Met je (zakelijke) e-mailadres verstuur je dagelijks vele berichten. Het is dan ook een belangrijk middel om contact te onderhouden. Bijvoorbeeld met je collega’s, bedrijven en soms familie. Werkt dat ineens niet meer, dan merk je dat gelijk. Daarom deze checklist! Zo vind je snel de oorzaak en dus de oplossing voor je mailprobleem.
Dit artikel dient als handige checklist bij mailproblemen. Vaak kun je zo het probleem direct zelf oplossen of in elk geval goed isoleren. Misschien ligt een genoemde stap voor de hand. Toch zie je soms in het heetst van de strijd iets simpels over het hoofd. Iedereen kent het voorbeeld van een apparaat dat niet werkt, omdat iemand per ongeluk de stekker eruit heeft getrokken…
Gebruik je webhosting van Antagonist?
We gaan er hier vanuit dat je webhosting en een domein afneemt bij Antagonist. Ook nemen we aan dat je mail via ons platform laat verlopen. Gebruik je voor mail een externe dienst, zoals een Microsoft 365 of Google Workspace? Raadpleeg dan de documentatie van die diensten.
Inhoudsopgave
- 1. Zijn je producten actief?
- 2. Is er een tijdelijke onderbreking?
- 3. Verwijst de DNS voor de mail naar je hosting bij ons?
- 4. Is het mailaccount aangemaakt op het pakket?
- 5. Is lokale mailafhandeling ingeschakeld?
- 6. Werkt het wel via de webmail?
- 7. Kloppen de instellingen in je mailprogramma?
- 8. De instellingen zijn juist, maar toch werkt het niet…
- 9. Graag liever directe hulp op afstand?
- 10. Niets werkt, kan ik een ander programma proberen?
1. Zijn je producten actief?
Het belangrijkste om eerst te checken (maar waar je wellicht niet direct aan denkt), is of de domeinnaam en het bijbehorende hostingpakket nog wel actief zijn. Dit zie je door in te loggen op Mijn Antagonist. Vervolgens klik je boven in het menu op Producten en kijk je bij Status of je product actief is.
- Als je domein of pakket is verlopen, dan kun je dit vaak nog zelf herstellen als je snel bent met de verlenging. Betaal je de order met iDEAL, dan wordt het gelijk verwerkt en ben je zo weer online.
- Is echter een product al verwijderd, neem dan contact met ons op. Dat kan per e-mail of live chat. We kijken dan graag voor je na of dit nog ongedaan valt te maken.
- Ben je niet zelf de eigenaar of beheerder van het klantaccount en heb je dus geen toegang tot Mijn Antagonist? Neem dan contact op met deze persoon om dit voor jou na te laten kijken.
2. Is er een tijdelijke onderbreking?
Met onze 24/7 monitoring en uptime-garantie is de kans op een storing heel klein. Toch wil je ook dit uitsluiten en dat kan eenvoudig op onze statuspagina. Voer het domein in waar je het probleem mee ervaart en doe de check. Zo weet je binnen enkele seconden of er wat aan de hand is op jouw server.
3. Verwijst de DNS voor de mail naar je hosting bij ons?
De DNS-records van je domein moeten correct verwijzen naar ons platform. Dat is nodig om mail van je aangemaakte accounts op je webhosting goed af te handelen. Het gaat dan om het MX-record en het A-record voor mail.
Je kijkt dit na via DirectAdmin. Klik links in het menu op Accountbeheer en dan DNS-beheer. De onderstaande records moeten er dan zijn. Let op: maak alleen zelf wijzigingen in de DNS als je weet wat je doet. Neem bij twijfel gerust contact op met Support.
mail A IP-adres van je webhosting
voorbeeld.nl MX 10 mail
Merk op dat het IP-adres voor het A-record verschilt per hostingpakket. Om deze te achterhalen, ga je binnen DirectAdmin naar Accountbeheer en dan Domeinbeheer. Daar klik je op het domein en vervolgens op Toegewezen IPs om je IPv4- en IPv6-adres te vinden.
Gebruik de statuspagina
Eenvoudiger is nog om via de statuspagina te checken of je DNS correct verwijst naar onze mailserver (zie stap 2).
4. Is het mailaccount aangemaakt op het pakket?
Het e-mailaccount dat je wilt gebruiken, moet zijn aangemaakt op je hosting. Dit is vooral van toepassing om even te checken als je net het pakket hebt aangeschaft. Je kunt in DirectAdmin zien welke accounts zijn aangemaakt. Hiervoor ga je naar E-mailbeheer en dan E-mailaccounts. Waar wenselijk kun je nieuwe accounts toevoegen.
Merk op dat het e-mailadres met je deb-nummer een systeemaccount is (bijvoorbeeld deb12345@voorbeeld.nl). Dat adres gebruik je dus niet voor e-mail versturen en ontvangen.
5. Is lokale mailafhandeling ingeschakeld?
Om mails binnen ons hostingplatform goed te kunnen afhandelen, moet de lokale mailafhandeling zijn ingeschakeld. Dit kijk je na in DirectAdmin bij E-mailbeheer en dan MX-Records.
De gemarkeerde optie dient alleen te zijn uitgevinkt als de mail niet via je pakket bij ons loopt. Ofwel, het moet uit wanneer de DNS van je domein zo staat ingesteld dat mail naar een andere dienst verwijst. Denk aan Google Workspace of Microsoft 365.
6. Werkt het wel via de webmail?
Mogelijk gebruik je een extern mailprogramma, zoals Outlook of Apple Mail. Lukt mail versturen of ontvangen daar niet, dan wil je uitsluiten of het probleem binnen het programma zit. Dit doe je door te testen via onze webmail. Werkt daar mail versturen en ontvangen wel, dan weet je dat de volgende stap is om naar de configuratie te kijken in je mailprogramma.
Open je favoriete webbrowser en ga naar mail.antagonist.nl om onze webmail te bereiken. Daar log je in met het e-mailadres waar je problemen mee ervaart en het bijbehorende wachtwoord. Probeer nu om e-mail te versturen en kijk of er e-mail binnenkomt. Werkt dat wel? Ga dan door naar de volgende stap.
Lukt inloggen op de webmail niet?
Stel een nieuw wachtwoord in voor dat e-mailadres via DirectAdmin. Zo weet je zeker dat je de juiste gegevens gebruikt.
7. Kloppen de instellingen in je mailprogramma?
Je kunt je mailaccount toevoegen aan een extern mailprogramma. Denk aan Apple Mail op je MacBook of iPhone. Ervaar je daar nu problemen met mail en werkt de webmail wel? Je wilt in dat geval dan graag de configuratie binnen dat programma controleren. Naast je gebruikersnaam en het wachtwoord heb je ook de gegevens van de mailserver nodig. Die moeten juist zijn ingesteld, anders werkt mail versturen of ontvangen niet. Voor onze mailserver kun je het beste IMAP gebruiken en de volgende gegevens.
Inkomende e-mail
- Server voor inkomende e-mail: mail.antagonist.nl
- SSL ingeschakeld: ja
- Poort: 993
Uitgaande e-mail
- Server voor uitgaande e-mail (SMTP): mail.antagonist.nl
- SSL ingeschakeld: ja
- Poort: 587 (alternatief: 465)
- Authenticatie: ja (wachtwoord)
Schakel je over van POP naar IMAP?
Maak eerst een backup van je mails op dat apparaat. Mogelijk raak je anders berichten permanent kwijt. Veel mailprogramma’s hebben een exporteerfunctie. Controleer de documentatie van je programma om te vinden waar.
8. De instellingen zijn juist, maar toch werkt het niet…
Op dit punt weet je zeker dat je de juiste instellingen hebt ingevuld. Ook heb je vastgesteld dat het mailen via onze webmail gewoon werkt. Toch ervaar je nog problemen met mail in je favoriete programma… Controleer in dat geval eerst dat zowel je mailprogramma als je besturingssyteem volledig up-to-date is. Verouderde software zorgt namelijk soms voor verbindingsproblemen.
Probeer nu alles is geüpdatet het volgende. Verwijder het mailaccount dat problemen geeft uit je mailprogramma. Maak wel eerst een backup als je dit doet. Vervolgens herstart je het apparaat en het mailprogramma dat je gebruikt. Daarna voeg je het e-mailadres opnieuw toe met de aanbevolen instellingen. Controleer nu of het weer werkt.
9. Graag liever directe hulp op afstand?
Luk het zelf allemaal niet goed om het probleem te verhelpen? Overweeg om onze hulp op afstand aan te vragen. Met deze dienst plannen we een moment in en kijken we live mee binnen je mailprogramma op je computer of laptop. Samen lopen we dan de instellingen na, zodat je mailaccount correct staat ingesteld. Deze dienst is specifiek voor programma’s op computers en laptops. In geval van problemen in een app op je telefoon of tablet kun je het beste screenshots mailen naar Support.
10. Niets werkt, kan ik een ander programma proberen?
Zeker! Er zijn tal van mailprogramma’s en apps op de markt. Veelal zijn ze gratis te downloaden. Ervaar je problemen met een bepaald mailprogramma, probeer dan daarom eens een andere. Bekijk of in plaats van bijvoorbeeld Outlook het programma Thunderbird wel goed werkt op je apparaat. Zo sluit je ook direct uit of het probleem zit in het betreffende mailprogramma of dat er iets anders misgaat. Werkt een alternatief programma ook niet, probeer het dan eens op een ander apparaat (waar mogelijk). Op die manier breng je beter in kaart waar het probleem precies zit.
Problemen met mail opgelost
Hopelijk heb je na het controleren van deze punten je problemen met mail opgelost! Lukt mail versturen of ontvangen toch nog niet? Neem dan direct contact met ons op via een wel werkend e-mailadres of de live chat. Merk op dat we alleen kunnen helpen als je mailt via ons platform of een dienst gebruikt van Antagonist, zoals de webmail. Voor mailprogramma’s die wij niet maken, kun je het beste contact opnemen met de ontwikkelaar daarvan.
P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!
Ik kan vanuit het .nu e-mailadres niet onze nieuwsbrief mailen naar adressen die eindigen op: hotmail.com, hetnet.nl, kpnmail.nl en kpnplanet.nl. Ligt dit aan de instellingen?
Hi Gera, het handigst is om hiervoor even direct contact op te nemen met Support. Benoem daarbij zoveel mogelijk relevante informatie. Denk aan om welk e-mailadres het precies gaat. We kunnen dan gerichter meekijken en mogelijke oorzaken uitsluiten.