Google gaat de mobile-first index in de komende weken verder uitrollen voor een groot aantal websites. Voor bijvoorbeeld je organische ranking en vindbaarheid kan dit gevolgen hebben. We leggen je daarom concreet uit wat deze indexering inhoudt en welke stappen je kunt nemen ter voorbereiding. Voor ons eigen blog gaan we er ook mee aan de slag!
Wat is de mobile-first index?
Bij een zoekopdracht in Google worden de organische zoekresultaten nu nog samengesteld op basis van de desktopversie van een website. Bij de mobile-first index wordt er, zoals de naam doet vermoeden, eerst gekeken naar de mobiele versie van een website voor het samenstellen van deze resultaten. Google speelt hiermee in op de toename van het mobiele internetgebruik en wil zo mobiele gebruikers de best mogelijke ervaring geven bij het zoeken.
Wat als mijn website geen mobiele versie heeft?
Heb je geen responsive of aparte website voor mobiele gebruikers, dan zal Google alsnog gewoon de desktopversie indexeren. Echter, je loopt dan het risico dat het algoritme andere websites boven die van jou zal plaatsen, omdat die wel geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Ook bij de invoering van mobile-first blijft er dus sprake van een enkele index, waarbij desktop en mobiel beiden worden opgenomen. Het enige dat hierdoor zal veranderen, is de manier waarop de organische zoekresultaten worden opgesteld.
Wat kun je nu doen om goed voorbereid te zijn?
Google verandert dus de manier waarop het je website “ziet”. Het is daarom een goede eerste stap om zelf ook vanuit mobile-first te gaan denken. Houdt dus bij het ontwerpen van je pagina’s en het creëren van content rekening met mobiele weergave. Om je alvast op weg te helpen, lopen we hieronder de meest belangrijke punten langs.
#1. Meet de huidige situatie en weet waar je staat
Meten is weten. Bepaal daarom je vertrekpunt door te kijken hoe je website nu scoort op de relevante punten. Er zijn hiervoor verschillende tools met vrijwel allemaal dezelfde variabelen. We kiezen hier voor de tools van Google zelf, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor de indexering van je website.
Een goed startpunt is de mobielvriendelijke test van Google. Daarmee kun je snel en eenvoudig zien of je website op dit moment als mobile-friendly wordt gezien. Zo heb je direct zicht op de belangrijkste issues, zodat je weet wat je moet aanpakken.
AIs je website is geconfigureerd op basis van dynamische weergave, dan reageert het met verschillende HTML op dezelfde URL, afhankelijk van de gebruikte hardware van de bezoeker. Check in dit geval of de mobiele versie ook daadwerkelijk te crawlen is als zodanig. Gebruik de robot.txt-tester om te verifiëren dat de mobiele versie van je website toegankelijk is voor Googlebot.
#2. Maak je website mobile-friendly met responsive design
Maak je gebruik van dynamische weergave of heeft je website helemaal geen mogelijkheid voor een mobile-friendly weergave? Dan is het tijd om in te zetten op responsive webdesign.
Een responsive website past zich vanzelf aan op basis van de schermgrootte van de gebruikte hardware van een bezoeker. Zo wordt de website altijd optimaal geschaald met behoud van de gebruiksvriendelijkheid. In tegenstelling tot dynamische weergave stuurt de server bij een responsive website dus altijd dezelfde HTML-code naar alle apparaten. Er is geen aparte weergave van pagina’s voor desktop en mobiel gebruik.
#3. Verbeter de laadtijden van je website en pagina’s
Laadtijden van pagina’s zijn al geruime tijd een SEO ranking factor en spelen ook bij mobiele websites een belangrijke rol. Bij een volledig responsive website is het belangrijk dat je prioriteit geeft aan snel ladende pagina’s, content en andere dynamische elementen.
Met de tool PageSpeed Insights van Google kun je per pagina de laadtijden van je website analyseren en krijg je direct advies over hoe je deze kunt verbeteren. Ook kun je geoptimaliseerde afbeeldings-, JavaScript- en CSS-bronnen downloaden en daar de niet-geoptimaliseerde mee vervangen.
Tot slot is het leuk om eens naar de tool Speed Scorecard te kijken, waarmee je inzicht krijgt in wat snellere laadtijden financieel kunnen opbrengen. In potentie, want het blijft natuurlijk giswerk. Met het label “Winning on Mobile” heeft de tool in ieder geval een toepasselijke naam!
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.