Eerder gaf ik al vijf tips over hoe je het maximale uit je hostingpakket kunt halen. Graag besteed ik dit keer aandacht aan hoe je jouw e-mailadressen, gebaseerd op jouw unieke domeinnaam, bij Antagonist optimaal configureert. Je kunt het zien als een naslagwerk, vergeet dus vooral niet om deze pagina te bookmarken!
1. E-mailadressen aanmaken
Het aanmaken van een op jouw domeinnaam gebaseerd e-mailadres gaat via DirectAdmin, de technische beheeromgeving van je hostingpakket. Log in op DirectAdmin en klik op ‘E-mail Accounts’ om op de locatie te komen waar je e-mailadressen kunt beheren. Je kunt in deze handleiding stap voor stap terugvinden hoe dit werkt.
2. De webmail
De webmail is te benaderen via:
Inloggen gaat altijd met het e-mailadres en wachtwoord dat eerder is aangemaakt in DirectAdmin. Merk op dat je voor de webmail dus niet de gebruikersnaam en wachtwoord van bijvoorbeeld DirectAdmin of Mijn Antagonist dient te gebruiken.
Een groot voordeel van webmail is dat je overal ter wereld je e-mail kunt lezen en versturen. Dit allemaal, zonder dat je een e-mailprogramma in hoeft te stellen. Het inloggen op de webmail verloopt via een beveiligde HTTPS-verbinding, waardoor de gegevens versleuteld naar onze server worden verstuurd.
Bij het eerste gebruik van de webmail adviseer ik onderstaande instellingen naar eigen wens te configureren:
- De taal van de webmail: klik rechts bovenaan op ‘Settings’ > ‘User Interface’ en selecteer bij ‘Language’ de gewenste taal die je graag binnen de webmail wilt gebruiken.
- Identiteit instellen: klik rechts bovenaan op ‘Settings’ en dan op ‘Identities’. Klik vervolgens op je e-mailadres en geef hier de gewenste identiteitsgegevens op.
3. E-mailadressen instellen in een e-mailprogramma
Bij dagelijks gebruik van je e-mailadressen adviseren wij gebruik te maken van een e-mailprogramma in plaats van de webmail. Een e-mailprogramma biedt namelijk meer mogelijkheden en stabiliteit bij het gebruik van grote e-mailboxen in vergelijking met de webmail.
Onze e-mailadressen zijn standaard als POP of IMAP-account te gebruiken. Ervaring leert dat een e-mailbox op steeds meer verschillende apparaten wordt gebruikt (PC, smartphone, tablet, et cetera). Het prettigst is dan dat je inbox er op alle apparaten hetzelfde uitziet.
Mijn advies is dan ook om gebruik te maken van het IMAP-protocol bij het instellen van je e-mailprogramma, zeker als je meerdere verschillende apparaten gebruikt. Bij gebruik van IMAP ziet de inbox er op ieder apparaat hetzelfde uit en werk je direct op onze mailserver.
Op onze website bieden wij uitgebreide handleidingen die je stap voor stap door het instellen van de verschillende e-mailprogramma’s leiden. Aan de hand van het bovenstaande overzicht met belangrijke gegevens zal het veel van onze klanten ook lukken zonder handleiding. Mocht je minder ervaring hebben met het instellen, ook dan komen deze gegevens tezamen met de handleiding absoluut van pas!
4. Spamfilter activeren en configureren
Voor de filtering van spam en virussen voor inkomende e-mail maken wij gebruik van de software ‘SpamAssassin’. Het spamfilter vereist eenmalige activatie en configuratie, daarna is het per direct actief voor alle e-mailboxen van de betreffende domeinnaam.
Het activeren en instellen van het spamfilter gaat via ‘Spamassassin Setup’, te vinden onder de categorie ‘E-mail Management’ in DirectAdmin. Ik adviseer om daar de onderstaande instellingen te hanteren.
Indien gewenst, kun je aanvullend ook e-mailadressen op een black- of whitelist plaatsen door op het ‘+’-icoon te klikken voor ‘Email Blacklist’ en/of ‘Email Whitelist’:
- zet je een e-mailadres op de whitelist, dan wordt e-mail van die afzender nooit als spam gemarkeerd;
- zet je een e-mailadres op de blacklist, dan wordt e-mail van die afzender direct als spam gemarkeerd.
5. E-mailverkeer analyseren
De beheerder van het hostingpakket, dus degene die toegang heeft tot DirectAdmin, kan een totaaloverzicht van al het uitgaande e-mailverkeer inzien. Dit kan in verschillende situaties van pas komen. Bijvoorbeeld, om te controleren of een e-mail wel succesvol is verstuurd of om te controleren of een specifiek e-mailadres wordt misbruikt.
Het overzicht kan worden opgevraagd middels onderstaande stappen:
- log in op DirectAdmin;
- klik op ‘E-Mail Accounts’ (onder de categorie ‘E-mail Management’);
- klik op ‘E-Mail Usage’;
- selecteer bij ‘Show usage from’ de periode waarvan je het e-mailverkeer wilt analyseren.
Het overzicht dat je dan te zien krijgt, kun je als volgt analyseren:
- Time: datum en tijdstip dat de e-mail is verstuurd vanaf onze server;
- Sender: opgegeven e-mailadres van de afzender;
- Authentication: het gebruikte e-mailaccount voor het versturen;
- Sender Host: het IP-adres van de afzender;
- Size: de grootte van de e-mail;
- ID: uniek ID van de e-mail, dat wij kunnen gebruiken om aanvullende informatie van de e-mail op te vragen in onze logbestanden.
Ter kennisneming
In geval van misbruik zie je vaak dat de waarde ‘Sender’ en ‘Authentication’ niet overeenkomen. Bij ‘Sender’ staat dan een e-mailadres waar een e-mail vanuit lijkt verzonden te zijn, waar bij ‘Authentication’ het e-mailadres staat dat daadwerkelijk is gebruikt. Het afzenderadres is dan gespoofed.
6. Wachtwoord wijzigen
Het wachtwoord van een e-mailadres kan op twee manieren worden gewijzigd: via DirectAdmin of via de webmail zelf. Beide manieren licht ik hier graag aan je toe.
6.1 Via DirectAdmin
Wanneer je het wachtwoord van een eerder aangemaakt e-mailaccount niet meer weet, dan dien je het wachtwoord via DirectAdmin aan te passen. Dit gaat als volgt:
- log in op DirectAdmin;
- klik op ‘E-Mail Accounts’ (onder ‘E-Mail Management’);
- klik achter het betreffende e-mailaccount op ‘change’ (onder de kolom ‘Password/Quota’);
- vul bij ‘Enter New Password’ je nieuwe wachtwoord in;
- vul bij ‘Re-Enter New Password’ nogmaals het nieuwe wachtwoord in;
- klik op ‘Modify’ om de wijziging van het wachtwoord door te voeren.
Ter kennisneming
Je kunt ook in deze handleiding terugvinden hoe je het wachtwoord van een e-mailaccount via DirectAdmin kunt aanpassen.
6.2 Via de webmail
Stel, je hebt een e-mailaccount aangemaakt voor iemand anders. Aangezien je diegene vanuit beveiligingsoogpunt liever geen toegang wilt geven tot DirectAdmin, kan diegene daarom ook via de webmail zelf het wachtwoord wijzigen. Een vereiste is dat het vorige wachtwoord nog bekend is, anders zal de beheerder het wachtwoord via DirectAdmin moeten wijzigen.
Je kunt als volgt het wachtwoord via de webmail wijzigen:
- log via https://mail.antagonist.nl in op de webmail;
- klik rechts bovenin op ‘Instellingen’ en vervolgens op ‘Wachtwoord’;
- geef nu tweemaal het gewenste nieuw te gebruiken wachtwoord op;
- klik op ‘Opslaan’ om de wijziging van het wachtwoord door te voeren.
Ter kennisneming
Gebruik je het e-mailaccount ook in een ander e-mailprogramma, dan dien je ook daar het nieuwe wachtwoord in te stellen.
Tot slot
Heb je nog vragen over het aanmaken of gebruiken van e-mailadressen, dan kun je natuurlijk altijd contact opnemen via support@antagonist.nl. We helpen je graag verder! Ook aanvullende tips op dit blog zijn altijd welkom.
Wil je aan de slag met e-mailadressen die zijn gebaseerd op jouw eigen, unieke domeinnaam? Neem in dat geval gerust een kijkje in onze winkel voor de mogelijkheden!
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.