Vorige week besprak ik hoe je de basis legt voor je online marketing strategie. Je hebt de voordelen bepaald van wat je aanbiedt, je hebt doelstellingen, een budget indicatie en een spreadsheet om de resultaten bij te houden.
Hiermee ben je al beter voorbereid dan dan 70% van je mede MKB- en ZPP’ers. Heel goed! Deze week ga ik uitleggen hoe je, je strategie uitvoert. We gaan jouw producten of diensten, gecombineerd met je voordelen, los laten op de online markt! We doen dat via vier online kanalen:
- AdWords (zoekmachine advertenties) & SEO (zoekmachine optimalisatie)
- Social (media) & content
Deze week behandelen we AdWords en SEO. Volgende week kijken we naar social media en contentstrategie (les 2.2). Je zult later in het artikel zien, waarom ik juist deze kanalen met elkaar combineer.
Les 2: Uitvoering online marketingstrategie: zet je voordelen in de markt…
“Kanalen uitproberen, falen en snel leren is de kern van online succes.”
Om een business te starten had je vroeger een enorme berg geld nodig. Je moest grondstoffen inkopen, fabrieken bouwen, werknemers inhuren, noem maar op! De tijd voordat je iets op de markt kon zetten was lang. Daarom moest je veel plannen. Marketingboodschappen gingen tientallen jaren mee. De risico’s waren groot: als alles mis ging dan was de kapitaalvernietiging enorm.
Internet heeft dat allemaal verandert. Met een juiste aanpak kan je met een bescheiden geldbedrag, veel inzet en 1 tot 3 jaar werk een solide bedrijf bouwen. Winstgevende marketingcampagnes opzetten kan (bijna) vanaf dag één.
In plaats van een ramp is falen onderdeel van de aanpak! De weg naar online succes ziet er, kort samengevat, als volgt uit:
- Uitproberen: je lanceert een product/dienst + voordeel combinatie op de online markt.
- Falen: je meet wat aanslaat en wat niet.
Wat trekt bezoekers naar je website die converteren? - Leren: herhaal 1 en 2. Je begrijpt steeds beter wat je doelgroep wil.
Dit stappenplan herhaal je elke paar weken. Zo bouw je vanaf het begin af aan effectieve marketingcampagnes. De campagnes leveren je meteen klanten of dragen anderszijds bij aan je doelstellingen!
Het ene online kanaal is geschikter dan het andere kanaal voor dit stappenplan. Hieronder leg ik uit waarom en hoe je er je voordeel mee doet.
Begin met Google AdWords
Zoekmachine advertenties in Google AdWords zijn het beste kanaal om binnen enkele uren (!) je eerste producten en voordelen in de markt te zetten.
Ik ga er vanuit dat je de basiskennis over AdWords reeds hebt. Met andere woorden: ik ga hier niet precies uitleggen hoe je campagne-instellingen bepaalt en de AdWords hulpprogramma’s gebruikt. Dat is te gedetailleerd en anderen, inclusief Google, hebben dat al uitstekend gedaan.
Wat ik wel ga doen is uitleggen hoe je de ‘uitproberen, falen, leren-strategie’ in AdWords toepast.
Als je meer hulp nodig hebt bij het gebruik van AdWords; onderaan deze paragraaf geef ik een aantal links waar je meer informatie vindt over het leren werken met AdWords. Je hebt het waarschijnlijk al erg druk en je tijd is niet gratis. Je vindt daarom ook een link naar gecertificeerde AdWords partijen waaraan je werkzaamheden kan uitbesteden.
Laten we beginnen!
a) Maak een search netwerk-campagne gericht op je target regio. Dit kan heel Nederland zijn, maar mogelijk ook kleiner. Start met een bescheiden budget: niet meer dan enkele honderden euro’s per maand.
b) Gebruik de zoekwoord-tools die Google je biedt om de zoekwoorden te vinden, die passen bij je producten en diensten. Start met 3 of 4 advertentiegroepen.
Verplaats jezelf bij het zoeken naar zoekwoorden in je doelgroep. Niet iedereen weet meteen welke oplossing hij zoekt. Er wordt veel gezocht naar problemen, het is aan jou om dan oplossingen in de vorm van producten of diensten te introduceren.
c) Maak per advertentiegroep twee advertentieteksten waarin je de voordelen uitprobeert. Meet na een ongeveer twee weken, welke advertentie het beste presteert. Ga na welke advertentie de hoogste CTR% heeft (welke krijgt de meeste kliks) en zo mogelijk bij welke advertentie de bezoekers het beste converteren. Zet de advertentie met de voordelen die hebben gefaald uit!
Maak nieuwe advertentieteksten met nieuwe voordeelcombinaties.
d) Leer wat aanslaat bij je doelgroep. Verwerk deze voordelen op je website.
e) Breid je campagne langzaam uit naar nieuwe advertentiegroepen en hogere budgetten.
Voorbeeld: je hebt een magische benzinetoevoeging uitgevonden. De naam is Brandstof Magic™ (als slimme marketeer communiceer je de naam altijd met een trademark erbij).
Je zoekwoorden richten zich op brandstof besparen, benzineverbruik verminderen enzovoort. Je probeert deze twee advertenties in een advertentiegroep:
Zelfde product, maar een combinatie van twee totaal verschillende voordelen! Binnen enkele weken leer je dat 18% minder CO2-uitstoot in combinatie met 15 min. werkzaam het meest effectief is om mensen naar je website te krijgen – en om Brandstof Magic™ aan te schaffen. Nog nooit was het afstemmen van je aanbod op de vraag zo snel en makkelijk!
Let op: slimme marketeers zullen zeggen dat beide boodschappen succesvol kunnen zijn, maar op verschillende mensen, die zoeken met verschillende zoekwoorden. Dat is zeer waarschijnlijk. Gelukkig heeft een website meerdere pagina’s. We zoeken hier geen gemene deler! Zoek de optimale match per advertentiegroep en verwijs de mensen daarna naar de juiste (sub)pagina.
Vervolg met SEO
Dankzij slim adverteren met AdWords heb je nu een goede indruk welke voordelen je doelgroep belangrijk vindt. Nu is het tijd om je daarop te richten met zoekmachine-optimalisatie ofwel SEO. Dit zijn de niet betaalde zoekresultaten in Google, die je doorgaans onder de advertenties vindt. In het geval van lange zoekopdrachten of minder commerciele zoekopdrachten zijn de niet betaalde zoekresultaten ook wel eens helemaal bovenaan te vinden!
Het grote voordeel van SEO is dat de resultaten duurzaam zijn. Eenmaal opgebouwd blijven er mensen naar je website komen. Het nadeel is dat het maanden duurt voordat je domein voldoende kracht heeft om goede, niet betaalde resultaten te behalen.
SEO-kracht bouw je op door inkomende links te krijgen naar je website. Dit zijn links vanaf andere websites naar jouw website.
Google ziet inkomende links (ook wel backlinks genoemd) als de belangrijkste meetwaarde voor de kwaliteit van je website. Dit is terecht, Google is niet dom. Het krijgen van (goede) links naar je website is niet makkelijk. Online marketeers noemen dit linkbuilding. Meer daarover lees je volgende week in de social media en contentstrategie. Vandaag beperken we ons tot het vinden van de eenvoudige link-kansen op startpagina’s en dergelijke.
Dit is ook de reden dat je start met de markt te verkennen met AdWords. Nadat je hebt bepaald wat werkt en wat niet, kies je meteen de juiste richting in SEO.
Dan nu SEO in de praktijk
a) Mocht je het nog niet hebben, maak voor elk van je succesvolle AdWords advertentiegroepen een aparte webpagina aan. Gebruik je homepage voor een globaal overzicht voor directe bezoekers. Als je aanbod erg specifiek is, kan je de homepage ook gebruiken voor de belangrijkste advertentiegroep.
Deze pagina’s worden nu ook je SEO landingspagina’s!
b) Doe een technische SEO-scan van je website bij Lipperhey. Als er grote technische gebreken zijn in de zoekmachine-vriendelijkheid, ga aan de slag om ze te repareren of geef het rapport aan je webbouwer met de opdracht om het in orde te maken.
Je website technisch zoekmachine-vriendelijk maken is tegenwoordig geen grote uitdaging meer. Houd dit al tijdens de bouw in de gaten. Corrigeren is vaak iets lastiger dan meteen een goede basis leggen.
c) Neem een abonnement op SEOMoz.org, lees alle artikelen die je daar kunt vinden 🙂
d) Voer 3 belangrijkste online concurrenten in op SEOMoz en ongeveer 20 zoekwoorden, waarop je wilt scoren. Je ziet als snel hoe je ervoor staat ten opzichte van je naaste tegenstanders.
e) Gebruik Open Site Explorer om de links die je concurrenten hebben te ontdekken. Hier zullen veel ‘niet-unieke’ link kansen zitten van startpagina’s, brancheverenigingen, KvK-pagina’s etc.
d) De belangrijkste stap: kopieer alle ‘niet-unieke’ link kansen van je concurrentie! Dit is saai monnikenwerk: steeds mailtjes sturen met een link aanvraag. Toch moet het gebeuren.
Denk in deze fase ook aan het inrichten van je LinkedIn, Facebook en Twitter pagina’s. Zelfs al doe je er nu nog niks mee, houd ze geclaimed en leg een paar simpele linkjes naar je domein.
Wacht ongeveer een maand en zie hoe je natuurlijke, niet-betaalde zoekmachine resultaten stijgen! Vergeet niet ondertussen te blijven werken aan je AdWords-campagnes. Daar komen op dit moment nog het grootste gedeelte van de mensen op je website vandaan.
Vergeet ook zeker niet je doelstellingen en resultaat overzichten uit les 1. Kan je al iets zeggen hoe goed je bezig bent ten opzichte van je targets? Als het goed is wel. Waarschijnlijk is dit een goed moment om je doelstellingen verder aan te scherpen en te checken of ze realistisch zijn.
Lees verder over AdWords en SEO op:
- geavanceerd AdWords-beheer (papier via Amazon.co.uk).
- Studeer bij Google voor je AdWords-examen (web)
- Bekijk video’s van Google over online marketing (web)
- Vind een gecertificeerde AdWords-partner in jouw buurt (uitbesteden)
Versterk je online aanwezigheid met social media en content
Je hebt ijzersterke voordelen ontwikkelt en zet ze in de markt via AdWords en SEO. Steeds meer mensen weten je te vinden. Als je terug kijkt naar je doelstellingen uit les 1, dan beginnen de daadwerkelijke resultaten er aardig op te lijken!
Dit was les 2.1. Volgende week gaan we aan de slag met je online aanwezigheid te versterken via social media en content. Tot die tijd: geef in de comments hieronder aan, voor welke uitdagingen jij nog meer staat bij het werken met AdWords en SEO. Vragen en opmerkingen beantwoord ik met plezier.