We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Hoe groter hoe beter, toch?

Tot een half jaar geleden hadden wij op onze website een teller staan met het aantal geregistreerde domeinnamen. Dat hoort zo, dachten we. Het staat goed als we lekker groot zijn en snel groeien. Toch?

Bij de lancering van onze nieuwe website hebben we besloten om de teller eraf te halen. Dat was een zeer bewuste keuze. Wat betekent grootte eigenlijk? Grootte is in ieder geval niet een maatstaaf voor de prijs/kwaliteit-verhouding, niveau van ondersteuning of hoe goed jij als klant behandeld wordt. Naar mijn idee kun je aan de grootte eigenlijk alleen aflezen of het betreffende bedrijf meer dan een eendagsvlieg is. Daarom vermelden we nu nog wel een orde van grootte op onze website.

Veel bedrijven willen graag de grootste zijn. Koste wat het kost. Maar is zo’n bedrijf wel het soort bedrijf waar jij als klant het meeste baat bij hebt? Ik denk het niet. Groot zijn en snel groeien geeft een bedrijf namelijk een gevoel van absolute macht. Hoe waardevol ben jij als klant?

Als jij vertrekt omdat je ontevreden bent, of omdat de concurrent net iets goedkoper is, wat maakt het dan uit? Voor jou vele anderen. Het gevaar van veel klanten hebben — het gevoel dat er voor iedere klant 1.000 anderen zijn — is dat je denkt dat je een individu slecht kunt behandelen, negeren of zelfs de deur kunt wijzen. Of dat je product middelmatig mag zijn, net goed genoeg om je als klant binnen te kunnen houden. Je waant je onoverwinnelijk. Denk bijvoorbeeld eens aan hetgeen dat zich afspeelt in de telecomsector.

Is groot zijn of groeien dan per definitie verwerpelijk? Nee. Het is afhankelijk van de aanleiding en manier waarop een bedrijf groeit. Denk aan Apple versus Microsoft. Wij hebben ook de wens om te groeien, maar niet ten koste van hetgeen waarin wij geloven. Het in de watten leggen van je klanten, en knokken voor een goed product; dat is belangrijk. Groeien is dan het resultaat waar je simpelweg niet aan ontkomt. Op deze manier van groeien mag je trots zijn. Hoe groei jij?

Deel dit blog
Wouter de Vries
Wouter de Vries

Wouter de Vries richtte in 2004 Antagonist op, de tegenspeler op de hostingmarkt. Het bedrijf staat voor eenvoud, transparantie en uitstekende klantenservice. Inmiddels heeft Antagonist meer dan 70.000 tevreden klanten mogen bedienen.

Artikelen: 33

4 reacties

  1. Goed over nagedacht, topbedrijf! Getallen zeggen inderdaad niks. Gewoon proberen! Ik ben meer dan tevreden over de service van Antagonist en heb al meerdere mensen verwezen naar hun.

  2. Helemaal mee eens, het aantal klanten maakt niet uit. Gaat om de tevredenheid, product en bestendigheid. Bovendien zegt het aantal klanten op zich niets indien je geen vergelijkingsmateriaal hebt.

    Ik ben klant vanwege de klantgerichtheid van Antagonist en de mogelijkheid om zoveel mogelijk online te kunnen regelen.

  3. Deze blogpost beschrijft perfect het gevoel dat ik ook heb bij bedrijven met veel klanten.  Daarom kies ik bewust, indien mogelijk, voor een kleine(re) speler.  Doordat je daar geen nummertje bent heb je meestal een beter prijs/kwaliteit verhouding en dat is wat ik althans wil.  Antagonist is top!  Keep up the good work!

  4. Ik kan het hier (en met de reactie van Bernie) alleen maar mee eens zijn. Een goede persoonlijke behandeling vindt je bij veel grote(re) bedrijven niet meer, ook al doen marketeers nog zo hun best (bijvoorbeeld klanten en/of medewerkers naar voren schuiven in je reclameuitingen om persoonlijk over te komen), je blijft toch nummer 211746356 (in mijn geval).

Reacties zijn gesloten.

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100