We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

3 praktische lessen in succesvolle online marketing. Les 2.2: social media & content…

Vorige week besprak ik hoe je praktisch aan de slag gaat met je online marketing. Je hebt geleerd hoe je vanaf dag één winstgevende marketingcampagnes opzet. De weg naar online succes bestaat kort samengevat uit:

  1. Uitproberen: je lanceert een product/dienst + voordeelcombinatie op de online markt.
  2. Falen: je meet wat aanslaat en wat niet.
    Wat trekt bezoekers naar je website die converteren?
  3. Leren: herhaal 1 en 2. Je begrijpt steeds beter wat je doelgroep wil.

Je hebt gezien hoe voor dit stappenplan, vooral de combinatie tussen zoekmachine-advertenties (AdWords) op korte termijn en zoekmachine-optimalisatie (SEO) op lange termijn geschikt is.

Deze week maken we je online marketingstrategie compleet door te kijken naar een praktische aanpak voor social media en content (les 2.2). Net als vorige week zal je later in het artikel zien, waarom ik juist deze kanalen met elkaar combineer.

Les 2.2: Uitvoering online marketingstrategie: verspreid een authentiek verhaal…

“Je hebt een eigen verhaal nodig. Aandacht kopen is op de lange termijn niet duurzaam.”

Online marketing is erg toegankelijk. Je hebt geen bergen geld en veel tijd nodig om te starten en succesvol te zijn. Dit geeft je als starter of MKB’er enorme voordelen: je kan het op gelijke voet opnemen tegen de grote jongens. Maar deze lage drempel heeft ook een belangrijk nadeel: wat toegankelijk is voor jou onderneming, is ook voor anderen even toegankelijk. Het resultaat: de meeste branches zijn online verzadigd met AdWords-advertenties en onbetaalde resultaten die allemaal om de aandacht van de internetter vragen.

Mijn visie is dat individuen, bedrijven en organisaties die op de lange termijn online succes nastreven, om die reden een stap verder moeten gaan. Ze moeten een authentiek verhaal ontwikkelen en met hoogwaardige content en dat via de sociale media verspreiden.

Maar wat is een authentiek verhaal? Een TED talk die in marketingkringen al een tijdje erg populair is, is die van Simon Sinek. In zijn ‘Golden Circle’-theorie legt hij uit, hoe de meest succesvolle bedrijven en leiders niet verkopen wat of hoe ze iets doen, maar waarom.

Succesvolle online marketing: Ted Talks

De meest succesvolle bedrijven en individuen verkopen een authentiek verhaal. Bron: TED.com.

 Jeroen, die de marketing verzorgt bij Antagonist, vertelde een paar weken in essentie al hetzelfde: bepaal waar je in gelooft, wat is je droom? Dit is moeilijker dan het klinkt. Zeker als je gewend bent te werken voor klanten. Toch is het verwezenlijken van de droom van jouw klanten niet de reden waarom je elke ochtend uit bed opstaat.

Tenzij je een start-up bent met een missie die in steen is geschreven, heb je vaak wat ervaring met ondernemen nodig, voordat je een duidelijk antwoord kan geven op waarom je iets doet. Toch is dit de start en vereiste van les 2.2:

Vat in maximaal 80 woorden samen waarom jij met je bedrijf of organisatie doet wat je doet. Dit is de kern van je authentieke verhaal.

1. Begin met luisteren op social media

Aan het einde van de vorige les heb je je LinkedIn-, Facebook- en Twitter-pagina’s reeds geclaimd. Nu is het tijd om eens te kijken wat de rest van de wereld zegt over de onderwerpen die centraal staan in jouw droom.

Laten we beginnen!
a) Gebruik LinkedIn-groepen, Twitter search en de blog search van Google om relevante gespreksgroepen, Tweets plus hashtags en blogs en bijbehorende Facebook-pagina’s te vinden.

b) Neem een betaald Hootsuite account. Voor $9.99 per maand bespaar je uren werk door je sociale kanalen op één plek te managen.

c) Word lid van een paar LinkedIn-groepen, follow een aantal mensen op Twitter en like een aantal Facebook pagina’s van belangrijke blogs.

Reserveer een half uur per dag om rond te kijken wat er wordt gezegd en wat de veel besproken onderwerpen zijn binnen je branche. Ontdek ook of er duidelijke groepen, onderwerpen of blogs zijn die je doelgroep online bespreekt.

2. Vervolg met content en interactie op social media

Je bent inmiddels een goed geïnformeerde marketeer. Dankzij slim adverteren met AdWords en gerichte SEO-campagnes, weet je met hoge zekerheid welke voordelen jouw doelgroep belangrijk vindt. Je kan in 80 woorden vertellen waarom je doet wat je doet. Met andere woorden: wat jij belangrijk vindt. Ten slotte weet je ook waarover binnen je branche, maar ook door je doelgroep, over wordt gepraat.

Nu is het tijd om je op een gedreven manier te mengen in de discussie.

a) Start een blog op je website. Zorg voor Twitter, Facebook, LinkedIn (en eventueel Google+) knoppen op de juiste plekken.

b) Schrijf intelligente gedreven content vanuit de basis van je 80 woorden, waarom je doet wat je doet.

c) Deel de content in relevante groepen, met de juiste hastags en de juiste Facebook-pagina’s.

d) Volg via Hootsuite wie reageert. Ga de dialoog aan door te antwoorden. Terug te delen, te followen enzovoort.

Succesvolle online marketing: infographic
Een erg populaire vorm van content die veel gelinkt wordt: de infographic. Hierboven een infographic over infographics. Met een kleine knipoog dus, maar je aandacht heeft het wel getrokken. Bron: ivancash.com.

Naast de directe aandacht voor jou en je boodschap op social media, werk je op deze manier op een natuurlijke manier aan je SEO-kracht door content gedreven inkomende links te krijgen naar je website. Wacht ongeveer een maand of drie en zie hoe je natuurlijke, niet-betaalde zoekmachine-resultaten stijgen!

Kijk ook nu weer naar je doelstellingen en resultaat overzichten uit les 1. Je moet nu al iets kunnen zeggen over je doelstellingen. Dit is een goed moment om je doelstellingen definitief te toetsen aan de werkelijkheid.

Let op: goede content schrijven is een vak apart. Content plannen ook. Misschien is het wel het moeilijkste onderdeel van de online marketingstrategie. Het probleem is ook dat het lastig uit te besteden is: tenzij je een ijzersterke (lees:dure) copywriter inhuurt, kan niemand met evenveel passie vertellen over zijn droom dan jij als ondernemer zelf!

Gelukkig zijn er boeken en blogs die goed en gedetailleerd uitleggen hoe je een contentstrategie opzet. Een recept voor succesvolle content is het niet, maar je verhoogt je slagingskans enorm.

Lees dan ook verder over contentstrategie op:

Maak je resultaten meetbaar

Nu je ook zichtbaar bent op social media weten steeds meer mensen je te vinden. Als je terug kijkt naar je doelstellingen uit les 1, dan lijken de daadwerkelijke resultaten er aardig op!

Dit was les 2.2. Volgende week gaan we in de laatste les kijken hoe je je succes meetbaar maakt met (Google) Analytics. Tot die tijd: geef in de comments hieronder aan, voor welke uitdagingen jij nog meer staat bij het werken met social media en content. Vragen en opmerkingen beantwoord ik met plezier.

Deel dit blog
Mieszko Czyzyk
Mieszko Czyzyk

Mieszko is mede-eigenaar van webbureau GoalGorilla en eindverantwoordelijk voor Marketing & Optimalisatie. Mieszko houdt zich bezig met analytics, zoekmachine-advertenties en begeleidt klanten bij hun online strategie. Online kansen spotten en benutten vind hij geweldig.

Artikelen: 4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100