Wat is co-marketing en wat heb je eraan?

Co-marketing is een slimme manier om gebruik te maken van elkaars sterke punten. Het kan je helpen om meer leads te genereren, betere inzichten te verkrijgen en nieuwe klanten te werven. Graag vertel ik wat co-marketing is, hoe jij je perfecte co-marketingpartner vindt en welke verschillende soorten campagnes er zijn.

Wat is co-marketing en wat heb je eraan?

Wat is co-marketing?

Co-marketing is een gezamenlijke marketingstrategie, waarbij twee of meer bedrijven hun middelen en expertise bundelen om elkaar te promoten. Dit kan voor beide partijen veel voordelen opleveren.

  • Je bundelt elkaars middelen en talent, waardoor het kosteneffectief is.
  • Het stelt je in staat om een nieuw publiekssegment aan te boren.
  • Het is een mooie kans om iets nieuws te leren van elkaar.
  • Speciale acties kunnen voor klanten van beide bedrijven profitabel zijn.
  • Er kan een productieve langetermijnsamenwerking ontstaan.

De perfecte co-marketingpartner vinden

Het juiste bedrijf als partner kiezen, bepaalt voor een groot deel het succes van je co-marketingcampagne. Houd hierbij altijd in het achterhoofd dat het bedrijfsleven natuurlijk competitief is. Hoewel jij en je potentiële partner misschien geen directe concurrenten van elkaar zijn, blijft het cruciaal dat jullie samenwerking is gebaseerd op vertrouwen en gedeelde doelen. Ben je op zoek naar een co-marketingpartner, neem dan het volgende in overweging.

#1. Merkwaarde

Wat is de ideologie van jouw potentiële partner en hoe nauw sluit deze aan bij die van jou? Als beide partijen dezelfde normen, waarden en werkethiek delen, dan is samenwerken vaak een stuk gemakkelijker.

#2. Merksynergie

Een co-marketingpartnerschap is een synergetische relatie. Het is daarom belangrijk dat jij en je partner elkaar aanvullen. Denk aan bijvoorbeeld kennis- of expertisedeling, waarbij je de hiaten bij elkaar opvult. Zo kom je gezamenlijk tot waardevolle content.

#3. Merkreputatie

Als je een partnerschap aangaat, dan zijn jullie reputaties onlosmakelijk met elkaar verbonden. Doe daarom goed achtergrondonderzoek, zodat je een merk of bedrijf vindt met een goede naam. Een controversiële partner kan immers onherstelbare schade toebrengen aan je eigen geloofwaardigheid.

#4. Merksterkte

Een co-marketingpartnerschap heeft alleen zin als het eindresultaat van jouw samenwerking groter is dan wat je zelf zou kunnen klaarspelen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je via je potentiële partner een publiek aanspreekt, die je nu moeilijk bereikt. Denk aan een partij die een samenwerking aangaat met een specialistisch merk die in een bepaalde kring veel aanzien heeft.

5. Merkdoelstellingen

Het is belangrijk dat jij en partner op één lijn zitten en helder is wat je met de samenwerking wilt bereiken. Stemmen jullie verwachtingen niet met elkaar overeen, dan halen jullie er waarschijnlijk allebei geen voordeel uit. Zorg daarom voor gedeelde doelen. Dat helpt om de campagne beter te plannen, de beoogde strategie uit te voeren en jullie gezamenlijke resultaten te volgen.

Soorten co-marketingcampagnes

Er zijn verschillende co-marketingcampagnes waaraan je kunt denken. Ik zal daarom nu een aantal voorbeelden geven, zodat je zelf kunt bepalen wat het beste aansluit bij jouw onderneming.

Verschillende soorten co-marketingcampagnes.

#1. E-books

Je kunt met elkaar kennis uitwisselen en dit omzetten naar e-books. Belangrijk is dat er een geloofwaardig raakvlak is en jullie elkaar kunnen aanvullen. De werklast kun je verdelen aan de hand van elkaars kwaliteiten. Zo kan de ene partner verantwoordelijk zijn voor het schrijven, terwijl de ander zich richt op het grafisch ontwerp. Hierdoor blijft ook zowel de toon van de boodschap als de uitstraling ervan consistent.

Breng je jouw e-book op de markt, zorg er dan voor dat de lezer weet dat dit een gezamenlijke inspanning is. Neem bijvoorbeeld een disclaimer op, waarin jouw gegevens en die van je partner staan. Onduidelijkheid kan ertoe leiden dat de lezer het vertrouwen verliest en dat is natuurlijk het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.

#2. Blogs

Het co-creëren van een blogartikel kan vele vormen aannemen. Zo kun je jouw expertise over een bepaald onderwerp inzetten om artikelen te schrijven voor op het blog van je partner. Andersom kun je door je partner geschreven berichten op jouw blog publiceren. Om je tekstuele boodschap te versterken, kun je ook aan video’s en infographics denken. Visuele content biedt vaak ook betere brandingmogelijkheden voor beide partners.

Beginnen met bloggen?

Begin je met bloggen, dan is WordPress perfect. Met dit veelgebruikte CMS klik je in een handomdraai je blog in elkaar. Kies voor ons Slim-pakket met WordPress voorgeïnstalleerd voor een vliegende start!

Bekijk onze WordPress-hosting →

#3. Webinars

Een groot voordeel van webinars is dat je veel mensen kunt bereiken, zonder dat je met de logistieke kosten zit. Er zijn verschillende online platformen, zoals Livestorm, Everwebinar en Zoho. Die bieden functies, waarmee je jouw evenement kunt plannen, de deelnemers kunt beheren en wereldwijd kunt uitzenden. Pak je het goed aan, dan kun je een meeslepende en interactieve ervaring voor jouw publiek creëren.

#4. Twittergesprekken

Twitter kan een waardevol medium zijn, om zowel met je publiek als experts uit de industrie in verbinding te staan. Het mooiste aan een co-marketing campagne op Twitter is dat er niet te veel basiswerk voor nodig is. Je kunt een gesprek beginnen over elk onderwerp, waarvan je denkt dat het mensen zal aanmoedigen om deel te nemen. Nuttig commentaar met relevante hashtags kun je retweeten of verzamelen en publiceren in een blog.

#5. Podcasts

Podcasts hebben als belangrijk voordeel dat je luisteraars ze eigenlijk altijd en overal kunnen luisteren, wanneer het hen uitkomt. De gesprekken zijn meestal ongedwongen en geven nieuwe inzichten. Een podcast maak je niet zomaar, er is dus wel een instapdrempel. Zo heb je kwalitatieve apparatuur nodig en is de beschikbaarheid van goede sprekers ook niet onbelangrijk.

Je co-marketingcampagne plannen

Heb je een partner gevonden en weet je welk soort campagne je graag zou willen doen, dan kun je samen een planning maken. Probeer hierbij met de volgende zaken rekening te houden.

  • Stel jullie doelen | Om te zorgen dat de samenwerking zijn vruchten afwerpt, moeten beide partners het eens zijn over het doel ervan. Dit is de eerste stap naar een beheersbare co-marketingcampagne.
  • Bepaal het onderwerp | Of je nu werkt aan een e-book of een webinar, beslis over een onderwerp dat voor jullie beiden relevant is, waar je kennis en expertise van hebt en wat je publiek aanspreekt.
  • Evalueer je sterke en zwakke punten | Co-marketing heeft als doel om elkaar aan te vullen. Bepaal elkaars sterke punten en verdeel het werk op basis daarvan. Zo kan content schrijven jouw kracht zijn en grafische opmaak die van je partner.
  • Bepaal de tijdlijn | Bedenk een realistisch tijdschema die jullie allebei in staat stelt optimaal werk af te leveren. Houd rekening met de omvang van de klus, de grootte van het team en de actualiteit van de content die je van plan bent te maken.

Veel succes!

Hopelijk heb je wat aan dit artikel gehad. Met de juiste partner, duidelijk omschreven doelstellingen en een efficiënte uitvoering kan co-marketing echt lonend zijn voor iedereen die erbij betrokken is. Elk bedrijf heeft immers iets unieks te bieden. Co-marketing is daardoor vaak niet alleen lucratief, maar ook een geweldige leerervaring. Veel succes gewenst als je eraan begint!

P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!

Deel App Tweet Mail Deel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *