Het internet zit nooit stil… De behoefte om informatie (of memes) te delen blijft groeien. Maar op welke websites gebeurt het tegenwoordig? Dankzij statistieken via Visual Capitalist en Similarweb weet je het! We zetten daarom de populairste en meest bezochte websites op een rij – wereldwijd en in Nederland. Bekijk de top 10, zoals het er in 2023 voorstaat.
De meest bezochte websites wereldwijd
Laten we beginnen met de top 10 wereldwijd. Het getal geeft de hoeveelheid bezoekers aan in april 2023.
1. Google.com | 83,9 miljard
Wie kent deze gigant niet? Google is al meer dan 10 jaar de onbetwiste nummer 1. Het is verreweg de leidende zoekmachine en goed voor ongeveer 90% van alle zoekopdrachten naar websites, afbeeldingen, video’s en meer. In april werd Google maar liefst 83.9 miljard keer bezocht. En er valt genoeg te vinden… Niet voor niets gaven we al eens tips hoe je sneller vindt wat je zoekt.
2. YouTube.com | 32,7 miljard
YouTube is het grootste en bekendste online platform voor het delen van video’s. Gezamenlijk wordt er per dag meer dan een miljard uur aan video’s bekeken. Daarnaast wordt YouTube in deze top 10 met gemiddeld 20 minuten per bezoek tijdens een sessie het langst bezocht.
10 jaar geleden werden er dagelijks 4 miljard filmpjes bekeken. Nu in de jaren ’20 is dat 5 miljard per dag. Waar er een decennium geleden wekelijks een eeuw aan videomateriaal bijkwam, wordt dit punt nu al bereikt na 30 uur.
3. Facebook.com | 16,8 miljard
Facebook is in vergelijking met 10 jaar terug door YouTube van de tweede plek gestoten. Het bedrijf ging ooit voor miljarden dollars naar de beurs. Op de eerste beursdag werd het gewaardeerd op een slordige 100 miljard dollar…
Deze sociale netwerkwebsite verbindt mensen met elkaar. Zo deel je eenvoudig foto’s, video’s en links met vrienden, familie en gemeenschappen. Naast de website Facebook.com is ook de iOS- en Android-app zeer populair. Momenteel zijn er zo’n 2,93 miljard maandelijks actieve gebruikers.
Als niet onomstreden partij haalde Facebook afgelopen jaren regelmatig het nieuws. Zo zijn ze herhaardelijk bekritiseerd vanwege privacyschendingen en het delen van gebruikersgegevens zonder toestemming. Ook over de verspreiding van nepnieuws via het platform is meermaals bezorgheid geuit. Tegelijkertijd worstelt Facebook om een jonger publiek te bereiken. Deze wenden zich voornamelijk tot alternatieven, zoals Snapchat en TikTok.
4. Twitter.com | 6,4 miljard
Twitter werd opgericht in 2006 en maakte sindsdien een enorme groei door. Op dit sociale platform plaatsen gebruikers tweets. Deze korte berichten van maximaal 280 tekens lang bevatten tekst, links, afbeeldingen, video’s of hashtags. Het is een vorm van microblogging en bedoeld om beknopt en direct te zijn.
De populariteit van Twitter is nog steeds mede te danken aan zijn belangrijke rol als snelle nieuwsbron. Over de gehele wereld worden tweets gebruikt om bijvoorbeeld in crisis- en oorlogsgebieden verslag te geven aan de rest van de wereld.
Bij Twitter denk je ook aan de trending topics. Dit is een lijst met de meest besproken onderwerpen, woorden en hashtags. Vaak is het nieuws, zijn het actuele gebeurtenissen of gaat het over bekende personen. Vanaf 2010 kunnen deze lijsten ook per stad of per land worden bekeken.
Onlangs kwam Twitter weer in opspraak. Op 27 oktober 2022 verwierf zakenmagnaat Elon Musk Twitter voor $ 44 miljard. Zijn betrokkenheid beïnvloedt de populariteit van het platform. Zo zag je rondom de koop een verschuiving van gebruikers naar alternatieven, zoals Mastodon.
5. Instagram.com | 6,3 miljard
Het populaire sociale medium Instagram werd gelanceerd in 2010. Sindsdien groeide het uit tot een van de meest gebruikte apps ter wereld. Voordat je een foto of video deelt met volgers, kun je het eerst bewerken met verschillende filters en creatieve tools. De focus op visuele content is de onderscheidende factor. Niet voor niets is het daarom populair bij fotografen, kunstenaars, modellen en influencers.
Instagram is dankzij een explosieve groei de afgelopen jaren één van de belangrijkste spelers geworden op het gebied van social media marketing. Dit terwijl ze een decennium geleden nog niet eens in deze top 10 voorkwamen! Tegenwoordig zitten gebruikers per dag gemiddeld 30 minuten op Instagram.
Jouw website ook in de top 10?
Ga aan de slag en werk aan je online succes! Begin met de krachtige webhosting van Antagonist en bouw een waardevolle website voor je bezoekers.
6. Baidu.com | 4,7 miljard
Baidu is een in 2000 opgericht Chinees technologiebedrijf en staat bekend als grootste zoekmachine van China. Daarbuiten wordt de website nagenoeg niet bezocht. Dat neemt niet weg dat Badiu maandelijks miljarden zoekopdrachten verwerkt. Zelfcensuur is wel aan de orde om in overeenstemming te zijn met de regelgeving van de Chineze overheid – iets wat kenmerkend is voor het Chineze internetlandschap.
De missie van het bedrijf is om de complexe wereld te vereenvoudigen met behulp van technologie en innovatie. Ook is het sterk in de Chinese taal en multi-media-inhoud. Zo bood Baidu als eerste in China het zoeken in onder andere MP3-muziek en films. Ook was het de eerste WAP- en PDA-gebaseerde mobiele zoekmachine. Baidu heeft daarnaast iQIYI als dochteronderneming, een online entertainmentplatform vergelijkbaar met de streamingdienst Netflix.
7. Wikipedia.org | 4,5 miljard
Wikipedia staat bekende als de vrije, meertalige encyclopedie. Het wordt geschreven en onderhouden door een gemeenschap van vrijwilligers, bekend als Wikipedians. Wikipedia is het grootste en meest gelezen naslagwerk in de geschiedenis en heeft mede bijgedragen aan het schrijven van dit blog.
Begin 2001 werd Wikipedia online gezet door oprichters Jimmy Wales en Larry Sanger. Destijds bestond de online encyclopedie alleen in het Engels. Echter, kort daarna ontstonden al snel versies in andere talen.
Wikipedia is als encyclopedie van het internet geheel belangeloos. Auteurs schrijven op vrijwillige basis content en publiceren dit onder een vrije licentie. Dit maakt Wikipedia – naast één van de grootste en meest bezochte websites – één van de meest populaire websites van het internet.
De online encyclopedie wordt per maand gemiddeld zo’n 4,5 miljard keer bezocht. Toch staat het ondanks het hoge bereik ‘slechts’ op de zevende positie. Dat komt doordat de meerderheid van de bezoekers vaak maar één pagina bekijkt tijdens het bezoek.
8. Yandex.ru | 3.3 miljard
Yandex is de grootste zoekmachine in Rusland. Daarmee is Rusland net als China een van de weinige landen waar Google niet de populairste zoekmachine is. In dit webportaal vind je nieuws, weersvoorspellingen en snelle toegang tot andere Yandex-services. Het is speciaal ontworpen voor de Russische taal. Daardoor heeft Yandex een aanzienlijk voordeel bij het interpreteren van de verschillende betekenissen en contexten van zoekopdrachten in het Russisch.
Vanaf februari is er een grootschalige overname gaande, waarbij verschillende onderdelen van het bedrijf andere eigenaren krijgen. Zo verwijst yandex.ru nu al naar dzen.ru, waar ook het screenshot van is.
9. Yahoo.com | 3.2 miljard
Het Amerikaanse technologiebedrijf Yahoo werd opgericht in 1994. Het was eerst hoofdzakelijk een zoekmachine, maar dit breidde zich al snel uit. Denk aan e-mail met Yahoo Mail, financiën met Yahoo Finance en sportnieuws met Yahoo Sports. Ook werd het een belangrijke speler in de online advertentiemarkt.
In de beginjaren van het internet was het een van de populairste online bestemmingen. In de loop der tijd heeft Yahoo echter te maken gehad met uitdagingen en veranderingen in de markt. Zo verloor het geleidelijk aan populariteit als zoekmachine en werd overtroffen door concurrenten zoals Google.
10. WhatsApp.com | 2,8 miljard
WhatsApp werd opgericht in 2009 door twee voormalige medewerkers van Yahoo. Ze wilden een gratis alternatief bieden voor sms (short message service). Daarom ontwikkelden ze een platform waarmee berichten versturen via internet mogelijk werd. Inmiddels ondersteunt het het verzenden en ontvangen van verschillende media. Denk aan tekst, foto’s, video’s, documenten, locatie en spraakoproepen. WhatsApp telt naar eigen zeggen ruim 1 miljard actieve gebruikers en verwerkt ruim 42 miljard berichten per dag, waaronder 1,6 miljard afbeeldingen en 250 miljoen video’s.
De app is inmiddels multiplatform en in handen van Meta (voormalig Facebook). Wij zijn benieuwd hoe populair deze mobiele instant messaging app blijft, nu meer privacygerichte tegenhangers Telegram en Signal steeds meer gebruikers krijgen.
Waaruit bestaat het internet eigenlijk?
Stel het internet voor als een stapel pizzadozen die aan elkaar zijn geknutseld met kabeltjes en afspraken. Het is een wereldwijd netwerk dat gebruikers en data met elkaar verbindt. Onvoorstelbare hoeveelheden informatie worden razendsnel uitgewisseld. Bezoekers consumeren diverse vormen van media op het internet. Daarnaast produceren ze ook en dragen ze actief bij aan de groei van data op het internet. Denk aan foto’s, video’s, muziek en nieuwsberichten die worden geüpload.
Top 10 meest bezochte websites in Nederland
Hoe verschilt de bovenstaande lijst van de top 10 in Nederland? Om te beginnen staan hier 6 dezelfde websites op als op de internationale lijst. Daarom zullen we hier niet te diep op ingaan. Ook opvallend is de top 3. Deze is namelijk identiek aan de lijst hierboven. Kijk maar mee!
1. Google.com
In Nederland is Google marktleider. Niet alleen als meest bezochte website, maar ook als zoekmachine. In de Nederlandse top 10 staan zowel Google.com al Google.nl op de eerste als op de vijfde positie.
2. Youtube.com
Youtube staat op plek 2 en is hiermee al meer dan 10 jaar het populairste videoplatform. De bezoekersaantallen zijn nog stijgende, maar dat zijn ze ook voor andere websites die korte video’s aanbieden.
3. Facebook.com
Ondanks een recente daling in het aantal gebruikers, staat Facebook ook in Nederland op de derde plaats. Met rond de 9,9 miljoen Nederlandse gebruikers is en blijft Facebook de grootste sociale netwerkwebsite van Nederland.
4. NU.nl
De hoogste positie voor een geheel Nederlandse website is voor NU.nl. Deze nieuwswebsite staat op de vierde positie. Aan het einde van de vorige eeuw was dit de eerste Nederlandse website waarop 24 uur per dag nieuws werd geplaatst. Het was tot 2001 onder andere onderdeel van de Ilse Media Groep, die sommigen nog zullen kennen van zoekmachine Ilse.nl.
5. Google.nl
Zie ook de nummer 1 in deze lijst. De Nederlandse variant van Google wordt steeds minder bezocht, maar staat nog wel in de top 5. De lokale .nl-variant stond in het verleden bovenaan, maar is ondertussen ingehaald door Google.com.
6. Live.com
Microsoft gebruikt Live.com voor hun Outlook.com- en OneDrive-producten. Ook mensen met een Hotmail-adres maken hier gebruik van voor e-mail. In Nederland wordt Live.com daarmee regelmatig bezocht. Daardoor is deze website binnen Nederland de laatste jaren populairder geworden, maar wordt wereldwijd steeds minder bezocht.
7. AD.nl
De website van het Algemeen Dagblad (AD) is vrij nieuw in de top 10. Op de website van dit landelijk dagblad vind je voorpaginanieuws, specials, weersvoorspellingen, de TV-Gids, puzzels en meer.
8. Wikipedia.org
Wereldwijd blijft Wikipedia succesvol, maar in Nederland wordt deze minder bezocht dan Live.com en AD.nl. 10 jaar geleden toonde Google bijna altijd pagina’s van Wikipedia in de top 3 van de zoekresultaten, maar dat is nu niet altijd meer het geval.
9. Twitter.com
Twitter heeft inmiddels ook een positie weten te bemachtigen in de Nederlandse top 10. Daarmee kan aan de populariteit van dit platform niet worden getwijfeld.
10. Instagram.com
Instagram sluit de Nederlandse top 10 af. Niet slecht voor een platform dat pas sinds 2010 bestaat en een paar jaar geleden nog niet in deze lijsten voorkwam!
Wat brengt de digitale toekomst?
Het is niet heel verrassend dat Google, YouTube en Facebook de top 3 vormen. Als eigenaar van Youtube domineert Google daarmee beide lijsten. Ten opzichte van 10 jaar terug bevat deze lijst uit 2023 ook een paar nieuwkomers: Instagram, Yandex en WhatsApp. Daarnaast is Twitter gestegen. Maar hoe gaat de lijst in de toekomst eruit zien?
Momenteel kun je niet om de opkomst heen van Artificial Intelligence (AI). Door een enorme toename van analyseerbare gegevens, rekenkracht en investeringen zijn algoritmes in korte tijd sterk verbeterd. Vooral versie 4 van het language model ChatGPT is veelvuldig in het nieuws. Bijvoorbeeld zoekmachine Bing van Microsoft gebruikt het model met Bing Chat. In elk geval zeker is dat kunstmatige intelligentie de top 10 gaat beïnvloeden. In welke mate zal de tijd ons leren…
P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!
Hallo, in “Yahoo Sporst” zit een s teveel. Mvg.
Bedankt voor het melden, Frans! Zojuist aangepast, het moest ‘Sports’ zijn in plaats van ‘Sporst’.