We zijn inmiddels bij het vierde deel over e-mail aangekomen. Het vorige deel ging over het instellen van autoresponders en vaction messages. Nu gaan we het hebben over het inschakelen van Google Apps voor jouw domein.
Handig voor als je reeds gebruik maakt van de diversiteit aan functionaliteiten die Google Apps je biedt. Eigenlijk gaat dit onderwerp maar deels over e-mail, als je Gmail gebruikt.
Je kunt je domeinnaam namelijk voor veel meer diensten van Google Apps gebruiken, als je deze eenmaal hebt gekoppeld.
Dus als je tevreden bent met de diensten die Google je biedt (zoals: Gmail, Calendar, Drive, etc.) dan kun je overwegen om Google Apps voor jouw domein in te stellen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je kunt e-mailen vanaf jouw domein, maar dan via de Gmail-interface.
Hieronder volgt een beknopte beschrijving bij het opzetten van Google Apps voor jouw domein.
- Ga naar de website van Google en start de aanmeldprocedure;
- Kies ervoor dat je een bestaande domeinnaam wilt gebruiken, dat je beheerder bent en vul je domeinnaam in;
- Vul vervolgens het formulier verder in. Vul bij het e-mailadres een werkend e-mailadres in (zie Hoe beheer ik e-mailaccounts? voor informatie over het instellen daarvan);
- Klik, na het aanmelden, op de link ‘Eigendom van het domein verifiëren‘;
- Kies ervoor om je domein te verifiëren aan de hand van het uploaden van een HTML-bestand. Je krijgt nu een een code (in de onderstaande afbeelding ‘googlec4448fd9212b7fe7‘) en bestandsnaam (‘googlehostedservice.html‘) die je zometeen nodig zult hebben;
- Log in op DirectAdmin, bij voorkeur in een nieuw tabblad of venster van je browser;
- Ga naar de File Manager en blader naar de map ‘public_html‘;
- Maak een nieuw bestand aan met de bestandsnaam die in het scherm van Google Apps stond vermeld (zonder HTML-template);
- Plaats de code in het venster van DirectAdmin en sla het bestand op (‘Save As‘);
- Ga terug naar de tab of het venster van Google Apps en klik op ‘Controleren‘;
- De aanvraag wordt nu bovenin beeld bevestigd. Meestal duurt het slechts een paar minuten voordat de bevestiging is verwerkt;
- Schakel via Mijn Antagonist Google Apps in voor de domeinnaam. Voor een los domein kan je dit instellen door de DNS-records aan te passen. Voor een domein dat aan een hostingpakket is gekoppeld kan je hiervoor deze knop gebruiken:
Nadat dit is gebeurd, kun je bij Google instellen om ‘mail.jedomein.nl‘, ‘docs.jedomein.nl‘, ‘calendar.jedomein.nl‘ en ‘sites.jedomein.nl‘ te gebruiken door in het hoofdscherm van Google Apps op de dienst te klikken en vervolgens de URL te wijzigen. De namen ‘start.jedomein.nl‘ en ‘agenda.jedomein.nl‘ voegen wij standaard toe. Als je af wilt wijken van de standaarddomeinen, of Google Apps weer wilt uitschakelen voor je domeinnaam, kun je contact opnemen met support.
Tot zover de uitleg over het instellen van Google Apps voor jouw domeinnaam. Het volgende artikel gaat over het instellen van Office 365 voor je domein. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je met onderdelen van Microsoft Exchange kunt e-mailen vanaf jouw domeinnaam.
Succes met het instellen en ontdekken van Google Apps. Oh ja, mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je natuurlijk ook altijd contact opnemen met support.