RankBrain werd in 2015 door Google geïntroduceerd als toevoeging aan het zoekalgoritme. Een belangrijk doel hiervan was om voor nog betere rangschikking van zoekresultaten te zorgen. Google benoemt het zelf, naast content en backlinks, als één van de belangrijkste factoren voor ranking. Erg interessant dus, maar hoe werkt het precies en hoe optimaliseer jij je website hiervoor? Daarom een aantal praktische tips!
RankBrain is een machine learning system, ofwel een zelflerende kunstmatige intelligentie (AI). Het is ontwikkeld met een specifiek doel: het helpen interpreteren van opdrachten in de zoekmachine. Bij Hummingbird werd AI overigens ook al toegepast, het grote verschil zit in de manier waarop ze leren. Hummingbird leert door menselijke input, RankBrain leert zelfstandig door het signaleren van patronen en het ontwikkelen van inzichten.
Hoe werkt het?
RankBrain helpt om bij een zoekopdracht de meest relevante content en pagina’s te weergeven. Dit doet het door niet enkel op specifieke woorden (keywords) te focussen, maar door het algoritme te helpen volledige zinnen (long tail keywords) te interpreteren. Oftewel, wat is de daadwerkelijke intentie achter de zoekopdracht?
Er worden patronen tussen zoekopdrachten uit het verleden geïdentificeerd, die in de eerste instantie geen connectie met elkaar lijken te hebben. Vervolgens wordt geprobeerd dit te associëren met resultaten waar vorige zoekers het best op hebben gereageerd. Door constant bij te leren en te herevalueren is RankBrain steeds beter in staat om als een mens de intentie achter een zoekopdracht te begrijpen.
Hoe optimaliseer je voor RankBrain?
Optimaliseren voor RankBrain vraagt vooral de juiste insteek bij het creëren en optimaliseren van je content. In tegenstelling tot de standaard SEO checklist die je simpelweg doorloopt en afvinkt, is het optimaliseren voor RankBrain een dynamisch proces dat constant in beweging is. Toch zijn er een aantal methoden te benoemen, waarmee je concreet aan de slag kunt!
#1. Verhoog je click-through rate (CTR)
Vanuit SEO-perspectief is het belangrijkste aspect van RankBrain dat het veel waarde hecht aan gebruikersgedrag, na het opgeven van een zoekopdracht. Sluiten pagina’s goed aan bij een zoekopdracht, dan is het doorklikratio hoger dan bij een slechte match. Denk zoveel mogelijk vanuit de zoekende partij. Zorg dus voor passende content, meta titles en omschrijvingen voor weergave in de organische resultaten.
#2. Stop met oude keyword-technieken
Door de jaren zijn de toepassingen van keywords meermaals veranderd, maar onder RankBrain is het toch écht tijd de oude methoden voorgoed los te laten. Stop dus met het “optimaliseren” van pagina’s en content rondom een enkel keyword (ook anno 2018 nog steeds de standaard praktijk bij veel websites) en start met het clusteren van keywords en topics.
Bij het bepalen van keywords is het nu vooral van belang te kijken naar verbanden, zodat je content kunt optimaliseren voor meerdere termen. Gebruik ook zoveel mogelijk long tail keywords en vermijd het spammen ervan, puur om een bepaalde dichtheid te behalen. Dat laatste levert sowieso al een aantal jaar geen positief resultaat meer op.
Voer zorgvuldig keywordanalyses uit, bijvoorbeeld met de AdWords keywordplanner. Ook premium tools als Ahrefs en Moz zijn bijzonder nuttig. Een andere goede methode is gebruik te maken van de suggesties die onderaan de Google zoekpagina worden weergegeven. Zo krijg je al inzicht in de verbanden die Google zelf ziet in relatie tot je zoekopdracht.
#3. Schrijf alsof je een gesprek voert
Onder RankBrain hoef je geen rekening meer te houden met statische algoritmes en vastgestelde systemen. Je bent vrij om zo menselijk te schrijven als je wilt! Wel zo prettig voor de bezoekers van je website. En voor jou, omdat het uiteindelijk wordt beloond in de zoekresultaten. Neem je bestaande content eens door, vraag je af of het natuurlijk klinkt en herschrijf het waar nodig. Lees het eventueel hardop voor aan je vrienden of collega’s.
Voice search
Er is nog een goede reden om op deze wijze content te schrijven: voice search. Dit wordt steeds belangrijker. Bij deze spraakgestuurde manier van zoeken, is spreektaal de input. Als je voor RankBrain optimaliseert, dan doe je dit dus automatisch ook voor voice search!
One more thing …
Naast RankBrain zijn er nog een tal andere factoren die van invloed zijn op het algoritme, ieder met een eigen aanpak. Eerder dit jaar heeft Google de mobile-first index uitgerold. Dit heeft flinke impact gehad op de organische ranking van websites en pagina’s. Is je website dus al geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers? Check welke stappen je kunt ondernemen!
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.