Op 7 november 2017 heeft Twitter afscheid genomen van hun traditionele karakterlimiet van 140 karakters. Het is voor iedere gebruiker nu toegestaan om tot 280 karakters in je tweet te gebruiken. Als je een webshop host of regelmatig met webcare te maken hebt, dan roept het de vraag op hoe je ermee om moet gaan. Ook bij ons. Is het een verrijking voor je webcare of juist een onnodige toevoeging?
Het verruimen van de karakterlimiet heeft voor de nodige ophef gezorgd. Want zijn berichten van maximaal 140 karakters nou niet precies het sterkste punt van Twitter? Zo forceer je jezelf om echt goed na te denken over wat je wilt vertellen. Hetzelfde zeggen, maar dan met zo min mogelijk woorden. Laten we kijken naar de voor en tegens.
De controverse
Bij de eerste keer dat Twitter met het controversiële plan naar buiten kwam om de limiet te verruimen, motiveerden ze deze keuze met dat de huidige limiet gebruikers verschillend beïnvloedde, afhankelijk van hun taal. Ze stelden dat in bepaalde talen, zoals Japans, Koreaans en Chinees, gebruikers met dezelfde hoeveelheid tekens meer informatie kunnen geven in vergelijking met talen zoals Engels, Spaans of Frans.
Al snel volgde er commentaar. Als je 280 karakters mag gebruiken, dan zou dat Twitter slechter leesbaar maken. Het zou de start betekenen van een ‘vervuilde’ tijdlijn vol met ellenlange tweets van verschillende lengtes. Ook waren er gebruikers die stelden dat het een perfect voorbeeld was van het introduceren van een functie waar niemand daadwerkelijk om heeft gevraagd. Met als één van de doelen om de aandacht af te leiden van meer kritische problemen, zoals het gebrek aan moderatie bij misbruik.
Anderen stelden dat je jezelf niet daadwerkelijk beter gaat uiten als je meer tekens kunt gebruiken, zoals Twitter wil doen laten geloven. Je zult uiteindelijk hetzelfde zeggen, maar dan met meer woorden dan voorheen. Om aan te tonen dat je niet meer tekens nodig hebt, heeft iemand een tweet van de CEO van Twitter die uit 280 tekens bestond, bewerkt en teruggebracht tot 139 tekens. Zonder dat de boodschap anders was.
139 characters pic.twitter.com/WkfdXL8oLh
— Caitlin Kelly (@caitlin__kelly) September 26, 2017
Wordt het daadwerkelijk gebruikt?
De angst dat tijdlijnen worden volgepropt met uitgebreide tweets, probeert Twitter weg te nemen in hun aankondiging van de nieuwe limiet. Voordat de mogelijkheid voor het grote publiek werd uitgerold, hebben ze dit eerst intern getest en onderzocht. Daar kwam naar voren dat de meeste gebruikers onder de 140 tekens bleven tweeten, nadat de nieuwigheid om 280 karakters te kunnen gebruiken afnam.
Ook geven ze aan dat slechts vijf procent van de tweets die in de testperiode werden geplaatst meer dan 140 karakters had. En dat het bewust plaatsen van extra lange tweets, bijvoorbeeld door slechts een paar tekens per regel te gebruiken, enkel kort bij het begin voorkwam. Langere tweets zouden ook meer ‘likes’ krijgen en vaker worden ‘geretweet’.
Natuurlijk, het is hun eigen onderzoek en de testgroep is slechts een fractie van het totaal aantal gebruikers dat Twitter heeft. Je kunt je dus afvragen hoe betrouwbaar deze resultaten zijn. De praktijk zal gaan uitwijzen in hoeverre er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt en wat de voor- en nadelen zijn, nu iedereen met 280 karakters kan tweeten.
De uitdaging van 140 karakters
Ook wij maken gebruik van Twitter. We brengen er bijvoorbeeld acties, nieuws en artikelen onder de aandacht. Maar dat niet alleen, klanten hebben ook de mogelijkheid om vragen te stellen. Het beantwoorden van vragen via tweets is lastiger dan je op het eerste gezicht zou denken. Reageren moet snel, iedereen kan je antwoord zien en je kunt het na het plaatsen niet meer bewerken. Enige tact en vindingrijkheid is dus vereist.
We zullen eerlijk zijn. Het is vaak genoeg voorgekomen dat je denkt een antwoord te hebben geformuleerd dat zowel perfect is als binnen de limiet past. En dan die frustratie als je er toch net overheen gaat. Het is geen probleem, daar kom je wel uit. Even schuiven met wat woorden of een korter synoniem gebruiken en kijk aan, het lukt alsnog prima.
Zolang je de tweet maar niet hoeft op te breken in meerdere, losse tweets. De uitdaging is om dat te voorkomen. Een antwoord bedenken waarbij dat niet hoeft, geeft voldoening. Je wilt niet dat de persoon die de vraag stelt puzzelstukjes bij elkaar moet zoeken om het antwoord te begrijpen. Je wilt een compleet, bondig en eenduidig antwoord – binnen de 140 tekens.
Webcare met 280 karakters
Voor het geven van ondersteuning via dit platform zien we zeker de voordelen in van het kunnen gebruiken van meer tekens. Sommige vragen vereisen nét dat beetje meer toelichting om te voorkomen dat het een nietszeggend antwoord wordt. En als het daarbij wél binnen één tweet kan in plaats van ze op te breken in meerdere, dan grijpen we die kans graag.
Het geeft een stukje meer flexibiliteit, zonder dat het af hoeft te doen aan wat je eigenlijk wilt bereiken. Het doel blijft een kort, precies antwoord. Voelt het antwoord te beperkt, dan is het fijn om de mogelijkheid te hebben om iets uitgebreider te kunnen zijn. Dankzij de 280 karakters is dat mogelijk. Gebruik, maar misbruik het niet – die strategie kiezen wij.
Hoe denk jij erover?
Ben je blij met 280 karakters? Ga je veelvuldig langere tweets plaatsen en vind je dat het de ervaring verrijkt? Of heb je überhaupt niets met Twitter te maken en blijf je er het liefst zo ver mogelijk van weg? Als je zelf een webshop host en regelmatig met webcare te maken hebt, dan zijn we benieuwd naar hoe jij ermee omgaat. Laat het ons weten in de reacties!
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.