Begin met leren programmeren in Python!

We besteden op dit moment allemaal meer tijd thuis. Eropuit gaan, zit er niet echt in. Misschien pak je daardoor nu dat klusje op dat je al even uitstelde. Tussen dat en Netflix uitspelen door wil je wellicht wat nieuws leren. Uitzoeken hoe iets werkt wat je tof vindt om te kunnen. Gewoon, op eigen tempo. Eén zo’n activiteit die ik je zeker kan aanbevelen, is leren programmeren. Lees waarom dat nuttig is en hoe je begint met Python!

Toegankelijk leren programmeren in Python!

Helemaal objectief ben ik niet. Programmeren vind ik namelijk het leukste wat er is. Niet voor niets vertelde ik onlangs op de bedrijvenmarkt van mijn school met veel plezier aan medeleerlingen wat ik bij Antagonist doe. Naast dat programmeren mij voldoening geeft, vind ik ook dat het in het algemeen een nuttige vaardigheid is. Graag wil ik je er daarom kennis mee laten maken.

Zelfs basale taalkennis komt al van pas. Vergelijk het met dat je op vakantie met handen en voeten een brood bestelt bij de bakker. Door één zinnetje aan te leren, maak je deze interactie voor jullie allebei een stuk prettiger. Zo is ook kennis hebben van dezelfde taal voor zowel een ontwikkelaar als voor iemand die daarmee samenwerkt fijn. Je begrijpt de achtergrond van de problemen die je probeert op te lossen en dat leidt vaak tot betere uitkomsten!

Kennismaken met Python

Natuurlijk kan ik je niet in één artikel tot ontwikkelaar opleiden. Wel kan ik je bekendmaken met de meest toegankelijke programmeertaal: Python! Dit is de perfecte taal om je eerste stapjes te zetten in de wereld van programmeren. Je zult merken dat je er al snel hele gave dingen mee kunt neerzetten. Zo maak je niet alleen kennis met programmeren in het algemeen, maar leer je ook de basisbeginselen van een echte programmeertaal.

Wat is Python?

Python is een welbekende programmeertaal, net zoals PHP, JavaScript en nog vele anderen. De taal bestaat al sinds eind jaren ’80 en is uitgegroeid tot een waar ecosysteem van ontwikkelaars en bibliotheken. Vandaag de dag is het dan ook breed inzetbaar.

Voordelen van Python

Programmeertalen bestaan er in allerlei soorten en maten. Waarom zou je nu juist met Python beginnen? De onderstaande voordelen maken dit duidelijk.

  • Volwassen | Python is een volwassen taal die op veel systemen goed wordt ondersteund. Dat het al een tijdje bestaat, heeft ook als positieve bijwerking dat er online veel informatie en hulp te vinden is.
  • Toegankelijk | Zodra je Python op je computer hebt ingesteld, kun je er direct mee aan de slag. De taal zelf is ook niet te moeilijk om aan te leren. Je hoeft niet uren te studeren om zelf gave dingen te kunnen bouwen.
  • Krachtig | Python is toegankelijk en tegelijkertijd toch heel erg krachtig. Bij Antagonist zijn zelfs al onze grote systemen in Python geschreven.

Aan de slag met Python

Je kunt bij Antagonist vanaf het Plus-pakket met Python aan de slag. Bouw met deze toegankelijke programmeertaal je website zoals jij wilt!

Beginnen met Python →

Python installeren

Je kunt meteen beginnen met het schrijven van code voor Python, maar aan code alleen heb je nog niets. Je hebt een speciaal programma nodig dat jouw Python-code kan lezen en vervolgens uitvoert. Dat programma heet een interpreter en die gaan we nu installeren!

Leren programmeren: Python installeren.

Python installeren gaat gemakkelijk op Windows, macOS en natuurlijk Linux. Merk op dat Python op Linux vaak al van tevoren is geïnstalleerd. Probeer daarom eerst eens onderstaande test om te kijken of dat bij jou het geval is, voordat je je op de installatieprocedure uit deze bronnen richt.

Testen maar!

Wil je na het installeren testen of alles werkt? Probeer dan Python te openen. Open eerst je terminal. Gebruik je Windows, dan doe je dit door de Windows-toets + R in te drukken. Typ cmd in het venster dat opent en druk op Enter.

  • Windows: open de terminal en typ python
  • macOS: open de terminal en typ python
  • Linux: open de terminal en typ python3 of python

Als je in de zogeheten Python-shell zit, dan kun je deze weer verlaten door exit() te typen of CTRL + D in te drukken. Gefeliciteerd, je kunt nu echt aan de slag!

Python gebruiken

Op dit moment zijn er twee Python-versies: 2.x en 3.x. Hier gaan we uit van 3.x (3.8 om precies te zijn), de nieuwere versie van Python.

Bestanden

Je kunt Python aanroepen op de manier die ik hierboven bij het installeren beschreef. Als je een ‘echt’ eigen programma wilt ontwikkelen, dan is dat vaak niet handig. Je wilt immers niet elke keer je hele code opnieuw typen. Daarom kun je jouw code opslaan in een bestand. Stel dat je dit doet in een bestand dat bijvoorbeeld code.py heet. Je kunt dan alles in dat bestand uitvoeren door via je terminal python code.py of python3 code.py aan te roepen. Dit is ervan uitgaande dat je jouw terminal in dezelfde map hebt ingesteld.

Functies aanroepen en importeren in Python.

Functies aanroepen en importeren

Wil je iets voor elkaar krijgen, dan heb je daar waarschijnlijk een functie voor nodig. Een simpele functie om eens mee te beginnen, is de ingebouwde print-functie. Die functie ‘print’ zijn input op het scherm, zodat je deze vervolgens kunt inspecteren. Laten we die eens aanroepen. Dat doe je met haakjes.

>>> print('Hallo!')
Hallo

De print-functie is meteen beschikbaar. Dat geldt niet voor alle functies. Soms moet je een functie importeren. Daarvoor gebruik je from en import. Wil je bijvoorbeeld de naam van je besturingssysteem op het scherm weergeven, dan werkt dat als volgt.

>>> from platform import system  # importeer de 'system' functie
>>> system()
'Linux'  # of iets anders, wanneer je geen Linux gebruikt ;-)

Variabelen en types

In Python maak je heel gemakkelijk een variabele. Deze slaan data tijdelijk op. Vergelijk het met een kladblaadje dat je gebruikt tijdens het oplossen van een ingewikkelde berekening. Het is niet verplicht variabelen te gebruiken, maar je maakt code vaak een stuk leesbaarder door dat wel te doen. Hier stop ik mijn naam in een variabele en geef ik deze weer met behulp van de print-functie.

>>> naam = 'Mark'
>>> # de variabele 'naam' heeft nu als waarde de string 'Mark'
... print(naam)
Mark

Ik sla over…
Python negeert regels code waar een hekje (#) voor staan.

Je leest hierboven al, dat de variabele een string als waarde heeft. Maar wat is dat precies? Een string is gewoon een stukje tekst, en tevens één van de types data die ingebouwd zit in Python. Er zijn er wel meer:

>>> naam = 'Mark'  # dit is een string, een stukje tekst dus
>>> leeftijd = 17  # dit is een integer, een getal
>>> programmeur = True  # dit is een boolean: True of False

Een variabele kan ook een lijst zijn. Een lijst is – je raadt het al – een lijst van verschillende elementen:

>>> mijn_lijst = ['Mark', 17, True, False, 18, 'Python is tof!']
>>> mijn_lijst[0]  # vraag het eerste element in de lijst op
Mark
>>> mijn_lijst[3]  # vraag het tweede element in de lijst op
False

Zoals je ziet, maak ik hierboven in het voorbeeld een lijst van verschillende elementen. Je kunt vervolgens één van die elementen die zich op een bepaalde positie bevindt terughalen. Dit doe je door het nummer van de positie van het element tussen blokhaken achter de variabele te plaatsen.

Waar begin je met tellen?
Je begint met tellen bij 0. Op positie 0 zit dus het eerste element.

Python kan meer. Waar computers heel erg goed in zijn, is natuurlijk rekenen! Laten we dat eens probreren.

>>> appelmand_1 = 5 + 5  # we hebben 10 kilo appels in deze mand...
>>> appelmand_2 = 30 - 10  # ... en 20 kilo in deze
>>> appelprijs = 3  # appels kosten 3 euro per kg
>>> manden = [appelmand_1, appelmand_2]
>>> totaal_appels = sum(manden)
>>> te_betalen = totaal_appels * appelprijs
>>> te_betalen 
90
>>> te_betalen / appelprijs
30

Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen gaat heel erg intuïtief. We hebben zelfs een lijst gemaakt van onze manden met appels en deze opgeteld met de ingebouwde somfunctie! Wat je misschien niet direct realiseert, is dat je in Python met veel meer dingen kunt ‘rekenen’.

>>> naam = 'Mark'
>>> naam
Mark
>>> naam * 10  # voor de schreeuwers onder ons
'MarkMarkMarkMarkMarkMarkMarkMarkMarkMark'

Wil je een stukje tekst tien keer herhalen? Het is dan niet zo efficiënt om dat stukje tekst tien keer te typen. Zoals je in het voorbeeld hierboven ziet, kan dit met Python sneller.

If-statements en loops

We weten nu hoe we functies en variabelen kunnen gebruiken. Er zijn echter nog steeds twee dingen die elk serieus programma wel nodig heeft. De eerste daarvan is de loop. Daarmee kun je gemakkelijk herhalingen inbouwen. Laten we eens kijken hoe dat werkt.

>>> talen = ['Python', 'PHP', 'JavaScript', 'Go']
>>> for taal in talen:
...     print(taal)

Wat doe ik met dit programma? Eerst maak ik een lijst, waarin elk element een string is die een naam van een programmeertaal bevat. Met het for-statement kan ik door die lijst heen. Vervolgens kan ik zo veel ingesprongen regels typen als ik wil. Voor elke regel die onder het for-statement is ingesprongen, geldt:

  • dat deze net zo vaak wordt uitgevoerd als dat er elementen in de lijst zitten (in dit geval dus vier keer);
  • dat binnen dit blok er de variabele genaamd taal bestaat. Deze variabele bevat telkens wanneer de regel wordt uitgevoerd de taal waar de loop op dat moment mee bezig is (eerst dus Python, dan PHP, dan JavaScript en ten slotte Go).

Zo, nu hebben we herhalingen een beetje onder de knie. Dan het tweede belangrijke ingrediënt: het if-statement. Hiermee kun je je programma iets wel of juist niet laten doen op basis van de waarde van een variabele. Laten we ook hier naar een voorbeeld kijken:

>>> naam = 'Mark'
>>> if naam == 'Mark':
...     print('Welkom, Mark')
... else if naam == '':
...     print('Hé, er is niemand!')
... else:
...     print('Jou ken ik niet!')

Wat doet dit programma nu? We stellen eerst een variabele in op mijn naam. Vervolgens gaan we iets doen met die variabele. Eerst controleren we of de variabele gelijk is aan mijn naam. Is dit het geval, dan geven we een bepaalde boodschap weer. Is dat niet het geval, maar is de variabele leeg? Dan geven we een andere boodschap weer. Ten slotte hebben we een derde boodschap, mocht de variabele niet leeg zijn en ook niet mijn naam bevatten.

Voer dit programma eens in en probeer te spelen met de eerste regel. Wat gebeurt er met het resultaat wanneer je de waarde van die variabele wijzigt? Kun je het zo maken, dat het programma ook jou begroet?

Let op!
Wanneer je een waarde aan een variabele toewijst, gebruik je een enkel is-gelijk-teken (=). Vergelijk je twee variabelen, dan gebruik je er twee (==).

Verder leren programmeren

Dit was slechts een korte introductie. Als je meegedaan hebt, dan heb je vast ervaren hoe gemakkelijk het eigenlijk kan zijn. Heb je de smaak te pakken? Bekijk dan onderstaande bronnen eens om op toegankelijke wijze nog wat meer Python-kennis te vergaren.

Hopelijk heb je wat meer inzicht gekregen in hoe je kunt starten met Python. Misschien heb je zelfs ontdekt dat programmeren iets is, waar je veel plezier uit kunt halen. Succes gewenst als je besluit ermee verder te gaan!

P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!

Deel App Tweet Mail Deel

6 thoughts on “Begin met leren programmeren in Python!

    • Bedankt voor je vraag, Edwin! Via SSH wordt standaard Python 2 gebruikt. We bieden ook Python 3 aan. Al in /opt/alt/python37/ of bij de Python Selector in DirectAdmin gekeken? 🙂

  1. Ethan VW op zei:

    Hoi!

    Interessant artikel, maar ik ben nu een beetje verward. Ondersteunt Antagonist nou wel of niet Python websites? Dit artikel suggereert enigszins wel, maar ik geloof dat bij jullie pakket specificaties er staat van niet?

    Op het moment ben ik van plan PHP te gebruiken voor mijn website bij jullie, maar Python zou natuurlijk ontzettend handig zijn, want ik ben daar meer vaardig mee.

    Groeten,
    Ethan

    • Leuk dat je met Python aan de slag wilt, Ethan! We zijn ermee bezig, op een aantal pakketten staat het al als test aan. Binnenkort volgt hier meer informatie over. Houd ons blog in de gaten 🙂

      UPDATE: ondersteuning voor Python is bij Antagonist nu beschikbaar vanaf het Plus-pakket.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *