We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Inwerken van nieuwe collega’s

In mijn vorige artikel schreef ik over de toename van nieuwe collega’s. Antagonist is een groeiende organisatie, waardoor er in een kort tijdsbestek meerdere collega’s zijn bijkomen. Hierdoor is ook het proces rondom het inwerken van nieuwe collega’s onder de loep genomen. Het is belangrijk dat nieuwe collega’s snel de juiste kennis en vaardigheden hebben, daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat een nieuwe collega zich zo snel mogelijk thuisvoelt bij Antagonist. Maar hoe doe je dat?

Thuiskomen bij Antagonist

In ons selectieproces zijn we op zoek naar echte Antagonisters. Het grote voordeel hiervan is dat een nieuwe collega zich vaak meteen op zijn gemak voelt, omdat de collega’s om hem heen hetzelfde doel nastreven. Om vanuit mezelf te spreken, had ik toen ik bij Antagonist kwam werken, echt het gevoel van thuiskomen.

Inwerken nieuwe collega'sHet respect en de acceptatie van elkaar, vanaf de eerste dag, zorgt ervoor dat nieuwelingen in de groep gemakkelijk worden opgenomen. Als echte Antagonisters weten we dat ieder mens zo zijn eigenaardigheden heeft en dat respecteren we, waardoor we elkaar ook weer gemakkelijker kunnen accepteren.

Omdat we bij Antagonist meerdere malen per jaar leuke activiteiten hebben, zoals je in ons jaaroverzicht hebt kunnen lezen, staat er vaak een uitje op het programma, waarbij wij elkaar van een andere kant leren kennen. Juist door elkaar ook buiten het werk te ontmoeten, onder het genot van een hapje en een drankje, merk je dat het team hechter wordt. Zo gaan we voor: 1 team, 1 taak!

Kennis en vaardigheden

Natuurlijk is het vormen van een team, en de nieuweling opnemen in de kudde, één kant van de medaille. Naast gezelligheid is het namelijk ook belangrijk dat op korte termijn de nieuwe collega wordt klaargestoomd voor zijn dagelijkse werkzaamheden. Het overdragen van relevante kennis proberen we door handige stapsgewijze documentatie zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Documentatie voor het inwerken van nieuwe collega's

Documentatie voor het inwerken van nieuwe collegas’s

Onze uitgebreide documentatie is opgedeeld in een aantal digitale inwerkmodules. Het eerste document wat we voorleggen aan nieuwe medewerkers is ‘Antagonist voor dummies’. Dit handboek is ontstaan uit de behoefte om nieuwe collega’s te voorzien van een compleet overzicht van alle facetten die onze dienstverlening biedt. Het is een document voor de beginnende Antagonister, die zich misschien aan de start een dummy voelt, maar na het lezen van dit handboek gelijk goed mee kan komen met interne discussies en de dagelijkse gang van zaken.

Naast de documentatie, die voor elke nieuwe collega nuttig is om te lezen, zijn er voor iedere afdeling ook specifieke documenten die alleen voor die afdeling relevant zijn. Voor de supportafdeling bijvoorbeeld hebben we inwerkdocumentatie ingedeeld in vier delen:

  1. je eerste week;
  2. 1e lijns inwerkmodule;
  3. 2e lijns inwerkmodule;
  4. 3e lijns inwerkmodule.

In de documentatie voor de eerste week wordt vooral uitgelegd over welke producten en systemen we gebruiken, en hoe we verwachten dat je het wow-effect overbrengt aan de klant. De overige modules gaan steeds een stapje verder als het gaat om kennis en toegang tot de systemen. Bij elke inwerkmodule zitten ook oefenvragen, zodat je als nieuwe medewerker kan zien of je de opgedane kennis hebt onthouden en op de juiste wijze kan toepassen. Verder bestaat de inwerkperiode vooral uit learning-by-doing. Anders gezegd: probeer de vragen van de klant zo goed mogelijk te beantwoorden. Na controle van één van je collega’s kun je al snel zelf antwoorden naar klanten versturen.

E-learning voor het inwerken van nieuwe collega’s

Antagonist streeft ernaar om zaken te automatiseren en te verbeteren. Door de forse groei die we de komende jaren verwachten rijst ook de vraag of het alleen hebben van documentatie, testvragen en learning-by-doing, de juiste methode is om goed en snel nieuwe collega’s in te werken. Er is e-learningsoftware op de markt zoals Moodle en Chamilo waarin je alle kennis, documentatie en vragen kunt opnemen. Hiermee kun je makkelijk de kennis en de kunde van nieuwe medewerkers meten, zonder dat daarbij een actief een-op-eengesprek nodig is.
Moodle voor het inwerken van nieuwe collega'sChamilo voor het inwerken van nieuwe collega's

Zelf e-leaningsoftware installeren bij Antagonist

Je kunt trouwens ook zelf gebruik maken van e-learningsoftware. Het is mogelijk om verschillende e-learningsoftware te downloaden. Met behulp van Installatron kun je vanuit DirectAdmin eenvoudig software installeren op je eigen webhostingaccount. Het gebruik van Installatron heeft een aantal grote voordelen. Verder werkt de installatie vrij intuïtief en kun je dus gemakkelijk e-learningsoftware, zoals Moodle en Chamilo, installeren, waardoor je meteen aan de slag kunt met jouw leermodule!

Join the A-Team!

Het inwerken van medewerkers is een belangrijk onderdeel en dit artikel geeft je een tipje van de sluier. Uiteraard is er bij Antagonist, ook na de inwerkperiode, altijd ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en studie. Kennis is immers een belangrijk onderdeel binnen Antagonist. Wil jij ook meedenken over hoe wij de inwerkprocedure en -documentatie kunnen verbeteren? Laat een bericht achter als reactie. Of denk jij van toegevoegde waarde te zijn voor Antagonist? Stuur gerust een open sollicitatie met jouw curriculum vitae en motivatie naar support@antagonist.nl, we staan altijd open voor nieuw talent!

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken van onze Facebook-pagina of het volgen op Twitter.

Deel dit blog
Marjolein Schuring
Marjolein Schuring

Marjolein is Projectmanager bij Antagonist. Ze is een kei in plannen en het motiveren van collega’s, zodat een zo goed mogelijke dienstverlening wordt verstrekt. Met een sterk en gemotiveerd team kan de klant namelijk het beste worden geholpen.

Artikelen: 19

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100