We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Featured snippets in Google uitgelegd

Google verbetert de zoekervaring voortdurend. Passen ze iets aan, dan merkt vaak niet alleen de gebruiker dat. Ook marketeers, SEO-experts en websitebeheerders hebben ermee van doen. Denk aan het antwoordblok dat bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Deze featured snippets zie je vooral bij vragen en tonen het beste resultaat. Kun je zorgen dat Google vindt dat jouw antwoord op die gewilde plek moet staan?

Wat zijn featured snippets in Google?

Wat zijn featured snippets?

Een featured snippet in Google is een uitgelicht resultaat dat in een blok boven de andere zoekresultaten wordt getoond. Hun doel is om het exacte antwoord op een gestelde vraag meteen al te geven. Zo hoeft de zoeker niet naar een website door te klikken. Ze staan meestal onder de advertenties, maar net boven het eerste organische resultaat – ook wel positie 0 genoemd.

Google kiest het beste antwoord van een relevante website en geeft dit in een fragment weer. Deze aanbevolende fragmenten zijn daardoor doorgaans een stuk informatiever dan standaard organische zoekresultaten. De zoeker ziet zo in één oogopslag wat hij graag wil weten.

Hoewel aanbevolen fragmenten voor de gebruiker zeer nuttig zijn, geven ze jou als beheerder van een website ook de kans om meer mensen te bereiken. Wordt iets wat op je website staat als featured snippet weergegeven, dan heeft dit namelijk de volgende voordelen.

  • Als je content in een featured snippet staat, dan heeft het in vergelijking met een normaal zoekresultaat een veel betere zichtbaarheid.
  • Zelfs als je website niet op de eerste pagina staat, kun je met aanbevolen fragmenten alsnog relevant verkeer naar je website genereren.
  • Merkherkenning, vooral bij gesproken zoekopdrachten. De virtuele assistent leest het antwoord hardop en noemt ook je website als bron.

Onderzoek wat je doelgroep wil weten

Er is geen formule, waarmee je gegarandeerd zorgt dat juist jouw artikel een aanbevolen fragment wordt. Dat betekent echter niet dat je er helemaal geen invloed op hebt. Naast zorgen dat je content van hoge kwaliteit is en netjes is opgebouwd, kun je wel proberen je kansen te vergroten. Onderzoek daarom eerst wat je doelgroep zich eigenlijk allemaal afvraagt.

Een featured snippet in Google met tekst.

#1. Featured Snippet report in SEMrush

SEMrush is een bekende SEO-tool en voor veel online marketeers onmisbaar. Met de functie Position Tracking kun je ook een rapport voor aanbovelen fragmenten genereren. Zo ontdek je of je website al aanbevolen fragmenten heeft en op welke populaire zoekwoorden jij je nog kunt richten.

#2. Gebruik AnswerThePublic voor inspiratie

AnswerThePublic is een handig hulpmiddel om vragen te vinden waar mensen naar op zoek zijn. Voer een trefwoord in en de tool geeft je er meerdere vragen omheen. Dat geeft inspiratie. Je weet zo beter hoe je jouw artikel over dat onderwerp structuur moet geven en hoe het een goede kans maakt om als aanbevolen fragment te verschijnen.

#3. Monitor vragen die mensen op Twitter stellen

Aanbevolen fragmenten beantwoorden vaak vragen. Zorgen dat jouw content een hoe- of wat-vraag beantwoord, kan dus helpen. Je moet dan natuurlijk alleen wel weten welke vraag veel wordt gesteld. Volg daarom de trends en populaire hashtags op Twitter om te zien wat voor soort gesprekken mensen hebben. Je kunt ook voor jou relevante hashtags bekijken om een idee krijgen van vragen die steeds opkomen.

#4. Kijk naar gerelateerde zoekopdrachten

De snippets komen meestal voor bij zoekopdrachten die met ‘hoe’, ‘wanneer’, ‘wat’ en ‘waar’ beginnen. Denk daarom als gebruiker en zoek zelf op vragen die in je opkomen. Tijdens het googelen kijk je dan onderaan wat gerelateerde zoekopdrachten zijn. Zo vorm je steeds meer een beeld van waar de voor jou relevante doelgroep nog meer naar zoekt.


Zelf aan de slag?

Zoek je een onderkomen voor je website? Kies een hostingpakket, publiceer unieke content en zorg dat je website scoort in Google.

Bekijk hostingpakketten →


Gebruik je opgedane kennis

Je hebt inmiddels een aantal vragen vastgesteld waar de voor jou relevante doelgroep graag het antwoord op wil weten. De volgende stap is om die kennis tijdens het schrijven van je artikel in te zetten.

Een voorbeeld van een featured snippet met stappen in Google.

#1. Schrijf titels als vragen

Je doelgroep zoekt naar antwoorden op Google. Door een veelgestelde vraag als titel van je artikel te gebruiken, richt jij je rechtstreeks op de zoekopdracht. Stel, je hebt een artikel geschreven waarin je onder andere de kooktijden van verschillende pastasoorten bespreekt. In plaats van ‘Pasta koken in 5 stappen’ zou je ook kunnen kiezen voor een titel als ‘Hoe lang moet ik pasta koken?’ Het maakt dan een grotere kans op om positie 0 te komen.

#2. Gebruik de zoekwoorden

Google houdt van hoge kwaliteit content die waardevolle informatie biedt voor de lezer. Het gaat daarbij niet alleen om de inhoud, maar ook om de structuur. Zorg daarom dat je jouw belangrijkste zoekwoord opneemt in de H1 en H2. Je moet de vraag ook direct onder dat kopje beantwoorden. Het is raadzaam om daar tussen de 55 tot 60 woorden voor het antwoord aan te houden.

#3. Beantwoord hoe-vragen in stappen

Beantwoord je een hoe-vraag, bouw je uitleg dan stapsgewijs op. Soms toont Google namelijk slechts stappen in het aanbevolen fragment. Help Google daarom een handje en maak duidelijk dat je antwoord stappen bevat. Denk aan ‘Stap 1, Stap 2’ of ‘Begin met…’

#4. Bekijk de tekststructuur van wat-vragen

Voor wat-vragen kiest Google normaal gesproken een alinea tekst in plaats van stappen. Kijk eens naar dat type fragmenten van anderen en onderzoek of je in jouw tekst een soortgelijke structuur kunt overnemen.

Onderzoek, evalueer en werk bij

Hopelijk heb je nu meer inzicht in hoe je kunt ontdekken naar welke vragen mensen zoeken. Jij kunt dan zorgen dat jouw artikelen daar antwoord op geven. Onderzoek dus waar je kansen liggen, evalueer je bestaande content en werk deze bij waar nodig. Hopelijk zie je dan verbetering. Veel succes!

P.S. Op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die op ons blog verschijnen? Volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, RSS en e-mail!

Deel dit blog
Alisha Shibli
Alisha Shibli

Alisha is marketingspecialist bij Radix, de partij achter succesvolle nieuwe extensies als .online en .tech. Ze heeft een passie voor content en online marketing en deelt graag haar kennis daarvan.

Artikelen: 6

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100