Bijna iedere website krijgt op een bepaald moment te kampen met een tegenvallend conversiepercentage. Gaandeweg verandert er wat in de user interface, pagina’s worden samengevoegd, extra functionaliteiten komen erbij of nieuwe content wordt geschreven. Kortom, er gebeurt van alles met je website tijdens de groei en uitbreiding, en dat kan invloed hebben op de conversie. Het is logisch dat je regelmatig, of als continu proces, de conversie van je website optimaliseert. Maar hoe?
Het gaat goed met je website. De populariteit neemt toe en de bezoekersaantallen stijgen. Toch neemt het conversiepercentage af. Dat kan natuurlijk, doordat het totale aantal bezoekers groeit en het converterende deel gelijk blijft. Maar je had verwacht dat op z’n minst het conversiepercentage gelijk zou blijven. Om wat voor reden dan ook groeit het converterende deel niet even hard mee. Voor een (online) ondernemer is dat frustrerend en nadelig!
Gelukkig zijn er methodes om de conversie van je website te verhogen. Anders dan SEO – waar het soms weken kan duren, voordat je wat merkt – kan het effect van conversieoptimalisatie véél sneller merkbaar zijn!
Wat wordt er bedoeld met conversie?
In de e-commerce wordt gesproken van een conversie als een bezoeker – tijdens het bezoek aan een website – overgaat tot een actie en daarmee een vooraf vastgesteld conversiedoel behaalt. Doorgaans wordt dit aangeduid met het conversiepercentage; het deel van de websitebezoekers dat converteert. Meestal is dit een commercieel doel, zoals het plaatsen van een bestelling. Maar ook het aanmelden voor een nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier, het downloaden van een e-book of het bellen van een telefoonnummer kunnen conversiedoelen zijn. Het is maar wat je met jouw website of pagina nastreeft.
1. Toets je titels en koppen
Als je bij de bouw van jouw website niet heel diep hebt nagedacht over de titels en koppen van de pagina’s en de teksten, of als je geruime tijds niets hebt gewijzigd, dan is het tijd om hier eens opnieuw voor te gaan zitten. Een goede kop bestaat uit ongeveer vijf tot tien woorden en moet een sterke, krachtige boodschap uitstralen. Zelfs de kleinste wijzigingen in een kop kunnen invloed hebben, of iemand wel of niet klikt.
Maar hoe weet je wat goed is en wat niet, en wat er dus moet gebeuren? Hier kun je achter komen door te A/B-testen. Met een A/B-test toon je twee verschillende versies van je website aan je bezoekers. Versie A is het origineel en versie B heeft een aangepaste kop. Om te bepalen welke effectiever is, krijgt 50% van het verkeer volledig willekeurig versie A te zien en de andere 50% versie B. De versie die voor een hogere conversie zorgt, neem je over. Vervolgens start je een nieuwe test. Let op: test niet teveel tegelijk. Je wil namelijk precies weten aan welk onderdeel het ligt.
Er zijn diverse tools die je helpen bij het A/B-testen, bijvoorbeeld VWO. Wens je meer mogelijkheden, dan is er de geavanceerdere tool Optimizely.
2. Zorg voor een duidelijke call to action
Een zichtbare, goed geplaatste en directe call to action (CTA) is waarschijnlijk één van de belangrijkste factoren die bijdraagt aan een hogere conversie. Naast de gebruikelijke teksten en informatie, moet je jouw websitebezoekers exact vertellen wat ze ‘moeten’ doen. Overtuig ze! Daarnaast kun je zonder duidelijke CTA moeilijk het succes meten.
Je zult moeten nadenken over de trechter (funnel) van je website. Hoe leid je jouw bezoekers richting de gewenste actie? Hier kan het AIDA-model bij helpen. Allereerst dien je aandacht te trekken. Heb je eenmaal de aandacht, dan wil je ze interesseren. Creëer een behoefte, zodat er een vraag ontstaat en een drang naar een oplossing. Uiteraard bied jij deze oplossing als de bezoeker overgaat tot de gewenste actie.
Houd bij de opbouw van je website, pagina’s en CTA’s rekening in welk stadium de bezoeker zit. Iemand die zich nog maar net aan het interesseren is, zoekt waarschijnlijk naar informatie of vergelijkingsmateriaal. Heel anders dan iemand die besloten heeft om over te gaan tot een aankoop. Zodoende wil je de CTA koppelen aan de fase waarin de bezoeker zit, zodat je ze voorzichtig dichter naar een winkelwagentje of offerte kunt leiden.
3. Recensies, garanties en testimonials
Heb je weleens gehad dat je vlak voor het afrekenen bedenkt: “weet ik zeker dat ik de juiste keuze maak? Wat als ik het niet kan ruilen? Stel dat het ergens anders goedkoper is? En wat als de kwaliteit ruk is?” Als angst en twijfel toeslaan, dan is de kans bijzonder groot dat een bezoeker het bestelproces verlaat. Daar gaat je conversie.
Het toevoegen van (objectief) bewijs, zoals recensies, garanties en testimonials kunnen de angsten en twijfels wegnemen. Het is prettig om ervaringen van anderen te lezen, om te zien dat er garanties zijn (niet goed, geld terug), het product geruild kan worden als het niet voldoet aan de wensen, en er geen kleine lettertjes of een wurgcontract schuilgaan achter een abonnement (geen opzegtermijn).
Recencies, het liefst geschreven op onafhankelijke beoordelingswebsites, komen veel betrouwbaarder over dan een glad marketingpraatje van het bedrijf zelf. Mond-tot-mondreclame van tevreden klanten is immers veel waardevoller dan reclame. Daarnaast geven reviews inzicht in de werking van een product, en dat maakt de aankoopbeslissing gemakkelijker en voorkomt valse verwachtingen.
Kortom, door bezoekers het bewijs te geven dat wat jij aanbiedt echt werkt, creëer je een gevoel van zekerheid. Bezoekers zullen zich meer zelfverzekerd voelen en doorgaan met de aankoop, doordat ze weten jij door anderen aanbevolen wordt.
4. Geef suggesties
Een teveel aan keuzes kan een grote, negatieve invloed hebben op het conversiepercentage. Als je veel vergelijkbare producten aanbiedt, dan kunnen bezoekers moeite hebben met het identificeren van de juiste keuze en ervoor kiezen om niets kiezen. Hetzelfde geldt voor het aanbieden van teveel (extra) opties.
Je kunt dit voorkomen door bezoekers een aantal suggesties te geven. Markeer het meest verkochte product, het goedkoopste product, het product dat het beste is voor particulieren of juist voor bedrijven, of het product dat de meeste positieve recensies heeft. Hierdoor hoeven zij alleen maar te bepalen, wat zij belangrijk vinden in het product en voor die categorie te kiezen.
5. Maak niet alles verplicht
Je mag er best een beetje van uitgaan dat je websitebezoekers ietwat lui zijn. Je moet het ze daarom zo gemakkelijk mogelijk maken. Jij bent immers degene die iets van hen wil. Uiteraard heb je gegevens nodig bij een bestelling om deze correct te verwerken. Maar vraag niet te veel. Ik snap dat ik mijn naam, e-mailadres, postcode en huisnummer moet invullen. Maar waarom mijn geslacht? Alleen voor de aanhef in de e-mail die je gaat sturen? En waarom wil je mijn geboortedatum weten? Zodat je me kunt spammen als ik jarig ben? Dacht het niet!
Natuurlijk is het nuttig om zoveel mogelijk over je klant te weten te komen, maar heb je in de eerste instantie – bij de allereerste aankoop – dit echt nodig? Zijn die gegevens het waard om een potentiële verkoop te verliezen? Hoe vervelend is het om een account te moeten aanmaken, voordat je een aankoop kunt doen? Laat maar.
Het is een feit, dat hoe meer stappen en invulvelden je toevoegt, hoe lager de conversie zal zijn. En het is geen weggegooide tijd om de aankoop van jouw producten zo gemakkelijk mogelijk te maken. Maak zaken als accountregistratie optioneel. Vraag die extra informatie later. Laat de bezoeker eerst rustig klant worden. Al die afleiding zorgt er alleen maar voor dat de focus van de aankoop wordt afgehaald.
6. Klopt je zoekmachinemarketing?
Maak je gebruik van bijvoorbeeld AdWords? Zorg er dan wel voor dat de advertenties die worden getoond, aansluiten bij de webpagina waar bezoekers naartoe worden geleid. Doe je dat niet, dan heeft dat een dramatisch effect op het conversiepercentage. Je wilt immers alleen relevante bezoekers naar je website trekken en niet zomaar iedereen. Zonde van het geld ook!
Controleer of je de juiste demografische gegevens gebruikt. Kies de juiste zoekwoorden. Stel je verkoopt tuintegels, dan kan een algemeen zoekwoord als ’tegels’ heel veel verkeer opleveren, maar het is niet relevant. Het wordt nog erger als je ook ‘stenen’ toevoegt als zoekwoord. Niet doen dus. Uiteindelijk zal Google je ervoor ‘straffen’, omdat ze denken dat jij bezoekers onder valse voorwendselen naar jouw website probeert te leiden.
7. Snelheid (misschien wel de belangrijkste)
Hoge tevredenheid en het succesvol afronden van een bestelproces heeft alles te maken met een prettige gebruikservaring. Snelheid is daarin essentieel. Laadt je website langer dan normaal, dan is die back-knop van de browser zo gevonden door de bezoeker. Het is daarom van groot belang dat je er alles aan doet om je website zo snel mogelijk te maken. Sneller is simpelweg beter. Dat vinden wij niet alleen, maar je bezoekers ook!
Er wordt gezegd dat iedere seconde laadtijd je 7% klandizie kost! Trage websites scoren veel minder goed in de ranking van Google. Gelukkig kun je een aantal factoren gemakkelijk tackelen door te kiezen voor een goede infrastructuur, zoals onze webhosting die geoptimaliseerd is voor snelheid.
Wat maakt het allemaal sneller dan?
- Je krijgt je eigen gegarandeerde CPU en RAM, power die je niet hoeft te delen met andere gebruikers.
- We gebruiken de nieuwste servers en technologieën, waardoor we 10x sneller zijn dan traditionele webhosting.
- Je gegevens worden direct weggeschreven naar SSD, die gemiddeld 10x sneller zijn dan gewone harde schijven.
- Ons gehele platform is high available. Ieder onderdeel is (vier)dubbel uitgevoerd. Mocht er iets misgaan, dan herstelt het zich razendsnel zonder dataverlies.
- Ons netwerk doet 10 gigabit. Vergeleken met een gemiddeld netwerk bij een webhost is dat 10x sneller.
- Onze caching zorgt voor een extra performance boost. Veel opgevraagde gegevens komen in het RAM van de server. Dat is 1000x sneller dan een gemiddelde SSD.
- Om onze kracht en snelheid te garanderen, controleren we 24/7 iedere server afzonderlijk op 897 punten per seconde.
Tot slot
Heb je nog geen (geoptimaliseerde) website en zoek je een compleet pakket met alles voor een frisse, succesvolle, online start? Bij Antagonist ben je verzekerd van snelle, veilige en betrouwbare webhosting inclusief een gratis domeinnaam en een gratis SSL-certificaat.
Heb je zelf handige tips en wil je deze graag met ons delen? Laat deze dan als reactie achter. Veel succes met het optimaliseren van jouw conversie!
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.