Premium diensten aanvragen: hoe werkt dat precies?

Eerder zijn we druk bezig geweest met het verbeteren van onze premium diensten. Daarmee voeren we werkzaamheden voor je uit die een stap verder gaan. Denk aan onze verhuisservice. Het is belangrijk dat je zo’n dienst makkelijk kunt aanvragen. Begin vorig jaar lanceerden we daarom een nieuw aanvraagproces. Toch kan het invullen van alle gegevens best overweldigend zijn. Zeker wanneer je minder bekend bent met hosting en alles wat daarbij komt kijken. Graag gids ik je er doorheen, zodat we snel voor je aan de slag kunnen!

Premium diensten aanvragen: hoe werkt dat precies?

Voordat je begint

Het is verstandig om eerst alle informatie over de betreffende dienst na te lezen, voordat je het aanvraagformulier invult. Zo kom je – zowel tijdens het invullen als na het versturen van je aanvraag – niet voor verrassingen te staan. Denk aan bijkomende kosten als er bijvoorbeeld meer dan 10 e-mailaccounts moeten worden overgezet. Op onze pagina met premium diensten kun je die dienstspecifieke informatie terugvinden.

Het juiste aanvraagformulier kiezen

Wanneer je een premium dienst gaat aanvragen, is het uiteraard van belang dat je het juiste aanvraagformulier gebruikt. Nu lopen we altijd alle aanvragen handmatig na, voordat de bestelling wordt klaargezet. We kunnen echter aan een aanvraag om alleen e-mail te verhuizen niet afleiden dat je eigenlijk ook wil dat de website wordt meeverhuisd. Controleer dus dat je speciek naar het formulier gaat van de dienst die je wilt.

Combinatie van diensten waar geen formulier voor is
Wil je bijvoorbeeld een interne verhuizing en een domeinwijziging of je ontwikkelomgeving live zetten? Daar is geen specifiek formulier voor. Neem in dat geval gerust contact met ons op via support@antagonist.nl.

Welke gegevens nodig zijn

Het verschilt per dienst welke informatie we nodig hebben om het voor je uit te kunnen voeren. Zo hebben we voor het verhuizen van een e-mailaccount enkel de IMAP- en accountspecifieke gegevens nodig. Bij een verhuisservice vanaf een externe hostingprovider komt echter er meer kijken dan alleen e-mail. Logischerwijs hebben we daar ook meer informatie voor nodig. De gegevens hieronder zijn in elk geval van toepassing op iedere dienst.

  • Algemene gegevens
    • Klantnummer: de bestelling voor de dienst (en eventuele producten) wordt geplaatst in dit klantaccount.
    • Domeinnaam: het domein waar je de dienst voor aanvraagt. Bij domeinnaamwijzigingen vul je hier het domein in dat nu bij de website staat ingesteld.
  • Contactgegevens
    • Voor- en achternaam: de naam van de contactpersoon.
    • E-mailadres: het e-mailadres van de contactpersoon.
Algemene gegevens die nodig zijn voor het kunnen uitvoeren van een premium dienst.

Na deze onderdelen zijn de dienstspecifieke gegevens aan de beurt. Welke gegevens dit precies zijn, waar en hoe je die kunt opvragen, leg ik hieronder kort uit per dienst.

Laat ons je website verhuizen

Schakel een expert in en laat ons je website verhuizen. Zo stap je zonder gedoe snel en gemakkelijk over.

Bekijk verhuisservice →

Verhuisservice naar Antagonist

Er bestaan enorm veel verschillende contentmanagementsystemen (cms’en). Elk systeem werkt op zijn eigen manier. Het is onmogelijk om van ieder cms volledig op de hoogte te zijn (en blijven). We voeren verhuisservices daarom alleen uit voor de volgende, wereldwijd veelgebruikte systemen:

  • Joomla
  • WordPress
  • HTML (websites zonder cms)

Naast het type website zijn deze zaken ook van belang:

  • De dienst wordt per installatie afgenomen.
    Extra installaties in submappen of op subdomeinen zijn dus niet inbegrepen bij een verhuisservice voor het hoofddomein.
  • Het verhuizen van maximaal 10 e-mailaccounts is inbegrepen.
    Mits deze onder het domein van de dienst vallen en gebruikmaken van IMAP. Voor extra e-mailaccounts rekenen we ons standaardtarief voor het verhuizen van e-mailaccounts.
  • Rechtstreekse toegang tot de website-data is vereist.
    Wanneer er geen toegang mogelijk is via (S)FTP en/of phpMyAdmin, kunnen wij de verhuisservice niet voor je uitvoeren.
  • De benodigde gegevens verzamelen is geen onderdeel van de dienst.
    Kun je de benodigde gegevens niet (allemaal) vinden? Dan kun je hier het best contact over opnemen met je huidige hostingprovider. Zij dienen te weten waar die gegevens kunnen worden gevonden.

Aanvraagformulier invullen voor onze verhuisservice

Voor onze verhuisservice (vanaf een externe hostingprovider) zijn de dienstspecifieke gegevens opgedeeld in de volgende onderdelen.

Meerdere DNS-records of e-mailaccounts meenemen?
Bij de onderdelen DNS, e-mailaccounts, e-mailforwarders en aliassen kun je meerdere accounts of records doorgeven.

Hostingpakket

Dit is het hostingpakket waar de website en mail van het opgegeven domein naartoe verhuisd moet worden. Je kunt hier van een bestaand doelpakket de gebruikersnaam opgeven of aangeven welk type nieuw pakket er meebesteld moet worden.

Premium diensten aanvragen: nieuw of bestaand hostingpakket kiezen.

Technisch beheergedeelte

Hier vul je de inloggegevens in van het technische beheergedeelte bij de huidige hostingprovider. Een provider is vrij in de keuze welk systeem ze hiervoor gebruiken. Denk aan DirectAdmin (dat gebruiken wij), Plesk of cPanel.

Premium diensten: info over beheergedeelte doorgeven.

DNS-records

Wanneer er aangepaste DNS-records staan ingesteld die behouden moeten worden, dan kun je die hier opgeven. Denk aan verificatierecords voor Google of Facebook. De volledige DNS-zone (en dus ook die aangepaste DNS-records) kun je in het actieve DNS-beheer bij de huidige domeinprovider vinden.

Premium diensten aanvragen: aangepaste DNS-records doorgeven.

FTP

Om de bestanden en mappen van de website naar een hostingpakket bij ons te kunnen verhuizen, hebben we toegang tot die bestanden en mappen nodig. Hier wordt een (S)FTP-verbinding voor gebruikt. De gegevens die hiervoor van toepassing zijn, kun je doorgaans in het technische beheergedeelte van de (huidige) hostingprovider vinden.

Premium diensten aanvragen: FTP-gegevens doorgeven.

Database

Websites die met Joomla of WordPress zijn gemaakt, hebben het gros van de website-specifieke gegevens opgeslagen in een database. De huidige inloggegevens van de database kun je bij Joomla-installaties in het bestand configuration.php vinden. Voor WordPress-websites is dit wp-config.php.

Premium diensten aanvragen: database-gegevens doorgeven.

Contentmanagementsysteem (cms)

Een contentmanagementsysteem is het beheersysteem van je website. De cms’en die we met onze premium verhuisservice ondersteunen, zijn Joomla en WordPress. In dit gedeelte geef je de inloggegevens op van een gebruiker met beheerrechten (administrator).

Premium diensten aanvragen: cms-gegevens doorgeven.

E-mailaccounts (IMAP)

Het onderdeel over e-mailaccounts vraagt om twee soorten gegevens:

  • De algemene instellingen voor de IMAP-verbinding.
    Denk aan de mailserver en het te gebruiken poortnummer. De van toepassing zijnde gegevens kun je doorgaans vinden in een handleiding of binnen het technische beheergedeelte van je huidige hostingprovider.
  • De gegevens per e-mailaccount.
    Wanneer het e-mailadres en de gebruikersnaam van elkaar afwijken, wordt hetgeen wat je opgeeft in het e-mailadresveld gebruikt voor het aanmaken van de e-mailaccount op het pakket bij ons.
Premium diensten aanvragen: e-mailaccounts doorgeven.

E-mailforwarders (doorstuuradressen)

Worden er berichten van op je domein gebaseerde e-mailadressen naar andere e-mailadressen doorgestuurd? Dan kun je die e-mailforwarders hier opgeven. E-mailforwarders die mogen komen te vervallen, hoef je uiteraard niet te vermelden. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. E-mailforwarders die nu niet gebruikt worden maar voor na de verhuisservice wel gewenst zijn, kun je hier opgeven.

Premium diensten aanvragen: e-mailforwarders doorgeven.

Alias- of pointerdomeinen

Heb je meerdere domeinnamen die bezoekers doorsturen naar het domein, waarvoor je deze dienst aanvraagt? Wil je die domeinnamen bij de verhuisservice mee verhuizen naar ons, dan kun je die hier opgeven.

Premium diensten aanvragen: alias of pointer doorgeven.

Meer accounts doorgeven

Bij de onderdelen DNS, e-mailaccounts, e-mailforwarders en aliassen kun je meerdere opgaven doen. Dat is handig als je wilt dat er bijvoorbeeld meerdere DNS-records worden meegenomen. Merk op dat je voor de e-mailaccounts de verbinding moet testen. Nadat je de velden voor het eerste e-mailaccount hebt ingevuld, test je de verbinding door op de knop Accountgegevens testen te klikken. Kon er succesvol worden ingelogd? De knop Toevoegen wordt dan zichtbaar. Slaagt de verbinding niet, dan kan dit meerdere oorzaken hebben:

  • Eén of meer van de algemene instellingen (bv. mailserver of het poortnummer) wijkt af van wat er gebruikt zou moeten worden.
  • De combinatie van de gebruikersnaam en het wachtwoord komt niet volledig overeen met wat er voor dat account geldt (beide waardes zijn hoofdlettergevoelig).
  • In zeer uitzonderlijke gevallen staat het platform van de huidige provider de verbinding vanuit ons niet toe. Het kunnen uitvoeren van een verhuisservice wordt daardoor volledig afhankelijk van welke mogelijkheden zij bieden om dat verbindingsprobleem op te lossen.

Overige diensten aanvragen

Een vlekkeloze verhuizing is belangrijk. Het formulier voor het aanvragen onze verhuisservice is daarom behoorlijk uitgebreid. Vraag je één van de overige premium diensten aan, dan ben je sneller door het formulier heen. Laten we daar nu naar kijken.

Interne verhuizing

In het aanvraagformulier voor een interne verhuizing dien je naast de algemene gegevens ook het volgende door te geven. Merk op dat – net als bij onze verhuisservice – het verhuizen van extra installaties niet inbegrepen is.

  • Gebruikersnaam van het huidige hostingpakket (deze begint in de meeste gevallen met ‘deb’).
  • Het bestandspad van de website die overgezet moet worden. In de meeste gevallen betreft dit het bestaande bestandspad:

    /home/DEBUSER/domains/DOMEINNAAM/public_html
    Het kan echter ook voorkomen dat er een aangepast bestandspad wordt gebruikt. Dit veld is vooral belangrijk om goed in te vullen als dat zo is.
  • Voor het doelpakket zijn er twee mogelijkheden:
    • De gebruikersnaam van een reeds bestaand pakket opgeven.
    • Het gewenste type voor het nieuwe pakket selecteren.

Domeinnaam wijzigen

Voor het wijzigen van een domeinnaam hebben we – naast de algemene gegevens – het volgende van je nodig:

Premium diensten aanvragen: je domein laten wijzigen.
  • Het hostingpakket waar het domein momenteel staat ingesteld (en het wijzigen van de domeinnaam dus moet plaatsvinden). 
  • Het in te stellen domein (het nieuwe domein waar het huidige domein in moet worden gewijzigd).
  • Het bestandspad van de installatie. In de meeste gevallen ziet dat bestandspad er zo uit:

    /home/DEBUSER/domains/DOMEINNAAM/public_html
  • Inloggegevens van het cms dat voor die website wordt gebruikt. Dit zijn dezelfde velden als de cms-velden in het aanvraagformulier voor de verhuisservice.
Premium diensten aanvragen: cms-gegevens doorgeven.

Hoewel we voor een domeinwijziging niet veel gegevens nodig hebben, kent deze dienst wel een aantal belangrijke aandachtspunten:

  • Deze dienst wordt per installatie afgenomen. Extra installaties in submappen of op subdomeinen vallen dus buiten een domeinnaam wijziging voor de installatie op het hoofddomein.
  • Het in te stellen domein werkt momenteel als een alias of pointer van het domein dat je bij de algemene gegevens invult of is nog geheel niet in gebruik. Bij dat laatste kun je denken aan een Alles-in-1 domein of een domein die nog niet is geregistreerd.
  • Net als onze verhuisservice bieden we deze dienst alleen aan voor Joomla-, WordPress-, en HTML-websites.

E-mailaccount verhuizen

Met onze dienst voor het verhuizen van e-mailaccounts kun je e-mail van zowel externe als interne e-mailaccounts verhuizen. De gegevens die we hiervoor nodig hebben, zijn:

  • De algemene gegevens die voor iedere aanvraag gelden.
  • De algemene IMAP-instellingen.
  • De gegevens per e-mailaccount.

Dit zijn dezelfde velden als voor de e-mailaccounts als onderdeel van een verhuisservice. De uitleg die hierboven in dit blog bij de verhuisservice staat, is daarom ook van toepassing op dit aanvraagformulier.

Premium diensten aanvragen: e-mailaccounts doorgeven.

Sitedokter

Geen enkele website-eigenaar maakt dit graag mee, maar het kan helaas wel voorkomen: een geïnfecteerde website. Omdat infecties ook steeds complexer worden, kan het een flinke klus zijn om zelf een volledige opschoning uit te voeren. Zeker wanneer je daar weinig (of geheel geen) ervaring mee hebt. In dat geval kun je het opschonen en updaten overlaten aan onze Sitedokter.

Alleen voor WordPress
De Sitedokter kan alleen worden aangevraagd voor WordPress-websites.

Het aanvraagformulier voor de Sitedokter kent de volgende onderdelen:

  • De algemene gegevens die voor iedere dienst van toepassing zijn.
  • De inloggegevens voor WordPress.
  • De klachten die je ervaart.
Premium diensten aanvragen: informatie voor de Sitedokter.

Het gedeelte over de klachten zijn met name vrije invoervelden. Vaak kun je de hoofdklacht wel scharen onder een specifieke categorie (zoals ‘malware’), maar voor de andere drie velden is dat niet snel het geval. Iedere website is immers uniek. Jouw input hier geeft ons beter inzicht in wat er precies speelt en welke stappen er zelf al zijn genomen. We kunnen zo sneller inventariseren waar de belangrijkste aandachtspunten liggen voor specifiek deze website.

Sitedokters gaan per installatie
Infecties kunnen zich gauw verspreiden naar andere installaties binnen hetzelfde hostingpakket. Het opschonen moet secuur en met de hand gebeuren. Ook deze dienst wordt daarom afgenomen per installatie.

Hulp op afstand

Wanneer het ondanks onze uitgebreide handleidingen niet lukt om je FTP- of e-mailprogramma in te stellen, kunnen wij dit voor je doen via hulp op afstand. Specifiek voor deze dienst hebben we de volgende gegevens nodig:

  • De gebruikersnaam van het hostingpakket waar het domein staat ingesteld.
  • De hulp die je nodig hebt (bijvoorbeeld e-mailaccount of FTP-programma instellen).
  • Het type programma (dit veld komt naar voren zodra je het soort hulp hebt geselecteerd).
Premium diensten aanvragen: hulp op afstand.

Staat het programma dat jij wilt gaan gebruiken er niet tussen? We zijn dan niet (voldoende) bekend met de werking van dat programma. In dat geval zijn wij dus ook niet de juiste partij zijn om je hierbij te kunnen helpen.

Data herstellen

Onze Slim-, Plus-, en Pro-pakketten (en de nieuwe Resellerpakketten) hebben de beschikking over onze automatische herstelpunten via Antagonist Backups. Het kan echter voorkomen dat je de data van een domein wilt terugzetten naar een tijdstip dat langer is geleden dan je met jouw pakket terug kunt. Afhankelijk van naar welke datum en tijdstip je de data wil herstellen, kunnen wij je daar wellicht bij helpen. Dit zijn de dienstspecifieke gegevens die we hiervoor nodig hebben:

  • Het deb-nummer van het hostingpakket waar het domein staat ingesteld
  • De datum en het tijdstip van het gewenste herstelpunt.
  • De te herstellen onderdelen, bijvoorbeeld:
    • Website (de inhoud van de public_html-map).
    • Database(s).
    • E-mailaccount(s).
Premium diensten aanvragen: data herstellen.

Wanneer je aangeeft dat er ook een database hersteld moet worden, kun je daarna opgeven welke database(s) dit precies betreft. Datzelfde principe geldt voor de e-mailaccount(s).

Staat je gewenste dienst er niet tussen?

Hopelijk heb je zo een beeld gekregen van hoe premium diensten aanvragen werkt! Wil je een premium dienst laten uitvoeren waar geen formulier voor bestaat? Denk bijvoorbeeld aan een combinatie van een interne verhuizing en een domeinwijziging. Neem dan gerust contact met ons op. We kijken altijd graag wat we voor je kunnen betekenen.

P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!

Deel App Tweet Mail Deel

One thought on “Premium diensten aanvragen: hoe werkt dat precies?

  1. Johan Effing op zei:

    Jullie mogen me van alles vragen hoe de afgelopen 20 jaar zijn verlopen.
    In januari wordt ik 88 en de kans is dus groot dat ik er aan het eind van dit jaar mee stop.
    Mocht er toevallig iemand zijn de een mooie site over het weer van de laatste 100 jaar in Twente wil bouwen die mag contact met mij opnemen.

    Groetjes, Johan Effing

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.