In mijn vorige post liet ik het belang van het maken van prototypen zien. Het werken in een multidisciplinair team om tot een succesvol webdevelopment project te komen.
In dit artikel leg ik uit waarom een groot gedeelte van de ICT-projecten falen en hoe je door je project een pak slaag te geven toch succesvol kunt zijn.
Volgens het Chaos Manifesto 2011 van de Standish Group falen zo’n 20% van alle ICT-projecten. Nog eens 42% van deze projecten staan voor enorme uitdagingen als budgetoverschreidingen, vertragingen en oplevering zonder de benodigde funtionaliteiten.
Hoe volbrengen we een IT-project wel succesvol?
Seth Godin schrijft in zijn (must-read) boek ‘Linchpin’ over de term thrashing. Als we dit letterlijk vertalen naar het Nederlands dan betekent dit, dat we een project een ‘pak slaag’ of ‘aframmeling’ geven. De term thrashing wordt geïntroduceerd door Steve McConnell in 1998 in zijn artikel: The Power of Process.
Het idee van McConnell is als volgt:
Mensen zonder praktijkervaring zien een project in 2 delen: productief werken en thrashing. Thrashing is hier onproductief werk, fouten die bijvoorbeeld gecorrigeeerd moeten worden.
Bij meer gestructureerde projecten gaat echter veel tijd op in het proces. Denk aan het maken van specificaties, het uitwerken van architectuur, plannen en testen. Als we dit toevoegen krijgen we heel simplistisch de volgende weergave (met minder tijd voor productief werk):
In de praktijk zien we echter vaak gebeuren, dat hoe dichter we bij de deadline van een project komen, des te meer eisen vanuit de klant komen. Meer mensen raken betrokken bij het project (bijv. de directeur). Er zijn meer vergaderingen nodig en programmeerwerk van lage kwaliteit leidt tot bugs die opgelost moeten worden. Ons projectverloop is op dat moment dramatisch met zoveel aandacht voor thrashing en het proces, dat er geen tijd meer is voor productief werk. Het project faalt…
De oplossing: Thrash early!
Door zo vroeg mogelijk aandacht te schenken aan het proces en je project een pak slaag te geven, zodat we daarna productief aan het werk kunnen gaan. Het project afronden en het belangrijkste: shippen!
Seth Godin schrijft “Thrashing is essential. The question is: when to thrash? In the typical amateur project, all the thrashing is near the end. The closer we got to shipping, the more people get involved, the more meetings we have, the more likely the CEO wants to be involved. And why not? What’s the point of getting involved early when you can’t see what’s already done and your work will probably be redone anyway.
The point of getting everyone involved early is simple: thrash late and you won’t ship. Thrash late and you introduce bugs. Professional creators thrash early. The closer the project gets to completion, the fewer people see it and the fewer changes are permitted.”
Shipping betekent een succesvol webdevelopment-traject!
Het is dan ook niet voor niets dat de werkplek van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg er zo uitziet:
Volgende week gaan we aan de slag met verschillende prototype-tools om zo vroeg in ons project te kunnen thrashen!
Leuk artikel Taco. Het derde plaatje is erg herkenbaar 🙂
Ben benieuwd naar je volgende post!
Gaaf artikel:)
Leuk Artikel! Je dient er alleen wel voor te waken dat je niet in de beginfase blijft hangen 😉