We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Met een persoonlijke website online in de schijnwerpers!

Op veel vlakken heb je baat bij een persoonlijke website. Zo kun je er jezelf mee onderscheiden als je op zoek bent naar een baan of stageplek. Heb je een artistieke hobby of een creatief beroep, dan is het delen van je portfolio een logische motivatie. Ook als je iets verkoopt, helpt een website je 24/7 met het bereiken van potentiële klanten. Wat je reden ook is om online te gaan, met dit artikel help ik je graag op weg.

Met een persoonlijke website online in de schijnwerpers!

Verschillende opties voor een eigen website

Niet alleen bedrijven hebben tegenwoordig een eigen website. Steeds meer mensen delen online hun passie, willen een verhaal kwijt of vragen aandacht voor een specifiek onderwerp. De mogelijkheden zijn eindeloos. Alleen, waar begin je als je hier niet eerder wat mee hebt gedaan? Wil je graag je eigen website maken, dan kan dat op verschillende manieren.

  • WordPress gebruiken
    Je maakt je website met een CMS (Content Management System), zoals WordPress. Dit is verreweg de eenvoudigste manier.
  • Zelf schrijven
    Je schrijft je website zelf met behulp van talen zoals HTML, CSS, JavaScript en PHP. Daarvoor moet je wel enige computerkennis in huis hebben.
  • Laten maken
    Je laat je website maken door iemand anders. Merk wel op dat dit vaak extra kosten met zich meebrengt, tenzij je iemand kent.

Voor dit artikel gaan we uit van WordPress. Dit CMS wordt door onze klanten het meest gebruikt en met goede reden. Deze applicatie is gratis en zet je makkelijk naar eigen hand. Je hebt hiervoor de keuze uit een uitgebreide selectie aan templates en plugins. Zo maak je snel een persoonlijke website. Veel voordelen dus.

Nadenken over een goede domeinnaam

Voordat je aan de slag kunt, is het van belang om eerst een sterk domein te kiezen. Dat is het adres waarmee bezoekers naar jouw website navigeren. Bij voorkeur is een domein persoonlijk, uniek en gemakkelijk te onthouden. Ook de extensie is belangrijk. Wil je je voornamelijk richten op Nederlandse bezoekers, dan is de voorkeur natuurlijk een .NL-domein. Spreek je ook graag buitenlandse bezoekers aan, dan .COM de beste keuze – gevolgd door bijvoorbeeld .EU. Val je graag extra op, dan kun je ook een unieke extensie voor je domein overwegen. Bijvoorbeeld gebaseerd op je expertise, zoals .DEV als je iets met software-ontwikkeling doet.

Aan de slag met WordPress

Als je nog geen hosting hebt, dan maak je via antagonist.nl/wordpress een snelle start. Je kiest eerst je domeinnaam in combinatie met een pakket. Het installeren van WordPress regelen wij dan voor je. Heb je al wel hosting bij Antagonist, dan installeer je binnen DirectAdmin met behulp van Installatron WordPress eenvoudig zelf.

Thema kiezen

Ben je nog niet zo bekend met WordPress, dan raad ik je aan eerst even kennis te maken met de basis. Wanneer je dat onder de knie hebt, kun je vervolgens een geschikt thema uitzoeken. Let daarbij op de volgende punten.

Het eigenschapfilter gebruiken voor WordPress-thema's.
  • Filter op thema-eigenschappen
    Het liefst kies je een thema dat specifiek aansluit bij het onderwerp van je website. Daarbij kan het ‘Eigenschapfilter’ je helpen. Hiermee filter je thema’s op basis van categorieën en functies.
  • Het voordeel van een premium thema
    Achteraf is goedkoop vaak duurkoop. Met een betaald thema mag je kwaliteit verwachten. Deze thema’s bieden vaak meer functionaliteiten en uitgebreidere ondersteuning.
  • Kies een thema wat geschikt is voor alle beeldschermformaten
    Voor de gebruiksvriendelijkheid is het belangrijk dat je website schaalt met het type apparaat waarop deze wordt bezocht. Vaak staat er al expliciet vermeld in de themabeschrijving of een thema responsive is. Voordat je een thema activeert, kun je ook een live voorbeeld bekijken. Zo kun je controleren hoe het oogt op verschillende apparaten.
  • Controleer of er genoeg documentatie beschikbaar is
    Zijn er genoeg handleidingen beschikbaar of een forum waar je terecht kunt met vragen over het gekozen thema? Merk op dat voor veel gratis thema’s ondersteuning vaak ontbreekt. Overweeg daarom eventueel een thema wat commercieel ondersteund wordt.
  • Bekijk het aantal downloads
    Wordt het thema vaak gebruikt, dan is dat meestal een goede indicatie van een degelijk thema. Dit wordt weergegeven via de website van WordPress en is aangeduid met ‘Active Installations’. 
  • Een goede waardering is belangrijk
    Neem even de tijd om reviews van andere gebruikers te lezen. Het loont om te weten waarom een thema wel of niet goed wordt beoordeeld.

Drag-and-drop met Elementor

Heb je liever meer controle over het design, dan is Elementor een uitstekende optie. Dit is een gratis drag-and-drop-editor, waarmee je eenvoudig volledige WordPress-websites kunt maken. Elementor biedt talloze ontwerpopties en tientallen vooraf gebouwde widgets. Zo bouw je zonder al te veel moeite en kennis een website. Eventueel kun je het thema Hello Elementor gebruiken als basis om mee te beginnen.

Wat plaats je op je website?

Misschien heb je al nagedacht over de inhoud van je website. Zo niet, dan wordt dit het moment. Je hebt doorgaans maar een paar seconden om bezoekers te overtuigen en te voorkomen dat deze direct afhaken. Sta daarom goed stil bij hoe de bezoeker je website ervaart en probeer daarbij de doelgroep in je achterhoofd te houden. 

Maak op de homepagina het doel van je website duidelijk en geef een voorproefje van de content. Wie ben jij en wat heb je te bieden? Een gepaste omslagfoto in combinatie met een korte introductie is vaak een goed begin. Houd het kort, krachtig en overzichtelijk. Verveel de bezoeker niet met eindeloze lappen tekst, maar geef enkel relevante informatie. Op een aparte pagina kun je altijd nog specifieke onderwerpen uitgebreider toelichten.

Een aantal voorbeelden

De inhoud en stijl van een website verschilt natuurlijk enorm per onderwerp. Daarom een paar concrete voorbeelden ter inspiratie.

1. Laura Sheridan

Laura Sheridan is een fotograaf uit Antwerpen. Op haar website vertoont een overzichtelijk rasterstructuur een samengestelde selectie van haar unieke werk. Door het minimalistische design staan de foto’s centraal. Duidelijke categorieën dragen bij aan een aangename gebruikerservaring. Allemaal uitstekende keuzes voor een online portfolio.

De website van Laura Sheridan.

2. Future Islands

Future Islands is een Amerikaanse synth-pop band uit Baltimore, Maryland. Hier is gekozen voor een simpel ontwerp. Daarbij speelt voornamelijk typografie een prominente rol om je aandacht te trekken. Door de afwezigheid van een scrollbar is alle informatie in één oogopslag duidelijk.

De website van Future Islands.

3. Alma Katsu

Alma Katsu is een Amerikaanse schrijfster van fictie voor volwassenen. Ze maakt slim gebruik van een compacte en duidelijke website-navigatie. Haar meest recente werk staat op de homepagina in de schijnwerpers. Met strategische call to actions spoort ze de bezoeker aan tot het verrichten van een specifieke handeling, zoals het kopen van haar laatste boek.

De website van Alma Katsu.

4. Kamui Cosplay

Voor dit creatieve duo uit Duitsland is social media van groot belang. Social media buttons maken daarom bovenaan de pagina onderdeel uit van de header. De positie van de header is fixed, waardoor dit element altijd op dezelfde plaats blijft staan. Zelfs als er wordt gescrold. De buttons en navigatie zijn daardoor ten allen tijde zichtbaar. Om recente updates te delen en producten aan te bieden, worden er op de homepagina ook verschillende elementen op slimme wijze gecombineerd.

De website van Kamui Cosplay.

Om verder rekening mee te houden

De bovenstaande voorbeelden laten zien hoe je op verschillende manieren je kunt onderscheiden. Een paar terugkerende elementen en extra tips licht ik hieronder nog verder toe.

  • De indeling
    Je wilt met je website geen ongeorganiseerde indruk wekken. Plaats daarom niet lukraak content, maar denk goed na over de indeling. Deze 12 tips kunnen je daarbij helpen.
  • Optimalisatie
    Lange wachttijden veroorzaken veel frustratie. Zorg daarom dat je website snel laadt door deze goed te optimaliseren. Sta ook goed stil bij welke plugins je gebruikt en stel caching in.
  • Duidelijke navigatie
    De gewenste informatie is bij alle voorbeelden binnen een of twee klikken bereikt. Houd je navigatiemenu daarom bij voorkeur duidelijk en beknopt. Maak gebruik van een logische categorisatie, waarbij je rekening houdt met de onderliggende structuur van je website.
  • Portfolio
    Kies voor kwaliteit boven kwantiteit. Plaats een afwisselende selectie van je beste werk op de homepagina en highlight de rest door middel van categoriën. Kies een websitethema dat je werk niet overschaduwt. Je portfolio moet immers centraal staan.
  • Call to action
    Met een zichtbare call to action spoor je je bezoekers aan tot het uitvoeren van een specifieke handeling. Het is een belangrijk element dat bijdraagt aan een hogere conversie. Vaak is het een opvallende knop gepaard met een korte zin of belofte.

En een blog?

Regelmatig een nieuw blog schrijven kost energie en toewijding. Het kan echter een waardevolle aanvulling zijn voor je website. Zeker wanneer je het ontwerp en de inhoud eenmaal hebt staan. Blogs helpen je met het opbouwen van een band met je publiek. Zo gebruikt Kamui Cosplay hun blog om handige tips te delen, nieuwe producten aan te kondigen en stap-voor-stapinstructies te geven voor hun builds. Op lange termijn kan een blog zelfs meer bezoekers opleveren. Elk blog wordt namelijk als een aparte pagina gezien en gerankt. Daardoor heb je meer kans om via zoekmachines gevonden te worden.

Succes met je website maken!

Zoals je ziet, kun je op verschillende manieren jezelf online op een unieke wijze presenteren. Hopelijk heeft dit artikel je dan ook geïnspireerd om aan de slag te gaan met je eigen persoonlijke website. Misschien heb je zelf nog goede tips. Deel ze gerust via de reacties. In elk geval veel succes gewenst – hoe je ook besluit te beginnen!

P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!

Deel dit blog
Jorien van der Meulen
Jorien van der Meulen

Jorien werkt op de afdeling Support. Met een passie voor techniek en haar jarenlange ervaring op het gebied van serviceverlening, helpt ze je graag bij al je vragen over webhosting!

Artikelen: 4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100