We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Hoe maak je een goede landingspagina?

Een eerste indruk is ook online razendsnel gemaakt. Bezoekers besluiten gemiddeld binnen een paar seconden of zij op je website willen blijven. Een goede landingspagina is dan allesbepalend. Maar hoe maak je die precies? Gelukkig zijn er richtlijnen die je hierbij houvast kunnen bieden, zoals het AIDA-model. 

Tips voor het verbeteren van je landingspagina.

Het woord zegt het al een beetje, een landingspagina is de pagina van je website waar de bezoekers ‘landen’. Het is de eerste pagina die zij van je website te zien krijgen en heeft hierdoor een belangrijke rol. Een goede landingspagina zorgt niet alleen voor een lager bouncepercentage, maar verhoogt ook de conversie van je website. 

Breng het proces in kaart

Het optimaliseren van een landingspagina kan op verschillende manieren. Het is vooral belangrijk om het proces dat de bezoeker doorloopt helder te krijgen. Denk na over het doel en de stappen die nodig zijn om dat te bereiken. Als je dit in kaart brengt, kun je inspelen op de behoefte van de bezoeker. Het AIDA-model kan je helpen dit proces inzichtelijk te maken.

Wat is het AIDA-model?

Het AIDA-model doorloopt de vier fasen van het koop- en beslissingsproces van een bezoeker. Dit begint bij het trekken van de aandacht (Attention) en het wekken van interesse (Interest). Hierna is het de kunst om het verlangen van de bezoeker aan te wakkeren, zodat zij een actie of aankoop gaan overwegen (Desire). Tot slot moet de bezoeker aangezet worden tot het ondernemen van actie (Action). Dit model is heel breed toepasbaar, zo ook bij het optimaliseren van een landingspagina. 

Toepassen op je landingspagina 

Je kunt onderstaande stappen gebruiken als een soort checklist. Bevat jouw landingspagina alle stappen van het beslissingsproces van de bezoeker? 

Je landingspagina verbeteren met behulp van het AIDA-model.

Stap 1: Attention 

Trek de aandacht van je bezoeker
Het is belangrijk om zo snel mogelijk de aandacht te krijgen én vast te houden. Zorg daarom dat bezoekers snel kunnen vinden, waarvoor ze gekomen zijn. Maak het doel van je pagina duidelijk en creëer overzicht. Let hierbij ook op kleurgebruik en de manier van navigeren. 

Stap 2: Interest 

Wek de interesse van je bezoeker
Nu je de aandacht hebt, zul je de interesse van de bezoeker moeten wekken. Een duidelijke omschrijving van je product of dienst kan hierbij helpen. Probeer dit kort te houden en werk waar het kan met opsommingen.

Stap 3: Desire 

Wakker het verlangen van je bezoeker aan
Hier wil je dat de bezoeker je dienst of product gaat overwegen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door voordelen te benoemen of door de bezoeker te laten zien wat een aankoop hem oplevert.

Stap 4: Action 

Zet je bezoeker aan tot actie
Tot slot wil je graag dat de bezoeker actie onderneemt. Dit kan een aankoop, maar ook bijvoorbeeld contact opnemen zijn. Het is belangrijk dat deze zogenoemde ‘call-to-action’ de aandacht trekt. Hieronder vind je er eentje.

12 tips voor het inrichten van je website

Hoe ga je het indelen, waar plaats je het menu en hoe zorg je dat bezoekers gemakkelijk vinden wat ze zoeken? Check de 12 punten om rekening mee te houden als je aan de slag gaat met je website.

Bekijk meer website-tips →

Voorzie bezoekers in hun behoefte 

Het AIDA-model is één van de vele hulpmiddelen die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je landingspagina. Welke theorie je echter ook gebruikt, het uitgangspunt blijft hetzelfde: voorziet je landingspagina de bezoekers in hun behoefte? Veel succes gewenst als je aan de slag gaat!

P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!

Deel dit blog
Kim van Rijn
Kim van Rijn

Kim ondersteunt Antagonist op het gebied van marketing en communicatie. Met een passie voor het digitale, houdt zij zich vooral bezig met contentmarketing en -strategie.

Artikelen: 8

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100