ervoor dat je een overzicht hebt klaarliggen van de SKU-gegevens, SKU staat voor “Stock Keeping Unit” en is een uniek identificatienummer voor je eigen beheer, zodat je elk product gemakkelijk kunt herkennen. Zo ontstaat er geen verwarring, want producten met dezelfde SKU zijn niet mogelijk.
Nu heb je de structuur van je website bepaald. Ik heb ervoor gekozen dat ik de opbouw van mijn menu baseer op de wijze van categorisering.
Winkel (knop in de navigatiebalk) > Broeken > Merknaam > alle modellen.
Dezelfde structuur gebruik ik ook voor de truien en t-shirts.
Oké, de structuur hebben we enigszins duidelijk, maar aan het installeren van je webshop zijn we echter nog niet toe. Een andere belangrijke factor, voordat je een webshop installeert, is het uitzoeken van je marketing-mogelijkheden. Je hebt straks een webshop online, maar wat zijn de kansen dat je wordt gevonden en hoe wordt je gevonden?
Je kunt ervoor kiezen om met je webshop te adverteren in magazines of kranten. Je kunt er ook voor kiezen om dit te combineren met online marketing. Diversiteit is een belangrijke sleutel tot succes. Weet waar je in de markt staat en bestudeer de strategie en kosten van je concurrentie. Je kunt hiervoor een marketingbureau inhuren die voor jou een analyse maken, maar het kan ook gratis doormidden van een aantal technieken die je zelf kunt toepassen.
2. Webshop marketing: het analyseren van je kansen
We gaan ervan uit dat de domeinnaam ‘antagonistkledingshop.nl’ een week geleden is vastgelegd en dat deze geen inkomende backlinks bevat. Ik gebruik de term PageRank (PR) ook al vervangen veel specialisten deze term tegenwoordig voor thrust en authority. De pagina bevat een PR van N/A en de zoekmachine hecht totaal geen waarde aan de domeinnaam. Nu gaan we inschatten wat mijn kansen zijn op de markt, via de zoekresultaten van zoekmachines. Ik start met het bepalen van termen waarop ik gevonden wil worden. Dit zijn ‘kleding kopen’, ‘broeken kopen’, ‘truien kopen’ en ‘goedkope kleding’. Ik neem vier voorbeelden, maar je kunt er veel meer verzinnen.
De volgende stap is het analyseren van deze zoektermen met behulp van de AdWords Keyword Planner. Deze analyse-tool is ontwikkeld voor AdWords-gebruikers, waarmee je kunt controleren hoe vaak er per maand wordt gezocht naar de desbetreffende zoektermen. Je hebt een (gratis) Google-account nodig om deze tool te kunnen gebruiken.
- Als je een Google-account hebt, dan ga je naar de AdWords Keyword Planner
- Na het inloggen verschijnt het volgende scherm
- Je klikt op ‘Search for new keyword and ad group ideas’
- Het belangrijk dat je bij ‘Your product or service’ de term invoert waarom je gevonden wil worden, in mijn geval is dat ‘kleding kopen’. Let op dat je links onderin ‘Targeting’ juist hebt staan.
- Klik hierna op de blauwe knop ‘Get ideas’
- Je krijgt nu het volgende scherm te zien
Ik gebruik vaak het tabblad ‘Keyword ideas’, waarschijnlijk zie je eerst het tabblad ‘Ad group ideas’, maar je kunt makkelijk van tabblad wisselen. Je ziet nu de termen en het bijbehorende aantal zoekopdrachten per maand. Een belangrijk feit is dat dit niet het aantal personen is wat je website zal bezoeken, wanneer je een top 5-positie behaald. Slechts een percentage van het totaal aantal zoekenden zal op jouw website terechtkomen.
Ik houd altijd een gemiddelde aan van 2,5% aan, wanneer ik een top 5-positie behaal. Dat zou dus betekenen dat er minimaal 25 mensen via deze zoekterm per maand mijn website bezoeken, veel te weinig.
Je ziet ook andere relevante zoektermen waar op wordt gezocht. Het is dus belangrijk dat je weet waarmee je bezig bent en dat je met zo min mogelijk energie het maximale resultaat behaalt. Omdat mijn domeinnaam geen waarde bevat en mijn webshop nog niet gevonden wordt kies ik voor een combinatie van gericht zoeken en de grotere termen. Diversiteit is immers de sleutel tot succes.
Wanneer je eenmaal de zoektermen bepaalt moet je rekening houden met je concurrentie. Het opzetten van een concurrentie-analyse is een standaard taak voor een marketeer. Je gaat dus per zoekterm de top 5 analyseren. Hoe sterk is het linkprofiel van de concurrent en hoeveel moeite moet ik doen om hierboven te eindigen? Is het haalbaar met mijn dagelijkse bezigheden? Een analyse-tool die je hiervoor kunt gebruiken is MajesticSEO.
- Ga naar de website van MajesticSEO en vult de domeinnaam van de concurrent in
- Klikt vervolgens op de oranje knop en je krijgt een duidelijk overzicht
24.387 backlinks verspreid over 606 domains is onhaalbaar voor een kleine webshop. Toch kunnen er kansen liggen aangezien Shoeby gevonden wordt op de hoofddomeinnaam. Het kan dus zijn dat er veel minder backlinks aanwezig zijn op de term ‘kleding kopen’.
Wanneer je op het tabblad ‘Anchor text’ klikt, dan zie je alle termen die meegegeven zijn aan links op andere websites. We zien hier dat Shoeby niet actief bezig is geweest met het bouwen van links op de desbetreffende term. Nu zul je je afvragen, hoe kan het dat Shoeby gevonden wordt op die term? Dit komt volledig door de SEO van de website. Een juiste online structuur qua titels, meta’s en content kan ervoor zorgen dat je hoog eindigt. Tevens bevat de website een hoge thrust-waarde, door de verschillende soorten inkomende links van andere bekende websites. Toch verwacht ik dat ik met een gerichte linkbuild– en content marketing-strategie je hierboven kunt eindigen na een aantal maanden.
Tot zover het analyseren van je concurrenten. Ik heb je nu laten zien dat je gemakkelijk een marketingplan kunt uitstippelen, voordat je een webshop online zet. Bepaal dus vooraf of het haalbaar is.
Wat ik nog niet heb besproken is het genereren van bezoekers via social media. Dit laat achterwege in dit artikel, dit neemt niet weg dat het absoluut zeer belangrijk is voor je webshop. Je kunt namelijk veel bezoekers via de social media richting je webshop leiden. De tip die ik je wil meegeven is dat je alvast social media-accounts aanmaakt, zoals Twitter, Facebook en Pinterest. Ga mensen volgen binnen je doelgroep en probeer meer likes te verkrijgen door gericht te adverteren op Facebook. Voor 15 dollar kun je bijvoorbeeld 25 likes genereren. Met een investering van 200 dollar worden dit 300 likes, van echte mensen die werkelijk geïnteresseerd zijn in je onderwerp.
3. WordPress installeren, het begin van jouw WordPress webshop.
Wij hebben een aantal weken geleden een website gelanceerd over het maken van een website met behulp van WordPress. Op deze pagina vind je niet alleen informatie over WordPress, maar ook de mogelijkheid om gratis e-books te downloaden met verschillende handleiding, waaronder het installeren van WordPress.
Dus voor het installeren van WordPress verwijs ik je naar onze WordPress-website of het e-book ‘Aan de slag met WordPress‘, dat je gratis kunt downloaden.
4. Het installeren van WooCommerce
De plug-in van WooCommerce is speciaal ontwikkeld voor het maken van een webshop binnen WordPress. Er zijn overigens diverse andere webshopplug-ins voor WordPress te vinden, zoals WP e-Commerce, Shopp en JigoShop.
4.1 Waarom je webshop beginnen met WooCommerce?
Ik heb gekozen voor deze plug-in vanwege het gebruiksgemak en het uitgebreide assortiment op het gebied van thema’s en extra mogelijkheden. Je kunt WooCommerce op verschillende manieren implementeren.
Methode 1: Het handmatig downloaden van WooCommerce en het vervolgens uploaden naar de plug-in-map van je webhostingpakket.
Methode 2: WooCommerce via de admin-interface van WordPress downloaden en installeren. Dus via het menu aan de linkerkant kiezen voor ‘Plugins’, zoeken naar ‘Woocommerce’ en deze downloaden en activeren.
Zowel voor methode 1 als methode 2, ziet na het downloaden en installeren de plug-in-sectie er ongeveer als volgt uit.
WooCommerce liever in het Nederlands? Download dan de WooCommerce (nl) plug-in. Na het activeren van de plug-in krijg je twee nieuwe opties in het menu erbij, ‘WooCommerce’ en ‘Producten’.
5. Het configureren van WooCommerce
Allereerst zal ik het kopje ‘Producten’ doornemen. We hebben in het begin een structuur opgesteld en deze gaan we nu toepassen binnen onze omgeving. We beginnen met het instellen van de categorieën.
5.1 Categorieën instellen voor WooCommerce
Klik op ‘Producten’ en vervolgens op ‘Categorieën’, je krijg dan onderstaand scherm te zien.
De opties zijn vrij eenvoudig, je vult het formulier per categorie (broeken, truien, t-shirts, etc.) in. Let op dat je een volledige omschrijving invult, deze wordt namelijk weergegeven in de zoekresultaten van Google. Pak dus je marketingstrategie er weer bij en maak volledige zinnen met een zoekterm over broeken.
Bij ‘Weergave type’ kun je bepalen wat een bezoeker te zien krijgt als hij bijvoorbeeld naar jouwwinkel.nl/winkel/broeken gaat. Wil je dat bezoekers alle producten te zien krijgen of juist een overzicht van de onderliggende subcategorieën. Ik kies ervoor om de subcategorieën te tonen, zoals: G-Star, PME-Legend, etc. De merken zijn bij mij tevens de categorieën, daarvoor stel ik in dat er alleen producten worden getoond en dat deze onder de hoofdcategorie broeken vallen.
Mijn indeling ziet er dus als volgt uit (aan het streepje voor de categorie kun je zien dat het een onderliggende categorie is van de hoofdcategorie).
5.2 SEO voor een WooCommerce webshop
Om achteraf geen extra werk te hoeven verrichten, gaan we alvast een extra plug-in installeren. We willen namelijk een SEO-plug-in om de vindbaarheid van je webshop te verbeteren. Voor een normale WordPress-website is WordPress SEO by Yoast uitstekend, deze werkt helaas niet voor Webshops. Yoast biedt een alternatief, maar deze kost $ 29,-.
Er is echter ook een gratis plug-in, namelijk ‘All in One SEO pack’. Je kunt deze plug-in gratis downloaden op dezelfde manier als hiervoor. Nu de SEO-optie aanwezig is, kunnen we beginnen met het implementeren van de producten uit je assortiment.
5.3 Het instellen van verzendingsklassen
Verzendingsklassen zijn groepen waar producten aan worden gekoppeld. In mijn webshop kies ik voor drie verschillende klassen: ‘Klein’, ‘Pakket’ en ‘Groot’. Kleine post past door de brievenbus, hieraan koppel je bijvoorbeeld € 1,95 verzendkosten. Een pakket wordt gekoppeld aan € 6,95 verzendkosten en de grote pakketten worden gekoppeld aan € 15,- verzendkosten.
Je moet rekening houden met de tarieven van een leverancier, ook moet je rekening houden met het verzenden naar binnen- en buitenland. Hieronder een overzicht van de tarieven van PostNL.
Een klasse koppel je straks aan een product. Je maakt klassen aan door te klikken op ‘Producten’ > ‘Verzendingsklassen’ in het menu aan de linkerkant. Hier kun je klassen aanmaken op dezelfde wijze als het aanmaken van categorieën. Hieronder de klassen die ik heb aangemaakt voor mijn webshop.
5.4 Producten toevoegen in een WooCommerce webshop
Houdt er rekening mee dat het toevoegen van producten de meeste tijd in beslag neemt! Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke planning. Je hoeft immers niet direct alle producten toe te voegen.
Om je een duidelijk inzicht te geven in het resultaat, download ik een thema voor WooCommerce, genaamd ‘Mystile’. Ik kies dit thema, omdat het overzichtelijk is en goed laat zien wat ieder attribuut inhoudt. Het thema is overigens gratis te downloaden. In principe maakt het niet uit welk thema je gebruikt, zolang het maar een WooFramework bevat. Het Mystile-thema kun je hier gratis downloaden. Het installeren van een thema gaat als volgt.
- Kies in het menu aan de linkerkant voor ‘Weergave’ > ‘Thema’
- Klik bovenaan op het tabblad: ‘Thema installeren’
Je kunt nu het thema uploaden, installeren en activeren. Als het eenmaal is geïnstalleerd, kunnen we verder met het toevoegen van producten.
- Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Producten’ > ‘Producten toevoegen’. Je krijgt nu een scherm met diverse mogelijkheden. Schrik niet, we doorlopen elke optie.
Stap 1: titel en beschrijving invullen
Allereerst begin je met de titel en de beschrijving van het product. Het is belangrijk om te weten dat de beschrijving niet rechts naast het product staat, maar in het onderste tabblad ‘Beschrijving’, onder het product.
Stap 2: product data instellen, eenvoudig of variabel
In mijn webshop werk ik alleen met eenvoudige producten. Variabele producten hebben extra mogelijkheden, je kunt hierbij denken aan hetzelfde t-shirt in verschillende kleuren of in verschillende maten. Indien je een online kledingwinkel begint, zul je geheid in aanraking komen met variabele producten. Het is daarom verstandig om te behandelen in deze handleiding.
Instellen eenvoudig product
Je kunt een eenvoudig product instellen door in de titelbalk de select input op ‘Eenvoudig product’ te zetten. Nu zie je aan de linkerkant een aantal mogelijkheden (ik behandel alleen diegene die van belang zijn).
Algemeen
SKU – Dit is het identficatienummer van je product voor je eigen administratie.
Normale prijs – Prijs van het product invoeren.
Inventaris
Voorraad beheer – Aanvinken en dan kun je instellen hoeveel producten er op voorraad zijn.
Verzending
Gewicht – Gewicht invullen voor verzending en eventueel afmetingen.
Klasse toevoegen – De verzendingsklasse die je eerder hebt aangemaakt kun je hier selecteren.
Geavanceerd
Reviews – Reviews in- of uitschakelen.
Instellen variabel product
De onderdelen die voor een ‘Eenvoudig product’ zijn besproken, gelden ook voor een variabel product. Let op dat je in de titelbalk de ‘Select input’ op ‘Variabel product’ zet. Je krijgt dan het extra tabblad ‘Variaties’. In principe kun je nu nog niks met deze variaties, want je moet eerst attributen instellen bij ‘Attributen’. Klik op ‘Attributen’ > ‘Toevoegen” en je krijgt het volgende scherm te zien.
Vul het in zoals op het bovenstaande screenshot is aangegeven en kies voor ‘Opslaan’. Je kunt nu op ‘Variaties’ klikken en aan elke kleur een ander SKU koppelen, een aparte voorraad instellen, andere foto’s toevoegen of eventueel de verzendklasse wijzigen. Je hoeft dus niet een ander product aan te maken, het valt allemaal onder hetzelfde product met verschillende variaties. In deel 2 van de handleiding staat de volledige uitleg voor het aanmaken van variabele producten.
Stap 3: All in SEO Pack instellen voor je product
Dit onderdeel beïnvloed de weergave van je producten als ze worden getoond in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is erg belangrijk om een pakkende titel en een relevante samenvatting van het product op te nemen in de ‘Beschrijving’. Wil je nog een stap verder gaan, dan kun je aan de hand van de zoekresultaten, elk product op z’n eigen wijze optimaliseren. Dus specifiek voor elk product aan de slag met de AdWords Keyword Planner. Deze aanpak vergt overigens extreem veel tijd.
Stap 4: de korte product beschrijving
In het eerste kopje hebben we de titel en de beschrijving besproken. Het volgende onderdeel gaat over de korte beschrijving naast het product. Zorg ervoor dat in beide vakken unieke informatie over het product staat, aangezien Google niet houdt van duplicated content.
Alles informatie die je hier toevoegt heeft effect op de beschrijving naast het product.
Stap 5: Mystile custom settings
Dit onderdeel heeft uitsluitend betrekking op de het thema ‘Mystile’ en de weergave ervan. Zo kun je de indeling van je webhop bepalen. Wil je bijvoorbeeld de gehele pagina gebruiken om een product te tonen of alleen de linker- of rechterkant? Je kunt een balk toevoegen waar je extra widgets etc. in kunt plaatsen, allemaal persoonlijke keuzes met betrekking tot de weergave.
Stap 6: publiceren en categorieën
Aan de rechterkant zie je een aantal velden, deze spreken voor zich. Door op de knop ‘Publiceren’ te klikken, wordt het product online gezet. In het veld met categorieën vink je de categorieën aan waartoe het product hoort en waarin deze moet worden weergegeven.
Stap 7: product galerij en uitgelichte afbeelding
Belangrijk om te weten is dat de ‘Uitgelichte afbeelding’ de grote afbeelding van het product is en de afbeeldingen die je toevoegt aan de ‘Product galerij’ de extra afbeeldingen van het product zijn. Deze worden in het klein onder het grote product in de webshop getoond.
Gefeliciteerd! Je weet nu alles over het toevoegen van producten aan je webshop en het inrichten van de structuur. Tijd om verder te gaan met de navigatie.
5.5 Navigatie instellen voor WooCommerce
Het zal je misschien al wel opgevallen zijn, dat je de productcategorieën nog niet terugziet in het dropdown-menu onder de winkel-knop in de navigatie van je webshop. Als je de productcategorieën wilt weergeven in de navigatie, dan kies je uit het menu aan de linkerkant voor ‘Weergave’ > ‘Menu’s’.
Je vraagt je misschien af waar de categorieën zijn gebleven die eerder in deze handleiding zijn aangemaakt. Deze kun je aanvinken in de gele balk bovenaan de pagina bij ‘Scherminstellingen’.
Er wordt een tabblad toegevoegd met ‘Product categorieën’, hierin selecteer je de categorieën die je terug wilt weergeven in het hoofdmenu van je webshop. Zoals je ziet heb ik ze allemaal aangevinkt, want ik wil alles in het hoofdmenu tonen.
Als je eenmaal op ‘Aan menu toevoegen’ hebt geklikt, dan kun je de categorieën aan de rechterkant onder elkaar slepen. Het dropdown-menu werkt erg eenvoudig, wil je bijvoorbeeld een categorie onder een andere categorie hebben, dan sleep je de categorie iets naar rechts.
Ik heb dus een knop ‘Winkel’, als ik hier met de muis overheen ga, dan worden ‘Broeken’, ‘T-shirts’ en ‘Truien’ getoond. Ga ik vervolgens met de muis over ‘Broeken’, dan worden ‘G-Star’ en ‘PME-Legend’ getoond. Let op: vergeet niet om het menu op te slaan!
5.6 WooCommerce instellingen
Het laatste onderdeel van de webshop zijn de instellingen van WooCommerce, deze kun je aanpassen in het linkermenu. Klik op ‘WooCommerce’ > ‘Instellingen’ dan verschijnt er een pagina met verschillende tabbladen, per tabblad gaan we de verschillende mogelijkheden doornemen.
5.6.1 Algemeen
De opties in het tabblad ‘Algemeen’ spreken voor zich. Selecteer alle mogelijkheden die voor jouw website van belang zijn.
5.6.2 Catalogus
Het optimaliseren en inrichten van je catalogus is belangrijk, de onderdelen neem ik per categorie met jullie door.
- Catalogus opties
Weergave opties, je kunt hier precies instellen wat er getoond moet worden wanneer je op winkel klikt of op een bepaalde categorie. - Product data
Hier kun je aangeven welke eigenschappen bij een product weergeven moeten worden, deze gegevens kun je ook helemaal naar eigen wensen inrichten. - Prijs opties
Deze opties hebben effect op het weergeven van de prijs in je catalogus. - Afbeelding opties
De breedte en de hoogte instellen van de afbeeldingen in de catalogus.
5.6.3 Pagina’s
Deze pagina hoef je in principe niet te veranderen. Het is belangrijk dat je de ‘voorwaarden pagina’ goed instelt. Indien je geen ervaring hebt in het schrijven van algemene voorwaarden kun je een gratis template voor webshops opvragen bij de Kamer van Koophandel.
5.6.4 Inventaris
Alle instellingen voor het voorraadbeheer kun je hier terugvinden. Zorg dat je bij ‘Notificatie ontvanger’ een correct e-mailadres hebt staan, wanneer de voorraad drempel overschreden wordt verzend de webshop automatisch een e-mail.
5.6.5 Belasting
Onze webshop is gebaseerd op de Nederlandse markt. Het is belangrijk dat de belasting ingeschakeld is en dat je aangeeft of je de prijzen met of zonder belasting hebt ingevoerd.
Een belangrijk onderdeel van dit tabblad is het invoeren van je standaard belastingtarief. Klik bovenaan op ‘Belastingtarieven: Standaard’ (zie bovenstaande screenshot). Wij verkopen alleen producten binnen Nederland daarom stellen wij het tarief in op 21%.
5.6.6 Verzending
Een ingewikkeld onderdeel van de webshop is het instellen van de verzending en de extra kosten. Je hebt drie verzendingsklassen aangemaakt met verschillende tarieven gebaseerd op het aantal kg van een product. Wat gebeurd er als een klant vijf producten besteld? Worden de verzendkosten dan vijf keer in rekening gebracht?
Het tabblad verzending geeft je de mogelijkheid om op “vast tarief” te klikken. Je hebt dan de mogelijkheid om de ”Extra kosten” in te stellen. Je kunt hier een prijs aan je verzendingsklassen koppelen (zie screenshot).
In het hoofdstuk: ‘Het instellen van verzendingsklassen’ staan de verschillende klassen en de tarieven voor het verzenden van een pakket, de tarieven zijn gebaseerd op kg. Voor onze webshop gebruik ik de optie ‘Per klasse’, omdat de meeste producten onder pakket vallen en de tarieven van PostNL tot 10 kg hetzelfde blijven ($ 6,95). Zo blijven mijn verzendkosten laag ook al besteld iemand twee of drie producten.
Er is overigens ook een plug-in te downloaden die ervoor zorgt dat wanneer je vijf producten bestelt de verzendkosten per product met een euro kunt verhogen. (Plugin: Table rates.)
5.6.7 Betaalmethoden
Er zijn verschillende betaalmethoden mogelijk. De implementatie en de configuratie werkt hetzelfde als alle andere plug-ins. Een webshop zonder iDEAL is niet meer weg te denken binnen Nederland. Veel banken bieden de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten voor iDEAL betalingen, je betaalt een vast bedrag per maand. Toch willen veel beginnende ondernemers niet maandelijks een bedrag betalen, hiervoor zijn er een aantal alternatieven.
Er zijn drie instanties (Mollie, Sisow en Targetpay) die het mogelijk maken om betalingen te ontvangen via iDEAL zonder abonnement. Je download een plugin van de officiële website van bijvoorbeeld Mollie, installeert de plug-in zoals iedere andere plug-in en maakt een rekening aan bij de instantie. De kosten per transactie kun je terugvinden op de website van Mollie, Sisow of Targetpay.
Tip: Een handige gratis plug-in waarmee je facturen en pakbonnen kunt printen: WooCommerce Delivery Notes.
Wil je een echte WooCommerce-Ninja worden? Bekijk dan ook deel 2 van deze handleiding! Hier leer ik je hoe je variabele producten aanmaakt en hoe je verzendkosten kunt berekenen wanneer je producten gezamelijk in een doos wilt versturen.
6. Tot slot
Bedankt voor het lezen van dit artikel. Veel plezier met het opzetten van jouw webshop. En houd er rekening mee dat dit artikel dus slechts een voorbeeld is van wat mogelijk is. Het dient als houvast tijdens je reis naar het opzetten van een eigen webshop. Zoals eerder gezegd is elke situatie uniek en zul je zelf moeten bepalen wat het beste bij je past en voor je werkt.
Wil je iedere week tips voor je website?
Volg ons dan op Facebook!