We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Tips om meer bezoekers op je website te krijgen – Een succesvolle strategie

In een reeks artikelen bespreek ik een aantal tips die je helpen bij het verkrijgen van meer bezoekers op je website. Natuurlijk beginnen we bij het begin en dat is het bepalen van de strategie. Het is belangrijk om vooraf een goede strategie op te stellen. Noodzakelijk voor elke goede website hoe groot of klein die ook is. Zonder strategie bewandel je immers de langzaamste route naar succes. Een strategie bepalen hoeft niet moeilijk te zijn of veel werk te kosten. In dit artikel bespreek ik hoe je tot een succesvolle strategie komt in acht stappen.

In 8 stappen een succesvolle strategie!

  1. Wie ben je en wat wil je?
  2. Wat zijn je normen en waarden, waarvoor sta je?
  3. Creëer je bliss, waar geloof je in, wat is je droom?
  4. Kies de doelen die je wilt behalen
  5. Stel je sterke en zwakke punten vast
  6. Identificeer jezelf
  7. Neem een positie in
  8. Bepaal je kernwaarden en je propositie
Meer bezoekers door succesvolle strategie: In 8 stappen succesvol!
In 8 stappen succesvol!

1. Je hebt maar één moment

Heb je nog geen website? Dan kun je deze tips wellicht gebruiken en verwerken in je ontwerpproces. Al wel een website? Geen probleem, neem dan de tijd om je website eens goed onder de loep te nemen en te evalueren. Er valt vast iets te verbeteren, alvorens je begint met de promotie. Houd er rekening mee dat het eerste contactmoment met een nieuwe bezoeker cruciaal is. De eerste indruk wordt in een fractie van een seconde bepaald. Blijft de bezoeker of gaat hij weer weg? Je hebt maar één moment en dat wil je niet verprutsen!

Meer bezoekers door succesvolle strategie: Succesvol!
Succesvol!

2. Is jouw website er klaar voor?

Wees voorbereid en bepaal een strategie. Het bespaart je een hoop moeite en de weg naar succes is een stuk gemakkelijker te bewandelen. Om meer bezoekers op je website te krijgen, zou je de volgende vragen kunnen stellen. Spreek ik de ‘taal’ van mijn doelgroep? Vertel ik mijn verhaal op de juiste manier? Los ik het ‘probleem’ van mijn bezoekers op? Probeer ze te beantwoorden, zodat je later je website erop kan inrichten. Natuurlijk beantwoord je die vragen niet zo maar. Wil je het goed doen? Ga dan gestructureerd te werk. Bepaal je tactiek en strategie. Het geeft je een voorsprong op de concurrentie en vergroot jouw kansen op succes! Hoe? Dat leg ik hieronder verder uit.

Meer bezoekers door succesvolle strategie: Tactiek en strategie bepalen
Tactiek en strategie bepalen

3. Ken jij jezelf?

Leer eerst jezelf kennen en stel je dan pas voor aan anderen. Als je niet weet wie je bent en wat je wilt, dan is het onmogelijk om anderen te overtuigen. Wat zijn de normen en waarden waarvoor je staat? Vertaal het naar een duidelijke en krachtige presentatie! Een persoonlijk verhaal waarin je gelooft (“I have a dream”), eerlijk en authentiek. Het zal je zelfvertrouwen geven, waardoor jouw kracht alleen maar toeneemt. Zo werk je aan een succesvolle bliss. Overtuigend en aanstekelijk, de manier om een doelgroep voor je te winnen.

Voorbeeld
Bij Antagonist laten we graag zien dat we anders zijn. We geloven in eenvoud en duidelijkheid! Ons contract past op een bierviltje. Onze droom: webhosting die snel, eenvoudig en betaalbaar is. Je kunt er direct mee aan de slag en boekt snel resultaat. Lukt het niet? Dan helpen we je graag, want klanttevredenheid hoort bij onze bliss.

Meer bezoekers door succesvolle strategie: Werk aan je bliss!
Werk aan je bliss!

4. Heb jij slimme doelen?

Bepaal jouw doelen. Als je niet weet wat je nastreeft, weet je ook niet of je succesvol bent. Werk je doelen uit en beschrijf hoe je ze gaat behalen. Houd echter rekening met een paar simpele vuistregels. Zoals, is het doel realistisch? Of, wanneer is het doel behaald? Het SMART-principe kan je daarbij handig helpen. Zorg ervoor dat je de resultaten kan meten (met bijvoorbeeld Google Analytics). Hoe mooi een strategie ook kan zijn, af en toe is het verstandig om naar de resultaten te kijken.

“Het doel is je bestemming, de strategie je reis ernaartoe, het resultaat waar je bent”

Voorbeeld
Bij Antagonist willen we natuurlijk een zo groot mogelijke groep potentiële klanten naar onze website leiden. En het liefst zoveel mogelijk webhostingpaketten verkopen. Tevens willen we een optimale ondersteuning bieden aan onze klanten en hoog scoren op klanttevredenheid.

Meer bezoekers door succesvolle strategie: Slimme doelen kiezen
Slimme doelen kiezen

5. Bepaal je kracht!

Schets een profiel van jezelf. Waarin ben je goed en wat gaat minder? Het geeft je inzicht in je sterke en je zwakke punten. Het SWOT-principe biedt daarvoor een goede houvast. Het uitvoeren van een SWOT-analyse stelt vast waar je kansen liggen en welke onderdelen je kan verbeteren. Het helpt je om een beter beeld van jezelf en je website te krijgen. Het kan als middel dienen om beslissingen te nemen en om de positie, de koers en de strategie van je website te bepalen. Het plannen en maken van keuzes wordt eenvoudiger. Wat ga je doen en wat vooral niet? Ook dat is een essentie van strategie, kiezen wat je niet gaat doen. Ik ben van mening om vooral vanuit je sterke punten te werken. Daar ligt je kracht en aangezien je er goed in bent, is het gemakkelijker om dat optimaal te benutten.

Voorbeeld
Een sterk punt van Antagonist is de eenvoud en duidelijkheid, vertaalt in een product dat gemakkelijk is in gebruik. Een minder sterk punt is de bekendheid in bepaalde media. Door dit te vergroten ligt er dus een kans voor Antagonist in het aanspreken van een nieuw publiek.

Meer bezoekers door succesvolle strategie: Bepaal je kracht!
Bepaal je kracht!

6. Identiteitscontrole

Hoe haal jij de doelgroep over? Houd je het rationeel of speel je in op de emotie? Door de grote hoeveelheid concurrentie spelen rationele eigenschappen een steeds geringere rol. Het is de persoonlijkheid die het verschil maakt. Het inspelen op de emotie van de bezoeker speelt een belangrijke rol. De persoonlijkheid van je website moet zo aantrekkelijk zijn dat de bezoeker een goed gevoel krijgt. Een bevestiging dat hij of zij de juiste keuze heeft gemaakt om je website te bezoeken.

Voorbeeld
Webhosting is een product dat vooral door rationele overwegingen wordt gekozen. Het emotionele aspect zit in de betrokkenheid met onze klanten. De band die we na verloop van tijd opbouwen, door ze te helpen en met ze mee te denken.

7. Afstemmen op de doelgroep

Een identiteit heeft fysieke eigenschappen en persoonlijkheidskenmerken, deze moet worden afgestemd op de doelgroep. Bezoekers zoeken iets op je website dat overeenkomt met hun eigen ambities en manier van leven. Het spreekt de bezoeker vooral aan, wanneer het (gewenste) zelfbeeld overeenkomt met de identiteit (en zijn beeld daarvan: het imago) van je website. Ze moeten zich kunnen vinden in jouw normen en waarden, geloven in jouw bliss. Hoe sterker hoe beter. Het maakt je website toegankelijker en verlaagt de drempel voor je doelgroep.

Voorbeeld
Bij Antagonist kiezen we voor kwaliteit, we doen het goed of we doen het niet. We zijn anders dan de rest, door ons te onderscheiden in de service die we bieden. Onze diensten zijn uitgebreid, snel en betrouwbaar. Dit vormt de identiteit die het imago van onze klanten doet aanspreken.

Meer bezoekers door succesvolle strategie: Afstemmen op de doelgroep
Afstemmen op de doelgroep

8. Neem je positie in!

Een website is opgebouwd uit verschillende kernwaarden. Ze vormen de waarde en overtuigingen die jij representeert. De kernwaarden van jouw website bepalen het voordeel dat jij belooft aan de bezoeker (propositie). Deze specifieke combinatie van waarden maakt je website onderscheidend ten opzichte van anderen. Kies kernwaarden die bij je passen en baseer ze op je bliss. Deze waarden hebben een lange levensduur en bepalen de uitstraling van je website. De communicatie moet voor een heel netwerk aan associaties rondom je website zorgen, die er uiteindelijk toe leiden dat de vraag van de doelgroep snel en duidelijk wordt beantwoord.

Voorbeeld
Bij Antagonist koppelen we de voordelen van het gebruik van webhosting aan de functionele eigenschappen. Ons Alles-in-één Webhostingpakket moet een probleemoplossend karakter uitstralen. De kernwaarden zijn onder andere: snelheid, kwaliteit, eenvoud en duidelijkheid. In combinatie met een zo laag mogelijke prijs en een ‘andere’ aanpak kiest Antagonist haar positie.

9. Het zorgt voor ontspanning

Een goede strategie is het halve werk. Het draagt bij aan je succes. Blijf er niet mee in je hoofd rondlopen, zet het op papier. Een hoofd vol gedachtes veroorzaakt stress, niet nodig! Gewoon van je afschrijven. Het geeft voldoening en ruimte voor nieuwe inzichten. En van nieuwe inzichten krijg je goede ideeën, het eureka-moment! Handig voor het volgende artikel dat ik ga schrijven. Daarin bespreek ik hoe je tot goede ideeën en conceptontwerpen komt.

Meer bezoekers door succesvolle strategie: Ontspanning
Ontspanning

10. Oh ja, nog één ding

Heb je vragen, feedback of wil je meer informatie? Plaats dan een reactie. Geef aan wat nog meer obstakels zijn, bij het opstellen van een strategie. Ik beantwoord ze met plezier! Heb je een goede aanvulling, plaats die dan ook. Wellicht helpt het anderen. Je bent trouwens vrij om dit artikel (met bronvermelding) te gebruiken of te kopiëren. Delen en verspreiden mag natuurlijk altijd, graag zelfs. Dus like, share en stuur het door!

Deel dit blog
Jeroen Wolsink
Jeroen Wolsink

Jeroen ondersteunt het Antagonist-team op het gebied van marketing, communicatie en strategie. Het bedenken en uitwerken van concepten met behulp van creatieve strategieën is wat Jeroen graag doet. Marketing en communicatie spelen daarbij een belangrijke rol.

Artikelen: 73

2 reacties

  1. Hoi Jeroen,

    Deze eerste tips die je geeft, ben ik meteen mee aan de slag gegaan. Ik ben totaal onbekend in de wereld van marketing maar wil me daar dit jaar volledig op gaan storten, leren en ten uitvoer brengen.
    Ik heb de swot-analyse gemaakt (een poging) ben bezig met kernwaarden en bliss, maar is best lastig hoor 🙂
    Graag had ik tips/adviezen die concreter zijn mbt do’s en don’ts in advertentie’s gewone en social media, hoe onderzoek en waar wat mijn doelgroep wil en interessant vind, kortom hoe spreek ik ze rechtsstreeks aan en presenteer ik de oplossing voor hun probleem en behoefte? Dusdanig dat ze niet alleen getriggered worden maar ook daadwerkelijk de telefoon pakken en komen?

    ik ben benieuwd naar je antwoord en hoop dat je me veel kunt leren!

    Groetjes Yvonne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100