Je wordt ’s ochtends wakker, neemt een warme douche, trekt je Antagonist T-shirt aan, en begint met het zetten van een kop koffie. In de tussentijd start je jouw computer op om de dagelijkse controle van je rankings te doen. Maar wat is dat? Wacht! Nee…, dat kan niet! De ranking van website en de posities van de termen waarop je gevonden wordt zijn flink gedaald of zelfs volledig verdwenen uit de top 100 van Google! Het wordt een lange… lange…. dag.
Eerder verscheen er op het Antagonist-blog informatie om hoger te scoren in Google en meer bezoekers te trekken naar je website. Echter, wat kun je doen om te herstellen als het even minder gaat? Steeds vaker komt het voor dat websites met redelijk veel inkomend verkeer (en ook écht grote spelers, zoals Expedia, E-bay, etc.) een plotselinge drop meemaken in de organische resultaten van een zoekmachine als Google. Het is de schrik van iedere SEO-specialist! Maar hoe kan dit? En hoe kun je ervan herstellen?
Inhoudsopgave:
- 1. Informatie over de Google Panda- en Penguin-update
- 2. Wat is NIET het resultaat van Panda of Penguin
- 3. Wat zijn de eerste stappen om te recoveren van een Penalty?
- 4. Hoe pak je het herstel van je website aan?
Informatie over de Google Panda- en Penguin-update.
Google begon met het lanceren van de Panda en de Penguin-update op 24 april 2012. Eens in de zoveel maand werd er een nieuwe update gelanceerd om kwalitatief slechte websites te weren uit de zoekmachine. Onder een kwalitatief slechte website valt vooral de inkomende linkstructuur en de inhoud en opbouw van de website.
Tot begin dit jaar (2014) was het één à twee keer per jaar stressen. Er waren drie opties, je website bleef stabiel, maakte een drop of je zag je het inkomend verkeer stijgen. Begin dit jaar zijn er een aantal zaken veranderd op het gebied van het lanceren van updates. De updates van Google worden niet meer een aantal keer gelanceerd, maar worden het hele jaar door uitgerold. Maak je borst dus maar nat, want elke maand kan er een verandering plaatsvinden! Op een positieve én op negatieve manier.
De belangrijkste vraag: “Hoe herstel ik de positie van organische zoekresultaten van mijn website na een drop door de Panda- of Penguin-update?”
Positieve insteek bij het herstellen van een penalty
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als het antwoordt zo voor het oprapen lag, dan zou iedereen zomaar even een penalty kunnen wegwerken. Elke website is anders en iedereen heeft zijn eigen structuur en inhoud. Er is dus niet zomaar even een klant-en-klaar formaat dat je website gaat helpen. Gelukkig zijn er wel aanknopingspunten die je kunt gebruiken of onderzoeken om te herstellen.
Voordat ik ga bespreken wat de procedure is voor het effectief herstellen van een penalty is het belangrijk dat je 100% achter je website staat en dat je in jouw ogen niets verkeerd hebt gedaan. Als je zelf al weet dat je ‘black-hat’-methodes hebt gebruikt om hoger te scoren in de zoekmachines, dan weet je precies wat je moet verwijderen om je rankings weer terug te krijgen.
Je bouwt aan je bedrijf of merk en je bent bereid er diep voor te gaan! Motivatie voor het uitbreiden van je website is belangrijk! Een Google-penalty is deprimerend en veel mensen gooien de handdoek in de ring. Ik zie het als de ultieme reden om orde op zaken te stellen. Het ging verkeerd, laten we er wat aan doen!
Wat is NIET het resultaat van Panda of Penguin?
Een daling in de resultaten van zoekmachines kan meerdere oorzaken hebben. Concurrenten zijn bezig met uitbreiding, waardoor je zakt in de zoekmachines. Google is bezig met het verbeteren van de gevoeligheid voor diverse ‘strings’ waar men op zoekt, waardoor optimalisatie van je pagina’s nog belangrijker wordt.
Het kan ook gewoon voorkomen dat Google een andere waarde gaat hechten aan haar algoritme en sommige inkomende links bijvoorbeeld minder interessant vindt. Je hoort bijvoorbeeld veel specialisten suggereren dat links via social media steeds belangrijker worden. De meest effectieve en veilige manier is, om te differentiëren en vanuit zoveel mogelijk verschillende richtingen bezoekers naar je website trekken.
Wat belangrijk is om te realiseren, is dat je nooit met 100% zekerheid kunt zeggen hoe Google websites indexeert of gaat indexeren. Alle rankingfactoren die je online terugvindt zijn gebaseerd op best-practices, benchmarks van enthousiaste webmasters en marketeers of Matt Cutt’s afdeling SPAM-team Google.
Wat zijn de oorzaken van een daling?
De oorzaken van deze dalingen komen op een natuurlijke manier tot stand. Het enige dat je kunt doen, is zorgen dat je killer-content aflevert, je website bijwerkt en zorgt voor kwalitatief sterke inkomende links. Vooral het updaten is extreem belangrijk! Killer-content van 4 jaar geleden, zoals een tutorial, is tegenwoordig niet meer van toepassing aangezien bijvoorbeeld het product ook vele updates heeft meegemaakt.
Maar voor deze oorzaken ben je hier niet! Je zit met je handen in het haar want je hebt een daling meegemaakt van meer dan 75%! Zo’n drop kan maar (bijna) één verklaring hebben. You’ve been caught by the Panda or the Penguin…
Wat zijn de eerste stappen om te recoveren?
De allereerste stap wat iedere SEO-specialist je zal aanbevelen, is het analyseren van Google Webmaster Tools. Verwacht er niet teveel van, want 9 van de 10 keer wordt er geen melding gegeven. Als er een onnatuurlijk linkpatroon geconstateerd is, dan kan er een melding staan zoals: “Veel onnatuurlijk inkomende links gevonden.”
Indien er geen meldingen staan, dan is het belangrijk dat je erachter komt wat de oorzaak is van de drop. Er zijn twee factoren die van invloed kunnen zijn op een enorme drop.
De ‘Penguin-update’
Je website zakt in de zoekmachine, omdat er een onnatuurlijke linkstructuur is gevonden richting je website. Hierbij kun je denken aan veel inkomende links vanaf spam-achtige websites. Maar hoe beoordeel je of een website spammerig is? Iedereen kan wel bedenken dat het niet heel slim is om een link te plaatsen op een website volgepropt met links over verschillende onderwerpe. Vergeet overigens niet dat websites die er redelijk goed uitzien nog steeds door Google beoordeeld kunnen worden als ‘Not-Trustworthy’.
Ook de plaats van je link op een andere website is belangrijk! Staat deze tussen honderden andere links op een partner website? Of is het een verlengstuk of verwijzing aan de hand van een artikel wat over jouw onderwerp gaat?
Hoe bepaal je of een website goed is?
Maar hoe bepaal je nou of Google een website goed genoeg vindt? Je hebt tegenwoordig honderden tooltjes waarmee je de ‘Domain Authority’, ‘Citation’ en ‘Trust’ kunt bepalen. Deze factoren zijn in het leven geroepen door analyse-websites en geven aan hoe sterk een website is.
Elke pagina binnen een website bevat een andere Authority- en Trust-waarde. Men noemt deze waardes ook wel de opvolgers van de PageRank-waarde, waarbij voornamelijk gelet werd op het aantal inkomende links en de factoren van de domeinnaam. Hoe hoger de waardes zijn, hoe sterker de pagina is en hoe waardevoller een inkomende link is.
Je kunt je eigen pagina’s controleren via bijvoorbeeld Majestic SEO. Voor de hoofdpagina van Antagonist ziet dit er als volgt uit:
Aan de hand van deze waardes kun je bepalen hoe sterk je inkomende linkstructuur is.
Het vertrouwen van de inkomende website is belangrijk, maar ook de positie en of er daadwerkelijk verkeer binnenkomt via het linkje.
De ideale situatie voor een inkomende link
Inkomende links van hoge domain Authority- en Trust-websites binnen jouw branche (niche) met een link op een plaats die veel verwijzingsverkeer veroorzaakt. Het linkje moet wat bijdragen! Een link als verlengstuk van een artikel werkt prima. Geef ze het topje van de ijsberg en werk de rest uit in je eigen artikel.
Om het bovenstaande voorbeeld te verduidelijken dat niet alle websites met alleen links slecht zijn: kleine websites met weinig status en veel links hebben weinig ‘Trust’ en ‘Authority’. Krijg je veel inkomende links vanaf deze websites dan verlaagd jouw ‘Trust’ en ‘Authority’ ook. De kans dat je geraakt wordt door een Penguin-update wordt hierdoor groter.
Websites zoals Startpagina.nl bevatten veel links maar hebben een zeer hoge ‘Trust’ en ‘Authority’ waarde. Een link op deze pagina zorgt voor vrij veel verwijzingen richting je website. Hieronder een voorbeeld van de ‘Trust’ en ‘Authority’ aan de hand van Startpagina.nl.
Panda-update
De Panda-update is door Google in het leven geroepen om websites niet alleen te beoordelen op de inkomende linkstructuur, maar ook op kwalitatief goede content. Stel je voor: je hebt een kwalitatief slechte website met spam-achtige content waar een bezoeker niks mee kan. Toch rank je zeer hoog, doordat je een sterke linkstructuur hebt. Zodoende wil Google controleren of je een hoge rank wel waard bent.
Google is nog steeds de nummer één zoekmachine van de wereld. De zoektermen waar men op zoekt moeten steeds nauwkeuriger aansluiten op de content. Wanneer je iets zoekt moet het op de eerste pagina vindbaar zijn! De Panda-update zorgt dat websites met kwalitatief sterke content beter scoren in de zoekmachines.
Maar wat is kwalitatief sterke content? Hierbij kun je denken aan:
- gebruikersgemak (inhoudsopgave);
- website-structuur;
- opbouw en leesbaarheid van je teksten;
- verwerking van strings en zoektermen in de teksten;
- geen duplicate content;
- juist gebruik van titels;
- spelling;
- content die up-to-date is.
Hieronder heb ik een aantal factoren opgesomd die meespelen tijdens het bepalen van de kwaliteit van je content:
Schrijf over oplossingen die nog niemand bedacht heeft!
Je kunt zelf misschien denken dat je website sterke content bevat, maar Google kan hier heel anders over denken. Als er twintig websites met een zeer hoge ‘Trust’ en ‘Authority’ ongeveer dezelfde info leveren, waarom zou Google jouw pagina dan bovenin de zoekresultaten plaatsen?
Je zou dus iets kunnen schrijven over een oplossing, voor problemen binnen jouw branche, waar nog geen oplossing voor gevonden is. Analyseer welke problemen er spelen onder je doelgroep en schrijf met een probleemoplossend karakter het antwoord. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, het herformuleren en op nieuwe wijze de zaak belichten kan al voldoende zijn.
Het updaten van kwalitatieve content is belangrijk
Een andere factor die de kwaliteit waarborgt, is het up-to-date houden van je content. Zelf heb ik een aantal keer meegemaakt dat kwalitatief sterke content daalde in de zoekmachines, omdat de content een aantal jaar verouderd was. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan handleidingen.
Producten worden geüpdatet en niemand heeft wat aan een handleiding voor een oude versie! Laat zien dat je tijd en energie in je artikelen stopt en dat je bezig bent met het updaten van je website. Men suggereert tegenwoordig ook dat sociale factoren een steeds grotere rol krijgen om te bepalen of de content daadwerkelijk sterk is.
Hoe pak je het herstel van je website aan?
Welke factoren controleert Google ook handmatig? In de afbeelding hieronder een overzicht van de punten die Google regelmatig langsloopt om te kijken of het allemaal nog wel klopt.
Om wat meer inzicht te krijgen in de mate hoevaak dit gebeurt, heb ik hieronder ook een afbeelding van de tijdlijn geplaatst.
Analyseren van het probleem met behulp van Webmaster Tools.
Allereerst is het belangrijk dat je zorgvuldig analyseert. De analyse is het belangrijkste gedeelte van je herstel-procedure! Je moet erachter zien te komen waarom jouw website laag wordt beoordeeld door Google. De eerste stap is voor welke termen het mis ging en wat het verlies precies is.
Via Google Webmaster Tools heb je de mogelijkheid om op ‘zoekverkeer’ » ‘zoektermen’ te klikken. Onder de grafiek staat een knop ‘met wijzigingen’. Je ziet zoiets als onderstaande screenshot, alleen zal bij jouw alles rood zijn indien een update je onvindbaar heeft gemaakt.
Het zal voornamelijk een bevestiging zijn dat je zo’n beetje op iedere term gedaald bent en het zal bevestigen dat er iets mis is met je gehele website en niet alleen een enkele pagina.
Let op! Kijk of er een melding wordt gegeven bij ‘Site berichten’.
In kaart brengen wat er mis ging en waarom
Aangezien je website een gigantische daling heeft meegemaakt en je bent je van geen kwaad bewust, dan wil je graag weten wat er fout ging. Iedere website kan een ander probleem hebben, maar iedereen moet een aantal stappen doorlopen om met zekerheid te zeggen wat er fout is gegaan.
Na Google Webmaster Tools is het belangrijk dat je de gegevens van je website in kaart gaat brengen. De eerste factor die je wilt weten van je website zijn de ‘Domain Trust’ en ‘Domain Authority’ of ‘Citation’. Deze waardes vind je bij Majestic SEO zoals hierboven al is besproken. De officiële definitie van deze twee waardes heb ik hieronder neergezet.
Domain Trust and Domain Authority: “Both Trust flow and Domain Authority help SEO professionals make judgements about the usefulness of backlinks from a site in order to ensure their website ranks higher in Google (and other search engines).”
Hoe hoger de waardes hoe sterker je inkomende linkstructuur is. Zijn de waardes (beide) vrij laag dan kun je concluderen dat er iets mis is met de inkomende linkstructuur van je website. De linkstructuur is een mogelijke factor voor de recente daling (Penguin-update).
Met de MajesticSEO-tool kun je ook bekijken wat de diversiteit is qua zoektermen die als anchor in de links gebruikt worden richting je website.
“Natuurlijke” linkbuilding ontstaat indien pagina’s zo goed zijn dat ze door bezoekers gedeeld worden. Google herkent natuurlijke links mede dankzij de diversiteit in de anchors. Hoe meer verschil hoe beter! Heb je dus honderden links zitten bouwen op een enkele zoekterm en geen andere anchors gebruikt dan wordt het al vrij snel verdacht. Zorg dat het stuk ‘Other anchor text’ van de MajesticSEO-chart zo groot mogelijk is zoals onderstaand voorbeeld.
Als je vanaf dit punt al kunt concluderen dat je ‘Authority’, ‘Citation’ en ‘Trust flow’ geen hoge waardes bevatten, dan moet je gaan analyseren welke websites deze waardes omlaag halen. Via MajesticSEO kun je met een gratis account een aantal links analyseren. Wil je echter de gehele linkstructuur controleren, dan moet je een betaald account afnemen. Natuurlijk zijn er prima (gratis) alternatieven voor het analyseren van de linkstructuur!
Bekijk bijvoorbeeld eens RavenTools die een 30-dagen-gratis account aanbiedt. RavenTools beschikt over een volledige ‘backlink checker’, waarmee je bijna alle links gratis kunt analyseren die richting je website leiden. Als je eenmaal bent ingelogd bij RavenTools dan ga je naar ‘SEO’ » ‘Backlink explorer’. Hier vul je jouw domeinnaam in en zoek je naar backlinks voor het gehele domein.
Na enige tijd krijg je een overzicht van alle inkomende backlinks richting je website inclusief de anchor text.
Hierna kun je zelf bepalen welke links van hoge en lage kwaliteit zijn. Ga elke link na en bepaal of de link daadwerkelijk iets meegeeft aan je website. Een zeer tijdrovende klus, maar het moet nu eenmaal gebeuren. Ga er overigens niet vanuit dat je direct weer vindbaar bent, wanneer je alle ‘slechte’ links verwijderd hebt. Het kan soms wel tussen de drie tot zes maanden duren.
Behoudt het overzicht
Je ziet vaak dat SEO-specialisten een combinatie van link-analyse-tools gebruiken, omdat bij iedere tool soms andere links naar boven komen. Het is een tijdrovende klus die je gestructureerd moet aanpakken. Noteer het en houd alles bij, zodat je een volledig beeld hebt van je linkstructuur.
Als je veel inkomende links binnenkrijgt vanaf websites die ook penalty’s hebben gekregen, dan is dat een goede reden om die links te verwijderen. Vaak zie je dit wel weer terugkomen in de statistieken van het gehele domein qua ‘Domain Trust’ en ‘Citation’. Indien je een link niet kunt verwijderen, omdat de webmaster van de website niet reageert of je hebt zelf de link niet geplaatst, dan kun je gebruik maken van de disavow-methode van Google. Gebruik deze tool wel zorgvuldig en met mate!
Mijn eigen ervaring met het verwijderen van links op niet kwalitatieve websites is dat je het rustig aan moet doen, niet direct alles wat los en vast zit verwijderen, maar gewoon simpel een paar links per dag weghalen en je website met sterke content uitbreiden. Uitbreiden is de sleutel tot succes!
Controleer je content en de structuur van je website
Overoptimalisatie van je teksten kan zorgen voor een penalty. Het linkprofiel hoeft niet per se de oorzaak van je drop te zijn. Overgeoptimaliseerde teksten kunnen ook een oorzaak zijn van een drop. Zijn je teksten wel geschreven voor de bezoeker? Zijn ze leesbaar? Of schrijf je grote stukken tekst met als doel zoveel mogelijk zoektermen en strings erin te verwerken? Houd het gebruiksvriendelijke, schrijf het voor de bezoekers en niet voor de zoekmachine.
Controleer op duplicate content. Duplicate content is ook een bekende oorzaak van een penalty. Je hebt een nieuwsartikel geschreven en je publiceert het artikel op diverse nieuwswebsites als een kopie. Veel specialisten zeggen dat het een prima bezigheid is zolang je de artikelen op een website zet die een ‘canonical’ richting jouw artikel zijn. Echter, is dit vaak niet het geval.
Ik zou zelf het risico niet willen nemen en liever kiezen voor kwalitatieve en unieke teasers die je het topje van de ijsberg van je artikel geven. Het stimuleert niet alleen het verwijzingsverkeer, maar het zorgt ook voor vertrouwen. Indien de teasers natuurlijk op vertrouwde websites geplaatst worden.
Is de kwaliteit van je content in orde en uniek? Update regelmatig! Vind je dat je veel moeite en energie hebt gestoken in de leesbaarheid, SEO en kwaliteit van je content en blijkt is deze prima? Probeer dan eens je content wekelijks uit te breiden of te updaten. Google waardeert artikelen van websites die continu geüpdatet worden.
Controleer je teksten op uitgaande links en inner linking. Inner linking is prima, mits het met mate gebeurt. Link alleen artikelen aan elkaar die een aanvulling voor het onderwerp zijn. Gebruik weer diversiteit in de anchors. Zorg dat je niet intensief en extreem gaat inner linken. Ook verborgen teksten en andere blackhat-technieken zijn onaanvaardbaar.
Uitgaande links moet je beperken. Veelal zegt men dat je het moet beperken tot 100 uitgaande dofollow-links. Je kunt het best ervoor kiezen om uitgaande links een ‘rel=nofollow’ mee te geven, tenzij je zeker weet dat je links plaatst naar een ‘grote’ betrouwbare bron. Het moet je website geen schade toe kunnen brengen, maar juist voor vertrouwen zorgt. Een nofollow-link wordt niet getracked door de crawler.
Uitbreiden is een belangrijke factor om terug te keren!
Je hebt 0% motivatie om te bouwen aan een website die niet meer gevonden wordt. Toch wil ik je het advies meegeven om nooit te stoppen met je website. Je rankings gaan op den duur terugkomen en het zal alleen maar sneller gaan indien je laat zien dat je daadwerkelijk bezig bent met het neerzetten van een kwalitatief sterk product.
Nieuwe aanvraag en beoordeling via Google Webmaster Tools.
Denk je dat je alle slechte links verwijderd hebt (soms wel 80% van je structuur) en dat de kwaliteit van je content uitmuntend is? Dan kun je een heroverweging aanvragen via Google Webmaster Tools.
Geef het de tijd! Sommige websites beginnen na drie maanden weer te ranken en sommige websites pas na zes maanden. Het belangrijkste is dat je tijdens je verwijderproces niet stilstaat met de uitbreiding van je website. Verwijder langzaam, verbeter je website, zorg voor kwaliteit en hecht veel waarde aan gebruikersgemak. Je zult zien dat wanneer je er hard voor werkt je vanzelf weer gevonden wordt.
Om je extra te motiveren! Met een persoonlijke benchmark heeft de bovenstaande procedure geholpen met het behalen van het onderstaande resultaat (binnen 3 maanden).
Succes met je website! Heb je zelf ervaring gehad met een succesvolle recovery van een update? Laat je best practise achter in de comments! Ik ben benieuwd.
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.