In twee eerdere artikelen heb ik kort gesproken over wat memes precies zijn en wat succesvolle memes kenmerkend maken. In dit derde en laatste deel over memes, komt aan bod hoe je op een slimme manier gebruik kunt maken van memes om jouw product, dienst of organisatie aan te prijzen. Aan de hand van voorbeelden, licht ik toe hoe je de kracht van memes kunt inzetten als succesvolle marketing tool voor jouw campagne.
Waarom memes gebruiken als marketing?
Internet-memes lijken op het eerste gezicht een rare manier om op een serieuze wijze producten of diensten te promoten. Het is immers een humoristische afbeelding, of een filmpje, of een andere vorm van content, zonder weinig daadwerkelijke inhoud. Uiteraard past deze vorm van marketing dan ook niet bij elk bedrijf. Echter, steeds meer slimme merken leren om effectief gebruik te maken van de virale kwaliteiten van memes. Zodoende kunnen ze eenvoudig meeliften op het succes van een meme en het gemak waarmee deze wordt verspreid.
Naar mate het internet zich verder ontwikkelt, als omgeving waar we veel van onze tijd spenderen, is het voor marketeers steeds moeilijker geworden om hun merken bij gebruikers in beeld te krijgen. In het tijdperk van ad-blocking, streaming on demand video en audio, en zogenaamde ‘banner blindness’, heeft een gebruiker heel veel controle over welke informatie hij precies consumeert en welke niet. En juist advertenties, reclames en andere vormen van traditionele marketing vallen daarbij buiten de boot.
Memes spreken de doelgroep aan
Moderne marketeers willen steeds minder vaak grote groepen consumenten tegelijkertijd dwingen om gestandaardiseerde, promotionele content te bekijken. Veel liever presenteren ze gerichte informatie, waaraan de doelgroep écht iets heeft. Bijvoorbeeld een artikel, filmpje of afbeelding. Iets dat de interesses van de consument opwekt of simpelweg vermakelijk is. Op deze wijze wordt de communicatieboodschap veel effectievere opgenomen, en stimuleert het zelfs verspreiding. Het is dus belangrijk om de taal van de doelgroep te spreken en te weten waar deze zich bevindt, als je überhaupt een publiek wilt laten fungeren voor je merk of boodschap.
Dit kent natuurlijk meerdere aanpakken, maar om dit zo effectief mogelijk te doen moet je alle trucs uit de kast halen. Dit houdt in dat je gebruikmaakt van de aanstekelijkheid en deelbaarheid van humor. Leer nieuwe platformen kennen en te gebruiken om jouw content aan de man te brengen, en weet vooral ook in te spelen op de veranderlijke vormen die de ‘internet-cultuur’ kan aannemen. Op die manier kun je veel aantrekkelijker en aangrijpender adverteren en een meme is daar perfect voor. Een korte krachtige boodschap in combinatie met een afbeelding, waarvan een grote doelgroep exact de betekenis kent en voelt.
Memevertising!
Een succesvolle internet meme voldoet aan alle kenmerken die je ook terugziet bij een succesvolle advertentie: slim, gemakkelijk te onthouden, snel en eenvoudig over te brengen en zeer ‘besmettelijk’. Het is dan ook niet verrassend of vreemd dat dit relatief jonge verschijnsel door veel bedrijven wordt aangegrepen als nieuw wapen in het marketing-arsenaal.
Wat belangrijk is om bij stil te staan (naast de inherente risico’s en potentiële voordelen) is dat ‘memevertising’ op verschillende manieren gedaan kan worden. De meest voorkomende is het ‘meeliften’ op het succes van een bestaande meme. Dit wordt ook wel ‘memejacking’ genoemd. Dit is een combinatie van de woorden ‘meme’ en ‘hijacking’, en wordt zo genoemd omdat je het succes van de bestaande meme voor jouw karretje spant. Dit kan zijn in de vorm van een advertentie, reclame, promotionele video of simpelweg een image macro (een humoristische afbeelding voorzien van tekst).
Memejacking
Belangrijk bij deze aanpak is dat je een toepasselijke (en potentieel relevante) meme of viral event snel weet te herkennen en weet op te eisen, voordat deze weer wegzakt of passé raakt. Zoals met veel rages of nieuws dat een korte levensduur heeft, moet je er vroeg bij zijn om effectief in te kunnen haken. Dit vereist een vinger aan de pols van de internetcultuur, wat in sommige organisaties gemakkelijker is dan in anderen.
Een goed voorbeeld van memejacking is onder andere de Chuck Norris-campagne van computergame gigant Blizzard, die de vertrouwde ‘Chuck Norris jokes’ gebruikte om het spel World of Warcraft te promoten. Met groot succes, omdat juist de doelgroep van het product (online gamers), in grote mate deel uitmaken van de ‘internetcultuur’ waar memes ontstaan en verspreid worden.
Memescaping
De tweede vorm van memevertising is het zogenaamde ‘memescaping’, waarbij een merk een succesvolle meme uit het niets creëert. Denk hierbij aan de commercial van Chuck Testa (Nope, it’s just Chuck Testa) die in een vorig artikel werd genoemd.
Memescaping is niet altijd intentioneel (en kan ook spectaculair misgaan), maar wanneer een zelfgecreëerde meme aanslaat, kan het succes ineens enorm zijn. Denk hierbij aan het publiek dat de meme oppakt en nog lang na de campagne verwijzingen, varianten of afbeeldingen gebruikt, waarin jouw product of dienst wordt verspreid.
Een bekend voorbeeld van dergelijk succes is bijvoorbeeld ‘The Most Interesting Man in the World’ – een campagne voor het biermerk Dos Equis. Deze campagne uit 2006 is een vast onderdeel geworden van de internetcultuur rondom memes. Zelfs vandaag de dag worden er nog vele duizenden varianten van deze meme actief gebruikt en gedeeld. En iedere van deze image macro’s toont prominent het merk en gezicht van de bierproducent, zonder dat dit ook nog maar iets kost.
Conclusie
Natuurlijk zijn dit voorbeelden van de meest succesvolle toepassingen van memes in marketing, waar forse partijen achter staan. Echter, zijn juist bij memes de middelen die je nodig hebt om ook jouw merk viraal te verspreiden zeer bescheiden. Een goed idee, het juiste format en een platform om de meme te verspreiden (denk aan een Facebook-pagina, ad-campagne, website of blog) en je bent goed op weg. En slaat jouw meme aan bij de doelgroep? Dan krijg je hier disproportioneel veel traffic, aandacht en bekendheid voor terug. Succes!
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken van onze Facebook-pagina of het volgen op Twitter.