In februari introduceerden we SSH-toegang voor onze hostingpakketten. Vandaag komt er opnieuw een gave feature bij! Zo kun je vanaf nu alle data op je webhosting met slechts een paar klikken snel herstellen. Ook als je zelf geen backup hebt gemaakt. Een 1-april-grap? Nee hoor, gewoon keiharde zekerheid!
Uiteraard maakten we altijd al diverse backups van onze servers. En nu ook specifiek van ieder Slim-, Plus- en Pro-pakket. Deze functionaliteit is vandaag toegevoegd aan de pakketten. Jij als eindgebruiker hebt dus de beschikking over een aantal backups die wij periodiek maken van jouw pakket. Je bent dus niet langer afhankelijk van alleen je eigen backups. Zo blijven we alles uit de kast halen voor de best mogelijke dienstverlening!
World Backup Day
Gisteren was het World Backup Day. Dit is in het leven geroepen om aandacht te schenken aan hoe belangrijk backups zijn. Zodoende hebben we keihard gewerkt om vandaag onze nieuwe backup-functie te introduceren. Hiermee helpen we je een beetje op weg om te voldoen aan de eed die je kunt afleggen op de website van World Backup Day:
“Ik zweer plechtig dat ik op 31 maart een backup zal maken van al mijn belangrijke documenten en kostbare herinneringen.”
Hoe werkt deze nieuwe backup-functie?
Zoals gezegd, maken we al geruime tijd van alle servers herstelpunten voor onszelf. Zo kunnen we gemakkelijk terug in de tijd om data of configuraties te herstellen. De laatste maanden hebben we keihard gewerkt om dit ook voor jou beschikbaar te maken. Zo kun je vanaf nu dus makkelijk zelf data herstellen, ook als je geen eigengemaakte backups voorhanden hebt.
Nieuwsgierig naar hoe dit werkt? Bekijk het handige stappenplan om snel en eenvoudig een backup terug te zetten. Graag licht ik het ook hier kort toe:
- Log in op DirectAdmin.
- Klik op ‘Antagonist Backups’, te vinden onder ‘Advanced Features’.
- Selecteer de backup en de data die je wilt herstellen. Vink aan dat je het zeker weet en klik op ‘Herstel’. Dat is het, je gegevens worden hersteld!
Er zijn verschillende herstelopties mogelijk, zoals je op de afbeelding hierboven kunt zien. Wat doen deze opties exact?
Het herstellen van een backup kan leiden tot het verlies van bestanden, e-mail of gegevens in databases. Je keert immers terug naar een eerdere situatie. Zodoende gaan bestanden of wijzigingen die na dit herstelpunt gemaakt zijn, verloren.
Kies de datum van de backup
Hier kun je terugvinden welke herstelpunten er beschikbaar zijn voor jouw pakket. Het is per pakket afhankelijk van hoever je terug kunt. Bij Slim kun je tot één dag terug, bij Plus tot twee en bij Pro tot drie dagen.
Te herstellen websites
Hier kun je de domeinen aanvinken waarvan je graag de data wilt terugzetten. Op een Slim-pakket zal hier altijd maar één domein aanwezig zijn. Op Plus en Pro kunnen dat er meer zijn, daar mag je immers meerdere websites op hosten. Door een vinkje achter het domein te zetten, geef je aan dat alle bestanden die op het tijdstip van het herstelpunt in de /public_html/-map stonden, moeten worden teruggezet.
Te herstellen mailboxes
Als je ook e-mailaccounts wilt herstellen, dan kun je hier aangeven welke e-mailaccounts je graag wilt herstellen. Wil je enkel website-bestanden of een database terugzetten, dan hoef je hier dus niets aan te vinken. Verder, indien er geen e-mailaccounts zijn aangemaakt op je pakket, dan zal je hier de melding ‘Geen mailboxes gevonden’ te zien krijgen.
Te herstellen databases
Hier kun je aangeven welke databases je wilt herstellen. Mocht je meerdere databases op je pakket hebben staan en je wilt er één herstellen, dan hoef je ze dus niet allemaal te herstellen.
Het mooie van deze opties is dat je selectief kunt zijn in wat je graag terug wilt zetten. Wil je enkel website-bestanden terugzetten maar geen database of e-mail, dan zet je enkel een vinkje bij het domein. Wil je enkel een database terugzetten en voor de rest niets? Geen probleem, je zet dan een vinkje bij de database maar niet bij het domein of bij de e-mailaccounts. Zo blijft data die niet herstelt hoeven te worden behouden en intact.
Samenvatting over backups
Vanaf vandaag kun je eenvoudig door ons gemaakte backups terugplaatsen op je webhostingpakket. Om het gemakkelijk te maken hoe het voor verschillende pakketten werkt, vind je hieronder een overzicht terug.
Slim, Plus en Pro
Alle Slim-, Plus- en Pro-pakketten zijn uitgebreid met deze handige feature. De retentie is per pakket als volgt:
- Slim: 1 dag
- Over de laatste 24 uur, iedere 4 uur
- Plus: 2 dagen
- Over de laatste 24 uur, iedere 2 uur
- 24 uur tot 48 uur, iedere 12 uur
- Pro: 3 dagen
- Over de laatste 24 uur, ieder uur
- 24 uur tot 48 uur, iedere 12 uur
- 48 uur tot 72 uur, iedere 24 uur
Is er iets misgegaan binnen je website en je wilt graag een recente situatie terugzetten? Dat kan! Bekijk de handleiding en zet eenvoudig je data terug.
Basic, Unlimited en Premium
Voor deze pakketten verandert er niets. Het is en blijft uiteraard mogelijk om handmatig backups van je pakket te maken via de optie ‘Create/Restore Backups’ in DirectAdmin. Staat je applicatie in Installatron? Je kunt er dan automatische backups voor instellen.
Mocht je zowel via DirectAdmin als Installatron geen backup hebben gemaakt en er is iets misgegaan, dan kun je een beroep op onze premium diensten overwegen. Wij zoeken dan in onze eigen backups naar een herstelpunt voor jouw data en configuraties. De kosten voor het gebruik ervan bedragen € 49,99 excl. btw per herstel.
Resellers
Voor Resellerpakketten geldt hetzelfde als bij Basic, Unlimited en Premium. Het verschil is echter dat je als reseller ook automatische backups van gebruikers kunt maken. Als reseller kun je dit instellen bij ‘Reseller Level’ > ‘Manage User Backups’, te vinden onder de categorie ‘Reseller Tools’.
Tot slot
We hopen dat je zo een indruk hebt gekregen van hoe enorm handig dit kan zijn, wanneer er iets is misgegaan. Daarnaast hopen we dat het je meer inzicht geeft in de backup-mogelijkheden van de verschillende pakketten. Wil je ook graag een afgeschermd webhostingpakket dat eigen gegarandeerde resources krijgt, SSH-toegang heeft en automatisch backups maakt?
Heb je een Basic-, Unlimited- of Premium-pakket en ben je benieuwd naar de upgrade-mogelijkheden? De eenmalige 20% upgrade-korting maakt dit interessant. Stuur hierover gerust een e-mail naar support@antagonist.nl. We kijken dan graag samen naar wat voor jou de beste oplossing is.
P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!