We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

3 lessen in online marketing succes. Voordelen, doelstellingen en budgetten…

Enkele weken geleden besprak mijn collega Taco hoe je dankzij personas en prototypen een effectieve online omgeving ontwikkelt. Het echte avontuur begint pas, nadat alles is ontworpen en gebouwd. Je website of applicatie gaat live en komt in contact met echte gebruikers. De markt bepaalt uiteindelijk je succes, spannend dus!

Maar mensen komen nooit vanzelf naar je website. Als webprofessional zie ik bij nieuwe webprojecten, dat in zeker 70% van de gevallen 100% van het budget wordt geïnvesteerd in het grafisch ontwerp en de bouw. Zichtbaarheid is van latere zorg. In gunstige gevallen staat er in het communicatieplan een paar regels over SEO en social media. Daar vind je ook een hockeystick-prognose over het aantal bezoekers, verkopen of contactaanvragen. In minder gunstige gevallen is er helemaal geen communicatie- of marketingplan. Er wordt dan niet nagedacht over het krijgen van online zichtbaarheid. Resultaat: doodse stilte na de lancering van de website en geen rendement.

De komende drie weken ga ik in drie artikelen uitleggen hoe je een online marketingstrategie opzet en belangrijker nog: uitvoert. Wees niet bang: je gaat geen lang plan vooraf schrijven. Een simpel communicatie- of marketingplan is nuttig, maar de kern van online succes ligt in veel uitproberen en snel leren. Wel zal je wat eenvoudige berekeningen moeten maken om te kijken of je succes online haalbaar is.

Vandaag kijken we hoe je de basis legt voor je online marketingstrategie. De uitvoering van je strategie behandel ik volgende week. Deze uitvoering deel ik op naar een combinatie van vier online kanalen:

  • AdWords & SEO
  • Social & content

In het laatste artikel geef ik aandacht aan het meten en sturen van je online resultaat met Google Analytics.

Les 1: Basis online marketingstrategie: voordelen en doelstellingen…

“Zorg dat je niet bij de 70% webprojecten hoort die online marketing niet plant en budgeteert.”

Als het goed is heb je personas gemaakt voor je webproject. Daarvoor heb je goed nagedacht voor welke mensen je jouw website hebt opgezet. Deze mensen naar je website krijgen, plus ze overtuigen tot een actie, is dé weg naar succes en positief rendement. Hieronder leg ik in drie stappen uit hoe je hiervoor de basis legt.

1. Maak heldere voordelen van wat je aanbiedt
Hoe krijg je de juiste mensen naar je website? Centraal in je online strategie staat het helder en consequent communiceren van de voordelen van je dienst, product of organisatie.

Ik zie vaak dat mensen moeite hebben om van functies naar voordelen te redeneren. Ze weten vaak heel goed wat ze doen en ook hoe ze het doen. Maar helder uitleggen waarom ze het doen en wat dit voor de klant oplevert blijft lastig.

Hieronder een nuttige oefening om je eigen voordelen te bouwen:
1) wat doet je product of dienst (“features” = functies/specificaties)

Tussenstappen:
2a) Welke problemen lost het product of de dienst op?
2b) Hoe lost het product of de dienst deze problemen op?
2c) Welk resultaat heeft een klant, nadat het probleem is opgelost?

3) Combineer je antwoorden van de tussenstappen 2 tot een klantgerichte propositie:
Product of dienst laat u … zodat u …
Het tweede deel, het nut voor je klant, is het voordeel!

Let op, er zijn een paar brede categorieën voordelen:
– functioneel (je kan iets nieuws doen wat je daarvoor niet kon)
– besparend / groeiend (tijd / geld of energie)
– emotioneel (beter uitzien, ergens bijhoren, veiliger, gadget-factor etc.)

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: ontwikkel sterke voordelen!

2. Maak doelstellingen en een budgetindicatie
Richt je niet teveel op prognoses over marktaandeel en andere indicatoren, die je veel ziet in businessplannen en vooral offline belangrijk zijn. Deze prognoses zullen nooit nauwkeurig genoeg zijn om daadwerkelijk je online resultaat te voorspellen.

Begin bescheiden. Maak een kort haalbaarheidsrekensommetje van je online businessmodel. Stel je deze vraag: “Hoeveel klanten moet ik maandelijks in totaal hebben om winstgevend te zijn? Welk percentage wil ik daarvan online binnenhalen?” Dit aantal wordt je hoofddoelstelling!

Heb je geen commercieel project: vertaal deze vragen naar andere organisatorische doelstellingen zoals ingeschreven leden, getekende enquêtes, enzovoort.

Nu moet je wat eenvoudige berekeningen maken. Je gaat bepalen wat voor budget je ongeveer nodig hebt om succesvol te zijn. Super nuttig!

Je krijgt te maken met een belangrijk begrip in de online marketing: conversie. Dit is het aandeel gewenste acties, dat mensen die op je website uitkomen uitvoeren, ten opzichte van het totaal aantal mensen dat langs is geweest. Meestal wordt het uitgedrukt als een percentage.

Voorbeeld: van de 100 mensen die op je website langskomen doen er 3 een aankoop. Je conversiepercentage is dan: 3 / 100 (*100%) = 3%.

Pak nu je hoofddoelstelling en reken terug. Stel je hebt een regionaal bedrijf dat bedrijfsauto’s ‘pimpt’ met bedrijfsreclame. Je gaat je klanten alleen online werven. Je verwacht dat je ongeveer 24 auto’s per maand moet beplakken om comfortabel te kunnen groeien. Je krijgt dan een dergelijke berekening:

Je krijgt aanvragen via je website. Van die aanvragen converteert 40% naar een klant. Bij 60 aanvragen is je doelstelling behaald!

Nu kan je terugrekenen naar hoeveel bezoekers je ongeveer moet trekken om die 60 aanvragen binnen te halen. Gebruikelijke conversiepercentages naar aanvragen, aankopen of aanmeldingen op een website liggen doorgaans op 1% tot 5%. Deel het aantal aanvragen met deze mogelijke conversiepercentages en je krijgt een indicatie hoeveel bezoekers je naar je website moet trekken.

Maak nu een schatting aan wat voor budget je moet denken om deze bezoekers te realiseren. Kosten per bezoeker verschillen per kanaal (volgende week meer daarover). In de meeste branches moet je rekenen op ergens tussen de €0,50 en €3,- per bezoeker.

Top! Je hebt nu een realistische budgetindicatie voor je online marketing. Bedenk wel dat dit slechts de kosten zijn om de mensen naar je website te halen. Iemand moet de marketingcampagnes opzetten en zorgen dat alles goed blijft werken. Je eigen tijd is niet gratis, maar een online marketingbureau ook niet… Houd er rekening mee dat naast de kosten voor de bezoekers, het opzetten en onderhouden van een goede online marketingcampagne enkele honderden euro’s per maand kost als je het uitbesteed.

Het is belangrijk om een gevoel te krijgen wat voor invloed conversie en kosten per bezoeker hebben op je online succes. Download een eigen kopie van bovenstaande spreadsheet en speel met de getallen (en breid naar hartelust uit)!

3. Maak een Excel met daadwerkelijke kosten, conversie cijfers en resultaten
Je hebt voor je website een aantal gewenste acties vastgesteld die een bezoeker kan uitvoeren. In het voorbeeld hierboven zijn het aanvragen. Vaak kunnen mensen meerdere dingen doen op je website. Kijk hiervoor o.a. terug naar de personas.

Zet alle gewenste acties samen met wat kern meetwaarden zoals het aantal bezoekers in een spreadsheet en werk deze wekelijks of maandelijks bij. Zo bereken je daadwerkelijke resultaten. Leg deze naast je doelstellingen. Je kan nu met vertrouwen de vraag beantwoorden of je goed (genoeg) bezig bent, en zo niet, hoe lang de weg naar succes nog is.

Hiernaast een voorbeeld van een website die weekendjes weg verkoopt. De meetwaarden zullen uiteraard anders zijn bij jouw project. Maar het gaat erom dat je structureel je resultaten vergelijkt me je doelstellingen. Houd ook de conversiecijfers plus -kosten in de gaten.

Online marketeers of mensen met wat analyticservaring zullen zeggen: “Moet je dit niet bijhouden in een analytics dashboard?” Als je alle gegevens geautomatiseerd op één plek krijgt wel. Maar vaak zijn er gegevens nodig die niet online beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld het aantal klanten dat aan een balie verschijnt. Ontwikkel geen obsessie voor analytics of automatische dashboards. Een simpele spreadsheet werkt sneller in 90% van de gevallen. Zeker de eerste paar maanden.

Zet je voordelen in de markt

Je hebt nu sterke voordelen bepaald van wat je aanbiedt. Je hebt doelstellingen, een budget indicatie en een manier om daadwerkelijke resultaten bij te houden. Gefeliciteerd, je bent nu al beter voorbereid voor online succes dan 70% van je mede MKB- en ZPP’ers!

Dit was de voorbereiding. Volgende week gaan we aan de slag door je voordelen los te laten op de online markt! Tot die tijd: geef in de comments hieronder aan voor welke uitdagingen jij nog meer staat bij het opstellen van een online marketingstrategie. Vragen en opmerkingen beantwoord ik met plezier.

Mieszko Czyzyk

Mede-eigenaar van webbureau GoalGorilla, eindverantwoordelijk voor Marketing & Optimalisatie. Midden jaren ’90, in de begin dagen van moderne zoekmachines, runde ik mijn eerste online projecten. Google betaalde mij destijds voor het zoekverkeer dat via mijn site zoekopdrachten op Google uitvoerde.

Inmiddels is GoalGorilla een AdWords Certified Partner en houd ik me bij GoalGorilla bezig met analytics, zoekmachine-advertenties en klanten begeleiden bij hun online strategie. Samen met onze klanten online kansen spotten en benutten vind ik geweldig.

Deel dit blog
Mieszko Czyzyk
Mieszko Czyzyk

Mieszko is mede-eigenaar van webbureau GoalGorilla en eindverantwoordelijk voor Marketing & Optimalisatie. Mieszko houdt zich bezig met analytics, zoekmachine-advertenties en begeleidt klanten bij hun online strategie. Online kansen spotten en benutten vind hij geweldig.

Artikelen: 4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100