Een baan als ontwikkelaar was voor mij zeker niet de meest voor de hand liggende keuze. Toch ben ik eind september bij Antagonist begonnen als programmeur. Graag vertel ik wat meer over mezelf en neem ik je mee in hoe dit zo kwam!
In de tijd dat ik een studie moest kiezen, heb ik een meeloopdag bij Informatica gedaan. Ik kan me de lunchpauze nog goed herinneren. Veel van mijn medeleerlingen waren als hobby al bezig met programmeren. Er werd tijdens de pauze dan ook flink opgeschept over spelletjes die ‘even’ in elkaar waren geknutseld voor de grafische rekenmachine (de trouwe TI-84).
Zelf was ik toen nog totaal niet met dat soort dingen bezig. Eerlijk gezegd begreep ik dan ook weinig van de technische details die me toen om de oren vlogen. Het was intimiderend om tussen mensen te zitten die precies wisten waar ze het over hadden. Naar mijn inschatting leken ze de studie überhaupt niet meer te hoeven volgen. Tegelijkertijd was het vermakelijk om te luisteren naar de gesprekken die in een andere taal werden gevoerd. Achteraf bleek het toch Nederlands te zijn…
Creativiteit voorop
Uiteindelijk heb ik besloten om Kunstmatige Intelligentie te studeren in Nijmegen. Het leek me iets minder hardcore dan Informatica en iets meer een plek om mijn creativiteit kwijt te kunnen. Er werd zeker geprogrammeerd, maar daarbij ging het vooral om programmeren als middel. Bijvoorbeeld om te kijken hoe een neuraal netwerk in elkaar zit of hoe je met een evolutionair algoritme een oplossing vindt voor een probleem. Programmeren bleek ik daar toch interessanter te vinden dan ik eerst dacht.
Ontwikkelen past namelijk goed in het lijstje van creatieve dingen die ik graag doe. Schilderen, piano spelen, haken, houtsnijden, koekjes bakken of schrijven – ik vind het allemaal leuk. Code schrijven vergt dan wel wat meer van mijn hersenen, maar juist dat is aanlokkelijk. Je bent eigenlijk een puzzel aan het oplossen. Je probeert een code te schrijven die niet alleen werkt, maar ook nog eens efficiënt, goed leesbaar en makkelijk te testen is. Zo’n oplossing vinden, is een creatief proces. Puzzelen is dan ook één van de dingen die ik graag doe. Denk aan logica-puzzels oplossen (zoals kamertje verhuren of bruggen bouwen) en naar escape rooms gaan.
Werken bij Antagonist
Op zoek naar een leuke, uitdagende baan en benieuwd naar wat Antagonist je kan bieden? Neem eens een kijkje bij onze vacatures.
Waarom Antagonist
Ik ben graag bezig met code omdat ik daar mijn creativiteit in kwijt kan. Het is mooi om te zien als iets gaat zoals jij het hebt bedacht. Het ontwikkelwerk bij Antagonist past daar goed bij. Dat speelde niet alleen een rol. Ook de prettige sfeer die ik tijdens de eerste gesprekken ervoer, was voor mij doorslaggevend om voor Antagonist te kiezen.
Het heeft zijn uitdagingen om op afstand te worden ingewerkt, alleen al omdat het lastig is om mensen te leren kennen. Toch raak ik ondertussen steeds meer ingeburgerd en heb ik al gemerkt dat Antagonist een hechte, gezellige club is. Gaat er iets mis, dan wordt het samen opgelost. Dat teamwerk vind ik erg belangrijk. Ik kijk er dan ook naar uit om samen met dit team veel moois te gaan ontwikkelen!
P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!
Zet ‘m op Marieke!
Dankjewel, Henri!