We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Hoe een goed ontwerpproces leidt tot een succesvolle website!

Als je nog geen website hebt, of je wilt je huidige website verbeteren of vernieuwen, houdt dan het Antagonist Weblog goed in de gaten! De komende 8 weken leggen we uit hoe je gestructureerd tot een succesvolle website komt.

Over de auteur

Zo’n 15 jaar geleden maakte ik mijn websites keurig in Kladblok in pure HTML. Technieken die we nu voor lief nemen zoals PHP en CSS, waren er nog niet. Gelukkig is er ontzettend veel veranderd. Tijdens mijn studie Technische Bedrijfskunde zag ik al snel dat IT’ers niet meer in de kelder of op zolder moeten zit, maar in de boardrooms. ICT zit in de kern van bijna alle organisaties en mensen die zowel de IT als de business kant begrijpen zijn onmisbaar.

4 jaar geleden hebben we daarom GoalGorilla opgericht. GoalGorilla ontwerpt, realiseert en promoot, gebruikersgerichte online omgevingen voor haar klanten. We begrijpen dat zowel kennis van techniek als het doel en de strategie van een organisatie nodig zijn voor een succesvolle website.

Met deze artikelen deel ik mijn visie op het online ontwerpproces. Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat er op alle vlakken nog verdieping mogelijk is. Graag hoor ik daarom jullie reacties en opmerkingen in de comments. Ons doel is hetzelfde: succesvolle websites maken!

Taco Potze

Ik begin met een theoretisch stukje om 2 verschillende ontwerpstrategieën aan te duiden. Volgende week meer over het ontwerp-gedeelte.

Een succesvolle website creatief vs. logisch

Er zijn twee scholen van gedachten bij het maken van een nieuw ontwerp.
De eerste is de ‘creatieve’ manier, deze zegt dat je je moet onderscheiden van de rest en dus iets nieuws moet verzinnen, logica wordt achteraf gebruikt om te verklaren wat is gedaan. Creatieve personen nemen beslissingen vaak op basis van gevoel en intuïtie en het proces is veelal informeel. De gedachte is dat designers iets nieuws maken terwijl wetenschappers dingen onderzoeken die reeds bestaan.

De tweede manier is ‘logisch’ of generatief aan het werk gaan, vaak gebaseerd op best-practices of wetenschappelijk onderzoek. Aanhangers van deze methoden zijn vaak sterk analytisch en berekenend. Het ontwerp proces is veelal vooraf vastgelegd en erg formeel. Sommige ontwerpers wijzen erop dat ze vanuit de logica onzinnigheden in designs kunnen detecteren en zo tot betere ontwerpen komen.

Wat voor type ben jij?

Bedenk voor jezelf eens met wat voor personen jij in je project te maken hebt. Is je designer vooral een creatief? En je baas de strakke logisch nadenkende zakenman die geen ruimte meer overlaat voor creativiteit? En wat voor type ben je zelf eigenlijk?

Succesvolle website - Creatief
Creatief
Succesvolle website - Rationeel
Rationeel

Voor we beginnen aan het ontwerp proces is het goed hier bij stil te staan; teveel van het één leidt meestal tot slecht werkende websites.

Teveel van het goede

Een voorbeeld van een creatieve website waar duidelijk de logica en de bezoeker uit het oog zijn verloren is de website van Xerox. Je zult snel zien waarom…

Maar andersom kan ook. Karton verpakking is natuurlijk net het meest sexy product, maar de website van Avercon slaagt er ondanks de logica in hun oplossingen en toepassingen absoluut niet in de bezoeker te prikkelen of interactie tot stand te brengen. Boring!

Wees opmerkelijk, maar vergeet je bezoekers niet!

Marketing genius Seth Godin zei treffend dat we in een tijd leven met veel opties en weinig tijd. Het is belangrijk dit in ons achterhoofd te houden. De velen online optie zorgen ervoor dat we iets moeten maken dat eruit springt. Seth’s favoriete voorbeeld is die van een paarse koe.

Aan de andere kant moeten we de bezoeker helpen zijn behoefte snel en gemakkelijk te vervullen. Met een klik is je potentiele klant terug in Google en op de site van je concurrent.

Zowel logica als creativiteit is dus nodig voor een succesvolle site. Harvard professor Jeanne Liedka ziet gelukkig een gemeenschappelijke deler: “Succesvolle ontwerpers, net als wetenschappers (maar niet zoals kunstenaars), formuleren hypothesen om te testen, bouwen modellen en controleren de consistentie van hun designs.

Volgende week gaan we daarom verder met hypothesen, modellen en controle van je project en laat ik aan de hand van een marshmallow zien waarom het maken van prototypes leidt tot een succesvolle website!

Deel dit blog
Taco Potze
Taco Potze

Taco is oprichter van GoalGorilla en de eindverantwoordelijke voor Webdevelopment. In 10 jaar tijd heeft hij een ruime ervaring opgebouwd met internet marketing en online strategieën. Zowel vanuit een technisch als organisatie perspectief denkt hij mee over een succesvolle oplossingen.

Artikelen: 7

Eén reactie

Reacties zijn gesloten.

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100