We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Houd grip op je inbox met handige mailfilters en subadressen

Host je e-mail bij Antagonist, houd dan je inbox netjes en georganiseerd met mailfilters en subadressen. Zo kun je inkomende berichten geheel vanzelf in mappen plaatsen op basis van condities die jij bepaalt. Ken je deze handige functionaliteit nog niet, bekijk dan wat het is en hoe je het in onze webmail gebruikt!

Houd grip op je inbox met handige mailfilters en subadressen.

Wat zijn subadressen?

Subadressen zijn onderdeel van het mailfilterprotocol en een manier om je e-mailadres meer context te geven. Dit doe je door na je gebruikersnaam en voor het apenstaartje een plusteken te plaatsen, gevolgd door een label. Stel dat voorbeeld.nl je domeinnaam is. Je kunt dan e-mailaccounts aanmaken die op dit internetadres zijn gebaseerd, zoals info@voorbeeld.nl. Een subadres van dit account is dan info+antagonist@voorbeeld.nl.

Voor e-mailaccounts op je hostingpakket bij Antagonist hoef je niets speciaals te doen om subadressen te gebruiken. Zet simpelweg een plusteken achter je gebruikersnaam met een voor jou logisch label en je hebt er eentje. Expliciet een subadres aanmaken, hoeft dus niet. Ook kun je ze onbeperkt gebruiken. Je weet nu wat subadressen zijn. Om te begrijpen waarom ze zo handig zijn, gaan we nu naar mailfilters kijken.

Wat zijn mailfilters?

Met een mailfilter bepaal jij op basis van berichtkenmerken wat er met e-mails moet gebeuren. Denk bij dit soort kenmerken aan het onderwerp, de datum of het afzenderadres. Bij wat ermee moet gebeuren, kun je denken aan acties als het bericht in een map plaatsen of het doorsturen naar een ander adres. Als je bijvoorbeeld maandelijks van je internetprovider de factuur per mail ontvangt, dan kun je een filter aanmaken om die berichten direct in de map ‘Facturen’ te plaatsen. Zo hoef je dat niet meer zelf te doen.

Combineer je mailfilters en subadressen met elkaar, dan heb je een waardevol hulpmiddel in handen. Stel dat je ergens een nieuw account moet aanmaken, bijvoorbeeld voor een webshop of dienst. Je vult daar dan een subadres in dat is gebaseerd op je gebruikelijke e-mailadres, zoals piet+dienst@voorbeeld.nl of jan+webshop@voorbeeld.nl. Zo’n subadres is een praktisch berichtkenmerk om op te filteren. Je kunt nu in de webmail een filter aanmaken om naar dit adres gestuurde e-mail automatisch in een gelijknamige map in je inbox te plaatsen.

E-mail hosten bij Antagonist

Je e-mail hosten bij Antagonist? Met subadressen, spamfiltering en automatische backups kies je voor een compleet pakket!

Bekijk onze hostingpakketten →

Niet alleen voor mailfilters

Subadressen zijn handig in combinatie met mailfilters, maar dat is niet het enige. Juist doordat je een e-mailadres meer context geeft, is het voor jezelf duidelijker waar je dit adres hebt gebruikt. Dit kan je helpen achterhalen of een dienst of webshop je adres heeft gelekt. Gebruik je alleen voor Netflix het adres piet+netflix@voorbeeld.nl en ontvang je daarop ineens spamberichten, dan weet je waar de oorzaak ligt. Je gebruikt dit adres immers nergens anders. Met je gebruikelijke adres was dit achterhalen een stuk lastiger.

Een spammer kan het gedeelte tussen het plusteken en het apenstaartje er natuurlijk uitfilteren. En dan het ‘normale’ adres gebruiken om spam naar te versturen. Alleen, een plusteken is in een e-mailadres gewoon een geldig karakter. Zo zou jan+jansen@voorbeeld.nl een normaal adres bij een provider kunnen zijn. Haalt de spammer het eruit, dan loopt hij mogelijk potentiële ontvangers mis. Een spammer besteedt daarnaast het liefst zo min mogelijk rekenkracht aan zijn acties. De kans is dus reeël dat ze niet de moeite nemen om subadressen te strippen.

E-mailwaarschuwingen om je te helpen
Het namaken van e-mails gebeurt steeds vaker en zorgt dat nepberichten herkennen moeilijker is. We hebben daarom een systeem gebouwd voor onze webmail die helpt bij het proactief herkennen hiervan!

Mailfilters beheren

Je beheert mailfilters eenvoudig via de webmail van Antagonist. Log in met een in DirectAdmin aangemaakt e-mailadres en klik aan de linkerkant in het menu op ‘Instellingen’. Vervolgens klik je op ‘Filters’. Je bent nu op het venster waar je filters kunt aanmaken, aanpassen en verwijderen.

Mailfilters beheren in de webmail van Antagonist.

Je klikt op ‘Nieuw’ om een nieuw filter aan te maken. Daarna bepaal je of het filter actief moet zijn en kun je het zoekbereik fijnstellen. Bij ‘Regels’ beslis je, waaraan de e-mail moet voldoen om voor het filter in aanmerking te komen. Kies nu bij ‘Acties’ wat er met die e-mails moet gebeuren, zoals doorsturen, verplaatsen of markeren. Klik ten slotte op ‘Opslaan’ en je bent klaar! Bekijk ook onze handleidingen over mailfilters aanmaken en mappen beheren.

Voorbeeld van een mailfilter in de webmail van Antagonist.

Sieve bij Antagonist

Bij Antagonist gebruiken we Sieve als filtertaal. Deze filtering doet meteen zijn werk op het moment dat er berichten op de webserver binnenkomen. Filters die je in de webmail aanmaakt, werken zo ook in andere mailprogramma’s waar je jouw e-mailaccount instelt. Je hoeft hierdoor niet op elk apparaat voor ieder programma apart filters aan te maken.

Succes met mailfilters aanmaken!

Met subadressen en mailfilters breng je orde aan in je mailbox. Je houdt met door jou gekozen condities berichten netjes gescheiden van de rest, zonder dat je er omkijken naar hebt. Hopelijk heb je dan ook wat aan dit artikel gehad. Je kunt meteen een heleboel filters aanmaken of ze gaandeweg bedenken en instellen. Welke aanpak je ook kiest, veel succes gewenst!

P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!

Deel dit blog
Elmar Besselink
Elmar Besselink

Elmar ondersteunt Antagonist op het gebied van marketing en communicatie. Bedenkt graag structurele verbeteringen en is geïnteresseerd in alles wat met taal en technologie te maken heeft.

Artikelen: 30

9 reacties

  1. Het komt nog wel eens voor dat websites/-shops e.d. het +-teken niet accepteren. Dan werkt subadressering dus niet. Officieel noemt men het overigens plus-addressing, maar dat terzijde.
    Alternatief zou kunnen zijn (maar ik weet niet of dit werkt bij Antagonist haar mailservers —> geen abonnement namelijk) om gebruik te maken van subdomeinen (subdomein addressing).
    In het gegeven voorbeeld van info+antagonist@voorbeeld.nl wordt dan het subadres: antagonist@info.voorbeeld.nl. Dit gaat altijd goed.

  2. Ik heb dezelfde ervaring als Ano: het plus-teken wordt met regelmaat niet geaccepteerd in het e-mailadres. Het antwoord dat hierop gegeven wordt, is mij niet geheel duidelijk. Moet ik hieruit concluderen dat sub-adressering dan niet mogelijk is? Er staat ook: ‘Je kunt daarnaast voor een subadres meer dan alleen een plusteken gebruiken’. Welke dan?
    Tenslotte: als er correspondentie op een subadres ontstaat, moet je dan voor elk subadres apart een alias aanmaken?

    • Ik krijg mijn mail al een tijdje niet binnen op mijn mail app (Apple mail) er staat bij elke mail “deze mail is niet van de server gedownload”. Iemand enig idee wat ik kan doen. Of moet ik wachten op een update? Ik kom graag meer te weten.

      • Hi Nadir, zoeken op de melding via Google lijkt uit te wijzen dat dit een algemeen probleem is binnen Apple Mail. De meeste adviezen komen neer op het opnieuw instellen van het e-mailacccount, het controleren van je internetverbinding of het aanpassen van de ophaalinstellingen. Alvorens contact op te nemen met Apple zelf, zou je eens kunnen proberen of dat je probleem oplost.

  3. In mijn webmail komt alles keurig in orde, maar niet in de mail zoals ik hem zie nadat hij op mijn computer is binnengekomen. Ik zie daar de mappen niet die ik in de webmail heb aangemaakt. Moet ik nog iets extra’s doen om ze daar zichtbaar te krijgen. Het is een pop-account, misschien is dat het probleem??
    Het leek me een ideale om die grote stroom nieuwsbrieven te scheiden van mijn ‘echte’ mail.

    • Bedankt voor je reactie, Fia! Het klopt wat je stelt. In het mailprogramma op je computer dien je het e-mailadres als IMAP- in plaats van POP-account in te stellen. In de webmail aangemaakte mappen zullen dan ook in je mailprogramma zichtbaar zijn. Zie eventueel ook deze uitleg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100