We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Nieuw bij Antagonist: proactieve monitoring!

Voorkomen is beter dan genezen. Vandaag introduceert Antagonist daarom een nieuwe feature die we aan al onze hostingpakketten toevoegen: proactieve monitoring! Dit houdt in dat wij je middels een gloednieuw systeem helpen om de gezondheid van jouw website(s) nauwlettend in de gaten te houden. Ook informeren we je als er sprake is van een dreigende krapte qua resources of als er fouten zijn binnen je website. Zo werk je met een gerust hart aan jouw online  succes!

Nieuw bij Antagonist: proactieve monitoring!

Dankzij proactieve monitoring blijf je op de hoogte van wat er aan de hand is en kun je daar zo nodig op inspelen. Uiteraard helpen wij je daarbij graag! We streven immers beiden naar een zo hoog mogelijk uptime van jouw website.

Voor welke pakketten is het beschikbaar?

Proactieve monitoring is vandaag toegevoegd aan al onze webhostingpakketten. Zo blijf iedereen op de hoogte van wat er aan de hand is en kan er zonodig vroegtijdig worden gehandeld.

Slim, Plus en Pro

Voor de huidige pakketten (Slim, Plus en Pro) is deze nieuwe feature direct beschikbaar. Je hebt dus vanaf vandaag via Mijn Antagonist inzicht in de status van je pakket. De proactieve berichtgeving wordt op dit moment zeer zorgvuldig, server voor server uitgerold. Tussen nu en maximaal drie weken wordt deze berichtgeving in ieder pakket actief.

Basic, Unlimited en Premium

Alle voorgaande pakketten (Basic, Unlimited en Premium) worden vanaf vandaag ook — specifiek op individueel niveau — nauwlettend in de gaten gehouden. Hiervoor is dus ook het actuele overzicht in Mijn Antagonist beschikbaar. Echter, we zijn nog bezig om de proactieve berichtgeving voor deze pakketten uit te rollen. Dat doen we stapsgewijs en zeer zorgvuldig.

Reseller-hosting

Deze feature is niet aan het reseller-pakket toegevoegd, daar deze volgens een andere structuur is opgebouwd. Hierin kunnen, geheel naar eigen wijze, accounts worden aangemaakt die geschikt zijn voor wederverkoop. Antagonist stuurt geen berichtgeving naar accounts die door resellers voor wederverkoop worden gebruikt.

Wat vooraf ging: samenkomende functionaliteit

De oorsprong van proactieve monitoring ligt in de combinatie van twee onderdelen die bij Antagonist al langer in gebruik zijn. Toevallig schreven we in een artikel van oktober vorig jaar over beide aparte onderdelen: de monitoring van ons platform en de lancering van onze gloednieuwe en hypermoderne vorm van webhosting.

Deze twee aspecten hebben we gecombineerd. Zo houden we met de introductie van deze nieuwe dienst niet enkel onze eigen systemen in de gaten, maar ook het resourcegebruik van specifiek jouw webhostingpakket. Aansluitend daarop sturen wij proactief meldingen wanneer een webhostingpakket krap komt te zitten qua resources en wanneer er als gevolg hiervan fouten zijn opgetreden.

Monitoring bij Antagonist: de servers bij Antagonist

Normaliter vind je een dergelijke dienstverlening alleen bij een VPS of dedicated server. Je neemt dit dan in de vorm van een SLA af. Een systeembeheerder controleert jouw pakket en informeert je er zo nodig over.

Aangezien wij zijn overgestapt naar een gloednieuwe vorm van webhosting, waarbij we de voordelen van een eigen server combineren met het gemak en de lage kosten van shared webhosting, hebben we deze dienstverlening in een nieuw jasje gegoten. Zo kunnen we ieder pakket afzonderlijk controleren en er berichtgeving over verzenden wanneer dat nodig is. En dat volledig geautomatiseerd, waardoor we geen extra kosten in rekening hoeven te brengen.

Bestaande controlepunten

Binnen de proactieve monitoring controleren we de gezondheid van jouw webhostingpakket aan de hand van een aantal verschillende zaken. Twee hiervan zijn ‘van oudsher’ bij de meeste mensen bekend:

  • opslagruimte;
  • dataverkeer.

Dit zijn traditionele waarden waar bij webhosting mee gemeten wordt, sommige webhostingpakketten bij Antagonist kennen nog een bepaalde hoeveelheid dataverkeer en schijfruimte. Wanneer een pakket de maximale opslagruimte nadert, of bijvoorbeeld tegen het einde van de maand bijna door het dataverkeer heen is, wordt je als klant hierover ingelicht. Deze functionaliteit was al aanwezig, maar is uitgebreid onder het nieuwe systeem. Nieuwsgierig? Hieronder een uitgebreide uitleg over de exacte werking van dit unieke monitoring.

Nieuwe controlepunten

Vervolgens zijn er ook de eigen gegarandeerde resources die met het huidige platform en de daarbij behorende webhostingpakketten bij Antagonist geïntroduceerd werden. In een eerdere blogpost werden ook deze al uitgebreid uitgelicht en besproken. Het gaat dan om:

  • CPU;
  • geheugen (RAM);
  • verbindingen;
  • processen;
  • I/O-verkeer.

Hierin is ook nog een tweedeling te onderscheiden: de beschikbare CPU en geheugen (RAM) zijn schaalbaar tussen verschillende webhosting-varianten. Deze kunnen bij een hoog (legitiem) gebruik uitgebreid worden door het webhostingpakket te upgraden. Het aantal gelijktijdige verbindingen (met de Webserver), het aantal gelijktijdige processen en het I/O-verkeer op het bestandssysteem, dienen meer als vangnet en indicator. Deze resources zijn niet schaalbaar tussen pakketten, maar kunnen wel een sterke signalering bieden dat er bijvoorbeeld iets aan de hand is op de website dat voor problemen zorgt.

Een uitgebreider overzicht van alle controlecategorieën, inclusief nadere toelichting, diagnostische tips en aandachtspunten, kun je terugvinden in deze handleiding.

Proactieve monitoring: het overzicht

Het inzien van de monitoring

Om proactieve monitoring mogelijk te maken, verzamelen we voortdurend data betreffende het resourcegebruik van jouw webhostingpakket. Deze data worden vervolgens gecontroleerd aan de hand van bepaalde ‘triggers’. Dit zijn grenswaarden waaraan voldaan moet worden, voordat er sprake is van een probleem.

Wordt er inderdaad een probleem geconstateerd op jouw pakket, dan wordt hiervoor een melding geplaatst in het overzicht voor het webhostingpakket in Mijn Antagonist. Dit overzicht kun je in Mijn Antagonist terugvinden door naar ‘Producten’ te gaan, op je webhostingpakket te klikken en vervolgens naar de optie ‘Resourcegebruik’ te gaan.

Proactieve monitoring: resourcegebruik

Bij deze meldingen wordt onderscheid gemaakt tussen twee gradaties. “Graag je aandacht”, gekenmerkt door de oranje kleur, dient als waarschuwing. Het betekent dat op één van de monitoring-punten een hoog verbruik wordt waargenomen. Dit gaat waarschijnlijk zonder ingrijpen of controle in de (nabije) toekomst voor problemen zorgen op het webhostingpakket.

Proactieve monitoring: de gele melding

Een “Belanrijke melding”, gekenmerkt door de rode kleur, is een belangrijk signaal dat er sprake is van een kritiek probleem binnen het webhostingpakket. In het geval van de eigen gegarandeerde resources, zijn op dat moment fouten opgetreden. Het is dus belangrijk dat je hier zo snel mogelijk naar kijkt.

Proactieve monitoring: de rode melding

Wanneer krijg ik een bericht over een melding?

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij bij een ‘stuiterend’ probleem, die zich meerdere malen voordoet binnen een korte periode, onze klanten helemaal omver mailen. Er wordt daarom extra logica toegepast voor e-mailberichten bij een melding.

Voor waarschuwingen (geel) geldt dat er twee dagen op rij binnen een controlecategorie sprake moet zijn van een melding in het overzicht voor het webhostingpakket. Pas dan wordt hierover een bericht naar de klant gestuurd op het opgegeven correspondentie-adres. Over een waarschuwing binnen een controlecategorie wordt maximaal eens per veertien dagen gemaild, tenzij het probleem voor drie opeenvolgende dagen is opgelost. Mocht het probleem dan terugkomen, dan wordt er opnieuw een bericht verstuurd.

Voor kritieke meldingen (rood) geldt dat er slechts één dag binnen een controlecategorie sprake hoeft te zijn van een melding. Er wordt dan al een bericht naar de klant gestuurd, gezien de hogere urgentie van dit type melding. Over een kritieke melding binnen een controlecategorie wordt maximaal eens per vijf dagen gemaild, tenzij het probleem twee opeenvolgende dagen is opgelost. Mocht het probleem dan terugkomen, dan wordt er opnieuw een bericht verstuurd.

Niet live, wel inhoudelijk

Een belangrijke kanttekening bij de nieuwe proactieve monitoring is dat er gewerkt wordt met een uitgebreide set data. Gegevens betreffende de performance en het resourcegebruik worden over een lange periode (24 uur) getoetst alvorens deze resulteren in een (e-mail) melding. Dit wordt gedaan om betrouwbaar vast te kunnen stellen of er inderdaad sprake is van een structureel probleem. De dienst is dus niet te vergelijken met bijvoorbeeld een simpele ‘uptime monitor’ die enkel kijkt naar de bereikbaarheid van je website.

Als je zelf erg scherp bovenop jouw webhosting zit, kan het ook voorkomen dat je een bericht ontvangt voor een melding waar je reeds via een ander medium van op de hoogte was, bijvoorbeeld door in DirectAdmin bij ‘Resource Usage’ te kijken. Het doel van de proactieve monitoring is dan ook vooral om ook de ‘onzichtbare’ en onopgemerkte problemen voor gebruikers onder de aandacht te brengen, zodat tijdig ingegrepen kan worden voor zaken die anders wellicht gemist worden.

Webhosting met proactieve monitoring!

Help ons in het nastreven van een gezamenlijk doel: een zo hoog mogelijke uptime en zo’n groot mogelijk succes voor jouw website! Zit je er ook over te denken om een website bij Antagonist in vruchtbare aarde te planten?

Laat deze op ons ‘state-of-the-art’ webhostingplatform wortel schieten en onder bescherming van onze proactieve monitoring uitgroeien tot een waar online succes! Als nieuwe klant kun je via de onderstaande knop onze webhostingpakketten terugvinden en bestellen.

Bekijk hostingpakketten →

Heb je op dit moment nog een ouder pakket en vermoed je nu of binnenkort meer resources nodig te hebben? Dan kun je (met maar liefst 20% korting) upgraden naar Slim, Plus of Pro. Hoe je een bestaand webhostingpakket kunt upgraden, wordt uitgebreid beschreven in dit handige stappenplan.

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel dit blog
Bart Mekkes
Bart Mekkes

Bart werkt al geruime tijd op de afdeling Customer Support, waar hij zich vooral met derdelijns tickets bezig houdt. Dankzij zijn afgeronde studie psychologie en zijn affiniteit met technologie is Bart een waardevolle aanvulling op het Antagonist-team.

Artikelen: 11

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100