We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

HTTP-foutcodes oplossen binnen je website: van 401 tot 503 error!

Oei, je website is opeens niet meer bereikbaar en laat een driecijferige foutcode zien. Wat betekent die error, wat gaat er mis en hoe los je het op? Leer meer over vijf veelvoorkomende foutcodes bij het laden van je website – plus eentje extra als bonus! Ervaar je de volgende keer een van deze errors, dan weet je wat je te doen staat.

De getallen 404 met in de 0 een hangende kat.

Bij het laden van een website stuurt je webbrowser altijd een GET request naar de server waarop het gehost wordt. De server analyseert het verzoek en stuurt de website met een HTTP-statuscode terug naar je browser. Als alles goed gaat, ontvangt je browser een status van 200 (OK) en toont de website. Gaat het fout, dan krijgt je browser een andere code terug met informatie waarom je de website op dat moment niet ziet. Laten we kijken naar deze verschillende codes en hun betekenis.

401 error

Een 401 error (Unauthorized) toont wanneer authenticatie is vereist. De error verschijnt wanneer je moet zijn ingelogd om de opgevraagde pagina te zien. Denk aan je klantaccount of de beheeromgeving van je website. Over het algemeen zijn dit de oorzaken.

  • Je gebruikt ongeldige inloggegevens
    Je probeert in te loggen op een beveiligd gebied van een website of applicatie met ongeldige inloggegevens. Denk aan een onjuiste gebruikersnaam of een foutief wachtwoord.
  • Je sessie of token is verlopen
    Je sessie is verlopen of of het toegangstoken is niet langer geldig. De server zal dan de toegang weigeren en een 401 error tonen.
  • Er ontbreekt autorisatie
    Ook als een gebruiker correct is geauthenticeerd, kan er alsnog een 401 error ontstaan door het ontbreken van de juiste autorisatieniveaus of -rechten.
  • Firewall of IP-beperkingen
    De server of website heeft een IP-beperking ingesteld via bijvoorbeeld een firewall. De 401 error toont dan, omdat toegang niet mag vanaf het IP-adres van de gebruiker.

401 error oplossen

Controleer allereerst je inloggegevens. Mogelijk staat caps lock aan of heb je per ongeluk een typefout gemaakt. Kijk ook na of je verbonden bent met VPN, als de omgeving waarop je wilt inloggen dit vereist. Probeer ook of inloggen vanaf een ander apparaat wel werkt. Gaat het om je eigen website? Kijk na of je geen wachtwoordbeveiliging actief hebt op bijvoorbeeld de public_html-map.

403 error

Een 403 error (Forbidden) krijg je te zien wanneer je niet de juiste rechten hebt om de opgevraagde pagina te bezoeken. Het verzoek bevat geldige gegevens en werd begrepen door de server, maar de server weigert. Mogelijk ben je niet ingelogd of probeer je een pagina te bezoeken waar je geen toegang tot hebt.

403 error oplossen

Deze foutcode kent vele verschillende oorzaken en daardoor diverse oplossingen. Daarom hebben we er een eigen handleiding over. Krijg je een 403 error op je eigen website, kijk dan de onderstaande zaken na. Dit kan via Bestandsbeheer in DirectAdmin of een FTP-programma naar keuze.

  • Onjuiste map
    Kijk na of jij je website niet per ongeluk hebt geüpload naar een andere folder dan de public_html-map. Staat het een niveau hoger of lager, dan toont je website niet bij het bezoeken van je domein.
  • Onjuiste benaming van je index-bestand
    Controleer of de bestandsnaam van je homepagine gelijk is aan index.htm, index.html of index.php (met kleine letters). Bijvoorbeeld Index.html of home.php zal niet werken.
  • Blokkerende .htaccess-regel
    Staat er een .htaccess-bestand in je public_html-map? Mogelijk staat daarin een regel die toegang verbiedt. Hernoem dit bestand tijdelijk om te kijken of hierin de oorzaak zit.

404 error

De 404 error (Page Not Found) is waarschijnlijk de bekendste foutmelding. De opgevraagde pagina of de route ernaartoe bestaat niet. Stel dat je naar antagonist.nl/belegdebroodjes gaat, dan krijg je zo’n 404-melding te zien. Dat betekent dat we geen pagina hebben over belegde broodjes voor bij de lunch. Helaas…

De 404-pagina van Antagonist.
Iets zegt me dat dit ventje ook wel graag belegde broodjes eet…

Overigens kun je bij Antagonist ook zelf foutpagina’s maken voor je website. Meestal niet nodig, want dat zit veelal ingebakken in cms’en zoals WordPress en Joomla.

404 error oplossen

Krijg je een 404 error op je eigen website, lokaliseer dan de ontbrekende bron en maak en het toegankelijk. Hierbij kun je denken aan het volgende.

  • Controleer de URL
    Zorg ervoor dat de URL geen typefouten bevat en correct is geschreven. Let ook op hoofdlettergevoeligheid, omdat veel servers hoofdlettergevoelige URLs hanteren.
  • Loop de bestandsnaam en het pad na
    Als je een specifieke bestandsnaam of pad in de URL gebruikt, kijk dan na of het bestand of de map op de juiste locatie staat. Zorg ervoor dat bestandsnaam en het pad klopt.
  • Permalink-instellingen vernieuwen van WordPress
    Log in op je WordPress-dashboard, ga naar ‘Instellingen’ en dan naar ‘Permalinks’. Pas hier niets aan, maar klik op ‘Wijzigingen opslaan’. Dit zorgt voor een refresh van je routing.
  • Check de linkstructuur
    Als de 404-fout wordt veroorzaakt door interne links op je website, controleer dan de linkstructuur en zorg ervoor dat de links naar de juiste URLs verwijzen.
  • Herstel per ongeluk verwijderde pagina’s
    Heb je per ongeluk een artikel of pagina verwijderd? Dit kan leiden tot een 404-fout als er nog links naartoe verwijzen. Overweeg om ze terug te plaatsen naar de oorspronkelijke locatie.
  • Beheer bewust verplaatste content
    Heb je een pagina bewust verwijderd of verplaatst? Stel een 301 redirect om de oude URL netjes door te verwijzen naar de nieuwe gewenste locatie.

418 error

Verreweg de meest fascinerende HTTP-foutcode is de 418 error. Loop je hier tegenaan, dan kun je maar beter geen zin hebben in een lekker bakje pleur. De server geeft dan als antwoord terug dat het weigert om koffie te zetten. De server is namelijk – definitief en voorgoed – een theepot. Naast overschakelen op theedrinken, valt daar niets aan te doen. Deze responscode 418 I'm a teapot verwijst naar het Hyper Text Coffee Pot Control Protocol wat ooit als een aprilgrap is ontstaan.

Theepot, een kopje thee en een koekje.

500 error

Een 500 error geeft aan dat er een fatale fout (Internal Server Error) heeft plaatsgevonden. Hierdoor stopte abrupt de verwerking van de opgevraagde pagina. In praktijk werkt dan de gehele website niet. Het is een generieke fout die veel verschillende oorzaken heeft. Hieronder vind je er een aantal.

  • Fout in de code
    Mogelijk zit er een programmeerfout in de code die je gebruikt. Denk aan syntaxfouten, ongeldige bewerkingen of onverwachte uitzonderingen in PHP-, Python- of Node.js-code.
  • Ontbrekende of beschadigde bestanden
    Als belangrijke bestanden van je website ontbreken of beschadigd zijn, kan dit leiden tot een 500-fout. Mist bijvoorbeeld een vereist bibliotheekbestand, dan kan de server de gevraagde taak niet uitvoeren.
  • Gekozen PHP-versie
    Soms kan een website niet overweg met de gekozen PHP-versie op een hostingpakket. Zo kunnen een of meerdere verouderde plugins binnen je cms leiden tot een 500 error.
  • Problemen met de database
    Als je website een database gebruikt en er zijn problemen met de databaseverbinding, query’s of server, kan dit een 500 error tot gevolg hebben.

500 error oplossen

Een 500 error oplossen binnen je website vereist troubleshooten. Een goed startpunt om de oorzaak te achterhalen, is het foutenlogboek in DirectAdmin. Zie je in elke foutmelding de naam van een bepaalde plugin terugkomen? Vaak is dan de oplossing om die plugin te updaten, uit te schakelen of te vervangen.

Een andere gangbare oorzaak is het wijzigen van de PHP-versie van je pakket. Via de PHP-selector kun je dan testen of het probleem voorkomt met elke versie. Was dat de oorzaak? Kijk na of binnen je website alles up-to-date is. Denk aan het cms zelf, de plugins en het actieve thema. Probeer daarna weer de nieuwste versie.

Een browser die door een papierversnipperaar wordt gehaald.

503 error

De 503 error (Service Unavailable) treedt op wanneer de server tijdelijk niet beschikbaar is om het verzoek te verwerken. Vaak is dit van tijdelijke aard en niet altijd zelf op te lossen.

  • Er is onderhoud gaande
    De website kan tijdelijk offline zijn vanwege gepland onderhoud. Mogelijk voert je cms een update door of zijn er werkzaamheden gaande op de server van je website.
  • Overbelasting van de server
    Denk aan plotselinge pieken in het websiteverkeer. Als de server te veel verzoeken tegelijkertijd moet verwerken, kan dit leiden tot een 503-fout.
  • Overschreden resourcelimieten
    Binnen je hostingpakket heeft je website een bepaalde hoeveelheid rekenkracht beschikbaar. Bereik je de maximale capaciteit, dan kan dit tijdelijk leiden tot onbereikbaarheid.

503 error oplossen

Ervaar je een 503 error op je website, dan kun eerst het onderstaande controleren. Blijft de foutmelding bestaan en host je bij Antagonist, neem dan contact op met onze klantenservice.

  • Controleer de statuspagina
    Host je jij je website bij Antagonist, ga dan naar onze statuspagina. Vul daar je domein in en je weet direct of er iets speelt op de server waarop jouw website staat.
  • Kijk of de onderhoudsmodus uit staat
    Update je WordPress zelf of een plugin, dan wordt tijdelijk de onderhoudsmodus geactiveerd. Verdwijnt de melding daarna niet? Check of het bestand .maintenance aanwezig is in de hoofdmap van je WordPress-installatie en verwijder deze.
  • Plugin-gerelateerde problemen
    Ontdek je in de error log dat er sprake is van een problematische plugin? Probeer de extensie uit te schakelen of handmatig te verwijderen en kijk of de fout verdwijnt.

Nog meer foutcodes…

Dit waren de vijf meest voorkomende problemen met HTTP-aanvragen die we voorbij zien komen. Er zijn nog meer verschillende errors mogelijk. Staat jouw foutcode hier niet tussen, dan vind je via een zoekmachine vaak snel wat het betekent. Hopelijk kun je met die informatie het dan snel verhelpen. Zo niet, dan kun je altijd een berichtje sturen naar Support. Graag kijken we dan met je mee.

P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!

Deel dit blog
Jochem Gervink
Jochem Gervink

Jochem heeft een passie voor klantgerichtheid. Bij Antagonist zet hij op Support zijn kennis en ervaring in om jou zo goed mogelijk te helpen

Artikelen: 7

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100