Zo, die belangrijke offerte is eindelijk de deur uit. Met zorg samengesteld en goed nagekeken, want je wil die potentiële klant graag overtuigen. Alleen, je krijgt maar geen antwoord. Je besluit daarom toch maar even te bellen. Wat blijkt? E-mail in de spam… Vervelend, zeker als het om dit soort e-mails gaat! Daarom leg ik graag diverse oorzaken uit en geef ik je tips hoe je voorkomt dat je mail als spam wordt gezien.
E-mail versturen kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via de webmail, een contactformulier op je website of een e-mailprogramma als Outlook. De ontvangende mailserver of spamfilter behandelt ze echter op dezelfde manier. Hoe de e-mail ook wordt verstuurd, de volgende controles en tips kun je in alle gevallen volgen.
#1. Controleer het SPF-record
Gebruik je een onjuist of onvolledig SPF-record, dan is de kans groot dat je e-mail in één streep richting de spamfolder van de ontvanger gaat. Eerder heb ik een volledig artikel aan gewijd aan wat een SPF-record is. Wil je daar graag meer over weten, neem dat artikel dan zeker even door! Hier hou ik het bij het aanleveren van het door ons aanbevolen SPF-record. Die is als onderstaand.
"v=spf1 a mx ip4:195.211.72.0/22 ip4:141.138.168.0/21 ip6:2a03:3c00:a001::/48 ip6:2a03:3c00:a002::/48 ~all"
Gebruik je aanvullende providers die vanuit jouw domein e-mail versturen, vergeet dan niet om de IP-adressen of hostnames van deze providers aan te vullen. Zorg ervoor dat je altijd maar één uniek, volledig SPF-record gebruikt.
DMARC instellen met DMARCify
Met DMARC laat je de ontvanger weten wat met e-mail moet gebeuren die volgens de SPF- of DKIM-check niet geldig is. Maak een policy met DMARCify, stel het in en gebruik deze mooie toevoeging op SPF en DKIM.
#2. Gebruik de juiste mailserver
In het SPF-record zijn de IP-adressen van ons mailplatform opgenomen. Stuur je e-mail uit naam van je domeinnaam, dan is het van belang om onze SMTP-server te gebruiken. De mailserver die je hiervoor instelt, is als volgt:
- mail.antagonist.nl
Gebruik je voor e-mail van je domein de SMTP-server van je internetprovider, dan komt het IP-adres van de mailserver niet voor in het SPF-record. Je e-mail zal dan een hoge spamscore ontvangen. We raden dit daarom dus niet aan.
#3. Kijk de inhoud van je e-mail na
Een spamfilter controleert de inhoud van je e-mail op meerdere punten. Denk aan het aantal woorden, het gebruik van correcte hyperlinks, DKIM, SPF en meer. Een spamfilter kijkt er dus zeker niet alleen naar of bijvoorbeeld het woord viagra in een bericht voorkomt 😉
Met behulp van de tool op mail-tester.com kun je de inhoud van je e-mail op spamgevoeligheid testen. Volg de onderstaande stappen als je dat graag wilt.
- Ga in je browser naar mail-tester.com.
- Er wordt een e-mailadres getoond. Daar dien je de te testen e-mail naartoe te sturen.
- Open je e-mailprogramma en verstuur de e-mail die je wilt testen naar het bij stap twee getoonde e-mailadres.
- Zodra de e-mail is verstuurd, klik je in de browser op ‘Check vervolgens je score’. De bevindingen en aanbevelingen worden nu direct getoond.
Het is belangrijk dat je het bericht stuurt, waarmee je problemen ervaart. Een bijna leeg testbericht verzenden, heeft dus geen nut. Controleer je e-mail op eventuele gevoelige informatie en pas dat aan voordat je het verstuurt.
Resultaten met ons bespreken?
Stuur gerust een e-mail naar support@antagonist.nl en benoem de URL waarop de bevindingen te zien zijn. Merk wel op dat we deze controle alleen voor klanten van Antagonist kunnen uitvoeren.
#4. De reputatie van je domeinnaam
Als je website recent is gehackt of misbruikt, dan staat je domein mogelijk op één of meerdere zogeheten blacklists. E-mails uit naam van domeinen die op zo’n zwarte lijst staan, worden veelal direct geweigerd of krijgen een hoge spamscore. Het is dus goed om na te kijken of dit het geval is.
Met een handige tool van MxToolbox kun je controleren of je domeinnaam op een blacklist staat. Voer je domeinnaam in en klik op ‘Blacklist Check’. Staat je domein op een lijst, terwijl de problemen binnen je website inmiddels wel zijn verholpen? Vraag dan delisting aan bij de beheerder van de blacklist.
Nog steeds e-mail in de spam?
Heb je alle punten nagekeken en blijft je e-mail in de spam uitkomen? Voel je dan altijd vrij om met Support contact op te nemen. Wij geven je graag een second opinion en helpen je verder op weg. Zoek je complete hosting voor je website en e-mail, bekijk dan gerust eens wat wij te bieden hebben!
P.S. Op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die op ons blog verschijnen? Volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, RSS en e-mail!
De verstuurde formulieren vanaf de website dezoed.nl komen in de spam terecht. Kunt u mij helpen dit goed te zetten?
Het aanpassen van de spf-record biedt geen oplossing helaas.
Bedankt voor je verzoek, Allard. Zou je hierover een e-mail naar support@antagonist.nl willen sturen? Als je daarin benoemt op welke pagina’s de formulieren zich exact bevinden, dan kijken we graag met je mee of we een oorzaak kunnen vinden. Alvast bedankt!