Meer dan de helft van online shoppers verlaat een website om nooit meer terug te keren, louter vanwege een slecht design. Gelukkig is daar wel iets aan te doen. Ben je webdesigner of shop je wel eens online? Lees dan in de infographic meer over de psyche van de online shopper. Ontdek waarom je misschien wel klanten verliest!
Woord vooraf
Bram Schuijten werkt als digital marketeer en schrijft graag over tech, mobile commerce en ondernemerschap. Als schrijver en onderzoeker doet hij het graag ‘net iets anders dan de rest’. In dit artikel geeft hij tips om je bezoekers langer op je website te houden. De infographic is daarom erg handig voor mensen die een eigen webshop hebben of willen starten!
Generatiekloof
Wat blijkt? Verbeteringen in de gebruikersvriendelijkheid, zoals de laadsnelheid, veilige betaalsystemen en zelfs de verkoopvoorwaarden dragen allemaal bij aan hogere verkoopcijfers. 27% van 20- tot 30-jarigen doen geen poging een slechte online shop-ervaring samen met de klantenservice op te lossen. Zij komen gewoon niet meer terug. Voor babyboomers is dat slechts 13%.
Met de nieuwe generatie worden andere communicatiekanalen relevant. Was klantenservice vanouds een telefonisch verhaal, chat neemt inmiddels ook een belangrijke plaats in. Live chat verhoogt de conversie van b2b-klanten met maar liefst een vijfde!
Getuigenissen veranderen kijkers in kopers
Tevreden klanten helpen, door middel van getuigenissen en reviews, nieuwe klanten aan te trekken. Reviews online dragen bij aan een hogere klantwaardering. Zij veranderen 34% van kijkers in kopers. Dat is gratis reclame! In de winkel leest 27% recensies over producten en merken op hun smartphone. 44% van klanten vindt dat die recensies niet ouder dan een maand mogen zijn.
Global village
De platforms voor die reviews bestaan ook al. Je hoeft er daarvoor als winkelier dus niet per definitie een website op na te houden. 43% van online shoppers gebruikt bestaande sociale media om reviews te schrijven en nieuwe producten te leren kennen. Slechts 7% van online shoppers gaat liever af op informatie die door een winkelier zelf wordt aangeboden.
Zoals de infographic laat zien, schept dat mogelijkheden voor kleine winkeliers. Ook al surft de online shopper wereldwijd, hij of zij is wel degelijk op zoek naar klein en speciaal. 61% van online shoppers is op zoek naar producten of diensten die nergens anders te koop zijn.
Het belangrijkste criterium voor de online shopper
De online shopper stelt hoge eisen. Echter, er is één ding dat de online shopper het allerbelangrijkst vindt om te consumeren. Wat dat is? Gratis verzending! 😉
Tot slot
Zit je er over na te denken om met een webshop te beginnen, of heb je al een webshop en vraag je jezelf af hoe je die het beste kunt promoten? Check dan vooral ook even de volgende handige blogs:
- 20 tips om jouw webshop te promoten!
- Webshop beginnen? Met WordPress en WooCommerce!
- Webshop maken? Direct met WordPress en WooCommerce!
Heb je nog geen webhostingpakket? Kies dan voor Antagonist! We bieden unieke features, zoals het automatisch backuppen van je website en het proactief in de gaten houden van de gezondheid van je website. Wacht niet langer, kies je pakket en start nu.
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.
De infographic is mede mogelijk gemaakt door Bram Schuijten, die hiervoor met onder andere Ecoreuil heeft samengewerkt.