Je weet inmiddels hoe eenvoudig het is om binnen 5 minuten een WordPress-website online te zetten en hoe je deze sneller maakt met behulp van caching. Maar hoe krijg je meer bezoekers op je website? Dat kan op verschillende manieren. Eén van die manieren is om beter gevonden te worden; een hogere positie in de resultaten van zoekmachines.
In dit artikel komen de basisprincipes van SEO aanbod en help ik je op weg om dit te vertalen naar een aantal handige tips voor je WordPress-website. Zo zal ook deze beter gevonden worden in een zoekmachine als Google!
Wat is SEO?
Wellicht heb je wel eens van de term SEO gehoord. SEO staat voor search engine optimization, in het Nederlands zoekmachine-optimalisatie, en betekent het verbeteren en optimaliseren van je website ten behoeve van zoekmachines. Het bestaat uit een heleboel kleine aanpassingen van onderdelen op je website. Deze kleinigheden lijken soms weinig voor te stellen, maar als geheel hebben ze een aanzienlijk positief effect. Zowel op de gebruikersvriendelijkheid van je site, als voor de prestaties in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.
In principe is SEO niet moeilijk en eenvoudig te leren, het kost alleen (veel) tijd. Hoeveel? Dat bepaal je zelf. Onthoud dat hoe beter jij je website optimaliseert, hoe makkelijker het is voor Google om je website te vinden en te indexeren. Deze zal daardoor hoger in de zoekresultaten verschijnen, wanneer bezoekers zoeken naar informatie omtrent het onderwerp en de inhoud van je site. Een hogere positie in Google betekent een betere vindbaarheid en dus meer bezoekers die naar je website worden geleid!
Welke online marketing onderdelen worden besproken?
Online marketing kun je op diverse fronten toepassen, hierbij kun je denken aan social media, growth hacking en SEO optimalisatie. Hieronder begin ik met de uitleg van de SEO-mogelijkheden die er zijn voor WordPress. Dat zorgt voor een complete, en tevens vrij uitgebreide, SEO-handleiding. De basis voor online marketing is het correct toepassen van SEO binnen jouw website. Gebruik het als naslagwerk, kies een onderdeel wat je aanspreekt en pas het toe; wellicht is niet alles op jouw situatie van toepassing. Voor de duidelijkheid heb ik daarom alle onderdelen opgedeeld in paragrafen.
- Zoekmachine optimalisatie de basis voor iedere WordPress-website.
- Wordt WordPress wel gevonden door de zoekmachine?
- Belangrijke SEO tips: Focussen op een zoekterm en strings
- Permalinks instellen voor WordPress
- WWW of geen WWW ervoor?
- Title tags en metabeschrijvingen
- Een goede SEO-plugin voor WordPress
- De snelheid van je website!
- Nieuwe content optimaliseren
- Nieuwe content verder optimaliseren
- Zorg voor een ‘nette’ code
- Slotwoord
1. Zoekmachine optimalisatie, de basis voor iedere WordPress-website.
Let op! Het is belangrijk dat jij je zoekmachine optimalisatiestrategie voornamelijk richt op je doelgroep; wat is goed voor de bezoekers van je website? Zij zijn immers je voornaamste publiek en zij gebruiken de zoekmachine slechts als middel om jouw website te vinden. Zorg ervoor dat bezoekers op je website vinden wat ze zoeken, ook daarvoor zal Google je belonen.
Relevantie, daar gaat het om. Wat wil je vertellen, wat is je visie? In een eerder artikel heb ik geschreven over het opzetten van een strategie achter je verhaal. Bepaal het onderwerp van je site nauwkeurig en kies zorgvuldig op welke termen je gevonden wilt worden. SEO draait dan wel om het zo goed mogelijk presenteren van je site voor zoekmachines, maar de uiteindelijke doelgroep zijn je bezoekers.
2. Wordt WordPress wel gevonden door de zoekmachine?
Nu de term SEO hopelijk een stukje duidelijker voor je is, kunnen we beginnen met het echte werk! De daadwerkelijke aanpassingen in WordPress, zodat de zoekmachine jouw website laat zien. Allereerst de basisinstellingen, een absolute must om beter gevonden te worden. Vooraf moet je eerst even controleren of je wel gevonden kunt worden door de zoekmachine!
Bekijk de volgende instelling als volgt:
- Selecteer uit het menu links in WordPress ‘Instellingen’ » ‘Lezen’;
- Controleer of de optie ‘Zoekmachine zichtbaarheid’ is uitgevinkt;
- Klik bij een wijziging op ‘Instellingen opslaan’.
Nu weet je zeker dat je de volgende wijzigingen niet voor niets doet. Geregeld? Dan gaan we nu aan de slag met het optimaliseren van je WordPress-website.
3. Belangrijke SEO tips: Focussen op een zoekterm en strings
Om beter te scoren is het een goed idee om één belangrijke term te kiezen waarmee je graag hoog in Google wilt komen. Voor Antagonist is dat bijvoorbeeld ‘webhosting’ of ‘domeinnaam’. Deze term moet de lading van je website dekken, dus relevant zijn aan het onderwerp waarover je site gaat. Het is immers de zoekterm die bezoekers op Google intikken, waarover ze graag informatie willen vinden. Je zult begrijpen dat een fietsenmaker er weinig aan heeft om gevonden te worden op een term als webhosting. Een extra SEO tip om meer verkeer te genereren is door te focussen op de langere zoektermen. Je kunt makkelijker scoren op langere zoektermen. (weinig concurrentie)
Met de Google Keyword Tool kun je op onderzoek uitgaan hoe populair de termen zijn die je hebt bedacht. Wees er zeker van om bij locatie en talen ‘Nederland’ en ‘Nederlands’ te selecteren, tenminste als je een Nederlandse doelgroep hebt. Kies aan de linkerkant voor ‘[Exact]’ in plaats van ‘Breed’; zo worden uitsluitend de resultaten weergegeven van de door jouw ingevoerde term.
Als je een keus hebt gemaakt in een term (deze hoeft niet per se uit één woord te bestaan) dan kun je die gebruiken in:
- De title tag van je homepagina en subpagina’s;
- In je metabeschrijvingen;
- Als anchor-tekst verwerken in links op andere websites die naar jouw site verwijzen. Let op Google straft je door overal exact dezelfde anchor-teksten te gebruiken;
- Enkele relevante afbeeldingen (zoals je logo) die in de bestandsnaam, titel en alt-attribuut de term hebben opgenomen.
Hoe je title tags, metabeschrijvingen etc. aanpast, vind je verderop in dit artikel. Het belangrijkste voor nu, is dat je ongeveer een beeld hebt van de term (onderwerp) waarop je graag gevonden wilt worden.
4. Permalinks instellen voor WordPress
Een permalink (afkorting van permanente link) wordt in WordPress gebruikt om een bepaalde pagina een permanente link (URL) te geven. Het is verstandig om direct na de installatie van WordPress de permalinks aan te passen, zo begin je direct met een goede structuur. Geen zorgen, als je WordPress al een tijdje gebruikt, dan kun je dit ook nog prima aanpassen; het enige is dat Google de links opnieuw zal moeten indexeren.
Een standaard permalink van het Antagonist Weblog ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: ‘https://www.antagonist.nl/blog/?p=123’. Je kunt je voorstellen dat het voor Google lastig is om hieruit informatie te halen over de inhoud van het artikel. Een logische keus is om de permalink te veranderen in de berichttitel met eventueel de categorie.
Om de permalinks aan te passen doe je het volgende:
- Selecteer uit het menu links ‘Instellingen’ » ‘Permalinks’;
- Kies voor ‘Berichtnaam’, dit houdt je links kort en relevant;
- Wil je echter de categorie ook toevoegen, kies dan voor ‘Aangepaste structuur’ en vul ‘/%category%/%postname%/’ in (de %-tekens geven aan dat het een variabele is);
- Klik op ‘Instellingen opslaan’ en je permalinks zijn aangepast.
Het is dus het beste om na de installatie van WordPress direct de permalinks in te stellen. Dit zorgt voor een eenduidige structuur in de URL’s van je berichten, die direct op de juiste wijze door Google worden geïndexeerd. Als je de permalinks van een bestaande WordPress-website wijzigt, controleer dan of de oude URL’s verwijzen naar de nieuwe. In principe zou WordPress dit automatisch moeten doen, als dit niet zo is kun je een redirection plugin installeren.
5. WWW of geen WWW ervoor
Je kunt in WordPress instellen of je wel of geen ‘www’ voor je domeinnaam wilt hebben. Bij Antagonist heb je standaard de keuze om beide opties te gebruiken; het werkt dus beide. Voor Google is het echter van belang dat je een keuze maakt en één optie consequent blijft gebruiken. Anders zal Google beide indexeren, waardoor je niet het maximale resultaat behaalt. Tevens is het voor je publiek ook handig, als in alle communicatie-uitingen de domeinnaam van je website hetzelfde is; het voorkomt simpelweg verwarring.
Om dit in te stellen doe je het volgende:
- Selecteer uit het menu links ‘Instellingen’ » ‘Algemeen’;
- Vul bij ‘WordPress adres (URL)’ en ‘Website adres (URL)’ je keuze in;
- Klik op ‘Instellingen opslaan’ en je URL staat vast.
Nu je jouw voorkeur hebt vastgesteld kun je dit ook toevoegen aan de Google Webmaster Tools, een handig programma die je helpt om beter gevonden te worden. Meer informatie daarover vind je hier.
6. Website optimalisatie, title tags en metabeschrijvingen
Eén van de belangrijkste eigenschappen van website optimalisatie is het correct instellen van de titel en de beschrijving. Een title tag vertelt Google waarover een pagina gaat. Onder de title tag vind je de metabeschrijving. Hierin vertel je zeer beknopt wat je bezoekers kunnen verwachten op de desbetreffende pagina.
Zoals je kunt zien zijn de title tag en de metabeschrijving niet alleen voor Google zeer belangrijk, het is ook de presentatie naar je bezoekers. In de zoekresultaten wordt de title tag namelijk gebruikt als titel voor de link die naar je website verwijst en de metabeschrijving daaronder als korte informatie. Een relevante en wervende title tag en metabeschrijving zijn dus nodig om hoger in Google te komen, maar moeten er ook voor zorgen dat bezoekers het interessant genoeg vinden om erop klikken.
Om in WordPress controle over je title tags te krijgen, kun je de plugin ‘WordPress SEO by Yoast installeren’. Meer daarover vindt je in de volgende paragraaf.
7. Een goede SEO-plugin voor WordPress
De plugin ‘WordPress SEO by Yoast installeren’ is gratis en biedt bijzonder veel mogelijkheden die je helpen hoger te komen in Google. Met deze plugin kun je eenvoudig je WordPress-website op diverse vlakken optimaliseren voor zoekmachines. Ik raad je aan om alle mogelijkheden van deze plugin op een later moment rustig te bestuderen; het is de meest complete SEO-plugin die er bestaat voor WordPress! In deze paragraaf zal ik uitleggen hoe je de plugin installeert en de title tags en metebeschrijvingen van je pagina’s aanpast.
Het installeren van deze plugin gaat als volgt:
- Selecteer uit het menu links ‘Plugins’ » ‘Nieuwe plugin’;
- Vul in het zoekveld ‘WordPress SEO by Yoast’ en klik op ‘Plugins zoeken’;
- Als het goed is verschijnt de gewenste plugin bovenaan de resulaten. Klik op ‘Nu installeren’ en op ‘OK’ ter bevestiging;
- Als het installeren voltooid is, klik je op ‘Plugin activeren’, de plugin is nu klaar voor gebruik;
- Je vindt nu in het menu links de optie ‘SEO’. Als je hier voor de eerste keer op klikt dan zal er worden gevraagd of je een rondleiding wilt volgen, hier zou ik zeker de tijd voor nemen.
Nu is het tijd om een standaard voor title tags op je website in te stellen en dat gaat als volgt:
- Selecteer uit het menu links ‘SEO’ » ‘Titles & Metas’;
- Kies bovenin voor het tabblad ‘Home’;
- Vul bij het ‘Titelsjabloon’ kort (max. 70 tekens, incl. de url van je site) in waarover je site gaat en sluit af met ‘%%sitename%%’ (de %-tekens geven aan dat het een variabele is), zo wordt het adres van je website opgenomen in de titel;
- Vul bij ‘Metabeschrijvingsjabloon’ een wat gedetailleerdere omschrijving in van je website (ongeveer 156 tekens). Wees hierin relevant en uniek;
- Kies vervolgens voor het tabblad ‘Berichttypen’;
- Vul bij de verschillende berichttypen de standaardopbouw van de titels in. Ik raad aan om bij berichten te kiezen voor ‘%%title%%’ en bij pagina’s voor ‘%%title%% – %%sitename%%’;
- Het invullen van een metabeschrijving voor berichten of pagina’s zou ik niet standaardiseren. Deze kun je het beste op het moment zelf handmatig schrijven, zodat ze uniek en relevant zijn. Zogenaamde duplicated content wordt namelijk niet door Google gewaardeerd, deze velden kun je dus open laten;
- Kies voor ‘Instellingen opslaan’ om de wijzingen toe te passen.
Let op: het zijn slechts sjablonen die je hier invult, dus wat als standaard door WordPress wordt gebruikt. Bij een nieuw bericht kun je deze instellingen altijd aanpassen, doe dit vooral. Unieke en relevante titels en beschrijvingen helpen echt!
8. De snelheid van je website!
Steeds meer wordt de snelheid van een website een belangrijke factor omtrent SEO. Trage sites scoren minder bij Google en dat is begrijpelijk. Trage sites scoren immers ook minder bij bezoekers. Je bent aan het zoeken, vindt een resultaat, maar de pagina blijft laden. Binnen enkele seconden heb je al op de ‘Back-knop’ van je browser geklikt; op naar het volgende resultaat. Omdat WordPress een pakket is met nogal veel mogelijkheden kan het snel traag worden, mits je er niet goed mee omgaat.
Een goede hostingprovider die WordPress standaard aanbiedt heeft meestal voldoende capaciteit om een WordPress-website snel en fatsoenlijk mee te hosten. De servers van Antagonist bijvoorbeeld, die zijn prima geschikt voor hosten van WordPress. Wij zijn immers de stabiele thuisbasis voor duizenden WordPress-website. Daarbij biedt Antagonist een eenvoudige 1-klik-installatie aan via Installatron, waarmee je binnen vijf minuten je site online hebt.
Naast snelle hosting is het ook belangrijk dat je niet teveel of verkeerde plugins installeert. Hetzelfde geldt voor het WordPress-thema. Verder kun je veel snelheid halen door caching te gebruiken. Mijn collega Wander heeft over het sneller maken van WordPress onlangs een prachtig artikel geschreven! Snelheid is zeker een must, ook met betrekking tot SEO.
9. Nieuwe content optimaliseren
Als je de WordPress SEO-plugin hebt geïnstalleerd (hierboven lees je hoe je dat doet) dan zal de SEO-box automatisch verschijnen, wanneer je nieuwe content creëert zoals een bericht of een pagina. Deze box is erg handig en geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld zeer eenvoudig titels en metabeschrijvingen toe te voegen, evenals vele andere mogelijkheden die je helpen bij het optimaliseren.
Allereerst zal ik per onderdeel van de SEO-box een korte uitleg geven over wat het betekent, wat de functie ervan is en hoe je deze kunt invullen. We beginnen bij het standaard-tabblad, ‘Algemeen’.
- ‘Snippet voorbeeld’, laat een voorbeeld zien van hoe de pagina in bijvoorbeeld de zoekresultaten van Google zou verschijnen;
- ‘Focus zoekterm’, hier kun je de belangrijkste term opgeven waarover de pagina gaat;
- ‘SEO titel’, wanneer je een andere titel voor de zoekresultaten van Google etc. wilt gebruiken dan de (leesbare) titel bovenaan de pagina;
- ‘Meta-omschrijving’, vul hier een beknopte samenvatting in over de pagina. Deze wordt in zoekmachines onder de SEO-titel weergegeven.
Vervolgens is er het tabblad ‘Pagina analyse’, waar informatie wordt gegeven over de huidige SEO-stand van de pagina die je aan het maken bent. Je vindt hier een opsomming met punten die goed, matig of nog te verbeteren zijn.
Met de pagina-analyse kun je controleren of je niets bent vergeten. Het zijn goede richtlijnen waar je je aan kunt houden. Het is echter niet altijd mogelijk om overal een groen vinkje voor te krijgen, maar dat is niet zo erg. In de volgende paragraaf ga ik dieper in op de mogelijkheden om zoveel mogelijk bolletjes toch op groen te krijgen.
Tenslotte zie je helemaal rechts bovenaan, bij de box ‘Publiceren’, de SEO-check met een bolletje erachter. Dit geeft de totale SEO-waarde van je pagina aan en dient slechts ter herinnering voordat je een pagina of bericht gaat publiceren.
10. Nieuwe content verder optimaliseren
De SEO-box helpt je een eind op weg, maar om alle bolletjes op groen te krijgen zul je wat geavanceerdere wijzigingen aan moeten brengen in je bericht of pagina. Dit kun je doen door aanpassingen in de code te maken. De editor die je gebruikt bij het maken van bericht of pagina staat standaard op ‘Wysiwyg’ (What you see is what you get), voor wijzigingen in de code klik je simpelweg op ‘Tekst’. Nu verschijnt hetzelfde bericht, maar dan als HTLM-code. Op deze wijze kun je eenvoudig wijzigingen toevoegen (zoals tags, alts etc.) ten behoeve van SEO. Het belangrijkste is om titels, kopteksten en afbeeldingen te optimaliseren.
10.1 Het optimaliseren van afbeeldingen
Google kan niet ‘zien’ wat er op een afbeelding staat, aan jou om te ‘vertellen’, waarover de afbeeldingen op je website gaan. Hiervoor gebruik je informatie die wel door Google wordt gesnapt, zoals de bestandsnaam, de titel en het alt-attribuut van een afbeelding.
Bijvoorbeeld één van de screenshots die ik in dit artikel gebruik heeft als titel “Het installeren van een WordPress SEO-plugin”, als bestandsnaam “wordpress_seo_plugin_installeren.jpg” en als alt-attribuut “De plugin WordPress SEO by Yoast”.
Dit zorgt ervoor dat het artikel via Google Afbeeldingen beter wordt gevonden. Tevens ondersteunt het de ‘SEO-waarde’ van het artikel; de content die wordt aangeboden wordt immers ondersteunt met relevante afbeeldingen. Ik raad echter sterk af om dit te manipuleren. Dus vertaal de titel, bestandsnaam etc. van een afbeelding naar waarheid. Zoekmachines mogen misschien ‘blind’ zijn, dom zijn ze zeker niet.
10.2 Het optimaliseren van koppen
Er wordt een extra waarde aan Google meegegeven als voor bijvoorbeeld titels en paragrafen heading tags (ook wel kopteksten in WordPress) worden gebruikt. Het correct gebruik hiervan is erg belangrijk voor SEO. Heading tags gebruik je dus voor de koppen boven stukken tekst, net als hoofdstukken in een boek.
De h1 tag is de belangrijkste en staat meestal bovenaan een pagina en vertelt waarover deze gaat. Op deze pagina is de h1 tag helemaal bovenaan te vinden, namelijk de titel van dit artikel “Hoger in Google? Makkelijk, met deze handige SEO-handleiding voor WordPress!”. Een ander voorbeeld, op de homepagina van Antagonist staat “Webhosting: snel, makkelijk en voordelig.” als h1 tag.
In de ‘single.php’ en ‘page.php’ bestanden van je theme (per thema kunnen bestandsnamen verschillen) kun je instellen waar en hoe per pagina de h1 tags moeten staan. Voor een nieuw bericht geldt dat de titel automatisch als h1 tag wordt gebruikt. De overige tags kun je via de editor van WordPress instellen, wanneer je een bericht schrijft.
Een h1 tag mag je dus alleen voor de allerbelangrijkste onderdelen gebruiken en komt over het algemeen slechts één keer voor op een pagina. De h2 tot en met de h6 tag mogen wel vaker per pagina worden gebruikt en dienen op dezelfde wijze als de h1 tag in te worden gevuld. Dus met informatie van de inhoud waarboven de kop staat. Vanuit mijn ervaring gebruik ik eigenlijk alleen de h1 tot en met de h3 tag, waarbij h1 de titel is, h2 een onderwerp en h3 een onderdeel van het onderwerp.
11. Zorg voor een ‘nette’ code
Let op, deze stap is alleen nuttig als je over voldoende technische kennis beschikt, omtrent de code van een website. Heb je dat niet, dan kun je deze stap overslaan.
Net zoals Google niet kan zien wat er op een afbeelding staat, kijkt het ook heel anders, dan een bezoeker, naar de rest van een website. Google scant de code van je website en bepaalt zo de leesbaarheid ervan.
WordPress maakt gebruik van thema’s die je eenvoudig kunt installeren. Mits je er verstand van hebt is het aan te raden om de code van deze thema’s te bestuderen en zoveel mogelijke overbodige code te verwijderen. Bijvoorbeeld alle CSS-code die je beter naar een apart bestand kunt verplaatsen, hetzelfde geldt voor JavaScript. Zorg voor een back-up als je hiermee aan de gang gaat!
Controleer of er HTML-fouten in je website zitten en probeer deze zoveel mogelijk op te lossen. Gebruik bijvoorbeeld de W3C Markup Validation Service om de status van je site te controleren en te bepalen hoe je fouten eventueel kunt oplossen. Het is niet noodzakelijk om alle fouten op te lossen, maar hoe minder hoe beter. Zo maak je het voor Google eenvoudiger.
12. Slotwoord
Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen, wat betreft SEO en WordPress. In principe is de basis van SEO niet zo moeilijk, het is tijdrovend en dient nauwkeurig te gebeuren. Eén snelle kant-en-klare oplossing, bestaat helaas niet. Je zult er wat voor moeten doen, we kunnen immers niet allemaal bovenaan staan in Google. Ik hoop dat nu je de basis kent, je beter de weg omhoog zult vinden. De daadwerkelijke invulling zul je uiteraard zelf moeten doen.
Het is raadzaam om op de hoogte te blijven, daar de ontwikkelingen van SEO constant evolueren. De informatie die ik je heb gegeven zijn een vertaling van mijn bevindingen en ervaringen uit het (recente) verleden. Het blijft veranderen, tevens hoeven ze niet per se aan te sluiten op jouw exacte situatie. Er is namelijk niet één waarheid, er zijn altijd meerdere wegen. De besproken onderdelen zijn bedoeld om je een inzicht te geven in de mogelijkheden, zodat jij een betere invulling voor jouw situatie kunt bepalen.
Mocht je interesse gewekt zijn voor SEO en wil je er graag iets meer over lezen, dan kan ik je deze handleiding van Google zeker aanraden! Een leuke infographic over de werkwijze van de Google-bot vind je hier.
Vragen, toevoegingen of opmerkingen kun je kwijt in de reacties onderaan het artikel! Voor nu wens ik je veel succes met het hoger komen in de zoekmachines.