SEO of zoekmachine optimalisatie is in online marketing één van de meest besproken onderwerpen. Simpel gezegd betekent het dat jij je website geschikt maakt voor zoekmachines, zoals Google. Waarom is het überhaupt belangrijk dat je website goed wordt gevonden? En doe je momenteel genoeg aan SEO, nu zoekmachines steeds slimmer worden?
Inhoudsopgave
- Waarom SEO?
- Hoe werkt SEO?
- Je website optimaliseren voor mens én computer
- 8 tips om je website te optimaliseren
- Conclusie
Waarom SEO?
Zorgen dat je website goed op Google wordt gevonden, doe je niet voor niets. Bijna 90% van al het internetverkeer begint bij deze gigantische zoekmachine. Voor verschillende doeleinden is het daarom erg belangrijk dat je goed scoort.
Met de juiste intentie bereik je meer mensen
Naast Google vloeit er ook veel verkeer uit social-media-kanalen, zoals Facebook, Twitter en Instagram. Echter, de kans dat je daadwerkelijk aan deze bezoekers iets verdiend, is een stuk kleiner. Er zit namelijk een groot verschil tussen de bezoekers uit Google en die via social media op je website komen.
Google zit een een bijzondere positie. Iedere internetgebruiker weet dat zij met praktisch al hun vragen bij de zoekmachine terecht kunnen. Waar kun je deze schoenen kopen? Hoe werkt instelling X op televisie Y? Hoe moet ik mijn muur schilderen? Wat kost een stukadoor? Al deze vragen zorgen dat Google perfect kan inschatten wat deze bezoekers willen.
Bezoekers gebruiken Google dus met een bepaalde intentie. Waar bij Facebook jouw website “plots” in iemands tijdlijn kan verschijnen, belanden bezoekers via Google op jouw website als de kans groot is dat ze willen wat jij hebt te bieden. Doordat de intentie bekend is, is de kans groot dat de bezoeker ook daadwerkelijk actie wil ondernemen.
SEO is nuttig voor bloggers
Een blog schrijven doe je niet alleen voor jezelf. Je wilt een bepaald publiek bereiken. Via Google kun je precies bepalen welk publiek dat is. Wat zijn de onderwerpen, waarop je doelgroep zoekt? Op welke vragen kun jij in je artikelen antwoord geven? Via Google trek je lezers aan die precies op zoek zijn naar informatie, waarover jij schrijft. Eén artikel dat bovenaan in de zoekresultaten staat, kan je al een zeer toegewijd publiek opleveren.
Je bedrijfswebsite heeft baat bij SEO
Als je de website van je een eigen bedrijf of die van van jouw organisatie beheert, dan heeft zoekmachine optimalisatie enorm nut én waarde. Op Google zijn er namelijk duizenden mensen op zoek naar oplossingen voor problemen die zij ervaren, naar producten die zij willen kopen of naar vakmensen die ze willen inhuren. En via Google bereik je ze.
Webshops en SEO
SEO voor webshops is bijzonder uitdagend. Je kunt je daarom vaak beter focussen op aanvullende informatie die jij aanbiedt aan mogelijke kopers, dan je producten proberen te laten scoren. Via verschillende technieken kun je toevallige websitebezoekers omtoveren tot potentiële klanten.
In plaats van je toffe collectie sportschoenen te promoten, kies je om een diepgaand artikel schrijven over hoe jouw klanten hun schoenen schoon, mooi en als nieuw kunnen houden. Dit artikel scoort, mensen klikken op je artikel, maken kennis met jouw webshop en worden zo verleid om iets te kopen.
Hoe werkt SEO?
Simpel gezegd werkt Google als één grote computer. Deze computer bezoekt dagelijks miljoenen websites. Het bekijkt de website, bepaalt over welk onderwerp die gaat en slaat dat op. Daarna koppelt het je website aan zoektermen. Als potentiële bezoekers deze zoekterm intypen en jouw website daarbij aansluit, dan wordt jouw website aan deze gebruiker weergegeven.
Dit klinkt erg eenvoudig. Helaas is het in de praktijk een stuk lastiger. Het lukt niet om je website op Google vindbaar te maken als je geen rekening houdt met wat Google precies wil. En belangrijker: wat jouw bezoekers willen. Laten we kijken hoe je jouw website niet alleen voor Google, maar ook voor jouw publiek optimaliseert. De website is immers voor het publiek bedoeld.
Mens vs. robot
Bij SEO moet je met twee publieken rekening houden: zoekmachinerobots en mensen. In het verleden scoorde een website goed als die volledig op de robots was gericht. Die wilden maar één ding: zoekwoorden. En dat werd geregeld. Op alle mogelijke manieren werden er zoekwoorden opgenomen. In de titel, in de content en zelfs achter de afbeeldingen. Zoveel als het kon, want: “Google snapt dan precies wanneer ze mijn website moeten tonen.”
Deze tijd is voorbij. Alhoewel zoekwoorden belangrijk zijn en je ze absoluut in je paginatitel, content en URLs moet opnemen, werkt herhalen en overmatig in je teksten opnemen juist tegen je. In 2014 rolde Google namelijk zijn Panda Update uit. Dit algoritme herkent keyword stuffing (het onnatuurlijk vaak herhalen van je zoekwoorden) en straft websites daarop af.
Steeds slimmer, dankzij RankBrain
Kort erna kondigde Google in 2015 een indrukwekkende update in het zoekalgoritme aan. De belofte: betere kwaliteit en relevantere resultaten. Het was de eerste stap om websites met AI-gestuurde software te beoordelen. En op spectaculaire wijze. In plaats van de website op het aantal zoekwoorden per pagina te beoordelen, kijkt het naar het onderwerp, welke problemen er worden opgelost en het belangrijkste: hoe bezoekers hierop reageren.
RankBrain, zoals de update heet, neemt veel signalen mee in de berekening om te kijken of een pagina aan verwachtingen van bezoekers voldoet. Is dit niet het geval? Het algoritme leert hiervan en zal de volgende keer anders reageren op dezelfde zoekterm. Je kunt het zien als natuurlijke selectie. Alleen de websites waarop de bezoekers het best reageren, blijven voor die zoekterm scoren. Niet alleen verhoogt Google zo de kwaliteit van de zoekresultaten, ze maken het ook een stuk “menselijker”.
Je website optimaliseren voor mens én computer
Uiteindelijk betekent de RankBrain-update maar één ding: je website is voor je bezoekers, niet voor Google. Je bezoekers zijn mensen en die zijn op zoek naar informatie. Het liefst zo snel en makkelijk mogelijk. Als je jouw website voor mensen optimaliseert, verzeker jij jezelf én je bezoeker dat je website waarde levert, gebruiksvriendelijk is en bezoekers terugkomen voor meer.
Google heeft zijn computers geleerd meer als mensen te denken én handelen. Maar hoe ga jij hiermee om? Je hebt veel geleerd over SEO. Kun je dat nog blijven toepassen? Gelukkig wel. Om je website voor mensen te optimaliseren, moet je weten waar je bezoekers blij van worden. Hieronder lees je de verschillen tussen mens en computer en hoe je aan alle wensen kunt voldoen.
We houden van andere mensen
Waarschijnlijk kun je dit bevestigen door in Google Analytics te kijken naar de meest bezochte pagina. In veel gevallen is dat de over-ons-pagina. Mensen houden van mensen en willen graag weten wat voor persoon erachter de website zit, wat zijn of haar boodschap is en hoe ze zichzelf met deze persoon kunnen identificeren.
Mensen houden van een eenvoudige website
Gebruiksvriendelijkheid is één van de belangrijkste factoren als je jouw website voor menselijke bezoekers wilt optimaliseren. Niemand houdt van een lastige site. Moeten zij langer dan drie seconden naar informatie zoeken? Dan klikken ze weg en komen ze niet meer terug. Ongeacht de tips, trucs en informatie die jij met veel aandacht heb gepubliceerd.
Mensen willen zich verbonden voelen
Geen enkele bezoeker houdt van saaie, langdradige content. Ze willen iets lezen wat hen verder brengt, waar ze zichzelf in kunnen verliezen. Storytelling is niet voor niets een groot fenomeen onder bloggers en online uitgevers. Als jij je door middel van je content aan je lezer kunt binden, komen ze terug.
Mensen willen snel en makkelijk informatie
Iedereen weet dat ze hun vraag bij Google kunnen intikken en direct antwoord krijgen. Dit doen ze in de trein, op school, in de bus en zelfs in de auto. Je moet dus zorgen dat je informatie makkelijk toegankelijk is en het optimaliseren voor desktop, mobiel en zelfs smartwatches.
Robots houden van zoekwoorden
Zoekwoorden zijn nog steeds belangrijk. Ze vertellen Google waar je pagina over gaat en dat helpt het bij het bepalen welke bezoekers naar jouw website moeten komen. Denk dus goed na over de zoekwoorden die je gebruikt.
Robots houden van toegankelijke websites
Naast mensen hechten ook zoekmachines waarde aan toegankelijke en gebruiksvriendelijke websites. Als je website een warboel aan linkjes, je pagina’s kriskras door elkaar lopen en de informatie niet op een consistente manier wordt opgebouwd, snapt Google er niets van. Zorg dus voor een heldere paginastructuur en vergeet niet de sitemap in te sturen.
Robots houden van relevantie
Robots zijn slim en weten heel goed als jouw paginatitel iets anders vertelt dan de content op je pagina. Het heeft dus geen om je bezoekers met misleiding naar je website te trekken. Als je die strategie toepast, zul je juist alleen maar minder goed worden gevonden.
Google houdt van betrouwbare websites
De computers van Google hebben een extra oogje voor betrouwbaarheid. Ze willen websites betrouwbare website tonen en bezoekers zonder zorgen naar je website kunnen sturen. De betrouwbaarheid van je website is in autoriteit vertaald. Hoe hoger je autoriteit, des te beter je website wordt gevonden.
8 tips om je website te optimaliseren
Nu jij de perfecte balans tussen mens en computer weet te vinden, is het tijd om je kennis in praktijk te brengen. Hieronder vind je verschillende tips voor zoekmachine optimalisatie die zowel Google als je bezoeker blij maken. Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren, maar de onderstaande zijn cruciaal en gelukkig zeer eenvoudig toe te passen.
- Blog je, neem dan onderaan je artikelen een stukje over jezelf op. Heb je een webshop of corporate website, zorg dan dat je bedrijfsgegevens duidelijk te zien zijn en de klantenservice snel is te bereiken.
- Maak je website uitermate gebruiksvriendelijk. Er zijn op internet genoeg artikelen te vinden die daarvoor tips en uitleg geven. Ook het boek “Don’t Make Me Think” van Steve Krug is een aanrader.
- Pas storytelling toe, vooral als je een blog hebt. Vertel een verhaal over een persoon en zorg dat bezoekers zich met je content kunnen identificeren. Schrijf je bijvoorbeeld over dat jij rode auto’s tof vindt, dan zal iedereen met een rode auto zich onbewust met je verbonden voelen.
- Zorg dat je website responsive is. Met de Mobile-first index heeft Google meer nadruk gelegd op het belang dat je website zich op ieder apparaat goed toont. Check deze tips voor het responsive maken van je site.
- Plaats het zoekwoord, waarop je wil worden gevonden in je paginatitel, je kopteksten en in je paragrafen. Link daarnaast naar pagina’s binnen je website die relevant zijn aan elkaar.
- Regel een duidelijk paginastructuur en zorg dat je pagina’s logisch zijn ingedeeld. Begin breed en eindig specifiek.
- Linkbuilding is een groot onderdeel van SEO. Zorg daarom voor linkjes vanaf grote websites. Als websites die al lange tijd meedraaien een link naar je website plaatsen, krijg jij hun toestemming. Zo ziet Google dat ze jou vertrouwen en doen zij dat ook.
- Sluit de content op je website perfect aanop de titel van de pagina. Maak waar wat je beloofd en schrijf consistent over het betreffende onderwerp. Je kunt niemand voor de gek houden, vooral Google niet.
Conclusie
Zoekmachine optimalisatie is relevanter dan ooit en geeft bestaansrecht aan iedere website. Maar Google verandert voortdurend. Je moet weten hoe je zowel zoekmachines als bezoekers kunt dienen met een kwalitatieve website. Na het lezen van dit artikel, weet je hoe jij je vindbaarheid kunt vergroten.
Ben je op zoek naar kwalitatieve webhosting, dan zit je bij Antagonist goed! Je hebt de vrijheid om je website naar eigen wens in te richten en bepaalt zelf hoe je het voor SEO optimaliseert. Neem gerust een kijkje bij de pakketten.
Dit artikel is door Dennis Adriaansen geschreven, oprichter en eigenaar van startengroei.nl. Bedankt voor deze bijdrage!
P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!