De juiste domeinnaam vinden, kan best lastig zijn. Elke onderneming heeft er eentje nodig en de concurrentie is hevig. Toch is het waard om hier goed over na te denken, want een sterk domein kan veel invloed hebben op het online succes van je bedrijf. Graag leg ik uit waarom en benoem ik waarop je kunt letten!
In januari 2021 stond de teller van actieve internetgebruikers op 4,66 miljard. Dat is 59% van de wereldbevolking. Online aanwezig zijn, is daarom hoe dan ook belangrijk voor het bereiken van potentiële klanten – ongeacht het type onderneming dat je hebt. Nu begint de basis van je online succes bij het vastleggen van een domeinnaam. Het liefst gelijk met een adres dat perfect aansluit bij je wat je doet of aanbiedt.
1. Zorg dat je online aanwezig bent
81% van de mensen zoekt regelmatig online naar een product of dienst. Het is onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Denk zelf maar eens aan alle dingen die je de afgelopen tijd hebt opgezocht. Even wat cadeautjes of nieuwe kleding bestel je heel gemakkelijk online. Zelfs het vinden van een huis of auto begint tegenwoordig op het web. Een eigen website is daarom een must om gevonden te kunnen worden, of je nu een webshop of een fysieke winkel runt. Alleen al door simpelweg online te zijn en een sterke domeinnaam te hebben, kun je het bereik en de zichtbaarheid van je onderneming verbeteren.
2. Maak duidelijk wat je doet
Mensen die online zoeken, willen snel resultaat. Als bedrijf heb je er dan ook veel baat bij wanneer klanten je herkennen als iemand die in hun behoeften kan voorzien. Een domein dat relevant is voor je branche en in een oogwenk duidelijk maakt wat je bedrijf doet, helpt bezoekers bij het scheppen van de juiste verwachtingen.
Dit is vooral gunstig voor nieuwe ondernemingen die nog relatief onbekend zijn. Laten we als voorbeeld nemen dat je net je eigen bedrijf bent begonnen dat designersokken verkoopt: Sock Company. Met een domeinnaam zoals sockcompany.online of designersocks.store weten ook mensen die je bedrijf niet kennen direct waarvoor ze bij jou moeten zijn.
Zodra ze weten dat je een bedrijf bent dat in hun huidige behoefte aan toffe sokken kan voorzien, zullen ze eerder geneigd zijn om je website te bezoeken. Eenmaal daar kun je ze kennis laten maken met je shop, ze inspireren met wat je levert en ze overtuigen om een paar van je designersokken te bestellen.
Domeinnaam checken
Heb je inspiratie gekregen voor je domeinnaam? Met een snelle domeincheck controleer je vrijblijvend of deze nog beschikbaar is.
3. Onderscheid je van concurrenten
Met duizenden online opties voor klanten om uit te kiezen, is het soms lastig om hier als klein bedrijf tussen te komen. Bijvoorbeeld, omdat je een relatief onbekend merk bent, je niet bovenaan in de zoekresultaten staat of omdat andere zoekresultaten gewoon aantrekkelijker lijken voor potentiële klanten.
Dit is waar een communicatief en uniek domein je kan helpen opvallen. Een domeinnaam moet niet alleen relevant zijn voor je vakgebied, maar moet ook intrigeren en interesse opwekken. Mensen moeten op je link willen klikken om meer over je te weten te komen. Let wel op dat creativiteit de relevantie van je domein niet in de weg moet staan. Je wil nog steeds dat anderen begrijpen wat je doet. Vermijd dus te ingewikkelde namen, zoals mykwel-compny2.com.
Meer tips over domeinnamen
Ontdek de waarde van een goede zakelijke domeinnaam, bekijk welk effect je domein heeft op de online marketing van je website en leer op welke manier je multi-domein marketing kunt inzetten.
4. Bouw aan een sterk online merk
Je domeinnaam vormt de kern van je algemene online merkidentiteit. Het is het eerste wat mensen tegenkomen wanneer ze online zoeken. Het is dé manier waarop je verkeer naar je website leidt. Dit geldt niet alleen voor zoekmachineresultaten, sociale media of andere online platforms, maar ook voor offline kanalen. Denk aan gedrukte advertenties, visitekaartjes, banners, tv-reclames of radiospotjes.
Een domeinnaam die makkelijk communiceerbaar is, goed kan worden onthouden én aansluit bij de naam van je bedrijf is van groot belang bij het vestigen van je merk. Het bevordert niet alleen het juiste bedrijfsimago, maar sluit ook aan bij je andere merkeigenschappen. Denk daarom goed na over de koppeling tussen je domein en de merkidentiteit van je onderneming.
5. Vergroot je geloofwaardigheid
Met de huidige online concurrentie is het simpelweg niet genoeg om zomaar een domein aan te schaffen. In feite is je domeinnaam een weerspiegeling van je toewijding aan het bedrijf. Zo zijn er voldoende gratis (sub)domeinnamen op het internet die iedereen kan gebruiken, maar dat is niet wat je wil. Je wil je klanten laten zien dat je niet zomaar een bedrijf bent met een website.
Stel, je wil een tweedehands auto kopen. Je gaat daarom online op zoek naar plaatselijke dealers die occasions aanbieden. In deze zoektocht kom je twee bedrijven tegen. De domeinnaam van de eerste is notnewcars.online en die van de tweede is buykwel-second-handcarsnow.com. Voor welke zou je gaan?
Hoewel beide dealers waarschijnlijk dezelfde diensten aanbieden, komt de domeinnaam van de eerste professioneler over. De domeinnaam van de tweede wekt daarentegen weinig vertrouwen en klinkt misschien zelfs als spam. Zou je een verdachte domeinnaam vertrouwen voor zoiets belangrijks als een auto? Waarschijnlijk niet.
Met een merkdomeinnaam kun jij je profileren als professioneel en geloofwaardig bedrijf. Mensen zullen meteen weten dat je serieus bezig bent met wat je doet. Daarnaast laat je zien dat je er voor de lange termijn in zit, aangezien je tijd en moeite hebt besteed aan een professionele domeinnaam.
Succes met je domeinnaam vinden!
Een domeinnaam is onderdeel van het merk en identiteit van je onderneming. Gun jezelf daarom de tijd om na te denken over een domeinnaam die bij je bedrijf past. Hopelijk kunnen deze tips je hierbij helpen. Ik wens je in elk geval veel succes (en bedenkplezier) bij het vinden van het juiste domein voor jou!
P.S. Op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die op ons blog verschijnen? Volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, RSS en e-mail