Tijd om weer aan de slag te gaan! Het vorige deel ging over het instellen van Google Apps voor je e-mail en domeinnamen. Nu behandelen we het instellen van Microsoft 365 (voorheen Office 365) voor je domein. Deze oplossing kun je gebruiken in samenhang met je domeinnaam en e-mail. Handig voor als je met onderdelen van Microsoft Exchange wilt e-mailen en daarbij jouw domeinnaam wilt gebruiken. Maar er is meer…
E-mail is niet de enige functie van Microsoft 365. Microsoft biedt namelijk een veel bredere online omgeving aan met onderdelen zoals Exchange voor e-mail en Lync voor internettelefonie. In deze handleiding leggen we uit hoe je dit kunt inschakelt voor je eigen domeinnaam. Voor enkele stappen moet je DNS-records aanpassen. Zie voor meer informatie onze handleiding daarover.
Microsoft 365 voor zakelijk gebruik vereist
Bij Microsoft 365 voor thuisgebruik kun je geen eigen domein koppelen.
Microsoft 365 instellen
- Sluit het gewenste abonnement af voor Microsoft 365 voor bedrijven via de Microsoft-website.
- Open het menu in het beheercentrum van Microsoft 365 en klik links op ‘Instellingen‘ en dan ‘Domeinen‘.
- Kies voor de optie ‘Domein toevoegen‘.
- Vul je eigen domeinnaam in en klik op ‘Dit domein gebruiken‘.
- Kies voor ‘Uw eigen DNS-records toevoegen‘ en klik op ‘Doorgaan‘.
- Je krijgt nu een verificatierecord te zien van de vorm MS=ms12345678. Die heb je zo nodig. Kopieer daarom de TXT-waarde naar je klembord.
- Log in op DirectAdmin van je hostingpakket en ga in het menu naar ‘Accountbeheer‘ en dan ‘DNS-beheer‘.
- Klik op ‘Record toevoegen‘, maak een TXT-record aan met dit verificatierecord en klik op ‘Toevoegen‘.
- Klik daarna in het beheercentrum van Microsoft 365 op ‘Verifiëren‘. Dit is op dezelfde plek waar je net het verificatierecord hebt gekopieerd.
- Als de verificatie slaagt, wordt je gevraagd welke onderdelen van Microsoft 365 je voor het domein wilt inschakelen. Scroll iets naar beneden en voeg ook deze extra DNS-records toe in DirectAdmin. Onderaan dit blog staan de stappen die je hiervoor moet uitvoeren.
- Klik nu op ‘Doorgaan‘ om de domeinconfiguratie bij Microsoft af te ronden. Als de records juist zijn aangemaakt, zie je dat de installatie van het domein is voltooid. Klik ten slotte op ‘Gereed‘.
MX-record
- Verwijder eerst het bestaande MX-record.
- Klik daarna op ‘Record toevoegen‘ en kies bij ‘Recordtype‘ voor ‘MX‘.
- Vul bij waarde 0 in en bij het veld erachter het adres dat in het beheercentrum van Microsoft 365 staat.
- Schakel na het toevoegen de lokale mailafhandeling uit.
SPF-record
- Verwijder eerst het bestaande SPF-record (doorgaans een TXT-record dat begint met
v=spf1
). - Klik daarna op ‘Record toevoegen‘ en kies bij ‘Recordtype‘ voor ‘TXT‘.
- Vul bij ‘Waarde‘ de TXT-waarde in die je vindt in het Microsoft 365 beheercentrum.
CNAME-record
- Klik op ‘Record toevoegen‘ en kies bij ‘Recordtype‘ voor ‘CNAME‘.
- Vul bij ‘Naam‘ de waarde
autodiscover
in. - Vul bij ‘Waarde‘ de waarde in die je vindt in het Microsoft 365 beheercentrum.
Succes met het instellen van Office 365!
Tot zover de uitleg over het instellen van Microsoft 365 voor jouw domein. Het volgende artikel gaat over SPAM en ongewenste e-mail. Zo wordt er onder andere uitgelegd hoe je SPAM kunt voorkomen, hoe je filters kunt aanmaken en SpamAssasin kunt instellen. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je natuurlijk ook altijd contact opnemen met Support.
P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!
Zoals gebruikelijk weer een goed artikel. Helder en zelfs voor een beetje amateur nog te volgen.
Helaas ontbreekt er een (nogal belangrijk) element en dat is dat niet alle office 365 accounts een control panel hebben. Hierdoor kan je dus geen eigen domein toevoegen.
Misschien zou het handig zijn als jullie hier een “workaround” voor maken, want het inderdaad zo dat er een aantal voordelen zitten aan een office 365 client. (Onder andere het syncen van je agenda en contacten, naast je e-mail op je mobieltje).
Cheerio,
Lex
Bedankt voor de tip!
Jammer dat zelfs na drie jaar nog steeds geen oplossing is bedacht voor het probleem dat de familieversie van Microsoft 365 nog steeds niet werkt op de manier zoals hier beschreven!
Het zou fijn zijn als jullie op zijn minst aangeven dat dit alleen werkt voor bedrijfsaccounts die een wel exchange-optie hebben.
Beter zou zijn als jullie hier de work-around voor dit probleem beschrijven in een artikel.
Hi Lex, bedankt voor je reactie! Microsoft lijkt inderdaad in de familieversie niet de mogelijkheid te bieden om een eigen domein te koppelen (behalve via GoDaddy). Wij hebben geen invloed op wat zij per pakket aanbieden en kunnen daar niet omheen werken. Er lijkt wel een onofficiële manier te zijn om te laten denken dat je domein bij GoDaddy staat. Momenteel lijkt dat te werken, maar dat is op eigen risico. We benoemen daarom nu in het artikel dat de zakelijke variant is vereist. Ook hebben we alle stappen en screenshots geactualiseerd.